بانک شیر را دریابید

 

 

تاریخ انتشار: 11:53 - سه شنبه 1401/05/11
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image

بانک شیر چیست و چه کاربردی دارد؟ این سوالی است که برای بسیاری مطرح می‌شود. ولی قبل از آن بهتر است گریزی بزنیم به تاریخچه بانک شیر.

تاریخچه بانک شیر

 

اولین بانک شیر در وین اتریش در سال 1909 ایجاد شد و امروزه تعداد 210 بانک شیر در اروپا فعال هستند. تمام ایالات آمریکا نیز بانک شیر دارند.

 

اما از سال 1985 میلادی سازمانی ایجاد شده است تا راهنمایی‌های لازم به بانک‌های شیر دنیا را ارائه ‌دهد. این سازمان در حال حاضر 10 بانک شیر در آمریکا و 6 بانک شیر در کانادا را تحت نظر دارد.

 

تعریفی از بانک شیر

بانک شیر، محلی است که شیرهای اهدایی از مادران دارای صلاحیت اهدا، اخذ و در بانک‌(فریزرهای مخصوص) ذخیره می‌شود.

 

بعد از انجام عمل پاستوریزاسیون یک نمونه از این شیر در آزمایشگاه کشت شده و در صورتی که میکروبی در آن رشد نکرد، جهت نوزادان محروم از شیر مادر استفاده می‌شود.

 

رابطه بانک شیر با پیوند خویشاوندی رضاعی

 

رضاع در لغت به معنای شیر دادن از سینه است و بر طبق فقه شیعه و نظر تمامی علما، شیر دادنی موجب محَرمیت می‌شود که شرایط زیر را داشته باشد:

نوزاد شیر را از سینه بمکد.‌(پس اگر شیر را در دهان او بریزند و یا با شیشه و وسیله دیگر به او خورانده شود، موجب رضاع و محرمیت نمی‌شود).

پانزده مرتبه و یا یک شبانه‌روز از یک زن شیر بخورد، به گونه‌ای که بگویند از آن شیر گوشت در بدنش روییده است.

از آن جایی که در بانک شیر، شیر اهدایی از یک نفر نیست(چند شیر مخلوط می‌شوند) و تغذیه مستقیم از سینه صورت نمی‌گیرد، لذا به هیچوجه مسائل مربوط به محرمیت و خواهر و برادر رضاعی مطرح نیست.

 

 

شرایط اهداکننده شیر

مادرانی که نوزادانشان در بخش‌های نوزادان بستری بوده و شیر اضافی دارند و یا در منزل شیرخوار زیر یک سال داشته و شیر اضافه بر نیاز فرزند خود دارند.

 

مادر باید از سلامت کامل جسمی و روانی برخوردار و سن او بالای 18 سال باشد.

مادر سابقه ابتلا به ایدز، هپاتیت بی و سی نداشته باشد. سابقه خالکوبی، پرسینگ، پیوند عضو، دریافت خون و فراورده‌های خونی در بارداری و پس از زایمان نداشته باشد. مادر معتاد یا سیگاری نباشد و یا همسر او اعتیاد به مواد مخدر، الکل و… نباشدمادر تحت درمان دارویی بطور مداوم نباشد.

قبل از هر چیز مادر مطمئن باشد که شیر کافی برای فرزند خود دارد و رضایت همسر را داشته باشد.

 

ضمنا استفاده از داروهایی مثل انسولین، جایگزین‌های هورمون تیروئید، ویتامین‌ها، اسپری‌ها و داروهای استنشاقی، پمادهای موضعی، قطره‌های چشمی، آنتی اسید آلومینیوم و منیزیم، ملین‌ها، داروهای جلوگیری از بارداری پروژسترونی و روش‌های ترکیبی پیشگیری از بارداری، مانعی برای اهدای شیر نیستند

اما مادر برای اهدا شیر به بانک شیر می‌تواند به صورت حضوری به بیمارستان الزهرا و یا با مرکز خدمات جامع سلامت شهید فدایی و مرکز خدمات جامع سلامت نواب صفوی تماس بگیرد.

پس از تکمیل فرم اهدای شیر و اخذ آزمایش‌های غربالگری دوران بارداری جهت شیردوشی صحیح، ذخیره، انتقال شیر و تحویل بطری آموزش دریافت خواهد کرد.

برای تحویل گرفتن شیر قبل از مراجعه به درب منزل هماهنگی‌های لازم به نحوی که مادر دچار زحمت نشود، صورت خواهد گرفت.

شیر باید در شرایط کاملاً بهداشتی دوشیده شود و کاملاً بهداشتی منتقل شود. بطری‌های شیر عاری از آلودگی ‌باشند و شیر دور از مواد غذایی و در مکانی جدا در فریزر منزل ذخیره شود.

 

نقل و انتقال شیر توسط پرسنل بیمارستان انجام می‌شود. گفتنی است که اهدای شیر یک عمل بشردوستانه است که منفعت مالی برای اهداکننده ندارد و به صورت رایگان در اختیار دریافت‌کننده قرار می‌گیرد.

 

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مریم کاظمی نافچی کارشناس مرکز بهداشت شماره 2 اصفهان

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط