غذاهای ضد اومیکرونی

با توجه به افزایش شیوع سویه جدید اومیکرون، نگرانی مردم درباره خطر ابتلا به این سویه بیشتر شده است. از این رو جهت پیشگیری از ابتلا به این بیماری، علاوه بر فاصله اجتماعی، رعایت اصول بهداشت فردی و فعالیت بدنی لازم، افراد باید سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنند. پیروی از رژیم غذایی سالم به میزان چشمگیری به بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. توضیحات دکتر مطهر حیدری، متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان در این زمینه کمک‌کننده است.

تاریخ انتشار: 10:03 - پنجشنبه 1400/11/21
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image

اکنون شـیــوع ســویـه اومـیـکـرون به‌سرعت در حال افزایش است؛ چراکه بیشتر از سویه‌های قبلی سرایت‌پذیر است؛ اما به‌منظور افزایش سلامت بدن و پیشگیری از ابتلا به این سویه، علاوه بر رعایت موارد بهداشتی، باید روزانه از گروه‌های غذایی اصلی (نان و غلات، سبزی‌ها، میوه‌ها، شیر و لبنیات، گوشت و تخم‌مرغ و حبوبات) برای داشتن یک برنامه غذایی متعادل و متنوع استفاده کرد. مصرف روزانه سبزی‌ها و میوه‌ها برای تقویت سیستم ایـمـنـی بدن و مـقـابـلـه با بیماری‌ها ضروری است.

محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های غذایی

غذاهای چرب، سرخ‌شده و پرنمک که موجب اختلال در کارکرد سیستم ایمنی و افزایش خطر ابتلا به انواع ویروس کرونا می‌شود، نباید مصرف شود. نوشیدنی‌های خیلی شیرین مثل نوشابه‌های گازدار، آب‌میوه‌های صنعتی، شربت‌های خیلی شیرین و مصرف بی‌رویه فست‌فودها که مقدار زیادی چربی و نمک دارند، باعث اختلال در سیستم ایمنی بدن می‌شوند و باید تا حدامکان مصرف نشوند.

مجازهای خوردنی

مصرف روزانه مقادیر کافی از منابع غذایی پروتئین و جایگزین‌های آن شامل انواع حبوبات، تخم‌مرغ، انواع گوشت به‌ویژه گوشت سفید (مرغ، ماهی) نیز برای عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن توصیه می‌شود. شیر و لبنیات شامل ماست، پنیر و کشک هم علاوه بر تأمین کلسیم و فسفر، از منابع تأمین پروتئین نیز هستند.
مصرف مواد غذایی غنی از آهن، روی، ویتامین A، ویتامین D، ید و سلنیوم به تقویت سیستم ایمنی کمک زیادی می‌کند و مانع بروز بیماری کووید۱۹ و همچنین ابتلا به سویه جدید اومیکرون می‌شوند. اغلب منابع حیوانی و گیاهی سرشار از آهن هستند؛ البته میزان جذب آهن موجود در منابع حیوانی به طور چشمگیری بیشتر از منابع گیاهی است. همچنین منابع غـذایــی پـروتـئـیـنـی حـاوی ریزمغذی‌هایی مانند روی و سلنیوم هستند که با خاصیت آنتی‌اکسیدانی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند. سبزی‌ها و میوه‌هایی با رنگ قرمز و نارنجی و سبزی‌هایی با برگ سبز تیره، حاوی مقدار زیادی پیش‌ساز ویتامین A هستند. ویتامین D نیز در بعضی از مواد غذایی مانند تخم‌مرغ و لبنیات وجود دارد؛ اما به دلیل اینکه طبق تحقیقات ملی، افراد زیادی با کمبود ویتامین D مواجه هستند توصیه می‌شود تمام افراد علاوه بر مصرف منابع غذایی این ویتامین، بر اساس دستورالعمل‌های کشوری مکمل آن را نیز دریافت کنند.
لبنیات پروبیوتیک نیز به بهبود تقویت سیستم ایمنی بدن کمک زیادی می‌کند. بعضی از مطالعات از اثرات مفید پروبیوتیک‌ها در مقابل بروز کرونا حکایت دارد. مصرف مایعات به‌ویژه آب نیز به‌عنوان یک اصل بسیار مهم در پیشگیری از ابتلا به بیماری کووید۱۹ شناخته شده است.
با مصرف انواع سبزی هم می‌توان سیستم ایمنی را افزایش داد، هم از افزایش وزن پیشگیری کرد؛ چراکه چاقی و افزایش وزن با کاهش قدرت سیستم ایمنی می‌توانند ابتلا به بیماری کرونا را افزایش دهند.
اضافه‌کردن بعضی از ادویه‌ها مانند زنجبیل، دارچین، زردچوبه، سیر و پیاز در تهیه غذا به دلیل خاصیت ضدالتهابی می‌تواند بدن را در مقابله با ویروس‌ها تقویت کند.
همچنین مـصـرف انواع مـاهـی‌هـا به‌عنوان نوعی غذای ضدالتهاب بسیار مفید است. ماهی‌های چرب مانند ماهی آزاد، ساردین، شاه‌ماهی، قزل‌آلا، کپور و روغن کبد ماهی بیشترین امگا ۳ را به‌عنوان عامل ضدالتهابی دارند.
آجیل و انواع مغزها و دانه‌ها (بادام، گردو، پسته، فندق، بادام‌زمینی و کنجد)، روغن کنجد و روغن‌زیتون نیز از مواد غذایی ضدالتهاب محسوب می‌شوند.

نکته

به‌طورکلی داشتن یک رژیم متعادل و متنوع، افزایش فعالیت بدنی و خواب کافی می‌تواند سیستم ایمنی را افزایش داده و فرد را در مقابل انواع سویه‌های ویروس کرونا مقاوم کند.
 البته همچنان زدن ماسک و داشتن فاصله اجتماعی مناسب و انجام واکسیناسیون به‌موقع از موارد بسیار مهم جهت پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    لیلا کهلانی

برچسب‌های خبر