اوج هیجان در سکوت آزادی

تیم ملی فوتبال ایران در حالی باید برای چهارمین بازی خودش در مسیر رسیدن به جام جهانی ۲۰۲۲ قطر امروز عصر از ساعت۱۷ به مصاف کره‌جنوبی برود که اگر عدالت فوتبال و کمک‌داور ویدئویی در بازی قبلی ایران مقابل امارات به داد فوتبالمان نرسیده بود،باید با  شرایط بسیار متفاوتی به دیدار کره‌جنوبی می‌رفتیم.بااین‌حال، تکنولوژی کاری کرد که دراگان اسکوچیچ و تیمش امروز با ترکیبی کامل و با روحـیـه‌ای بسیار بالا به دیدار سـرسـخـت‌تـریــن حریفشان در گروه بروند.

تاریخ انتشار: 09:12 - سه شنبه 1400/07/20
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

صدرنشینی قاطعانه

تیم ملی فوتبال ایران در شرایطی با ۹امتیاز در صدر جدول گروه قرار گرفته که در بازی‌های قبلی‌اش موفق شده تیم‌های عربی سوریه، عراق و امارات را شکست دهد. نکته مهم بازی‌های تیم‌ملی این است که این ۹ امتیاز بدون دریافت هیچ گلی به دست آمده و این یعنی عملکرد دروازه‌بان و خط دفاعی تیم ملی یکی از نقاط قوت شاگردان اسکوچیچ در این مرحله از رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی است. سبک فوتبال کره‌جنوبی سال‌هـاســت کــه بر اساس سرعت در بازی شکل گرفته و بدون‌شک بازی امروز محکی جدی برای مدافعان و دروازه‌بان تیم ملی است تا نشان دهند که کلین‌شیت‌های قبلی تصادفی نبوده و بازیکنان حرفه‌ای فوتبال ایران روش بازی با تیم‌های قدرتمند آسیایی را هم به خوبی می‌شناسند.

نبرد برای قهرمانی دور رفت

البته کره‌جنوبی به‌عنوان اصلی‌ترین رقیب فوتبال کشورمان در این گروه، حریف آن‌چنان دست‌وپا بسته‌ای برای فوتبال ایران نخواهد بود و آن‌ها هم موفق شده‌اند در سه بازی قبلی خودشان با شکست لبنان و سوریه و البته تساوی در برابر عراق با کسب ۷ امتیاز خودشان را به رتبه دوم جدول برسانند و به همین خاطر بازی امروز عصر ایران در مقابل کره می‌تواند به نوعی جنگ صدرنشینی در جدول گروه هم باشد. اگر تیم ملی کشورمان بتواند به پیروزی دست پیدا کند فاصله‌ای ۵ امتیازی با تیم دوم پیدا خواهد کرد و این تضمینی برای قهرمانی یوزهای ایرانی در دور رفت است.

کره حریف خوش‌یمن

فوتبال ملی ما در سال‌های اخیر همیشه در مقابل کره‌ای‌ها نتایج خوبی گرفته و شکست‌ناپذیری ده ساله ایران در برابر کره برگ‌برنده فوتبال ملی ما در این مدت بوده است. در حقیقت کره‌ای‌ها به نوعی پل صعود فوتبال ایران به جام جهانی بوده‌اند و این دوره هم می‌توان روی این موضوع حساب ویژه‌ای باز کرد. کره در دیدارهای مستقیمش مقابل ایران، ۹ پیروزی، ۹ مساوی و ۱۳ باخت دارد و از سال 2011 و پس از جام ملت‌ها، از ۶ بازی مقابل ایران، ۲ تساوی و ۴ باخت را در کارنامه داشته و نزدیک به ۱۰ سال است که مقابل ایران به پیروزی نرسیده است.

اسکوچیچ همچنان تاریخ‌ساز

دراگان اسکوچیچ، سرمربی کروات تیم ملی، با کسب بردهای متوالی به یک مربی محبوب و تاریخ‌ساز در فوتبال ایران تبدیل شده است؛ اما اکنون هم خیلی از علاقه‌مندان فوتبال در کشورمان معتقدند که اسکوچیچ هنوز به‌عنوان سرمربی تیم ملی محک جدی نخورده است و بازی در برابر کره می‌تواند عیار دانش فنی او را مشخص کند. نکته مهم بازی‌های قبلی تیم ملی این است که حضور فوتبالیست‌های ایرانی در لیگ‌های اروپایی به نوعی باعث حرفه‌ای شدن فوتبال ما شده و امروز نمایشی را از تیم ملی شاهد هستیم که همراه با پختگی و آرامش بازیکنان بوده است.

هیجان در سکوت آزادی

اما جدا از مباحث فنی بازی ایران و کره، باید به اتفاق‌های حاشیه‌ای این مسابقه در چند روز اخیر هم اشاره کرد که اولین بحث آن مربوط به غیبت تماشاگران در این بازی حساس خواهد بود. در شرایطی که قبلا وعده داده شده بود بخشی از سکوهای استادیوم آزادی به هواداران ایرانی اختصاص پیدا کند، یک ناهماهنگی و شاید هم بی‌تدبیری در بحث انتقال این موضوع به کنفدراسیون فوتبال آسیا باعث شد تا فوتبال ملی ما بعد از مدت‌ها باز هم نتواند از حضور تماشاگرانش بهره ببرد و علاقه‌مندان به فوتبال باید در بازی امروز هیجان بازی حساس ایران و کره را از قاب تلویزیون تماشا کنند.

کمک‌داوران آفلاین

نکته مهم دیگر مربوط به استفاده از کمک‌داور ویدئویی در این بازی بود که سروصدای زیادی به پا کرد و هنوز هم مشخص نیست که قرار است با چه سیستم و برنامه‌ای از این کمک‌داور در بازی امروز رونمایی شود. به‌هرحال فوتبال ایران برای برگزاری بازی‌های خانگی در راه رسیدن به مسابقات جام جهانی ملزم به استفاده از کمک‌داور ویدئویی شده است و در شرایطی که گفته می‌شد تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری این کمک‌داور به ایران رسیده، اخبار متفاوتی درباره این موضوع به گوش می‌رسد و صحبت از آفلاین‌بودن کمک‌داور ویدئویی در این بازی است.
به‌هرحال این سیستم در بازی قبلی کشورمان در برابر امارات کمک‌حال ما شد و هیچ بعید نیست که استفاده از آن بتواند جلوی خورده‌شدن حق فوتبال ملی ما را هم بگیرد و به همین خاطر استفاده کردن از این سیستم می‌تواند فدراسیون فوتبال ما را به یک برند حرفه‌ای در سطح قاره آسیا تبدیل و البته تجربه ملی ما را به سطح باشگاهی هم منتقل کند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مسعود افشاری

برچسب‌های خبر