احداث صنایع آب‌بر در مناطق کویری غلط است

صنایعی که مصرف آب زیاد دارند، نباید در مناطقی که مشکل آب دارند، احداث شوند. نماینده مردم نجف‌آباد و تیران‌وکرون در مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب گفت: با توجه به خشک‌سالی‌ها وکمبود آب، نباید صنایعی که مصرف آب زیاد دارند در مناطقی که مشکل و بحران آبی دارند، احداث شوند. ابوالفضل ابو ترابی ادامه داد: صنایع بزرگ، به‌خصوص صنایع فولاد، پتروشیمی و پالایشگاه‌ها، به‌خاطر مصرف زیاد آب باید درکنار دریاها احداث شوند. او ضمن انتقاد از توسعه فاز دوم شرکت فولادمبارکه اعلام داشت: این سیاست غلط است که کارخانه‌ها و صنایع پرمصرف آب را در مناطق کویری خشک وکم‌آب و دور از معدن احداث می‌کنند؛ چراکه اولا، باعث بحران آب در این مناطق می‌شود؛ دوما، مواد اولیه این کارخانه‌ها و صنایع را از فاصله دور باید آورد و در نهایت برای صادرات باید تولیدات آن‌ها را مجدد با هزینه بسیار بالا تا بنادر حمل کرد و این خیانت به سرمایه‌های کشور است.

تاریخ انتشار: 09:27 - پنجشنبه 1400/05/14
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image

او بیان کرد: من به‌عنوان نماینده شهرستان نجف آباد و تیران‌وکرون و در جهت حفظ محیط‌زیست و جلوگیری از آلودگی بیشتر استان اصفهان و همچنین بحران شدید آب در استان با توسعه فاز دوم فولاد مبارکه به‌شدت مخالفم و در این خصوص از طریق مراجع قانونی و قضائی پیگیری می‌کنم.
نماینده نجف‌آباد و تیران‌وکرون در مجلس اظهار داشت: آب شرب شیرین و باکیفیت از استان اصفهان، به‌ویژه از شهرستان سمیرم و استان چهارمحال و بختیاری، پس از طی مسیر ۹۰۰ کیلومتر وارد کارون، خوزستان و بعد خلیج‌فارس شده و تبدیل به آب‌شور می‌شود. باید سریعا در این خصوص و در جهت حفظ این آب شیرین، کار کارشناسی صورت گیرد.
ابوترابی با انتقاد از طرح انتقال آب از خلیج‌فارس به اصفهان گفت: این پروژه ۲۰۰هزار میلیاردی در حالی اجرایی شده که هزینه نگهداری آن به دلیل اختلاف ارتفاع بیش از ۱۲۰۰ متری و نیاز به فعالیت پمپ‌های قوی و مصرف بالای برق پمپ‌ها، ده‌ها برابر اجرای آن، هزینه در پی خواهد داشت. نباید کاری کنیم که نتیجه عکس داشته باشد.
ابوترابی ادامه داد: اگر نگاهمان به فولاد و پالایشگاه، صادراتی است، باید تمامی این واحدها به لب آب رفته و توسعه‌شان در مناطق کم‌آبی مانند اصفهان ممنوع شود.
او تصریح کرد: ایــنــکه آب را از خلیج‌فارس و بعد سنگ‌آهن را از معادن کرمان بیاوریم و بعد که آهن تولید شد، آن را به کنار خلیج‌فارس انتقال دهیم و صادر کنیم، کاری غلط، بحران‌آفرین و پرهزینه بوده و بهتر است این کارخانه‌ها را به همان منطقه انتقال دهیم. نماینده مردم نجف‌آباد و تیران‌وکرون در مجلس در ادامه گفت: اجرای شبکه جمع‌آوری فاضلاب نجف‌آباد که تا قبل از سال ۹۲ با تکیه بر منابع دولتی در طول نزدیک به بیست سال، تنها ۲۷ کیلومتر پیشرفت داشت، از سال 92 به بعد و با مشارکت شهروندان در قالب خرید حق انشعاب، طی بیش از شش سال نزدیک به ۲۷۰ کیلومتر پیشرفت داشته و بالغ بر ۷۵۰۰ نقطه در کشور، از این طرح الگوبرداری کرده‌اند. ابوترابی ادامه داد: به گفته وزیر فعلی نیرو، در شرایطی که مجموع اعتبار دولت برای پروژه‌های فاضلاب در این چند سال، به حدود سه‌هزار میلیارد تومان رسیده، میزان مشارکت مردم در قالب این طرح جدید و تبصره ۳، بیش از شش‌هزار میلیارد تومان بوده است.
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در پایان اعلام داشت: موافق یا مخالف اجباری‌شدن خرید انشعاب فاضلاب نیستم و تصمیم در این خصوص، بر عهده شورای تأمین شهرستان است.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    غلامحسین کریمی

برچسب‌های خبر