تغییرهای قانونی در مالیات اجرت طلا

  نشست خبری مدیرکل سازمان امور مالیاتی اصفهان با اصحاب رسانه ظهر روز گذشته در محل این سازمان برگزار شد. براساس اظهارات بهروز مهدلو، طبق ابلاغ قانون جدید، 9 درصد مالیات بر ارزش‌افزوده از کل مبلغ طلادریافت نمی‌شود و مشتری بابت اجرت طلا باید مالیات بر ارزش‌افزوده پرداخت کند.

تاریخ انتشار: 09:38 - پنجشنبه 1400/04/17
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

در این نشست خبری، مدیر‌کل سازمان امور مالیاتی استان اصفهان اظهار کرد: در سال‌های گذشته اقتصاد ایران براساس درآمدهای حاصل از فروش نفت اداره می‌شد و هزینه‌ها از این محل تأمین می‌شد؛ اما با شروع تحریم‌ها درآمدهای نفتی کاهش پیدا کرد و دولت بیشتر به مقوله مالیات‌ستانی توجه کرد تا بتواند هزینه‌ها را پوشش دهد. درحال حاضر نیز 35 درصد هزینه‌های جاری دولت به واسطه دریافت مالیات تأمین می‌شود. بهروز مهدلو تصریح کرد: اظهار‌نامه اشخاص حقیقی هر ساله 31خرداد‌ماه ارائه می‌شد که امسال به دلیل شرایط کرونایی تحویل اظهارنامه تا 15تیرماه تمدید شد.

اظهارنامه اشخاص حقیقی

 او گفت: عملکرد سال 98 نشان می‌دهد در بخش اشخاص حقیقی 120 هزار اظهارنامه مودیان مالیاتی تصویب شده است که در این بین گروه اول 4 هزار و 569 اظهارنامه تحویل داده‌اند، گروه دوم اشخاص حقیقی 2 هزار و 577 اظهار نامه و گروه سوم 141هزار و 597 اظهار نامه تحویل داده‌اند و این گروه سوم اشخاصی هستند که از طریق توافق مالیات و اصناف اظهارنامه ارائه کرده‌اند درواقع 65 درصد اظهار‌نامه‌ها که همین گروه سوم هستند، از پروسه رسیدگی خارج شده است.  مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان اذعان کرد: در سال 99 گروه اول اشخاص حقیقی 4 هزار و 643 اظهارنامه تحویل داده‌اند که یک درصد رشد نسبت به دوره مشابه سال گذشته داشته است، گروه دوم 2 هزار و 93 اظهارنامه ارائه کرده‌اند که نسبت به دوره مشابه سال گذشته 19 درصد افت داشته است و گروه سوم 150 هزار و 452 نفر اظهارنامه تحویل داده‌اند که براین اساس 71 درصد از پروسه رسیدگی خارج شدند.
مهدلو بیان کرد: تعداد 141‌هزار‌و‌597 اظهارنامه براساس تبصره ماده 100 تکمیل شده است که بالغ بر 65 درصد خوداظهاری انجام شده و از پروسه رسیدگی خارج شدند و خوشبختانه این خوداظهاری ها بر تمکین مالیاتی، وصول مالیات و جرائم مالیاتی تأثیرگذار بوده است. مهلو خاطرنشان کرد: در کشور 30 درصد اظهارنامه مشاغل رسیدگی شده است، در اصفهان نزدیک به 5/14 درصد اظهارنامه مشاغل رسیدگی شده و اطلاع‌رسانی مناسبی به اصناف در این زمینه انجام شده است. او اظهار کرد: اظهار‌نامه مودیان به واسطه بانک‌های اطلاعاتی راستی‌آزمایی می‌شود و مودیان پرریسک شناسایی می‌شوند.

اظهارنامه اشخاص حقوقی

مهدلو بیان کرد: در سال 98، 24 هزار و 833 اظهارنامه اشخاص حقوقی تصویب شد که از این تعداد 500 هزار و 798 اظهارنامه وارد پروسه رسیدگی شد و 5/36 درصد الباقی (9هزار و 55 اظهارنامه) اظهارنامه اشخاص حقوقی مورد قبول قرار گرفته است.
او اذعان کرد: 229 هزار و ۸۲۲ اظهار نامه تا روز گذشته توسط اشخاص حقیقی ثبت شده که نسبت به مدت مشابه چهار درصد رشد داشته است. مهدلو عنوان کرد: با اجرای ماده ۹۷، قانون مالیات‌های مستقیم در سال ۹۸، ۱۵ درصد از اظهارنامه‌های مشاغل به صورت علی‌الرأس مورد رسیدگی قرار گرفت، امید است این تعداد در سال ۹۹ به کمتر از ۱۰درصد برسد، این موضوع باعث تقویت تعامل بین سازمان امور مالیاتی و مودیان خواهد شد.

مالیات شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، فرمانداری‌ها و محیط زیست

رئیس سازمان امور مالیاتی اصفهان اظهار کرد: در سال 99، درمجموع 2 هزار و 200 میلیارد تومان هر ماه به صورت نقدی در اختیار شهرداری‌هاو دهیاری‌ها قرار گرفته است که در این بین 500 میلیارد تومان در اختیار شهرداری‌های کل استان قرار گرفته و 500 میلیارد تومان نیز در اختیار دهیاری‌های استان قرار گرفته است؛ علاوه برآن 50 میلیارد تومان نیز در اختیار فرمانداری‌ها قرار گرفته و 180 میلیارد تومان نیز در اختیار محیط زیست بابت آلایندگی‌ها قرار گرفته است.  مهلدو عنوان کرد: در سه‌ماهه ابتدای سال بالغ بر 930 میلیارد تومان عوارض در اختیار شهرداری‌ها و دهیاری‌ها قرارداده شده است. ضمن اینکه در سال 98 نیز، شش‌هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان عوارض در کل کشور در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته است.  او بیان کرد: اصلاحیه قانون مالیات بر ارزش‌افزوده در هفته گذشته ابلاغ شده که در حال بررسی است. از جمله تفاوت‌های ایجاد شده می‌توان به پرداخت چهار درصد مالیات، چهار‌درصد عوارض شهرداری‌ها و یک درصد عوارض بهداشت از کل مبلغ مالیات بر ارزش‌افزوده اشاره کرد.
مهلو خاطرنشان کرد: قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان نیز یکی از قوانینی بوده که در مجلس شورای اسلامی مصوب شده و در حال راه‌اندازی است، با اجرای این قانون، اشخاص حقیقی همه باید به پایانه‌ها و سامانه مودیان، سامانه مالیاتی و صندوق فروشگاهی وصل می‌شوند. او تأکیدکرد: به تازگی قانون مالیات بر ارزش‌افزوده اصلاح و ابلاغ شده است که بر این اساس 9 درصد مالیات بر ارزش‌افزوده که از کل مبلغ طلا گرفته می‌شد قرار است از اجرت طلا گرفته شود.
رئیس سازمان امور مالیاتی اصفهان در پاسخ به پرسش اصفهان‌زیبا که از چه زمانی طلافروشی‌های اصفهان ملزم به رعایت این قانون می‌شوند و با واحد صنفی متخلف چطور برخورد خواهد شد، گفت: بازه زمانی را اعلام خواهیم کرد و جرائم سختی نیز برای واحد صنفی متخلف در نظر گرفته شده که اعلام خواهد شد.  مهدلو بیان کرد: طرح جامع مالیاتی و الکترونیکی‌کردن فعالیت‌ها و برون‌سپاری وظایف اقدام خوبی بوده است. برون‌سپاری مالیات خودرو طی چهارسال گذشته انجام شد و درسال گذشته نیز بخشی از نقل و انتقال املاک برون‌سپاری شده است و حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد معاملات املاک اکنون از طریق دفاتر اسناد رسمی انجام می‌شود. مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان تأکید کرد: اشخاص حقوقی و صاحبان املاک تا پایان تیرماه مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی دارند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مینا ایزدی

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط