برگزاری اولین جشنواره اصفهان- سن‌پترزبورگ

مراسم افتتاحیه اولین جشنواره علمی‌فرهنگی اصفهان_سن‌پترزبورگ ظهر روز سه‌شنبه (یکم‌تیرماه) در دانشگاه اصفهان و با حضور شهردار اصفهان، سرکنسول روسیه در اصفهان و همچنین حضور آنلاین سفیر ایران در روسیه و به میزبانی دفتر همکاری‌های علمی بین‌المللی این دانشگاه برگزار شد. این جشنواره که با هدف تقویت تعاملات و مناسبات شهرهای اصفهان و سن‌پترزبورگ و در چهارچوب تفاهم‌نامه خواهرخواندگی میان این دو شهر صورت گرفت، طی دو روز (یکم و دوم تیرماه) و با همکاری دانشگاه اصفــهــان، دانــشـــگاه ســن‌پــتــرزبــورگ، شهرداری اصفهان، کنسولگری روسیه در اصفهان، استانداری شهر سن‌پترزبورگ و باشگاه ورزشی سپاهان اصفهان انجام شد. افتتاح میز سن‌پترزبورگ در دانشگاه اصفهان، امضای تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه اصفهان و سن‌پترزبورگ، افتتاح دفتر روسکی میر روسیه در اصفهان، بـــرگــزاری نـــمــایــشــگاه عکس و وبینار خواهرخواندگی دو شهر ازجمله برنامه‌های این جشنواره بود.

تاریخ انتشار: 09:55 - پنجشنبه 1400/04/3
مدت زمان مطالعه: 8 دقیقه
no image

شهردار اصفهان در افتتاحیه این جشنواره با اشاره به اینکه اصفهان با داشتن 13 خواهرخوانده، در آستانه انعقاد شانزدهمین قرارداد خواهرخواندگی خود قرار دارد، گفت: «خواهرخواندگی با شهرهای حیدرآباد در هند، سمرقند در ازبکستان و پورتو در پرتغال مراحل نهایی خود را طی می‌کند و این موضوع می‌تواند فرصتی را در راستای توسعه دیپلماسی و روابط بین شهرها به‌وجود آورد.»
قدرت‌اله نوروزی افزود: «شهرداری اصفهان با عضویت در ده سازمان بین‌المللی، طی دو سال گذشته نیز به سه سازمان بین‌المللی دیگر ملحق شده است. شبکه شهرهای یادگیرنده یونسکو، شبکه شهرهای دوستدار کودک که اصفهان نشان کاندیداتوری این شبکه را برای اولین‌بار در ایران از آن خود کرده است و شبکه شهرهای هـــوشمــنـــد ازجــملــه سـازمــان‌هــایـــی هستند که اصفهان با عضویت در آن‌ها می‌تواند زمینه افزایش تعاملات بین‌المللی را در قالب روابط بین‌شهری ایجاد کند.»
او ادامه داد: «ما با اعتقاد به مشارکت مردم، طرح جامع و برنامه راهبردی اصفهان 1405 را با جلب‌نظر همه ذی‌نفعان آن تدوین کرده‌ایم؛ طرحی که همه اصناف و اقشار، به‌ویژه دانشگاهیان و متخصصان، نقش کلیدی در آن دارند.» شهردار اصفهان با بیان اینکه شهرداری اصفهان با ارائه طرح شهروند دیپلمات و در راستای توسعه دیپلماسی و تعامل با سایر شهرهای جهان چتر حمایتی خود را گشوده و زمینه را برای مشارکت همگان فراهم آورده است، اظهار کرد: «طرح شهروند دیپلمات، طرحی است که نتیجه‌اش در جشنواره علمی‌فرهنگی اصفهان- سن‌ پترزبورگ دیده می‌شود. با اجرای این طرح از همه شهروندان اصفهانی و ایرانی در شهرهای دیگر جهان دعوت می‌شود با توجه به تخصص و نقشی که می‌توانند در توسعه شهری ایفا کنند، در این طرح مشارکت کرده و تجربیات خود را با عنوان طرح شهروند دیپلمات به اصفهان انتقال دهند.»
او افزود: «در این راستا، با همه سفارتخانه‌ها مذاکراتی صورت گرفته و نزدیک به 200 طرح از همه نقاط دنیا و البته از داخل کشور به دست ما رسیده است که بسیاری از این طرح‌ها می‌توانند راهی برای پیشرفت و توسعه شهری به‌حساب آیند.»
 نوروزی با اشاره به اینکه اجرای طرح شهروند دیپلمات برای اصفهان موفقیت بزرگی است و به این مرحله ختم نمی‌شود و این مسیر ادامه خواهد داشت، گفت: «در قالب این طرح، همه دانشگاهیان ایرانی خارج از کشور و دانشگاهیان ایرانی مقیم کشورمان نیز ایده‌ها و تجربیات خود را به ما ارسال می‌کنند که این موضوع می‌تواند در بهزیستی، آبادانی و رفاه شهرها نقش مهمی ایفا کند.»
شــهــردار اصــفــهــان ادامــه داد: «ما جلساتی را با استاندار و شورای شهر سن‌پترزبورگ انجام داده و به توافق‌های بسیار خوبی در حوزه‌های مختلف رسیده‌ایم که طبق این توافق‌ها قرار است سندی با عنوان «راهکار تعامل» منعقد شود. این سند به حضور همه مسئولان مربوط در استان اصفهان رسیده و به سن‌پترزبورگ نیز ارسال‌شده است تا پس از بررسی به امضای طرفین برسد. از طریق این سند همه دستگاه‌ها می‌توانند مسیرهای همکاری متعددی را در آینده نزدیک پیش رو داشته باشند که بیشترین نقش آن‌ها را دانشگاه‌ها ایفا می‌کنند.» نوروزی با اشاره به اینکه خواهرخوانده‌ها تنها خواهرخوانده‌های شهرداری نیستند، بیان کرد: «تمام تلاش ما این بود که شهرداری به‌عنوان یک نهاد تسهیلگر و زمینه‌ساز برای کسانی که ظرفیت تعامل با دیگر کشورها را دارند، عمل کند و سرانجام این موفقیت حاصل شد. دانشگاه اصفهان هم به‌عنوان پیشتاز در تعامل با خواهرخوانده‌ها، به‌ویژه با سن‌پترزبورگ، گام‌های مؤثری برداشته است. شهرداری اصفهان بر اساس عملکرد چهارساله‌اش متعهد است همه دستگاه‌ها را در این زمینه حمایت کند و این چتر حمایتی را برای همه بگشاید که خوشبختانه این اتفاق هم افتاده است.»
او ادامه داد: «توافق‌ها و همکاری‌های میان باشگاه سپاهان و باشگاه زنیت در قالب خواهرخواندگی و همچنین تعامل‌های علمی میان دانشگاه اصفهان و دانشگاه سن‌پترزبورگ باید تداوم پیدا کند و بر اساس سند راهبردی «راهکار تعامل» که به امضای دو شهر می‌رسد، پیش برود.»
نوروزی با بیان اینکه تعامل‌های اصفهان با خواهر خوانده‌هایش قوت گرفته است و تنها به سن‌پترزبورگ ختم نمی‌شود، تصریح کرد: «ما توانستیم با استفاده از یک دیپلماسی قوی و تعامل بسیار خوب با وزارت امور خارجه و در نقش مدیریت شهری از دولت پیشی بگیریم.»
او ادامه داد: «خوشبختانه جایگاه اصفهان در عرصه بین‌الملل ارتقا پیداکرده است. هم‌اکنون بارسلونا جایگاه چند سال پیش را در اصفهان ندارد. روابط اصفهان و بارسلونا پرفروغ شده و این موفقیتی است که باید از طریق آن به نحو شایسته‌ای در خدمت شهروندان بود. روابط اصفهان با کویت نیز همچون گذشته نیست؛ دیگر قهر معنایی ندارد، عصبانیت بین این دو شهر از بین رفته و در این راستا به تفاهم‌های خوبی دست پیداکرده‌ایم. بیشتر هفته‌ها و در هر چهارشنبه ارتباط مستقیم با شهرداران خواهرخوانده‌های اصفهان و سفرا نیز برقرار است و این یعنی ایجاد یک ظرفیت بزرگ به‌منظور بهبود وضعیت شهر و شهروندان.»
نوروزی بیان کرد: «بنده بسیار خوشحالم که طی چهار سال گذشته اتفاق‌های بسیار خوبی در حوزه روابط بین‌الملل اصفهان رخ‌داده و شهرداری اصفهان در حوزه دیپلماسی عمومی، به‌ویژه در شرایط کرونایی، دستاوردهای خوبی را داشته است؛ موضوعی که مقام وزیر امور خارجه تا دیگر مسئولان کشوری به آن اعتراف کرده‌اند. از سویی فضای برآمده از کرونا برای اصفهان فرصت‌های خوبی در جهت تقویت روابط با خواهرخوانده‌ها و سازمان‌های بین‌المللی ایجاد کرد.»
شهردار اصفهان با تأکید بر اینکه جشنواره علمی‌فرهنگی اصفهان-سن‌پترزبورگ فرصتی برای گام‌های مؤثر در آینده است، بیان کرد: «دانشگاه اصفهان و دانشگاه سن‌پترزبورگ ظرفیت و قابلیت روابط گسترده‌تر را دارند و باید از این فرصت‌ها در راستای توسعه تعاملات بیشتر استفاده کنند. بنده از همه‌کسانی که در این زمینه نقش‌آفرینی کرده و راه را برای یک حرکت علمی و فرهنگی و با هدف تأمین منافع ملی، مصلحت اجتماعی و منفعت شهری همواره کردند، کمال تشکر را دارم و آرزومندم هرروز شاهد چنین تحولات بزرگی در اصفهان باشیم.»

روابط بین شهرداری‌ها منجر به روابط میان ملت‌ها می‌شود

در ادامه این برنامه، سفیر ایران در فدراسیون روسیه نیز به‌صورت آنلاین و از طریق ویدئوکنفرانس صحبت‌های خود را آغاز کرد. کاظم جلالی با بیان اینکه روابط ایران و روسیه (در ابعاد سیاسی، نظامی، امنیتی) در سطح بسیار عالی قرار دارد، اما در حوزه‌های فرهنگی و اقتصادی دچار ضعف‌های جدی نیز است، گفت: «در سفر اخیر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، به تهران موافقت‌نامه فرهنگی میان دو کشور ایران و روسیه به امضا رسید؛ اما همچنان در روابط فرهنگی این دو کشور، دو مسئله اساسی باقی‌ماندن بــرخــی از روس‌شــنــاســان ایــرانـــی و ایران‌شناسان روسی در تاریخ گذشته و فقدان یک زبان مشترک میان دو کشور وجود دارد.»
او اظهار کرد: «در میان شبکه‌های صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران به زبان‌های مختلف، جای خالی یک شبکه به زبان روسی دیده می‌شود. زبان اول 100 میلیون نفر از جمعیت جهان به زبان روسی است و 500 میلیون نفر نیز زبان روسی را زبان دوم خود می‌دانند. درعین‌حال روسیه نیز فاقد شبکه تلویزیونی به زبان فارسی است. درنتیجه این شرایط شناخت ملت ایران از روسیه و البته شناخت ملت روسیه از ایران را در سطح نازلی قرار می‌دهد.»
جلالی ادامه داد: «با این شرایط اهمیت کار دانشگاه اصفهان، شهرداری اصفهان و خواهرخواندگی اصفهان با سن‌پترزبورگ روشن است. گسترش روابط دانشگاهی منجر به شناخت متقابل دو ملت خواهد شد؛ چراکه نخبگان دو کشور می‌توانند نقش بسیار مؤثری در توسعه روابط دو کشور داشته باشند. از طرف دیگر ارتباط بین شهرداری‌ها منجر به روابط میان دو ملت می‌شود.» سفیر ایران در روسیه با تأکید بر این موضوع که در سن‌پترزبورگ شناخت کافی درباره اصفهان یا سایر شهرها ایران وجود ندارد، گفت: «شهرداری و دانشگاه اصفهان می‌توانند از طریق سایت و به زبان روسی برای مردم روسیه تولید محتوا کرده و زیبایی‌ها و ظرفیت‌های اصفهان و دیگر شهرهای ایران را معرفی کنند و در انتقال تجربیات علمی، دانشگاهی، مدیریت شهری و خصوصا در بخش گردشگری اقدامات جدی‌تری را داشته باشند.»
جلالی گفت: «فراموش نکنیم که اصفهان و سن‌پترزبورگ 16 سال است که خواهرخوانده یکدیگرند و تلاش‌های بسیار خوبی در راستای گسترش این رابطه انجام داده‌اند. هم‌اکنون امیدواریم تعاملات دانشگاهی باعث گسترش زبان فارسی در روسیه و گسترش زبان روسی در دانشگاه اصفهان شوند. روح تمدن فرهنگ ایرانی در اصفهان و روح تمدن فرهنگ روسی در سن‌پترزبورگ وجود دارد و ارتباط این دو شهر می‌تواند روح روسیه و ایران را به هم گره بزند. سفارت جمهوری اسلامی ایران در روسیه نیز آمادگی خود را در راستای هرگونه کمک و همکاری میان دانشگاه‌ها و شهرداری‌های اصفهان و سن‌پترزبورگ اعلام می‌دارد.»

جشنواره اصفهان_سن‌پترزبورگ؛ رویدادی درخشان

سرکنسول روسیه در اصفهان نیز ضمن تبریک به برگزارکنندگان این جشنواره گفت: «سرکنسولگری فدراسیون روسیه در اصفهان از طرح‌هایی که به بهره‌وری هر چه بیشتر از ظرفیت‌های روسیه و ایران و در راستای نفع دو ملت کمک می‌کند، همواره حمایت خواهد کرد.»
بوریس بورمیستروف با اشاره به پیام تبریک ولادیمیر پوتین،‌ رئیس‌جمهور روسیه، به سید ابراهیم رئیسی و به مناسبت پیروزی او در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران ادامه داد: «روابط میان کشورهای ایران و روسیه از خصلتی دوستانه و حسن هم‌جواری برخوردار است. بنده در برنامه‌های این جشنواره نمونه‌ای از تمایل متقابل برای تعامل هرچه گسترده‌تر در عرصه فرهنگی و انسانی را می‌بینم که محوری مهم در راستای ارتقای همکاری‌های نوین روسیه و ایران و مطابق با توافق‌های رهبران این دو کشور به‌حساب می‌آید.» به گفته سرکنسول روسیه در اصفهان آموزش زبان به‌منظور پیشبرد همکاری‌های متقابل ایران و روسیه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار‌است. او افزود: «بدین منظور و در چهارچوب این جشنواره قراردادی میان بنیاد روسکی میرروسیه و دانشگاه اصفهان به امضا خواهد رسید.»
او ادامه داد: «ما علاقه روزافزون جوانان ایرانی به تحصیل در دانشگاه‌های روسیه را می‌بینیم و از این موضوع حمایت می‌کنیم. همکاری در حوزه ورزش، به‌خصوص در رشته فوتبال، نیز به نزدیکی شهروندان اصفهان و سن‌پترزبورگ کمک می‌کند.»
بورمیستروف ضمن آرزوی موفقیت برای پروژه‌های مشترک و موردتوافق دو باشگاه سپاهان اصفهان و زنیت سن‌‌پترزبورگ بیان کرد: «امید است که جشنواره علمی‌فرهنگی اصفهان_سن‌پترزبورگ به‌عنوان یک رویداد درخشان در مشارکت دیرینه دو شهر خواهرخوانده به شمار آید و توفیق و تداوم داشته باشد.» رئیس دانشگاه اصفهان در مراسم افتتاحیه این جشنواره و با بیان اینکه ایران و روسیه به‌عنوان دو کشور همسایه و با مرزهای مشترک در زمینه‌های مختلف همکاری داشته و این همکاری‌ها به‌صورت گسترده و در همه ابعاد ادامه دارد، گفت: «ازجمله این همکاری‌ها، تعاملات علمی است که در سطح عالی و به‌صورت سازمانی صورت می‌گیرد. البته این همکاری‌ها متـــناسب با ظــرفیت‌هـــای علـــمی دانشگاه‌های دو کشور نیست و نیاز به بررسی و آسیب‌شناسی بیشتر دارد تا در سایه شناخت موانع، شاهد گسترش این همکاری‌ها در آینده باشیم.»
هوشنگ طالبی افزود: «طی سال‌های گذشته یک رابطه سازمانی و نظام‌مند میان کمیسیون‌های کشور روسیه و 13 دانشگاه ایران، ازجمله دانشگاه اصفهان، و با برگزاری پنج نشست مشترک صورت گرفت که کمک شایانی به تکمیل روابط علمی و دانشگاهی هر دو کشور کرد.»  او ضمن ابراز خرسندی از برگزاری جشنواره علمی‌فرهنگی اصفهان_سن‌پترزبورگ تصریح کرد: «این جشنواره نتیجه ارتباط، همکاری و تلاش بین دو دانشگاه اصفهان و دانشگاه سن‌پترزبورگ و به‌منظور ظرفیت‌سازی و گسترش همکاری‌های علمی میان دو شهر خواهرخوانده است. باید توجه داشت که دستاورد این همکاری‌ها با توجه به جایگاه دانشگاه اصفهان و دانشگاه سن‌پترزبورگ در سطح محلی و ملی تأثیر بسزایی بر تحکیم و گسترش روابط بین دو شهر و دو کشور خواهد داشت. قطعا پیامدهای این رابطه می‌تواند اثرات مثبتی بر فرهنگ، تاریخ، سیاست و تجارت داشته و از همه مهم‌تر دستاوردهای علمی بسزایی را به همراه داشته باشد.»
رئیس دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: «فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های روسیه در بسیاری از دانشگاه‌های ایران ازجمله دانشگاه اصفهان و به‌عنوان استاد مشغول خدمت هستند و پتانسیل‌های بالقوه‌ای در ایجاد همکاری‌های تحقیقاتی و آموزشی در رشته‌های مختلف به‌حساب می‌آیند.»
او افزود: «ما می‌توانیم از طریق این همکاری‌های نوین در سایر رشته‌های تخصصی، به‌خصوص علوم پایه، فنی و مهندسی و طیف گسترده‌ای از رشته‌های علوم انسانی مانند ادبیات و داستان‌نویسی و همچنین روان‌شناسی که در دانشگاه اصفهان پتانسیل‌های بسیار قوی دارند، ظرفیت‌های جدیدی را برای همکاری بعدی ایجاد کنیم. وجود رشته زبان روسی در دانشگاه اصفهان از سال‌های گذشته و همچنین رشته زبان و ادبیات فارسی و ایران‌شناسی در دانشگاه سن‌پترزبورگ می‌تواند به همکاری میان این دو دانشگاه کمک شایانی کند.»

هیئت عالی‌رتبه باشگاه زنیت سن‌پترزبورگ وارد اصفهان شدند

مدیرعامل باشگاه ورزشی سپاهان و از دیگر سخنرانان این جشنواره با بیان اینکه مربع همکاری‌های شهر فرهنگی اصفهان و شهر فرهنگی سن‌پترزبورگ در راستای فعالیت‌های راهبردی شهرداری اصفهان و در قالب تفاهم‌نامه‌ها و عقد قرارداد خواهرخواندگی امروز در بخش‌های علمی، فرهنگی و ورزشی عملیاتی و سازمان‌یافته است، گفت: «در حال حاضر باشگاه فولاد مبارکه سپاهان در راستای توسعه ارتباطات بین‌المللی و همچنین همکاری‌های فنی‌ورزشی با باشگاه‌های مختلف جهان قراردادها و تفاهم‌نامه‌های خواهرخواندگی دارد.» محمدرضا ساکت افزود: «چند ماه پیش با همکاری‌ها، تلاش‌ها و مــســاعــدت‌هــای آقای بوریس بورمیستــروف، سر کنسول محترم روســـیــه، در اصــفــــهــان تفاهم‌نامه همکاری فی‌مابین باشگاه فولادمبارکه سپاهان و باشگاه زنیت سن‌پترزبورگ که امسال نیز قهرمان لیگ روسیه شــده اســت، بــه امــضــا رسید. این تفــاهــم‌نــامــه بــستــری است برای همکاری‌های علمی‌ورزشی؛ همچنین برگزاری رویدادهای دوستانه ورزشی، تورنمنت‌ها و فستیوال‌های ورزشی ویژه بانوان و آقایان در رشته فوتبال میان دو باشگاه، تبادل تجربیات در حوزه ورزش و فوتبال پایه، برگزاری ورکشاپ‌های مشترک در راستای ارتقای دانش مربیگری و استعدادیابی، مسائل زیرساختی ورزشی، حوزه مارکتینگ و حوزه‌های پزشکی‌ورزشی ازجمله مفاد این قرارداد است که به‌طور کامل نیز موردتوافق دو باشگاه قرارگرفته است.»
او خاطرنشان کرد: «روز چهارشنبه (دوم تیر) هیئت عالی‌رتبه باشگاه زنیت سن‌پترزبورگ وارد اصفهان شد. مدیرعامل این باشگاه و هیئت همراه به‌منظور بررسی و هماهنگی‌های اجرایی در خصوص همکاری با باشگاه سپاهان سه روز را در اصفهان می‌گذرانند. آن‌ها ضمن بازدید از امکانات و زیرساخت‌های باشگاه فولاد مبارکه سپاهان، آکادمی باشگاه و ورزشگاه نقش‌جهان، با شهردار اصفهان نیز دیدار دارند.» ساکت تصریح کرد: «این اقدام در راســـتـــای گســتــرش ارتباطات بین‌المللی و بستری برای انجام فعالیت‌ها و رویدادهای مهم ورزشی میان دو باشگاه است. جالب است بدانید که یکی از بازیکنان شاخص فوتبال کشورمان نیز در باشگاه زنیت سن‌پترزبورگ مستقر است. او فوتبال خود را در باشگاه سپاهان اصفهان و از 14سالگی آغاز کرد و در 18سالگی به باشگاهی در روسیه رفت و امروز به‌عنوان چهره خوب فوتبال کشورمان در تیم ملی نیز بازی می‌کند. سردار آزمون، بازیکن مشترکی است که در باشگاه فولادمبارکه سپاهان تربیت‌شده و امروز نیز به‌عنوان یک فوتبالیست در باشگاه زنیت سن‌پترزبورگ بازی می‌کند. این نمادی از همکاری‌های مشترک است.»
مدیرعامل باشگاه سپاهان با بیان ایـــنـــکه ایــن‌گونـــه هــمـــکاری‌هـــا و ارتباط‌ها در ابعاد مختلف و در راستای سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت روسیه صورت گرفته است، گفت: «باشگاه فولاد مبارکه سپاهان تفاهم‌نامه همکاری خود را با دانشگاه اصفهان و در حوزه‌های پژوهشی، علمی و آموزشی منعقد کرده است و در حال حاضر نیز زمینه این همکاری در قالب جشنواره علمی‌فرهنگی اصفهان_ سن‌پترزبورگ و به‌صورت مربع همکاری شهرداری اصفهان، شهرداری سن‌پترزبورگ، دانشگاه اصفهان و باشگاه فولاد مبارکه سپاهان ایجادشده است.»

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    پگاه ظاهری

برچسب‌های خبر