پیامدهای افول یک قدرت

سیاست‌مدارن و آنان که بخش گسترده‌ای از قدرت قانون‌گذاری، قضایی و اجرایی در دنیای امروز را در اختیار دارند تا زمانی سخن و حرف‌شان از سوی کارگزاران قدرت خریدار دارد که به صندلی قدرت تکیه زده باشند؛ اما این همه با دوری جستن آنان از قدرت عوض خواهد شد.

تاریخ انتشار: 12:41 - چهارشنبه 1399/11/1
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image
رویه‌ای که اهل قدرت با آن روبرو بوده و خواهند بود از یک قاعده نانوشته و کلی در تاریخ سیاسی پیروی می‌کند. با نزدیک شدن به روزهای پایانی رفتار زیر دستان و آنان که به واسطه حضور در ساختار حقوقی به شخصیت سیاست‌مدار ارشد احترام می‌گذاشتند گزینه‌های دیگر را در پیش خواهند گرفت. آنان که اهل انتقاد نبودند، در حلقه منتقدان قرار می‌گیرند و کسانی که مجری اوامر ریز و درشت و بی‌چون و چرای روزهای سابق بودند، خود صاحب نظر می‌شوند و از دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها پیروی نمی‌کنند. چرا که نااستواری صندلی فرد قدرتمند را درک کرده‌اند. حذف نام کاربری رییس جمهور آمریکا توسط برخی از شبکه‌های اجتماعی دقیقا در زمانی اتفاق افتاد که ترامپ در حال ترک کردن کاخ سفید است. مدیران این پیام‌رسان‌ها به سادگی تمام اطلاعات رییس جمهور ایالات متحده را با فشردن یک دکمه حذف کردند. انجام چنین کاری در شرایطی که ترامپ در قدرت بود اساسا هزینه‌های بسیاری را به آنان تحمیل می‌کرد، ولی این روزها ترامپ بی‌قدرت‌تر از آن است که بتواند واکنشی نشان بدهد، از همین‌رو این افراد رفتاری دیگر را در مقابل صاحبان قدرت بروز می‌دهند.
موضع‌گیری معاون اول رییس جمهور درباره شمارش آرا و ایستادگی در برابر خواسته‌های انتخاباتی ترامپ، انتقاد برخی از مدیران ارشد دستگاه دیپلماسی و امنیتی آمریکا درباره رفتار رییس جمهور و انتقاد شماری از فرمانداران ایالات‌ها دقیقا در روزهایی پایانی رفتن او از قدرت رخ داده است. افرادی که چندی قبل سخنان حتی بی‌منطق و زیاده‌خواهی‌هایی او را با جان و دل قبول می‌کردند و درباره نامعقول‌ترین رفتارهای سیاسی او به افکار عمومی توضیحات می‌دادند حال میدان را رها کرده‌اند و در نقش منتقدان او فعالیت می‌کنند. بروز چنین رفتارهایی از یاران سابق ترامپ تنها به دلیل دور شدن او از قدرت اصلی است. تمام این مسائل در کنار تکرار درخواست استیضاح رییس جمهوری از طرف رسانه‌ها و برخی نمایندگان مجلس برای رییس دولتی که تنها چند روز تا زمان ترک کرسی ریاست جمهوری فرصت دارد، بیش از آنکه حساسیت‌ها به بروز رفتار خارج از قواعد سیاسی از سوی رییس جمهور باشد، به نمایش گذاشتن بی‌قدرت شدن ترامپ است. چهره‌ای که در هفته آینده به عنوان رییس جمهور سابق آمریکا از او نام برده خواهد شد، اما افول قدرت او از زمانی رخ داد که آرای الکترال فردی دیگر را به عنوان کاندیدای پیروز نشان می‌داد و همین تغییر وضعیت کفایت می‌کرد تا حلقه نزدیک به او رویه‌ای دیگر را انتخاب کنند و عملا در روزهای دشوار او را رها و به منتقد رییس جمهور تبدیل شوند. شماری از تحلیل‌گران دلیل بسته شدن حساب کاربری ترامپ را برهم زدن نظم در ایالات متحده و ستیز با نظام سرمایه‌داری عنوان کرده‌اند. این افراد کنش‌های چهارسال گذشته ترامپ را به صورت رفتارهای ضد جهانی شدن فهم می‌کنند، ولی این همه تمام روایت نیست. بسیاری از حساب‌های کاربری با رویکردهای متفاوت در شبکه‌های اجتماعی از جمله ترویج نژادپرستی، ستیز با ادیان الهی، دعوت به راهپیمایی و ضدیت با نظام سرمایه‌داری را از طریق کنش معطوف به خشونت تبلیغ می‌کنند، اما نه تنها مدیران شبکه‌های اجتماعی نسبت به آن حساسیتی نشان نمی‌دهند بلکه تلاش می‌کنند کنش این شبکه‌ها را تحت نظر داشته باشند. در واقع شرایط امروز ترامپ تنها به دلیل پایان قدرت او اتفاق افتاده است.
کلام پایانی؛ دوری و نزدیکی سایر چهره‌های سیاسی به اهل قدرت از روی دوست داشتن،‌ ارادتمندی، حفظ احترام، رعایت حال افراد و مسائلی از این دست نبوده و نیست. شخصیت متکی به قدرت نوع ارتباط خود را براساس قدرت خویش و دیگران تنظیم می‌کند، آنچه در ارتباطات قدرت بیش از سایر روابط مطرح است، میزان تاثیرگذاری قدرت است. به واقع هر چقدر گستره قدرت و استحکام آن بیشتر باشد، شخصیت‌های بیشتری به آن جذب می‌شوند و هر میزان که آن قدرت رو به افول باشد شاهد پراکنده شدن نزدیکان دیروز و افزایش منتقدان هستیم. مدیران ارشد و کارگزاران تنها براساس استحکام پایه‌های صندلی فرد قدرت‌مدار کنش سیاسی و موضع‌گیری‌های خود را هماهنگ می‌کنند. بنابراین هر چه کرسی قدرت مانایی بیشتری داشته باشد، آنان نیز با سیاست‌های گوناگون همراه هستند و در زمانی که پایه‌های قدرت ضعیف گردد آنان نیز برای ماندگاری خود راهی دیگر را انتخاب می‌کنند.
 
  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    رضا صادقیان

برچسب‌های خبر