پیشگامی خیّران نطنزی در مدرسه‌سازی

مدیر آزموش و پرورش شهرستان نطنز می‌گوید: یکی از ویژگی‌های بارز آموزش و پرورش نطنز حضور و مشارکت چشمگیر و گسترده خیران مدرسه‌ساز است، به‌طوری‌که در سه سال اخیر حضور پررنگ و قابل توجهی را در ساخت، تعمیر یا بازسازی مدارس داشته‌اند. رضا چاوش‌پور ادامه می‌دهد: در حال حاضر چهار پروژه عمرانی در دست اجرا داریم که از این تعداد سه پروژه توسط خیران در حال ساخت است. مدارس امیر کبیر، شهید‌مطهری و صالحین، پروژه‌های خیرساز در حال احداث در شهر نطنز است.

تاریخ انتشار: 09:15 - سه شنبه 1399/10/2
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image

مدیر آزموش و پرورش شهرستان نطنز می‌گوید: مدارس خیرساز صالحین و امیرکبیر تقریبا تکمیل است و به زودی به بهره‌برداری می‌رسد. مجتمع خیرساز شهید مطهری نیز که یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های آموزشی شهرستان نطنز است، هم‌اکنون توسط یک خیر در حال ساخت است و این مجتمع دارای 3200 متر مربع زیر بنا، سالن اجتماعات 320 نفری، پنج واحد تجاری و یک سایت کامپیوتر است و حدود 11 میلیارد تومان در آن هزینه می‌شود. او می‌گوید: سال گذشته مدرسه دکتر حسابی شهر طرق‌رود با زیربنای 350 مترمربع و هزینه هفت‌میلیارد ریال ساخته و افتتاح شد. همچنین در سال‌های گذشته مدرسه استثنایی رضاخواه به بهره‌برداری رسید.

بهره‌مندی مدارس روستایی از مشارکت خیران

مدیر آموزش و پرورش نطنز با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در تعمیر و بازسازی مدارس شهری و روستایی در سطح شهرستان رقم خورده است، می‌گوید: یک ماه پیش، پروژه اضافه بنای 180 مترمربعی مدرسه فاطمه زهرا (س) که توسط خیران انجام شده بود، به بهره‌برداری رسید. مدرسه بعثت روستای طامه و در سال‌های اخیر نیز مدارس روستاهای هنجن و کمجان توسط خیران خود روستاها تعمیر و زیباسازی شد و برای آن‌ها سیستم گرمایشی پکیج تهیه شد. چاوش‌پور ادامه می‌دهد: مدرسه دو کلاسه روستای ورگوران یکی از فرسوده‌ترین و بی‌امکانات ترین مدارس شهرستان بوده که دارای ساختمانی نامناسب و حیاطی خاکی بود. دانش آموزان این مدرسه حتی از داشتن سرویس بهداشتی مناسب و آب‌خوری محروم بودند و در وضعیت بدی تحصیل می‌کردند. خوشبختانه با مشارکت خیران 90مترمربع به بنای مدرسه اضافه و مدرسه تعمیر اساسی شد، به‌طوری‌که سرویس بهداشتی و آب‌خوری مناسب در مدرسه احداث شد و حیاط آن محوطه‌سازی و آسفالت شد.

احداث یک دبیرستان با مشارکت بنیاد برکت

چاوش‌پور می‌گوید: پروژه دبیرستان 9کلاسه امام خمینی (ره) با زیربنای 1800 مترمربع با مشارکت بنیاد برکت و اداره کل نوسازی و تجهیز مدارس استان اصفهان در حال تکمیل است و پیشرفت 95 درصدی داشته است که ان‌شاءالله در دهه فجر افتتاح خواهد شد.

استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس

مدیر آموزش و پرورش نطنز می‌گوید: با مشارکت خیران در نقاط مختلف شهرستان نطنز سیستم گرمایشی همه مدارس به جز دو مدرسه، استانداردسازی شده و دارای سیستم گرمایشی پکیج یا موتورخانه هستند. حتی مدارس یک و دو کلاسه روستاها هم به سیستم پکیج مجهز شده‌اند. فقط یک مدرسه در شهر طرق‌رود و مدرسه‌ای دیگر در روستای نیه از بخاری استفاده می‌کنند.

موفقیت نطنز در نوسازی مدارس

چاوش‌پور می‌گوید: تحصیل در فضای آموزشی مناسب حق دانش‌آموزان است و خوشبختانه مشارکت خیران نطنزی در حدی چشمگیر بوده است که تنها دو مدرسه فرسوده در نطنز داریم و مابقی همه نوسازی شده‌اند. مدارس مظاهری و 22 بهمن نطنز که ساختمان‌های قدیمی دارند و در آینده نوسازی خواهند شد.  البته ناگفته نماند این دو مدرسه هم به همت خیران تعمیر و بازسازی شده است و فضای مناسبی برای دانش‌آموزان دارد. او می‌گوید: نوسازی مدارس نطنز را مدیون مشارکت ویژه خیران هستیم و امیدواریم این حرکت خداپسندانه تداوم داشته باشد.

احداث بیش از هزار واحد آموزشی خیرساز

گفتنی است به گفته مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان، در این شرایط اقتصادی کشور، اقدام حسنه مدرسه‌سازی در استان نه تنها عقب نیفتاده، بلکه رشد داشته و تقریبا هر دو هفته یک‌بار یک مراسم کلنگ‌زنی مجموعه خیر ساز برگزار می‌شود. طی ۲۰ سال گذشته بیش از هزار واحد آموزشی توسط خیران مدرسه‌ساز در استان اصفهان احداث و در اختیار آموزش و پرورش شده است. تجهیز، بهسازی و نوسازی مدارس برای تأمین بهترین مکان برای تعلیم و تعلم و پرورش نیروی انسانی، از بزرگ‌ترین اقدامات فرهنگی است که در این راستا خیران مدرسه‌ساز با درک این مهم اقدامات در خور شایسته‌ای در شهرستان نطنز انجام داده‌اند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مجتبی کریم زاده

برچسب‌های خبر