کمبود اعزام برون‌مرزی داریم

برای والیبال بانوان اصفهان که در بخش فنی همواره حرف اول را در کشور زده، چندان دور از ذهن نیست که در بخش داوری هم حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. ملیحه نوری، داور بین المللی والیبال کشورمان است که در رویدادهای برون‌مرزی و داخلی متعددی قضاوت کرده است. در ادامه گفت‌وگوهای سریالی با داوران بین‌المللی ورزش نصف جهان، با نوری به گفت‌وگو نشستیم تا درباره چند‌و‌چون داوری در این رشته و مسائل مربوط به آن بیشتر بدانیم.

تاریخ انتشار: 09:24 - پنجشنبه 1399/08/22
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

چه شد که به فکر داوری افتادید؟

فراز و نشیب‌های زندگی گاهی تو را به سمت آنچه که می‌خواهی سوق می‌دهد وقتی که از درونت واقعا چیزی را بخواهی و به خاطر آن تلاش کنی به آن خواهی رسید. در واقع ابتدا در رشته تربیت بدنی درس می‌خواندم اما به دلیل مشکلاتی که پیش آمد مجبور شدم انصراف بدهم و در رشته بازرگانی شاخه بیزینس جهانی مشغول شوم، البته قبل از آن در رشته والیبال کار می‌کردم و در مقاطع استانی و کشوری و لیگ مقام‌های زیادی را به دست آوردم؛ شاید همین علایق بود که سرآغاز داوری‌ام شد، سال 87 بود که وارد فهرست داوری‌ها شدم و ادامه دادم.

چه مراحلی برای دریافت درجه داوری در ایران و درجه بین‌المللی سپری می‌شود؟

به ترتیب داور درجه سه، درجه دو و درجه یک و داور ملی در ایران سپری می‌شود و داور بین‌المللی در کلاس جهانی خارج از کشور برگزار می‌شود.

به عنوان داور زنی که در مسابقات بین المللی حضور داشته است. درباره این تجربه خود بگویید؟

در المپیک کشور‌های اسلامی‌بزرگ‌سالان باکو که در سال ۲۰۱۷ برگزار شد، به عنوان داور اول در دیدار نهایی حضور داشتم و در هر دو بخش آقایان و هم بانوان سوت زدم. داوری در مسابقات آقایان در مقایسه با مسابقات زنان تفاوت‌های بسیاری دارد، از جمله سرعت بازی که در مسابقات مردان بسیار بالاتر است که این مسئله برای داوران نیز یک چالش جدی و عاملی برای پیشرفت آن‌ها به شمار می‌رود.

جایگاه داوری در ایران در این رشته چگونه است؟

داوری والیبال بانوان در کشور به دلیل علاقه و پیشرفت رشته والیبال در جهان دارای ارزش و اعتبار خوبی است. البته داوران بانو در ایران برای مسابقات بانوان قضاوت می‌کنند.

در رابطه با فرایند داوری در ایران توضـیح دهید؟ نسبـت به استانداردهای جهانی چقدر فاصله داریم و اصلا شکافی وجود دارد یا خیر؟

می‌توانم صراحتا بگویم که هیچ فاصله‌ای نداریم، چه از لحاظ تکنیکی و چه از لحاظ اطلاعات علمی، حتی در برخی مواقع داوران ایرانی بسیار بهتر عمل می‌کنند. این را بدون اغراق می‌گویم.

 به نسبت مربی و ورزشکار چه اهمیتی برای داوران قائل هستند؟

البته که بازیکن‌سالاری هست، ولی ما داوری را شغل با شخصیت و تراز بالایی می‌دانیم.

 داوران خانم چقدر فضا برای پیشرفت دارند؟

در ایران به دلیل کم بودن مسابقات بانوان با مشکل روبه رو هستند؛ زیرا تعداد داوران زیاد و تعداد مسابقات بانوان نسبت به آقایان بسیار محدود است.

 مهم‌ترین دغدغه داوران خانم در ایران چیست؟

اصلی‌ترین دغدغه کنونی داوران زن در این رشته، کمبود اعزام‌های بین المللی است. از طرفی ما در کشور، فقط مسابقات بانوان را سوت می‌زنیم که تعداد کم تیم‌ها و محدود بودن مسابقات، باعث کم کار شدن داوران شده است و این جدی‌ترین معضل برای داوران به شمار می‌رود و امیدواریم فدراسیون نگاه ویژه‌ای به منظور حل این مشکلات داشته باشد.

چه تفاوتی بین داوران خانم و آقا هست؟

در ایران محدودیت‌های زیادی هست. آقایان تعداد مسابقات بیشتری را قضاوت می‌کنند و حق الزحمه‌های خیلی بیشتری هم دریافت می‌کنند.

آیادرآمد داوری بین‌المللی با توجه به هزینه‌ای که برای دریافت مدرک بین‌المللی صورت می‌گیرد،  قابل توجه است؟

خیر به دلیل این که شغل ثابتی نیست و هروقت مسابقاتی باشد حق الزحمه هست و در غیر این صورت که هیچ و نسبت به داوران آقا هم 35 درصد کمتر  است، بدون بیمه و مزایا و مسابقات بانوان هم که خیلی کمتر از آقایان است. تمام هزینه‌های کلاس‌های بین المللی را هم شخصا پرداخت کردیم و فدراسیون هیچ موردی را پذیرا نشده است؛ در صورتی که بقیه کشورها به داورانشان کمک می‌کردند.

چند داور بین المللی خانم در ایران و در اصفهان داریم؟

 داوران فعال بین المللی بانوان ایران فعلا 9نفر هستند و در اصفهان  تنها من مدرک بین‌المللی داوری را اخذ کرده ام.

افق پیش رویتان در داوری چیست؟

 با توجه به اینکه چند سالی است مسئولیت کمیته داوران استان را به عهده دارم، جهت پشتوانه‌سازی برای آینده داوران استان و حمایت از داوران انجام وظیفه می‌کنم.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سمیه مصور

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط