تدبیرهای گرمابر

گرمی و خشکی از خصوصیات تابستان است و در افراد مستعد، بیماری‌های ناشی از گرمی بروز می‌کند؛ بنابراین تغییر سبک زندگی و رعایت تدابیر تغذیه‌ای و تندرستی مختص تابستان، ضروری است؛ وگرنه فرد بیمار خواهد شد. حالت خواب و میزان فعالیت‌های بدنی و… نیز باید در این فصل متفاوت باشد. در زیر به برخی از نکاتی که باید در این فصل رعایت شود،با نظریه دکتر زهرا آقانوری، پزشک متخصص طب سنتی ایرانی و عضو هیات مدیره انجمن علمی طب سنتی اصفهان اشاره کرده‌ایم. 
 
تاریخ انتشار: 04:38 - سه شنبه 1401/03/31
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image
اثرات تابستان بر بدن
گرمی و خشکی تابستان در سرزمین‌های گرم و نیز در گرم‌مزاجان و جوانان و به‌ویژه در آن‌هایی که به اقتضای کار و پیشه خود در معرض گرمای بیشتر هستند، می‌تواند به پیدایش مشکلاتی در رابطه با تندرستی بینجامد. هوای گرم، در اوایل، خون بد را افزایش می‌دهد و موجب سرخ‌شدن رنگ پوست می‌شود، ولی طول‌کشیدن گرمی هوا در این فصل، گشادگی مسام (منافذ پوستی) را پیش می‌آورد که نتیجه آن، افزایش تعریق، کاهش ادرار و ضعف در قوای فرد است، از همین رو دستگاه گوارش دچار سستی و ضعف می‌شود.در صورت اقامت طولانی در هوای گرم، بدن لاغر می‌شود و به‌تدریج رنگ چهره نیز به زردی می‌گراید. در تابستان قوا و افعال طبیعی ضعیف می‌شوند، بیماری‌های قــدیمی و مــزمن عــود می‌کنــد، ســردرد و کندی حواس و خواب‌آلودگی پیش می‌آید، خواب طبیعی کم می‌شود، خون‌دماغ، خونریزی‌های رحمی و اسهال خونی نسبت به سایر فصول افزونی می‌گیرد، اشتها کاهش و عطش افزایش می‌یابد.
در تابستان‌های بسیار گرم هم، لاغری و انواع تب‌ها شایع می‌شود؛ البته هوای گرم تابستان برای سردمزاجان، پیران و افرادی که به بیماری‌های سرد مانند لقوه، تشنج، فلج، بیماری‌های روماتیسمی و… دچار هستند، سودمند است؛ بنابراین تابستان، فصلی مناسب برای پیران و بلغمی‌مزاجان است؛ زیرا هوای تابستان، رطوبت را کاهش می‌دهد و سردی را تعدیل می‌کند، اما صاحبان مزاج‌های گرم و خشک (صفراوی‌ها و به‌خصوص صفراوی‌های جوان) در این فصل، با مشکلات متعدد روبه‌رو می‌شوند.
تدابیر تابستانهدرباره تدابیر تابستانه چندنکته کلی را باید مدنظر داشت:این تدابیر نباید تا شروع تابستان و تسلط گرما به تأخیر بیفتد، بلکه با شروع تدریجی گرما، کم‌کم باید اجرا شود تا بهترین نتیجه به‌دست آید.مثل هر اقدام دیگری در طب‌سنتی، این تدابیر نیز براساس مزاج و وضعیت جسمانی هر شخص شکل می‌گیرند و طبیعتا همان‌قدر که یک فرد گرم‌مزاج نیاز به اجرای دقیق این تدابیر دارد تا فصل تابستان را با سلامتی پشت سر بگذارد، یک فرد بلغمی، چه‌بسا نیازی به این تدابیر ندارد، بلکه این گرمای جان‌سوز، برایش مفید نیز هست.افراد خشک‌مزاج، باید بیشتر به‌دنبال تأمین آب و مایعات بدن خود باشند تا آسیب نبینند.
دیگر تدبیرهای مرتبط با تابستان
خواب، رطوبت بدن را افزایش می‌دهد؛ ازاین‌رو افراد، به‌خصوص گرم‌مزاجان، باید در فصل تابستان و بعدازظهرها خواب کافی داشته باشند. فعالیت بدنی و ورزش در تابستان، باید سبـک و درحــدضــرورت و محــدود بــه ساعت‌های خنک اولیه روز باشد.بــا تغیــیــر در ســاعــت‌های کـــاری و برنامه‌ریزی‌های خود، سعی کنید در ساعات اوج گرما، در سایه و جای خنک باشید. اگر برایتان مقدور است، در این ایام به مناطق خنک‌تر پناه ببرید.
 اقامت هرچند موقت در مکان‌های خنک و مرطوب و نزدیک به آب روان که از دود و دم زندگی شهری دور باشد، بسیار مناسب است. استحمام و دوش‌گرفتن در طول روز باعث کاهش حرارت بدن می‌شود، ولی دقت کنید که برای این کار از آب ولرم استفاده کنید. بهترین نوع لباس در تابستان، لباس نخی (کتانی) است که طبع خنکی دارد، جاذب عرق است و به بدن نمی‌چسبد. لبـاس‌های حــاوی الیــاف مصنــوعـــی و نایلون، با چسبیدن به بدن و بستن منافذ پوستی، مانع تعریق مناسب شده، علاوه بر افزایش حرارت داخلی، باعث بوی بد عرق نیز می‌شود. استرس در هیچ‌وقتی از سال خوب نیست، اما در تابستان، با افزودن خشکی بدن، مشکل زیادی تولید می‌کند. از آن بدتر، خشم و غضب است که خشکی و گرما را باهم به همراه می‌آورد. عرق‌سوز شدن در این فصل، به‌ویژه در افراد گرم‌مزاج شایع است. رعایت تدابیر تابستانه از بروز این مشکل جلوگیری می‌کند. استحمام با آب ولرم و مالیدن روغن حیوانی روی محل عرق‌سوز شده، به درمان کمک می‌کند. خون‌گیری (حجامت، فصد، زالواندازی و…) در تابستان ممنوع است؛ مگر در مواردی که با تجویز پزشک باشد. در این موارد ضروری هم، خون‌گیری در وقت خنکی نسبی هوا انجام شود.
توصیه تابستانه به جوانانی که طبع گرم دارند!
در فصل تابستان افراد جوان و گرم‌مزاج باید از غذاهای با طبع گرم مانند عسل، خرما، خربزه، غذاهای تند، سرخ‌کردنی‌ها و… پرهیز کنند تا از بیماری‌های این فصل درامان باشند.
 
 
 
 
 
  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    لیلا کهلانی