تازه‌نفس‌ها از راه می‌رسند

مجمع عمومی شرکت واحد اتوبوس‌رانی اصفهان و حومه در چهل‌و‌دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان برگزار شد و با رأی اکثریت گزارش نهایی مالی ۱۳۹۹ شرکت واحد اتوبوس‌رانی اصفهان و حومه، به تصویب رسید. سخنان حاضران در این جلسه حول محور رفع معضل بیمه رانندگان اتوبوس، قــابل‌قبـــول‌بــودن حسابرسی وضعیت شرکت اتوبوس‌رانی، واردات اتوبوس و تاکسی به کشور و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در تأمین قطعات اتوبوس چرخید.

تاریخ انتشار: 23:26 - یکشنبه 1401/02/25
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
no image
سید عباس روحانی سکان‌دار شرکت واحد اتوبوس‌رانی اصفهان و حومه کلامش را این‌گونه آغاز کرد: «از زمان تحویل ناوگان اتوبوس‌رانی شهر اصفهان، قریب به 450 دستگاه اتوبوس فعال در سطح شهر وجود داشت. اکنون با همت و همکاری و تعمیرات و ورود 45 دستگاه جدید، تعداد ناوگان اتوبوس‌رانی به 700 دستگاه رسید.
او در ادامه درباره وضعیت نامطلوب اتوبوس‌رانی سخن گفت: «در روزهای عادی بین 900 تا یک هزار دستگاه اتوبوس در شهر اصفهان نیاز است؛ البته این میزان نیاز در زمان بازگشایی مدارس به حداقل 1200 دستگاه اتوبوس می‌رسد. کمبود تعداد اتوبوس‌های شهری باعث شده که سرفاصله زمانی بین دو اتوبوس در ایستگاه‌ها زیاد باشد و این مهم نارضایتی مردم را در اقصی نقاط شهری به دنبال داشته است. براساس آمار و سامانه‌ای که در شرکت اتوبوس‌رانی داشتیم، حداکثر سرفاصله زمانی رسیدن اتوبوس 20 دقیقه است؛ اما این زمان شایسته شهر اصفهان نیست و امید داریم با ورود دستگاه‌های جدید اتوبوس از طریق نوسازی و بهسازی این زمان کاهش یابد.»
خبر جدید مدیرعامل شرکت واحد اتوبوس‌رانی اصفهان و حومه درباره سفارش‌های اخیری بود که به همت مدیریت شهری ارائه ‌شده است: «173 دستگاه اتوبوس شهری جدید سفارش داده‌شده که به‌زودی پس از تولید وارد ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر اصفهان می‌شود. پیگیری‌های دیگری هم از طریق سازمان شهرداری‌ها و اتحادیه اتوبوس‌رانی‌ها انجام ‌شده است تا کلان‌شهر اصفهان در کنار دیگر کلان‌شهرها، سهمی از 150 دستگاه اتوبوس در بخش اول واگذاری تا قبل از مهر 1401 داشته باشد.»
روحانی اشاره‌ای هم داشت به دیگر اقدامات این شرکت: «دریافت مجوز اوراق مشارکت 20 میلیاردی توسط هیئت‌مدیره دریافت شده و قرار است برای اتوبوس‌های جدید خریداری شود.»
او معتقد است برای بازسازی اتوبوس در سه جبهه برنامه‌ریزی‌شده است: «در مرحله اول از طریق اسناد خزانه، پیگیری شد که در این راستا هماهنگی‌هایی با ذی‌حساب و سازمان شهرداری‌ها به وقوع پیوست. بر این اساس مقرر شد هزینه بازسازی 20 دستگاه اتوبوس به شهرداری پرداخت شود تا بتوانیم بازسازی‌ها را از طریق این شرکت انجام دهیم. از سوی دیگر برای بازسازی 46 دستگاه اتوبوس از طریق صندوق توسعه امید اقدام کردیم که به‌زودی به منصه ظهور می‌رسد. تجهیز کارگاه‌های اول و دوم نیز در این راستا انجام شده و ردیف بودجه‌ای در شهرداری برای پشتیبانی کارگاه سوم پیش‌بینی کرده‌ایم.»
صحبت‌های دیگر مدیرعامل شرکت واحد اتوبوس‌رانی اصفهان و حومه به گزارش حسابرس‌های شرکت واحد اتوبوس‌رانی مربوط شد: «این گزارش در دو بندخاص تعیین‌شده است؛ یکی بند مربوط به بدهی‌های تأمین اجتماعی است که با برنامه‌ریزی انجام و از حالت آزاردهندگی این بدهی برای بدنه شرکت واحد اتوبوس‌رانی خارج شده است. طی یک تفاهم‌نامه 80 میلیارد تومان در یک بخش تخصیص داده و بخش دیگر به مقام قضایی موکول شد. زیان انباشته شرکت واحد اتوبوس‌رانی، بند خاص دیگری است که امیدواریم با هم‌فکری اعضای شورای اسلامی شهر این چالش رفع شود؛ چراکه طبق مفاد قانون تجارت، شرکت واحد اتوبوس‌رانی اکنون یک شرکت ورشکسته مــحسوب می‌شــود؛ اما به‌واسطه نوع خدماتی که ارائه می‌شود و حمایت شهرداری به حیات خود ادامه می‌دهیم.»
روحانی در ادامه از شورای اسلامی شهراصفهان مطالبه‌ای خواست: «نـــخــست ایـنــکه بــودجه شرکت واحد اتــوبوس‌رانی شهر اصـفهان بر روی 50درصد افزایش بسته شده و در حال حاضر 30 درصد قطعی شده است. با توجه به اینکه در بخش‌های خدماتی، باید حتما هزینه کرد، با مشکل کمبود بودجه مواجه خواهیم شد و مسئله دیگر موضوع افزایش حقوق 57درصدی کارگران است که میزان حقوق پرداختی ما را از 19 میلیارد تومان به 30 میلیارد تومان افزایش داد. این دو موضوع به اصلاح بودجه نیاز دارد.»
خبر دیگر او درباره اضافه‌کردن 150 دستگاه اتوبوس به ناوگان و میزان درآمد این مجموعه بود: «با توجه به تعداد کم ناوگان اتوبوس‌رانی در نظر داریم با کمک بخش خصوصی 150 دستگاه اتوبوس وارد کنیم. دو میلیارد تومان میزان درآمد این مجموعه در سال گذشته از بخش تبلیغات بوده است. امسال تبلیغات را روی شش‌میلیاردتومان بسته‌ایم با افزایش سه برابری. همچنین در زمینه تعمیر و ساخت قطعات خاص با شرکت‌های دانش بنیان مجموعه همکاری‌هایی را آغاز خواهیم کرد؛ چراکه هم به علت تحریم‌ها نمی‌توانیم برخی قطعات را وارد کنیم و هم هزینه‌های تعمیر و ساخت از خارج زیاد است، این بخش از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان در حال پیگیری است.»
مدیر عامل شرکت واحد اتوبوس‌رانی اصفهان و حومه درباره بهسازی ناوگان حمل‌و‌نقل و بهبود عملکرد این مجموعه توضیح داد: «برخی از شهرهای کشور و حتی کلان‌شهرها برای کاهش سرفاصله بین دو اتوبوس برخی از خطوط اتوبوس‌رانی را حذف کرده‌اند و تعداد دستگاه خود را افزایش داده‌اند؛ درحالی که در اصفهان چنین نکرده‌ایم؛ بنابراین برای خرید دستگاه‌های جدید که امکان آن از طرق مختلف در کشور در حال فراهم‌شدن است، مثل قرارداد سازمان شهرداری‌ها با شرکت اسکانیا، باید به فکر تأمین نقدینگی باشیم. همچنین چنانچه شهرداری‌های کلان‌شهرها بتوانند زیرساخت‌های خطوط اتوبوس برقی را فراهم کنند، با یک فرمول 20 -80 اتوبوس‌های برقی تأمین می‌شود.»
 
رفع معضل بیمه رانندگان اتوبوس
صحبت های محسن رنجبر، معاون مالی و اقتصادی شهرداری اصفهان هم در این جلسه به رفع معضل بیمه رانندگان اتوبوس منوط شد: «سال‌های سال در خصوص بیمه رانندگان اتوبوس‌رانی اعتراض‌های اجتماعی وجود داشت. در سال گذشته توانستیم فعلا این مشکل را رفع کنیم. سال گذشته اتوبوس‌های جدید خریداری و تعدادی نیز بازسازی شد؛ امسال نیز اگر منابع مالی تأمین نشود، شهرداری دچار چالش‌های مالی خواهد شد. بر اساس قانون در قالب ارزش‌افزوده قرار بود از آغاز سال ارقامی به شهرداری‌ها پرداخت شود که تاکنون محقق نشده است؛ همه شهرداری‌ها دچار مشکل شده‌اند، اما با جریان نقدی که پیش‌بینی کردیم برای همه امور توانستیم موضوع بیمه اتوبوس‌رانی را رفع کنیم. با وجود اینکه هزینه‌ها افزایش پیدا کرده است، با اعمال سیاست‌هایی از افزایش قیمت‌ها در حوزه اتوبوس‌رانی جلوگیری شد. البته تأمین‌نشدن منابع مالی شهرداری‌ها را دچار بحران می‌کند و ممکن است این مشکل به دستمزد سرایت کند که باید تدابیری در این زمینه اتخاذ شود. عزم شورا و شهرداری این است که هرچه می‌توانیم، از هر منبعی اتوبوس خریداری کنیم؛ به ویژه از تهاتر نفت به اتوبوس دست یابیم که در این راستا با رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس صحبت‌هایی انجام شده و آن را دنبال می‌کنیم. دولت برای خرید اتوبوس ۸۰ درصد منابع و شهرداری نیز ۲۰ درصد آن را تأمین می‌کند. شهرداری همه سهم خود را پرداخت کرده است. درصددیم اتوبوس‌ها را تحویل بگیریم، البته امیدواریم دولت به تعهد خود عمل کند.»
قابل قبول بودن حسابرسی وضعیت شرکت‌ واحد اتوبوس‌رانی
سید امیر سامع، خزانه‌دار شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه اظهاراتش را بیان کرد: «بر اساس گزارشی که حسابرس از شرکت واحد اتوبوس‌رانی در کمیسیون اعلام کرد، قریب‌به 35 بند را متذکر شده بود که با دقت‌نظری که مدیریت شرکت واحد اتوبوس‌رانی در سال 1400 داشت، این موارد به 16 بند کاهش یافته است. قطعا شرکت واحد اتوبوس‌رانی در کنترل حساب‌های خود باید تعامل بیشتری با شهرداری برقرار کند. طی بررسی که از 16 بند شد، مواردی وجود دارد که باید با همت شرکت واحد اتوبوس‌رانی رفع شود. در مجموع گزارش، حسابرسی وضعیت شرکت واحد اتوبوس‌رانی قابل قبول است و در کمیسیون مربوطه نیز این موارد تأیید شده است.»
واردات اتوبوس و تاکسی به کشور
صحبت‌های عباس حاج‌رسولیها، رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز به واردات اتوبوس و تاکسی به کشور مربوط شد: «جای تأسف است که زمان انتظار برای رسیدن اتوبوس ۲۰ دقیقه است؛ زیرا در گذشته این زمان ۱۰ دقیقه بود، البته از باب جهاد تبیین به این موارد اشاره می‌کنم. مجلس شورای اسلامی فرصت خوبی را برای واردات خودرو فراهم کرده است. به هر منطقی که نگاه کنیم بهترین خدمت در این مصوبه وارد‌کردن اتوبوس و تاکسی در حوزه حمل‌و‌نقل شهری است. امیدوارم شهردار اصفهان که به عنوان عضو شورای سازمان همیاری شهرداری‌های کشور انتخاب شدند، از این فرصت برای واردکردن ۱۰هزار اتوبوس برای کل کشور استفاده کنند. عوارض سوخت که حق مسلم شهرداری‌ها بود را در قالب ارزش افزوده مطرح کردند و به نوعی آن را تجمیع کردند؛ اما در نهایت ارقام حاصل از آن را به شهرداری‌ها پرداخت نکردند که به نوعی به عقب بازگشتیم؛ در واقع در حالی که به دنبال تحقق مدیریت واحد شهری بودیم، در خود موضوع‌های شهرداری نیز دچار مشکل شدیم؛ بنابراین امیدواریم نمایندگان مجلس با مکاتباتی که انجام می‌دهند این موضوع را حل کنند.»
استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان 
حجت‌الاسلام منوچهر مهروی‌پور رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه درباره استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان صحبت کرد: «درآمد شرکت واحد اتوبوس‌رانی به صورت عمده از اصفهان‌کارت و کمک بلاعوض شهرداری تأمین می‌شود که باید به درآمد غیر نیز توجه داشته باشیم. در این راستا باید تبلیغات بر روی بدنه اتوبوس و ایستگاه‌های اتوبوس تندرو که قابلیت درآمدزایی دارند، فعال شود. با تأکید بر اینکه اصفهان‌کارت‌ها شخصی‌سازی نشده و مشخص نیست مالک آن‌ها کیست. تأمین قطعات از شرکت‌های داخلی خوب است، اما در این بخش به بهره‌مندی از شرکت‌های دانش‌بنیان نیز باید توجه شود.»
 
 
 
 
 
  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    زهره قندهاری