طبیعی درمان شوید:

از سوزن تا طب سوزنی

طب سوزنی از روش‌های درمانی قدیم است که بدون دخالت داروهای شیمیایی و به صورت طبیعی بیماران درمان می‌شوند. در این روش، درمانگران، سوزن‌های نسبتاً بلند و نازکی را در نقاط مختلفی از پوست بدن قرار می‌دهند تا ضمن تحریک آن نقطه، به تعادل بدن کمک شود.

تاریخ انتشار: 10:29 - دوشنبه 1402/06/6
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
از سوزن تا طب سوزنی

به گزارش اصفهان زیبا؛ طب سوزنی از روش‌های درمانی قدیم است که بدون دخالت داروهای شیمیایی و به صورت طبیعی بیماران درمان می‌شوند. در این روش، درمانگران، سوزن‌های نسبتاً بلند و نازکی را در نقاط مختلفی از پوست بدن قرار می‌دهند تا ضمن تحریک آن نقطه، به تعادل بدن کمک شود.

تاریخچه

طب سوزنی، یک روش درمانی قدیمی با قدمتی 3 هزار ساله و برگرفته‌شده از طب سنتی چینی است؛ البته بعضی از شواهد نشان می‌دهند باستان‌شناسان سوزن‌هایی را یافتند که به دوران نئولیتیک‌ (حدود 5 هزار سال قبل از میلاد مسیح‌) باز می‌گردد؛ این شواهد نشان می‌دهد طب سوزنی در آن دوران، در بسیاری از مناطق اوراسیا کاربرد داشته است؛ با این حال، این چینی‌ها بوده‌اند که طب سوزنی را حفظ کرده و رواج داده‌اند.

جالب است بدانید در گذشته سوزن‌های طب سوزنی را با بامبو و فلزاتی مانند مس، نقره، آهن، برنز یا طلا می‌ساختند اما سوزن‌هایی که امروزه در طب سوزنی استفاده می‌شود، از جنس استیل است که بسیار نازک‌تر و انعطاف‌پذیرتر از سوزن‌های قبلی است.

فلسفه استفاده از طب سوزنی

فلسفه باستانی چینی دو نیروی متضاد به نام‌های Yang و Yan را در کنترل جهان و بدن انسان مؤثر می‌داند؛ بر این اساس، طب چینی معتقد است، سلامت انسان زمانی حاصل می‌شود که این دو نیرو با هم در تعادل باشند.

یکی از شرایط برقراری این تعادل این است که، انرژی در بدن از طریق مسیرهای خاص خود به‌راحتی در جریان باشد تا دو نیروی فوق در تعادل باقی بمانند.

به عبارت دیگر، اگر عواملی مانع مسیرهای طبیعی جریان انرژی در بدن شوند، تعادل این دو نیرو به‌هم‌خورده و فرد بیمار می‌شود؛ اما، بر اساس تئوری طب چینی، در بدن مجاری خاصی به نام کانال انرژی وجود دارد. (انرژی حیات که در زبان چینی به آن «چی» گفته می‌شود، در آنها جریان دارد.)

بر روی این کانال‌های انرژی، نقاط خاصی وجود دارد که به سطح پوست باز می‌شود و از طریق این نقاط می‌توان وارد کانال انرژی شده و با روش‌های خاص اثرات درمانی را در بدن ایجاد کرد.

بدین ترتیب، تمرکز بر جریان «چی» و تقویت آن در بدن یکی از اجزاء مهم فلسفه طب سنتی چینی است.

عملکرد طب سوزنی

در ابتدا، متخصص طب سوزنی شرح‌حالی از وضعیت عمومی بیمار و مشکلات جسمی او می‌گیرد. سپس، معاینه‌ای که بیشتر بر اساس تشخیص بیماری از چهره، شکل و رنگ زبان و یا نبض بیمار و… است، انجام می‌دهد. سپس، سوزن‌های استریل و یک‌بار مصرف را در نقاطی که لازم است، (به‌مدت 10 تا 40 دقیقه و در برخی موارد تا یک‌ساعت) قرار می‌دهد.

بر این اساس و با قراردادن سوزن در نقاط خاص، مسیرهای بسته‌شده باز می‌شود و به انرژی اجازه می‌دهد تا دوباره به‌صورت طبیعی جریان داشته باشد.

ضمنا گاهی متخصص طب سوزنی درمان‌های مکمل دیگری را هم اضافه می‌کند؛ مهم‌ترین درمان‌های مکمل شامل: ماساژ با دست، به‌کاربردن حرارت و گرم‌کردن سوزن‌ها، بادکش‌کردن و استفاده از داروها و پمادهای گیاهی به همراه استفاده از سوزن‌ها است.

کاربردهای طب سوزنی

کاربردهای طب سوزنی بسیار گسترده هستند و از نظر علمی بسیاری از آنها تأیید شده است.

از جمله کابردهای طب سوزنی شامل: انواع سردرد به‌خصوص میگرن، مشکلات گوارشی، گردن درد، کمردرد، زانودرد، آرتروز، آلرژی، روماتیسم مفصلی، مشکلات مفصلی و استخوانی، فشارخون، زوال عقل، اعتیاد و… است.

تعداد جلسات طب سوزنی

تعداد جلسات طب سوزنی و فاصله بین آن‌ها برای هر فردی متفاوت است و بستگی به نوع بیماری و شدت آن دارد؛ اما معمولاً هفته‌ای یک تا دو بار و چند ماه انجام می‌شود.

مزیت طب سوزنی

اگر طب سوزنی توسط متخصصین و به صورت اصولی انجام شود، یک روش درمانی ایمن است که عوارض جانبی ندارد.

خیلی از افراد به‌خاطر بیماری‌هایی که دارند، مجبور به استفاده از داروهای شیمیایی ضددرد هستند که این داروها معمولا عوارضی را به دنبال دارند؛ اما با انجام طب سوزنی، دیگر نیازی به نگرانی در خصوص این عوارض نیست. هر چند باید برای پیشگیری از عفونت یا انتقال بیماری‌ها از استریل‌بودن سوزن‌ها و یک‌بارمصرف بودن آن‌ها اطمینان داشته باشید.

ضمنا طب سوزنی می‌تواند یک روش درمانی مکمل باشد که در کنار سایر درمان‌های اصلی، باعث بهبودی سریع‌تر شود. همچنین هزینه طب سوزنی در مقایسه با بعضی از روش‌های درمانی دیگر کمتر است.

نکته

افرادی که اختلالات انعقادی و مشکلات خونریزی‌دهنده دارند، افرادی که ضربان‌ساز قلب دارند و زنان حامله باید قبل از انجام‌دادن طب سوزنی شرایط خود را با پزشک در میان بگذارند.

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری اصفهان زیبا منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

3 × سه =