سکان‌داران ورزش اصفهان

از زمان راه‌اندازی تشکیلات تربیت‌بدنی در کشورمان تاکنون 14 مسئول سکان‌داری ورزش استان اصفهان را برعهده داشته‌اند و سکان‌دار پانزدهم نیز پس از برگزاری مراسم تکریم و معارفه در اتاق بازرگانی از دیروز به‌طور رسمی کارش را آغاز کرد. تشکیل «انجمن ملی تربیت‌بدنی» به سال‌های ابتدایی قرن گذشته و پس از تصویب قانون ورزش اجباری در مدارس بازمی‌گردد. در سال  ۱۳۲۰ تربیت‌بدنی به دو بخش متمایز تفکیک و تربیت‌بدنی آموزشگاه‌ها به وزارت فرهنگ وقت و ورزش دسته‌های آزاد و پیشاهنگی به انجمن ملی تربیت‌بدنی واگذار شد. در سال ۱۳۵۰ سازمان تربیت‌بدنی و تفریحات سالم به‌عنوان یکی از معاونت‌های نخست‌وزیری ایجاد و در هر استان کشور اداره‌کل تربیت‌بدنی تشکیل شد که مبنای مرور بر سکان‌داران ورزشی نصف جهان از این مبدأ خواهد بود.

تاریخ انتشار: 02:04 - پنجشنبه 1401/02/8
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image

مدیر اول

از رهبر صدری به‌عنوان اولین فردی یاد می‌شود که مسئولیت تشکیلات ورزشی اصفهان را بر عهده داشته، اما مشخصاتی از او در دست نیست. بعد از او زنده‌یادان اسداله ورزنده از سال 24 تا 39 و شکراله ورزنده از سال 39 تا 44 عهده‌دار این مسئولیت شدند و حیدرعلی تاکی که از پیش‌کسوتان و فعالان ورزش ایران بود، از سال 44 جانشین برادران ورزنده شد. پنج سال پایانی دوره مسئولیت تاکی با تأسیس اداره تربیت بدنی استان اصفهان همراه شد تا از او به عنوان نخستین مدیر تربیت بدنی نصف‌جهان نام برده شود.

مدیر دوم

پس از دوره مدیر کلی تاکی، نوبت به جلیل محمودی رسید تا به عنوان اولین مدیر غیربومی متولی ورزش استان اصفهان شود، اما دوره مسئولیت او که همزمان با انقلاب اسلامی ایران شده بود، چندان دوامی نیافت و با استقرار نظام جمهوری اسلامی، یکی از مدیران بومی جایگزین او شد. 

مدیر سوم

بهرام افشارزاده که به همراه برادرش بهمن از قهرمانان ژیمناستیک اصفهان و کشور محسوب می‌شدند، در سال‌های 58 و 59 مدیرکل تربیت بدنی استان شد و در این مدت، فعالیتش را بر تشکیل شورایی به‌منظور استفاده از تمام پتانسیل‌های ورزشی استان استوار کرد. او پس از انتقال به تهران نزدیک به چهل سال مسئولیت‌های زیادی را برعهده داشت و یکی از پرسابقه‌ترین مدیران ورزشی ایران محسوب می‌شود.

مدیر چهارم

پس از بهرام افشارزاده نوبت به دکتر احمد طباییان رسید. طباییان که از  پیش‌کسوتان بسکتبالی اصفهان و از تحصیل‌کرده‌های ورزشی به‌شمار می‌رفت، حدود دو سالی مسئولیت ورزش استان اصفهان را برعهده داشت. عضویت در  هیئت‌مدیره باشگاه ذوب‌آهن آخرین مسئولیت ورزشی طباییان بود و بعدها به تربیت دانشجویان تربیت‌دنی و نگارش کتاب‌های مربوط به این حوزه اشتغال داشت.

مدیر پنجم

سال 61 علیرضا رحیمی که از بازیکنان سابق تیم فوتبال سپاهان بود، به‌عنوان مدیرکل تربیت‌بدنی استان اصفهان انتخاب شد و تا سال 73 نیز این سمت را در اختیار داشت تا عنوان باسابقه‌ترین مدیر ورزشی نصف‌جهان پس از انقلاب را یدک بکشد.در دوره مدیریت رحیمی  هیئت‌های ورزشی استان سازمان‌دهی شده و  هیئتهای ورزشی نقش بازوان اجرایی تربیت‌بدنی را برعهده گرفتند. رحیمی اهمیت ویژه‌ای برای ساخت‌و‌سازهای ورزشی قائل بود و سالن‌های سجادی و پیروزی در دوره او احداث شد و به بهره برداری رسید. با تلاش رحیمی، دهکده المپیک نیز در شمالی‌ترین نقطه اصفهان جانمایی شد، اما فرجام این پروژه عظیم به دوره ریاست این مدیر خوش‌فکر نرسید و بعدها نیز این طرح از دستور کار مدیران بعدی خارج شد.رحیمی پس از کنار رفتن از مدیریت ورزش اصفهان، حدود 17سال ریاست فدراسیون هندبال را برعهده داشت و پس از استعفا از ریاست این فدراسیون، در مقاطعی مدیرعاملی باشگاه‌های سپاهان، پرسپولیس و راه‌آهن را نیز برعهده گرفت.

مدیر ششم

پس از انتقال علیرضا رحیمی به تهران، عباس خزایی متولی ورزش استان اصفهان شد. خزایی که پیش از این در کرمانشاه مسئول تربیت‌بدنی بود، حدود دو سالی در اصفهان حضور داشت و بعدها دوباره در کرمانشاه مدیرکل شد و زمانی نیز ریاست فدراسیون تنیس را برعهده گرفت.

مدیر هفتم

پس از حضور کوتاه‌مدت مدیرکلی غیربومی، این بار نوبت به مدیرکلی یک اصفهانی در ورزش استان رسید و مهرزاد خلیلیان حدود هفت سال و نیم سکانداری ورزش نصف‌جهان را عهده‌دار بود. او پس از مدیرکلی ورزش اصفهان، مدتی رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی بود و سپس با فاصله گرفتن از ورزش، مدتی به عنوان دبیرکل اتاق بازرگانی اصفهان فعالیت داشت، اما با مدیرعاملی باشگاه سپاهان دوباره به ورزش بازگشت و در مقطعی نیز ریاست  هیئت شنای استان را برعهده گرفت.

مدیر هشتم

بهمن البرزی که از جامعه فرهنگیان استان محسوب می‌شد، پس از خلیلیان و از آبان ماه ۱۳۸۱ تا مرداد ماه ۱۳۸۳ مسئولیت ورزش استان اصفهان را عهده‌دار بود و دوره مسئولیت او چندان به‌طول نینجامید و جایش را به مدیر بعدی داد.

مدیر نهم

بهروز منتقمی نیز از مدیران غیربومی ورزش اصفهان است که نزدیک به دو سال و اندی در رأس اداره تربیت‌بدنی ورزش استان جای داشت. در دوره منتقمی بودجه خوبی به ورزش اصفهان تزریق شد و  هیئت‌های ورزشی نسبت به گذشته بدنه قدرتمندتری باتوجه به اعتبارات تخصیص‌یافته پیدا کردند.

مدیر دهم

پس از منتقمی تهرانی، نوبت به یکی از کشتی‌گیران اصفهانی رسید تا سکان ورزش استان اصفهان را بر عهده بگیرد. غلامرضا شیران حدود دوسال و چندماه مسئولیت ورزش استان را برعهده داشت که در دوره او نیز تزریق بودجه به این حوزه به‌خوبی انجام می‌شد. قرار بود در دوره مدیرکلی شیران دومین دوره بازی‌های کشورهای اسلامی به میزبانی اصفهان برگزار شود که این اتفاق رخ نداد و در نهایت نیز بازنشستگی شیران خداحافظی او با ورزش اصفهان را رقم زد.

مدیر یازدهم

پس از بازنشستگی غلامرضا شیران، رشید خدابخش که سابقه مدیرکلی در چند استان را داشت، سکان ورزش نصف‌جهان را بر عهده گرفت. خدابخش در مدت دو سال و چندماه مدیریتش در تربیت‌بدنی اصفهان که در ادامه به اداره ورزش و جوانان استان اصفهان تغییر نام داد، علمی‌گری را در دستور کار قرار داد و سند راهبردی ورزش اصفهان در زمان او تدوین شد و بهترین نتیجه ورزش نصف‌جهان در ادوار بازی‌های آسیایی نیز در زمان مدیریت او به وقوع پیوست. خدابخش پس از کنار رفتن از مدیرکلی ورزش استان، مدتی مشاور وزیر ورزش بوده و در مقطعی نیز سرپرستی فدراسیون جودو را برعهده گرفت و در نهایت با بازنشستگی با مسئولیت‌های سازمانی وداع کرد.

مدیر دوازدهم

متولی بعدی ورزش استان از تهران به اصفهان نقل مکان کرد؛ هر چند که یکی از مدیران بومی نصف‌جهان شناخته می‌شود. جواهری در مدتی کمتر از دو سال مسئولیت اداره ورزش و جوانان استان را برعهده داشت، اما همین دوره کوتاه با حواشی زیادی همراه بود که زمینه‌ساز کوتاهی دوره مدیریت او شد.

مدیر سیزدهم

پس از استعفـای جواهری و در زمانی که مدیریـت ورزشی کشور در سطـح کلان در اختیـار چهره‌های دانشگاهی بود، در اصفهان نیز یکی از اساتید دانشگاه برای مدیرکلی انتخاب شد و دوره مسئولیتـش بیـش از هفت‌سال به‌طــول انجامید. در دوره مدیرکلـی محمــد سلطان‌حسینی، ورزشگاه نقش‌جهان به بهره‌برداری رسید تا پرونده مهم‌ترین پروژه ورزشی استان مختومه شود؛ همچنین اولین مدال المپیکی تاریخ ورزش در این دوره کسب شد.

مدیر چهاردهم

با پایان‌یافتن دوره مسئولیتی سلطان‌حسینی، حکم مدیرکلی برای یکی از منتقدان عملکرد او صادر شد و سید محمد طباطبایی سکان‌داری ورزش استان اصفهان را برعهده گرفت که شروع دوره کاری او با شیوع ویروس کرونا همراه بود. موج تغییرات زیاد در  هیئت‌های ورزشی، بارزترین وجه دوره مسئولیت این مربی فوتبال بود که حواشی ایجاد شده، به‌ویژه در ماه‌های پایانی مدیریت، صندلی او را متزلزل کرده بود.

مدیر پانزدهم

برای سکان‌داری پانزدهم اصفهان نوبت به یک داور فوتبال رسید و با حکم وزیر ورزش و جوانان، جواد محمدی به‌عنوان مدیرکل ورزش و جوانان استان انتخاب شد. محمدی که سابقه مدیریت در اداره ورزش و جوانان شهرستان خمینی شهر را دارد، نزدیک به 

دوسال نیز مدیرعامل باشگاه ذوب‌آهن بوده و حالا مسئولیت ورزش یک استان پهناور به او واگذار شده است.
  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مهری مصور