بررسی ۳۰ اولویت در میز فرهنگ شهرداری

رئــیــس کمــیســیــون فــرهنــگــی اجتماعی  ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در شهرداری اصفهان میزی به نام میز فرهنگ تشکیل شده است. در این میز، حدود ۳۰ موضوع به‌عنوان اولویت درنظر گرفته‌شده که یکی از آن‌ها موزه اصفهان است. حجت‌الاسلام منوچهر مهروی‌پور در گفت‌وگوی اینترنتی با موضوع امور فرهنگی و اجتماعی شهر که با همکاری گروه دانشجویان عدالت‌خواه دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: با آغازبه‌کار دوره جدید شورا، اولویت‌هایی به‌عنوان رویکرد اصلی به مردم معرفی شد که یکی از این رویکردها، مرتبط با حوزه فرهنگی و اجتماعی است.

تاریخ انتشار: 09:51 - چهارشنبه 1400/12/4
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

 او افزود: مقابله با آسیب‌های اجتماعی ازجمله مسائل مهم در این رویکرد است که در ابلاغیه‌ای به شهرداری اصفهان اعلام شد. در این راستا، سامان‌دهی کارتن‌خواب‌ها در اولویت قرار گرفت و جلسه‌هایی برای حل این معضل برگزار شد. رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی  ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: شهرداری، تنها دستگاه دخیل در سامان‌دهی کارتن‌خواب‌ها نیست؛ اما در کنار سایر متولیان اقداماتی در این زمینه انجام شده است. در اقدامات انجام‌شده، این نکته لحاظ شده بود که جمع‌آوری کارتن‌خواب‌ها تنها راه‌حل این آسیب اجتماعی نیست و باید ضمن پیشگیری، بحث توانمندسازی این قشر را مدنظر قرار دهیم.
مهروی‌پور با بیان اینکه در بحث آسیب‌های اجتماعی، پیشگیری بهتر از درمان است، تصریح کرد: شهرداری متولی جمع‌آوری است و پیشگیری جزو وظایف سایر دستگاه‌هاست؛ البته مجموعه‌های فرهنگی ازجمله فرهنگ‌سراها در شهر وجود دارند که با برنامه‌های متنوع بحث فرهنگ‌سازی را نیز دنبال می‌کنند و نتیجه این مجموعه از فعالیت‌های فرهنگی می‌تواند توانمندسازی و مشاوره باشد. او با بیان اینکه مشاوره، توانمندسازی، حمایت و عرضه چرخه‌ای است که در راستای حمایت از آسیب‌دیدگان اجتماعی و افراد نیازمند انجام می‌شود، گفت: در بودجه ۱۴۰۱ ردیف بودجه خاصی را به موضوع توانمندسازی در سطح مناطق پانزده‌گانه اختصاص داده‌ایم.
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی  ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص رویکرد حمایتی شورا از مجموعه‌های مردم‌نهاد درزمینه اجرای برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی خاطرنشان کرد: کاهش تصدی‌گری در فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی ازجمله رویکردهای اصلی ما است. اگر بخواهیم بهره‌وری بالاتری از اقدامات داشته باشیم، باید از توان گروه‌های مردمی شامل مجموعه‌های مردم‌نهاد، جهادی و بسیج استفاده کنیم.
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی  ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: در جشن‌های ایام‌الله دهه فجر بسیاری از مجموعه‌های فرهنگی و گروه‌های مردمی به مشارکت طلبیده شدند و در کنار شهرداری اقدام به برگزاری رویدادهای این ایام کردند که نتیجه آن مؤثر و قابل‌ذکر است.

 سرانه ورزشی اصفهان نسبت به کشور بسیار پایین است

مهروی‌پور در ارتباط با برنامه شورای اسلامی شهر اصفهان درباره افزایش سرانه فرهنگی و ورزشی این شهر تصریح کرد: سرانه ورزشی اصفهان نسبت به کشور بسیار پایین است. پیشنهاد‌هایی در بودجه داده شد و درباره آن‌ها بررسی کردیم که منجر به ایجاد بسته‌ای برای ارتقای این سرانه شده است؛ به‌عنوان‌مثال، در منطقه ۱۵ اصفهان فقر سرانه ورزشی دیده می‌شود که ایجاد مجموعه ورزشی چندمنظوره برای این منطقه در نظر گرفته‌شده است.
او درباره طرح تئاتر شهر گفت: در سال‌های اخیر مجموعه‌های هنری ایجادشده که در آستانه بهره‌برداری کامل است؛ ازجمله، پردیس هنر در خیابان آبشار که در بودجه سال آینده برای تجهیز این مجموعه هنری مبلغی را در نظر گرفته‌ایم. طرح تئاتر شهر نیز در کمیسیون تلفیق بررسی شد. رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی  ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان درباره عدم برخورداری اصفهان از موزه مناسب، بیان کرد: در شهرداری اصفهان میزی به نام فرهنگ تشکیل شده است. در این میز، حدود ۳۰ موضوع به‌عنوان اولویت درنظر گرفته‌شده که یکی از آن‌ها موزه اصفهان است. به‌تازگی موزه‌ای هنری در اصفهان افتتاح شد؛ اما علاوه بر این، ایجاد موزه دیگری توسط شهردار اصفهان در حال پیگیری است.

 راه‌اندازی پردیس‌های خانواده‌محور

او درباره رویکرد شورا در خصوص مرمت آثار تاریخی در اصفهان و تأثیر فرونشست بر این آثار گفت: فرونشست دغدغه همه مردم و مسئولان است. باید با این بحران مقابله شود که درمانی کلی نیز دارد. این درمان، جاری‌شدن آب به‌صورت پایدار در زاینده‌رود است تا مشکلات کشاورزان و آب و فضای سبز و البته مشکل فرونشست زمین حل شود.
 او افزود: مرمت آثار فرهنگی نیز متولی خاص خود را دارد. ما نیز در مدیریت شهری در کنار مسئولان حوزه میراث فرهنگی هستیم تا اقدامات لازم برای مرمت آثار تاریخی این شهر انجام شود؛ به‌گونه‌ای که آثار تاریخی این شهر از بند داربست‌ها رها شوند.
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان درباره احیای کانون‌های فرهنگی گفت: شورای ششم حمایت از مجموعه‌های فرهنگی، مذهبی و هنری را در دستور کار دارد. یکی از جلسه‌های هفتگی ما روزهای شنبه با متولیان مختلف عرصه فرهنگ برگزار می‌شود. ماحصل بخشی از این گفت‌وگوها حمایت از مجموعه‌های فرهنگی و مذهبی و هنری است. ردیف بودجه حمایتی از این مجموعه‌ها در بودجه ۱۴۰۱ تقویت شد؛ البته کاهش تصدی‌گری نیز از رویکردهای اصلی شورا در این حوزه است و در این واگذاری‌ها از مجموعه‌های مردمی برنامه‌دار و شناسنامه‌دار حمایت خواهیم کرد.

مهروی‌پور درباره رویکرد شورا

در خصوص مسائل ورزشی گفت: جلسه‌ای با هیئت‌های ورزشی شهر و استان اصفهان داشتیم و دغدغه‌های آن‌ها را شنیدیم. قرار بر این شد که با هم‌افزایی ویژه، اتفاق‌های خوبی را در حوزه ورزش استان رقم بزنیم. در شورا، کمیته ورزش نیز فعال است و موضوع‌های مختلف این حوزه در کمیسیون فرهنگی اجتماعی  ورزشی پیگیری می‌شود. او افزود: ایجاد ورزشگاه‌های جدید در مناطقی که این مجموعه‌ها کمتر هستند، در برنامه قرار دارد و تا سال ۱۴۰۱ ان‌شاءالله ورزشگاه‌های بیشتری را در شهر اصفهان خواهیم دید.
رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان درباره برنامه شورا برای افزایش باغ‌های بانوان و مراکز تفریحی و ورزشی این قشر، خاطرنشان کرد: به این موضوع تاکنون به‌صورت مناسب ورود نشده است؛ درحالی‌که قطعا ورزش بانوان نیازمند مجموعه‌های ورزشی مختص این عزیزان با رعایت ضوابط شرعی است.مهروی‌پور از راه‌اندازی پردیس‌های خانواده‌محور خبر داد و گفت: این پردیس‌ها در راستای شهر دوستدار خانواده راه‌اندازی می‌شود. هدف ما، ارتقای سطح نشاط و تفریح مردم است تا با بازتعریف باغ‌های بانوان و ایجاد باغ‌های به‌روز این نیاز شهر را نیز برطرف کنیم.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا