کفه سپاهان سنگین‌تر از ذوب‌آهن

رقابت‌های نیم‌فصل اول لیگ برتر فوتبال ایران در شرایطی برای نمایندگان فوتبال اصفهان به پایان رسید که قرار گرفتن سپاهان روی پله سوم و عنوان یازدهمی ذوب‌آهن در پایان نیم‌فصل آن‌چنان موردتوجه هواداران قرار نگرفت و انتظار می‌رفت که هر دو تیم جایگاه بهتری در جدول رده‌بندی داشته باشند. مهم‌ترین چالش تیم‌های لیگ برتری در این فصل باز هم غیبت هواداران در بازی‌های خانگی بود که باعث شد هم استادیوم نقش‌جهان و هم ورزشگاه فولادشهر شاهد حضور هواداران زرد و سبز نباشد و همین موضوع کیفیت کار این دو تیم را که از تیم‌های قدیمی فوتبال ایران هستند تحت‌تأثیر قرار داد.

تاریخ انتشار: 09:05 - یکشنبه 1400/10/26
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
no image

نگاهی به نمایش خانگی دو تیم در اصفهان نشان می‌دهد که سپاهانی‌ها نسبت به تیم همشهری نمایش بهتری داشتند و همین موضوع باعث شد تا شاگردان محرم نویدکیا شانس بیشتری برای قرارگرفتن در رتبه‌های بالاتر جدول لیگ پیدا کنند. در لیگ بیست‌ویکم روال بررسی عملکرد فنی بازیکنان تیم‌های اصفهانی در جریان بود و با توجه به پایان‌یافتن مسابقات نیم‌فصل، امروز با معرفی ترکیب تیم منتخب نیم‌فصل فوتبال نصف‌جهان با شما همراه هستیم. در بین بازیکنانی که در نیم‌فصل اول لیگ در بازی‌های خانگی سپاهان و ذوب‌آهن به میدان رفتند و هفته‌به‌هفته موردبررسی تیم کارشناسی روزنامه اصفهان‌زیبا قرار گرفتند، هشت بازیکن از سپاهان و سه بازیکن از ذوب‌آهن توانستند با کسب میانگین نمرات بالاتری نسبت به هم‌تیمی‌های خود در لیست بازیکنان برتر نیم‌فصل اول لیگ در بازی‌های خانگی سپاهان و ذوب‌آهن قرار بگیرند.

کریستوفر کنت،5/7 از ۱۰ ، سپاهان

بزرگ‌ترین چالش محرم و سپاهان در فصل نقل‌وانتقالات لیگ بیست‌ویکم، پرکردن جای خالی پیام نیازمند، دروازه‌بان اول تیمشان بود که تصمیم گرفت برای ادامه بازی راهی کشور پرتغال شود. در این راه دروازه‌بان‌های ایرانی زیادی مثل رشید مظاهری و سیدحسین حسینی هم گزینه‌های اصلی پیوستن به سپاهان بودند؛ اما در نهایت این اتفاق رخ نداد تا محرم نویدکیا دست به انجام یک خرید خارجی بزند و کریستوفر کنت اتریشی برای حفاظت از دروازه سپاهان راهی ایران شد. سابقه بازی کنت در فوتبال آلمان باعث شده بود تا خیلی‌ها درباره عملکرد این دروازه‌بان امیدوارانه نگاه کنند و فیزیک و قد و قامت او را نادیده بگیرند؛ با این حال، کنت از ابتدای فصل تا به امروز دروازه‌بان اصلی سپاهان بوده و فقط برای یک مسابقه آن‌هم در جام‌حذفی جایش را به دروازه‌بان ذخیره سپاهان داده است. کنت در تمام مسابقات خانگی سپاهان در استادیوم نقش‌جهان به میدان رفت و در بازی مقابل نساجی با کسب نمره ۹ بهترین عملکرد را به‌جا گذاشت و البته در بازی برابر پرسپولیس هم با کسب نمره شش‌ونیم صدای اعتراض هواداران را با خودش همراه کرد.

آرمان قاسمی، 9/6 از ۱۰، ذوب‌آهن

در ترکیب منتخب بازیکنان دو تیم اصفهانی در بازی‌های خانگی آرمان قاسمی کمترین امتیاز را نسبت به بقیه به خود اختصاص داد؛ باوجوداین، باید عملکرد او را با شرایط ذوب‌آهن مقایسه کرد و به همین خاطر قاسمی با توجه به عملکرد در ساختار دفاعی و البته گلزنی در لیگ امسال توانست در این ترکیب قرار بگیرد. به هر حال او در فصل گذشته به‌عنوان کاپیتان پیکان در ترکیب تیمش به میدان می‌رفت و به همین خاطر انتظارها در خصوص عملکرد او بالا بود. شاید پیش‌بینی می‌شد که قاسمی بتواند گل‌های بیشتری برای تیمش به ثمر برساند؛ ولی عملکرد متوسط روبه‌بالای او باعث شد تا بتواند در کنار نورمحمدی، گولسیانی و دانیال اسماعیلی‌فر قرار بگیرد. بهترین عملکرد قاسمی در بازی‌های خانگی ذوب‌آهن هم در برابر تیم‌های سپاهان و گل‌گهر رقم خورد و توانست با کسب نمره هشت در بین بهترین بازیکنان قرار بگیرد.

حامد نورمحمدی، ۵ از ۱۰، ذوب‌آهن

اوضاع ذوب‌آهن در این فصل آن‌چنان مساعد نبود که آن‌ها بخواهند بازیکنان آن‌چنان شاخصی در ترکیب منتخب نیم‌فصل داشته باشند؛ به‌هرحال نباید فراموش کرد که در همین شرایط هم حامد نورمحمدی به‌عنوان مدافع مرکزی و اصلی ذوب‌آهنی‌ها با وجود تغییرات فراوانی که در ساختار دفاعی ایجاد شد در نهایت عملکرد مقبولی داشت و توانست در کنار گولسیانی در ترکیب منتخب بازی‌های خانگی اصفهانی‌ها قرار بگیرد. ضعیف‌ترین بازی نورمحمدی در برابر مس رفسنجان رقم خورد و البته او در برابر فجرسپاسی و گل‌گهر هم نمایش خوب و قابل‌قبولی داشت.

دانیال اسماعیلی‌فر، 8/7 از ۱۰، سپاهان

دانیال اسماعیلی‌فر را باید باثبات‌ترین بازیکن سپاهان در بازی‌های خانگی این تیم دانست که در همه ۹ مسابقه‌ای که در ترکیب این تیم به میدان رفت نمره قبولی دریافت کرد. دانیال چه در فاز دفاعی و چه در فاز تهاجمی یکی از بهترین بازیکنان سپاهان بود و اگر درخشش فرشاد احمدزاده در نیمه دوم نیم‌فصل اول رقم نمی‌خورد دانیال می‌توانست عنوان برترین بازیکن سپاهان در نیم‌فصل اول لیگ را کسب کند. بهترین بازی دانیال هم در مقابل هوادار رقم خورد که با زدن یک گل سه‌امتیازی تیمش را در این بازی به پیروزی رساند.

سیدمحمدرضا حسینی، 2/7 از ۱۰، سپاهان

هرچند عملکرد خوب احمدزاده و نورافکن در سمت چپ زمین سپاهان باعث شد تا شرایط برای سید محمدرضا حسینی در سمت راست زمین سخت شود؛ اما او هم در هفت مسابقه خانگی سپاهان که به میدان رفت دوندگی بسیار زیادی داشت و با وجود اینکه نتوانست آن‌چنان در امر گلزنی موفق باشد، در بین هافبک‌های سپاهان و ذوب‌آهن میانگین امتیازی بیشتری نسبت به بقیه دریافت کرد. البته حسینی در چند بازی هم مورد انتقاد هواداران قرار گرفت که باید سعی کند در نیم‌فصل دوم عملکرد بهتری از خودش به نمایش بگذارد.

مسعود ریگی، 5/7 از ۱۰، سپاهان

مسعود ریگی یکی از مهم‌ترین خریدهای سپاهان در این فصل بود که به نوعی برای جانشینی احسان حاج‌صفی به ترکیب این تیم اضافه شد. ریگی در پست هافبک دفاعی نمایش بی‌حاشیه و مقبولی داشت و در تمام بازی‌هایی که به میدان رفت عملکرد خوبی از خودش به‌جا گذاشت. ریگی به‌جز بازی در مقابل پیکان، در بقیه مسابقات خانگی سپاهان به میدان رفت و در مقابل صنعت نفت آبادان و فولاد بهترین عملکرد را از خودش به‌جا گذاشت. تنها نقطه ضعف ریگی آمار ضعیف او در بحث گلزنی است که در مقایسه با بقیه هافبک‌های دفاعی تا حدودی عملکرد او را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

سجاد دانایی، 1/7 از ۱۰، ذوب‌آهن

بازیکنان شاخص ذوب‌آهن در این فصل عملکرد تقریبا نزدیک و شبیه به یکدیگر داشتند؛ باوجوداین، سجاد دانایی با میانگین امتیازی بالاتری نسبت به نورمحمدی و آرمان قاسمی موفق شد عنوان برترین بازیکن تیمش در بازی‌های خانگی ذوب‌آهن را به دست بیاورد. هرچند که استیل و فیزیک او شباهت آن‌چنان زیادی به فوتبالیست‌ها ندارد؛ ولی همین موضوع باعث شده تا نسبت به بقیه چهره شاخص‌تری باشد؛ البته نباید فراموش کنیم که دانایی با زدن یک گل حساس و سه بازی در شهرآورد فوتبال اصفهان نامش را در تاریخ فوتبال این استان به ثبت رساند و البته در آن بازی بالاترین نمره را هم کسب کرد.

فرشاد احمدزاده، 2/8 از ۱۰، سپاهان

یکی از برترین بازیکنان فولاد در فصل گذشته بود و به همین خاطر خرید او برای سپاهان خیلی ارزشمند و مهم به شمار می‌آمد. هرچند احمدزاده در دو بازی اول سپاهان در برابر مس و هوادار آن‌چنان موردتوجه محرم قرار نگرفت؛ اما از دربی اصفهان که شاهد حضور احمدزاده در درون زمین بودیم تا به امروز، در تمام مسابقات خانگی سپاهان به میدان رفت و البته در بین بازیکنان این تیم بیشترین امتیاز را هم گرفت تا در نهایت با میانگین بالای هشت بتواند عنوان برترین بازیکن سپاهان در نیم‌فصل اول لیگ را به دست بیاورد.

شهریار مغانلو، 5/7 از ۱۰، سپاهان

مغانلو پرسروصداترین خرید سپاهان در فصل نقل‌وانتقالات بود و همین حواشی به‌وجودآمده باعث شد تا او نتواند در هفته‌های ابتدایی شانسی برای گلزنی داشته باشد تا در نهایت در برابر نساجی پایش به گلزنی باز شد و توانست عملکرد خوبی در ترکیب تیمش داشته باشد. البته مغانلو خوش‌شانس بود که مهاجمانی مثل عارف رستمی و رضا خالقی‌فر در ترکیب ذوب‌آهن موفق عمل نکردند تا او با همین نمره نه‌چندان بالا هم بتواند در لیست برترین بازیکنان دو تیم اصفهانی در مسابقات خانگی قرار بگیرد. مغانلو در چند بازی پایانی نیم‌فصل اول عملکرد آن‌چنان درخشانی نداشت؛ ولی نمراتش در بازی‌های ابتدایی به او کمک کرد تا در این لیست قرار بگیرد.

جرجی گولسیانی، ۷/7 از ۱۰، سپاهان

هرچقدر که نژادمهدی و پورقاز در این فصل به صورت متناوب جایشان را با یکدیگر عوض کردند، در مقابل جورجی گولسیانی، مدافع خارجی سپاهان، جای ثابتی در ترکیب اصلی تیمش داشت و به‌جز بازی خانگی در برابر پیکان در بقیه مسابقاتی که سپاهان میزبان بود گولسیانی به میدان رفت. شاید مهم‌ترین صحنه فصل موقعیتی بود که گولسیانی در برابر دروازه پرسپولیس از دست داد و همان ضربه می‌توانست امروز سپاهان را به‌عنوان نایب‌قهرمانی نیم‌فصل رسانده باشد؛ اما عملکرد گولسیانی به صورتی بود که او بالاتر از بقیه مدافعان میانی سپاهان در لیست برترین‌های نیم‌فصل قرار گرفت. بهترین عملکرد گولسیانی در بازی‌های خانگی سپاهان در هفته اول در برابر مس رفسنجان رقم خورد و البته نمایش نه‌چندان مطمئن او در برابر تیم سابقش یعنی ذوب‌آهن هم باعث شد تا جورجی در هفته چهارم کمترین امتیاز را به خود اختصاص دهد.

امید نورافکن، 6/7 از ۱۰، سپاهان

نورافکن می‌توانست یکی از برترین بازیکنان سپاهان در بازی‌های خانگی نیم‌فصل باشد؛ اما حواشی‌ای که بعد از بازی مقابل هوادار برای او و یکی از هم‌تیمی‌هایش به وجود آمد باعث شد تا نورافکن دچار افت مقطعی شود. اما در ادامه فصل و هرچه به روزهای پایانی نزدیک شدیم دوباره شرایط بهتری پیدا کرد و اوج کار او در بازی مقابل فولاد خوزستان رقم خورد که با زدن یک گل و ارسال یک پاس گل نقشی اصلی در پیروزی سپاهان ایفا کرد. نورافکن از آن مدافعانی است که علاقه بسیار زیادی برای حضور در محوطه جریمه حریفان دارد و همین موضوع باعث شده تا او حتی درباره مهاجمان اصلی سپاهان ‌هم شانس بیشتری برای گلزنی داشته باشد. نورافکن هم در لیست بازیکنانی قرار گرفت که در تمام بازی‌های خانگی سپاهان در این فصل در ترکیب تیمش به میدان رفت و هیچ بازی‌ای را از دست نداد.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مسعود افشاری

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط