آرامش آبی قبل از طوفان اُمیکرونی!

بالاخره قطار سـریــع‌الســیـر کــرونــا در اصفهان ترمز کرد و پس از پنج ماه طاقت‌فرسا و نفس‌گیر، این استان توانست در وضعیت آبی (کم‌خطر) کرونا قرار گــیــرد؛ اما همچنان واکسیناسیون گـســتـرده و رعــایـــت شیوه‌نــامـه‌هــای بهـداشـتــی، برای جلوگیری از ورود به موج ششم کرونا حرف اول را می‌زند و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

تاریخ انتشار: 09:49 - سه شنبه 1400/09/16
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image

سیر نزولی آمار بیماران مبتلا به کرونا و همچنین کاهش میزان مرگ‌ومیرهای ناشی از کووید19 که تقریبا از شهریور آغاز شده، همچنان ادامه دارد و همین موضع هم باعث شده تا با اعلام ستاد ملی کرونا، استان اصفهان به تازگی در وضعیت آبی کرونایی قرار گیرد و به آرامش بعد از طوفان برسد؛ آرامشی که البته به گفته پژمان عقدک، سخن‌گوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، موقت است و در صورت هرگونه اهمال و سهل‌انگاری در رابطه با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی زمینه‌ساز ورود استان به پیک ششم کرونا خواهد بود. عقدک در گفت‌وگو با «اصفهان‌زیبا» از آخرین وضعیت بیمارستان‌ها و همچنین آمار مبتلایان به کرونا و مرگ‌ومیر ناشی از آن سخن می‌گوید.

 بر اساس جدیدترین رنگ‌بندی اعــلام‌شـــــده از ســــــــوی وزارت بهداشت، استان اصفهان به تازگی در لیست استان‌های با وضعیت آبی کرونا قرار گرفته است؛ درحالی‌که به‌رغم سیر نزولی آمار مبتلایان و همچنین مرگ‌ومیر ناشی از کرونا، هنوز فوتی‌ها و تعداد بیماران مبتلا به کووید19 صفر نــشــده اســـت. ایـــن رنگ‌بندی بر چه اســاســـی صــورت می‌گیرد؟

رنگ‌بندی و اعلام وضعیت کرونایی استان‌ها بر اساس کاهش تعداد تـســت‌هـــای «پی‌سی‌آر» مثــبــت و همچنین بیماران بستری اســت. این رنگ‌بندی‌ها به‌صورت هفـتـه‌ای از سوی وزارت بـهـداشـــت اعـــلام می‌شوند.

یعنی ممکن است در هفته آینده این رنگ‌بندی تغییر کند؟

بله. درحال حاضر استان اصفهان در وضعیت آبی کرونا قرار گرفته است؛ اما این شرایط به‌هیچ‌عنوان به معنای وضعیت ایدئال و مطلوب اصفهان نیست. به دلیل شیوع سویه جدید کرونا به نام «امیکرون» در برخی از کشورها شرایط کنونی بسیار شکننده است و اصلا بعید نیست که از ابتدای هفته آینده اصفهان تغییر رنگ دهد و در وضعیت‌های زرد و نارنجی و حتی قرمز قرار گیرد؛ بنابراین رسانه‌ها باید به‌طورجدی به این مسئله ورود کنند و با اطلاع‌رسانی به افرادی که تاکنون به هر دلیلی موفق به دریافت واکسن نشده‌اند، آن‌ها را به تزریق واکسن ترغیب کنند. همچنین ورود به وضعیت آبی کرونایی به‌هیچ‌وجه به معنای رعایت‌نـکــردن شــیـــوه‌نــامـه‌هـــای بهداشتی و بی‌نیازی از ماسک و رعایت‌نکردن فاصله اجتماعی و حضور در دورهمی‌ها نیست. نباید فریب رنگ‌بندی را خورد. تنها رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و همچنین واکسیناسیون است که می‌تواند از ورود استان به پیک ششم جلوگیری کند.

در حـــال حـــاضـــر وضـــعــیــت شهرستان‌های استان اصفهان چگونه است؟ آیا شهرستانی در وضعیت قرمز کرونایی قرار دارد؟

خیر. بر اساس رنگ‌بندی فعلی، از 22 شهرستان تحت پوشش دانشگاه علوم‌پزشکی اصفهان، 11 شهرستان آبی و 11 شهرستان نیز در وضعیت زرد قرار گرفته‌اند. بر همین اساس، برخوار، خمینی‌شهر، خوروبیابانک، دهاقان، شـاهـیــن‌شهـــر و مـیـمــــه، فریدن، گلپایگان، لنجان، مبارکه و نجف‌آباد در وضعیت آبی (کم‌خطر) قرار گرفتند و بقیه شهرستان‌ها نیز در وضعیت زرد قرار دارند. در برخی از این شهرستان‌ها مرگ‌ومیر به صفر رسیده است و در مجموع همه شهرستان‌ها در وضعیت مطلوبی قـرار دارند؛ وضعیتی که همان‌طور که اشاره کردم، به‌هیچ‌وجه نباید در رابطه با آن عادی‌انگاری شود؛ چرا که هرگونه اهمال و سهل‌انگاری می‌تواند زمینه ورود استان به پیک شـشـم را مهیا کند.

درحال حاضر چه تعداد بیمار مبتلا به کرونا در اصفهان حضور دارند و آمار مرگ‌ومیر روزانه به چه عددی رسیده است؟

حدود 552 نفر بیمار در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بستری هستند. روزانه به طور میانگین 6 تا 7 نفر جان خود را بر اثر ابتلا به کووید19 از دست می‌دهند. این آمارها در مقایسه با دو سه ماه گذشته از کاهش چشمگیر تعداد بیماران مبتلا به کرونا و همچنین مرگ‌ومیرهای ناشی از آن نشان  دارد.

چه تعداد بیمار کرونایی در بخش‌های مراقبت ویژه بستری هستند؟

129 بـیـمــار در بخـش‌هـای مراقبت ویژه (آی‌سی‌یو) بستری هستند. این رقم در مقایسه با زمان اوج بیماری نشان‌دهنده کاهش چشمگیر بیماران بخش مراقبت‌های ویژه است؛ چرا که تعداد بیماران بستری در «آی‌سی‌یو» در آن زمان به بیش از 500 نفر نیز رسید؛ درحالی‌که این میزان اکنون به یک‌چهارم یا یک‌سوم رسیده است. البته این بیماران در شرایط پرخطری روزگار سپری می‌کنند.

وضعیت واکسیناسیون در استان اصفهان چگونه است؟

از نظر شاخص واکسیناسیون، دز اول برای افراد بالای 12 سال به بالای 81درصد و دز دوم نیز به 67درصد رسیده است.

گروه سنی 12 تا 18 سال چطور؟

76درصــد از افــراد 12 تا 18 ســال که دانش‌آموزان نیز شامل آن‌هــــا می‌شوند، دز اول و 56درصد نیز هر دو دز واکسن خود را تا به الان دریافت کرده‌اند.

با توجه به کاهش چشمگیر تعداد مبتلایان و قرار گرفتن اصفهان در وضعیت آبی کرونایی، آیا بیمارستان‌ها توانسته‌اند به روال قبلی خود بازگردند و همانند سابق به بیماران غیرکرونایی خدمات ارائه دهند؟

خیر. این اتفاق هنوز رخ نداده است. هرچند وضعیت بیمارستان‌ها نسبت به روزهای اوج در پیک پنجم بهتر شده است؛ اما همچنان شرایط به گونه‌ای نبوده که بیمارستان‌ها به روال طبیعی خود بازگردند. برخــی از بیمارستان‌های منتخب همچـنـان درحال خدمت‌رسانی به بـیـمــاران کرونایی هستند؛ چرا که هنوز زنجیره انتقال ویروس قطع نشده است. زمانی می‌توان گفت وضعیت عادی شده و بیمارستان‌ها می‌توانند به روال قبلی خود بازگردند که تعداد بیماران کرونایی و ورودی آن‌ها به بیمارستان‌ها صفر شود که با روند کنونی فعلا این موضوع بعید است.

کدام‌یک از بیمارستان‌ها اکنون به‌عنوان سانتر کرونا فعالیت می‌کنند؟

امین، خورشید، عیسی‌بن‌مریم و الزهرا بیمارستان‌هایی هستند که بیماران کرونایی با مراجعه به آن‌ها امکان دریافت خدمات را دارند.

این روزها بحث قرنطینه هوشمند و برخورد با کسانی که هنوز به هر دلیلی برای دریافت واکسن اقدام نکرده‌اند، مطرح است. آیا اصفهان نیز در لیست استان‌هایی که قرار است این طرح در آن‌ها اجرا شود، قرار دارد؟

اجرای طرح قرنطینه هوشمند در اصفهان قطعا با دستور ستاد ملی کرونا خواهد بود و به محض اعلام، این طرح در دانشگاه علوم پزشکی اجرا می‌شود. با اجرای این طرح، محدودیت‌ها به‌صورت هوشمند اعمال می‌شوند؛ برای مثال اگر تا پیش‌ازاین تردد خودروها از ساعت 22 تا 3 نیمه‌شب ممنوع بود، با اجرای طرح قرنطینه هوشمند تنها کسانی که واکسن دریافت نکرده‌اند، امکان تردد نخواهند داشت.
ایـن طــرح مـحـدودیـت‌هــایی اجتماعی نیز برای افراد اعمال خواهد کرد؛ به‌عنوان‌مثال، تنها به افرادی که واکسن دریافت کرده‌اند، خدمات بـانــکـــی ارائــه مـی‌شـــود. درواقع در قرنطینه هوشمند محدودیت‌ها بسیار هوشمندانه و هدفمند اجرا می‌شوند و دیگر تر و خشک با هم نمی‌سوزند؛ اما اینکه این طرح از چه زمانی در استان اصفهان اجرا شود، منوط به دستور ستاد ملی کروناست.

آیا قرنطینه هوشمند با محدودیت زمانی همراه خواهد بود؟

بله. قطعا برای اجرای این طرح، یک بازه زمانی معین مشخص می‌شود و قرنطینه هوشمند نیز در آن مدت‌زمان به مرحله اجرا در می‌آید.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    لیلا مقیمی

برچسب‌های خبر