عدالت شهری برای معلولان پررنگ‌تر باشد

نشست صمیمانه شهردار اصفهان و معاونان  شهردار با نمایندگان جامعه معلولان در آستانه روز جهانی معلولان، صبح پنجشنبه 11 آذر، در کتابخانه مرکزی اصفهان برگزار شد. نشستی که بیش از سه ساعت به طول انجامید و نمایندگان تشکل‌های مختلف معلولان، از بیماران مبتلا به «ای‌ال‌اس» تا معلولان جسمی‌حرکتی و از نابینایان تا ناشنوایان و بیماران مبتلا به اتیسم، دغدغه‌ها، مطالبات و ایده‌های خود را با مدیریت شهری، چهره‌به‌چهره و موبه‌مو در میان گذاشتند. همه آن‌ها خواستار این بودند تا صدایشان شنیده شود، نه به خاطر اینکه تافته جدا بافته هستند، بلکه به این خاطر که خواهان فرصت‌های برابر، در شهری با برابری‌های حقوق شهروندی هستند.

تاریخ انتشار: 09:20 - شنبه 1400/09/13
مدت زمان مطالعه: 11 دقیقه
no image

در این نشست خبری که با حضور مسئولان شهری و جمعی گسترده از فعالان حقوق معلولان برگزار شد، شهردار کلان‌شهر اصفهان گفت: «معلولان سرمایه‌های ما هستند و از این روز به بعد، مسئولیت من در قبال آن‌ها سنگین‌تر از پیش خواهد بود. به همین خاطر، اعلام می‌کنم که درِ دفتر من به روی همه معلولان اصفهان باز است.» این نشست خبری که به همت اداره اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان و اداره سلامت این سازمان برگزار شده بود، در پایان با تقدیم لایحه‌ای که طبق قانون جامع حمایت از معلولان تنظیم شده بود، به پایان رسید.
در این نشست، شهردار اصفهان پس از شنیدن نظرات و مطالبات و گلایه‌های نمایندگان انجمن‌های معلولان حاضر در جلسه، ضمن تبریک روز جهانی معلولان گفت: «مدیریت شهری از حدود 20سال پیش تاکنون به مسئله مناسب‌سازی و بهتر کردن شرایط شهر برای معلولان توجه داشته است. به همین خاطر، از امروز به بعد، طبیعتا وظیفه من نیز سنگین‌تر از پیش خواهد شد.» او ادامه داد: «هم‌اکنون با مشورتی که با همکاران داشتم، مقرر شد تا در حوزه اشتغال، کارگروهی را تعریف کرده و الگوهایی را برای این مسئله مشخص و عملیاتی کنیم که بخشی از آن، همین برپایی بازارچه‌های هنرهای دستی خواهد بود. همچنین، آقای بقایی در این زمینه اختیار تام خواهند داشت.» علی قاسم‌زاده افزود: «در حوزه شهرسازی نیز می‌دانم که عزم آقای مهدویان جزم است و در بودجه 1401 هم نکات یادشده دیده شده است. معاونت حمل‌ونقل را نیز درگیر موضوع‌های مربوط خواهیم کرد و از معاونت فرهنگی سازمان هم می‌خواهم تا فضای لازم را برای استفاده از فرصتِ هنرِ عزیزان ما آماده کنند. بازدیدی هم از محلی که برای ناشنوایان در منطقه 12 در نظرگرفته شده داشتیم و قول دادیم که این مجتمع فرهنگی آموزشی که خودشان همت کرده و تا به اینجا رسانده‌اند، در بودجه 1401 دیده شود.» شهردار کلان‌شهر اصفهان با ابراز امیدواری در انجام وظایف محوله، گفت: «امیدوارم سال آینده پیشرفت‌هایمان را گزارش کنید. همچنین همه دوستان و عزیزان معلول اصفهان بدانند که درِ دفتر من به روی همه شما باز است. آن مسئله استقرار میز خدمت در شهرداری‌های مناطق نیز محقق خواهد شد و امیدواریم بتوانیم شرایط ویژه‌ای را برای شهروندان و به‌ویژه معلولان عزیز که سرمایه‌های ما هستند، ایجاد کنیم.»

 در قبال معلولان، وظایف زیادی بر دوش مدیریت شهری است

 رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان، در این جلسه، ضمن گرامیداشت روز جهانی معلولان، گفت: «ما جزو کشورهایی هستیم که در زمینه معلولان قانون داریم و اگر مشکلی در این زمینه هست، به اجرای حداقلی این قوانین مربوط می‌شود. گفته می‌شود که در دنیا بین 10 تا 30 درصد از افراد کم‌توان هستند و از این میان، 3درصد دچار معلولیت شدید هستند که در ایران نیز به همین شکل است.» حجت‌الاسلام مهروی‌پور، ادامه داد: «در این زمینه، وظایفی بر دوش مدیریت شهری است که یکی از آن‌ها، دخیل‌بودن شهرداری در فضاهای عمرانی است؛ امری که از مسائل بسیار مهم دوستان توان‌خواه ماست تا بتوانند بیشترین بهره را از فضاهای عمومی شهر ببرند. بر این اساس، دوستان ما به دنبال فرصت برابر هستند. عدالت، جزو تأکیدهای ما در شورای ششم است که یکی از مصادیق آن، عدالت در برخورداری از امکانات است. به این معنی که اگر از عدالتِ امکاناتی صحبت می‌کنیم، منظور ما این است که همه دویست و اندی محله شهر اصفهان، از امکاناتی برابر برخوردار باشند و این مسئله باید درباره معلولان پررنگ‌تر از این قابل‌لمس باشد.»

 تلاشتان بر تغییر نگاه به معلولان باشد

در ادامه، دکتر محمدجواد خادمی، عضو هیئت‌رئیسه انجمن روشن‌بین اصفهان با مغتنم شمردن رویکرد مدیریت شهری در ارتباط با تشکل‌های مردم‌نهاد دخیل در امور معلولان، گفت: «تشکل‌های معلولان مردمی هستند و بدون دست به دامانی دولت، می‌توانند نیازهای واقع‌بینانه جامعه معلولان را به گوش مسئولان برسانند. بااین‌حال، می‌بینیم که در برخی از نهادهای دولتی انتصاباتی در حوزه معلولان انجام می‌شود که به طور مشخص کارایی لازم را ندارند، از این لحاظ، مدیریت شهری در جایگاه قابل‌قبولی قرار دارد؛ اما مشاهده کردیم که دستگاه‌های مرتبط با معلولان در روز جهانی معلولان نه تنها کاری نکردند، بلکه مقاومت هم کردند.» او افزود: «باوجوداین، تشکل‌های نابینایان ذیل گروه “سَنکا” جمع شدند تا بتوانند مطالباتشان را به صورت یکپارچه به مسئولان انتقال دهند. مناسب‌سازی فضای مجازی و معابر عمومی مسئله خوبی است؛ اما به نظر ما فرهنگِ شهر و شهروندان همچنان نیازمند مناسب‌سازی و بهسازی است. آن‌ها هنوز می‌گویند چرا باید معلول از خانه بیرون بیاید؟ به نظر ما، تلاش سازمان فرهنگی باید بر این باشد تا بتواند این طرز نگاه را اصلاح و در این زمینه فرهنگ‌سازی کند.»

 آماده همکاری به شرط فرهنگ‌سازی

در ادامه، دکتر بیژن شفیعی، استـــاد گفتاردرمانی دانـشـکــده تــوان‌بـخـشـــی اصفهان، شرایط ایجادشده از ســــوی مدیریت شهری برای معلولان را بهتر از گذشته ارزیابی اما تأکید کرد که «این موضوع در برابر تسهیلاتی که برای انسان‌های سالم در نظر گرفته می‌شود، کافی نیست.» او ادامه داد: «تجربه سفر به چندین کشور خارجی به من ثابت کرده که نحوه برخورد با معلولان و ایجاد تسهیلات متنوع برای آنان چگونه است. من از سوی صنف خاصی صحبت نمی‌کنم؛ اما تجربه چهل سال ویلچرنشینی به من ثابت کرده است که فرهنگ به اصلاح و زمان نیاز دارد؛ بنابراین، ما نیازمند آنیم تا از سوی سازمان‌های مسئول دیده و شنیده شویم. چرا؟ چون باید بدانیم جامعه ما به سمت سالمندی پیش می‌رود و کسی نمی‌تواند تضمین کند که فردا بر صندلی چرخ‌دار نخواهد نشست؛ بنابراین ما اکنون برای آینده خودمان کار می‌کنیم.» شفیعی افزود: «درخواست ما از شهردار محترم اصفهان این است که این شهر به نحوی مناسب‌سازی شود تا هر کسی به اینجا سفر می‌کند احساس کند که اصفهان شهری است که برای همه آدم‌ها ساخته شده؛ بنابراین کسی جای پارک کسی را غصب نمی‌کند. اگر چنین فرهنگی را ترویج کنیم، مثل فعالیت‌هایی که اداره سلامت سازمان تاکنون انجام داده است، ما نیز آمادگی خودمان را برای ارائه هرگونه مشاوره اعلام می‌کنیم.»

 تشکر برای دیده‌شدن!

مرضیه معتمدی، مدیرعامل انجمن جامعه معلولان اصفهان نیز، در ادامه با تشکر از اینکه «لااقل ما را دیدند!» گفت: «جامعه معلولان جسمی‌حرکتی اصفهان، 12درصد از شهروندان این شهر را تشکیل می‌دهند؛ بنابراین درخواست ما این است که دست‌کم هفته‌ای یک ساعت به ما وقت بدهند. مشکلات زیاد است؛ اما برای مثال، پروژه‌های ساختمانی را بر اساس قوانین موجود پیش نمی‌برند. ما 1253 پرونده در مرکزمان داریم و دلمان می‌خواهد شهر گنبدهای فیروزه‌ای به طوری مناسب‌سازی شود که معلولان جسمی حرکتی نیز بتوانند با آسایش از خانه بیرون بیایند. این حق مسلم این انسان‌هاست.» محسن الماسی، رئیس آموزش‌وپرورش استثنایی استان، نیز موضوع ایاب‌وذهاب معلولان ذهنی را مطرح کرد و گفت: «در سال اول با 30درصد قیمت به ما خدمات ارائه شد و از سال بعد از آن، این خدمات به صورت رایگان در اختیار دوستان ما قرار گرفت که با شیوع کرونا ملغا شد. تقاضا داریم دستور بفرمایید تا دوباره این روند احیا شود.»دکتر محمد گوهریان، کارآفرین حوزه معلولان و عضو هیئت‌مدیره انجمن حمایت از آسیب‌دیدگان نخاعی «حانا»، نیز سخنان خود را با تأکید بر اینکه «ما باید از توانایی‌های معلولان استفاده کنیم، نه از ناتوانی‌های آنان» تجربه خود را در مؤسسه حانا، تجربه‌ای ارزشمند ارزیابی کرد و گفت: «معلولان اگر بتوانند مشتغل شوند، مستقل می‌شوند. آن‌ها توانایی روایت داستان‌های جذابی از روند معلولیت خود را دارند که اگر بشنوید، متحول و متنبه می‌شوید. این یک بازار استثنایی و انحصاری است. می‌توان با آموزش فنون هنری و سخنوری به این دوستان، از طریق روایت‌های آموزنده آن‌ها و پخش گسترده این داستان‌ها پیش از فرایند اخذ گواهی‌نامه و… هم از تکرار حوادث جلوگیری کرد و هم برای آن‌ها اشتغال ایجاد کرد.»

 قانون حمایت از معلولان را اجرا کنید

مدیرعامل جامعه نابینایان و مشاور مدیرکل بهزیستی استان اصفهان در امور نابینایان، با گفتن اینکه «معلولان تنها یک چیز می‌خواهند و آن فرصت برابر است» گفت: «این به آن معنا نیست که ما تافته جدابافته‌ایم، بلکه به این معناست که ما نیز از همه خدماتی که دیگر افراد جامعه برخوردارند، برخوردار باشیم. این در حالی است که به قانون جامع حمایت از معلولان پرداخته نمی‌شود ؛به‌عنوان مثال، اداره‌های اصفهان برای حضور معلولان مناسب‌سازی نشده است.» او ادامه داد: «مسئله دیگر، عدم تمکین به قانون عصای سفید در راهنمایی و رانندگی است. ما این موضوع را به صورت عملی در حضور رئیس پلیس راهور اصفهان به اجرا درآوردیم و ایشان متوجه این موضوع شدند. مسئله دیگر، موانع موجود در پیاده‌روها، اختلاف سطح فروشگاه‌ها و اماکن عمومی از سطح زمین و پارک موتورسیکلت و وسایل نقلیه در پیاده‌روهاست.» محمد نیکزاد افزود: «هرکدام از این مسائل معلولِ علت دیگری هستند. مثلا کمبود پارکینگ موتورسیکلت یا رعایت‌نشدن قوانین ساخت‌وساز، از جمله مهم‌ترین موانع حرکتی برای نابینایان است. باید توجه داشته باشید که نابینایی یدک‌کش زندگی ماست؛ بنابراین ما به مناسب‌سازی و زیرساخت‌های لازم، بیش از هرچیز نیازمندیم.» او ادامه داد: «از سوی دیگر در قانون حمایت از معلولان آمده است که دبیر شورای نظارت و هماهنگی وظایف مختلفی بر عهده شهرداری نهاده، از جمله اینکه باید رفت‌وآمد معلولان رایگان باشد، اما می‌گویند اعتبارات لازم را نداریم؛ بنابراین یا قانون را اصلاح کنید یا آن را به درستی اجرا کنید.»

 کنشگری و آگاهی راه رسیدن به حقوق

عضو شورای مشورتی شهر دوستدار کودک و تنها کودک معلول حاضر در جلسه که بابیان شیوای خود حاضران را تحت تأثیر قرار داد نیز، با اشاره به اینکه «دوستان گفتند باید فرصت برابر داشته باشیم» گفت: «چرا به ما نام فعال حقوق معلولان داده‌اند؟ به خاطر اینکه کنشگر هستیم و کنشگری یعنی ارتباط داشتن؛ زیرا انسان به ارتباط زنده است و این ارتباط، از درون خانواده شروع می‌شود.» رضا کبیری ادامه داد: « این ارتباط باید با فرهنگ‌سازی و تأکید بر ارزش‌ها احیا شود تا هم معلول را آگاه کنید و هم افراد متقابل آن را چون دنیا مبتنی بر آگاهی‌هاست. هم‌اکنون 24درصد شهر ما را کودکان تشکیل می‌دهند و ناگفته پیداست که باید آموزش‌ها را از این رده سنی شروع کنید؛ چون شما نمی‌توانید فرهنگ یک انسان چهل ساله را تغییر دهید. بنابراین قسمت عمده این آموزش، برعهده آموزش‌وپرورش است. جامعه ما هیچ‌وقت فردگرا نبوده و همواره به جمعیت اعتقاد داشته، پس این نیز یک کار جمعی است و نیاز به همت همگانی دارد.» عاطفه محمد زاده، نقاش و نویسنده کتاب کودک برای پذیرش حقوق شهروندی توانمندان و کوتاه‌قامتان از جامعه کوتاه‌قامتان اصفهان نیز، در سخنانی کوتاه، هدف خود از نوشتن را «نشان‌دادن مسئولیت اجتماعی» عنوان کرد و گفت: «تا پیش از شیوع کرونا نمایشگاه نقاشی برگزار می‌کردم و امیدوارم کتاب دیگرم به چاپ برسد.»

 مناسب‌سازی؛ اول برای ما دوم برای شما

محمد منصوری، مشاور استاندار در امور معلولان، نیز با اشاره به تغییر نگاه به معلولان طی سال‌های گذشته، گفت: «زمانی بود که حتی برای حضور ما مانع‌تراشی هم می‌شد! بااین‌حال، امیدواریم جامعه به بلوغی برسد که بتواند معلولان را هم ببیند. مناسب‌سازی اول برای ماست و دوم برای شما. به نظر می‌رسد که اصلا باید به سوی مناسب‌سازی افکار و اندیشه‌ها برویم.» او ادامه داد: «پس از مناسب‌سازی، دیگر مشکل مهم معلولان اشتغال است که آن هم به مسئله مناسب‌سازی برمی‌گردد. از زمان آقای جمالی‌نژاد، طرحی را مطرح کردیم که معلولانی که تولیدکننده صنایع‌دستی هستند، بتوانند آثارشان را در بازارچه گل و گیاه همدانیان به فروش برسانند؛ اما گفته شد که این باغ به بیرون از اصفهان انتقال داده می‌شود و ما آنجا را برای معلولان مناسب‌سازی می‌کنیم اما این مشکل‌ساز بود.»منصوری افزود: «پس‌ازآن هم پیشنهاد تأسیس یک فروشگاه کوثر برای حضور معلولان داده شد؛ اما این طرح تنها نزدیک به هشت میلیارد تومان هزینه برای تجهیزات در پی داشت؛ بنابراین آن هم ملغا شد. حالا می‌گوییم در هر فروشگاهی چندین غرفه مناسب‌سازی‌شده به معلولان اختصاص دهید تا آن‌ها نیز تکلیف خودشان را بدانند.» مشاور استاندار در امور معلولان، همچنین به ماده 19 قانون جامع حمایت از معلولان اشاره کرد و گفت: «در این ماده آمده که دریافت یک‌بار مجوز ساخت‌وساز برای معلولان رایگان است؛ اما تاکنون عملی نشده و امیدواریم شهرداری و شورای شهر به این مسئله ورود کنند.»

 کار، تحصیل و مترجم نیاز ناشنوایان است

حسین روستا، مدیرعامل کانون ناشنوایان اصفهان و مشاور مدیرکل بهزیستی در امور معلولان، گفت: «در دوره مدیریت شهری گذشته، هر یکشنبه یک افتتاح داشتید، آیا یکی از این اماکن افتتاح‌شده را به ناشنوایان اختصاص دادید؟» او ادامه داد: «معتقدیم که نگاه شورای اسلامی و شهرداری به ما باید عادلانه باشد. هر بار که مراجعه می‌کنیم مسئولان در پی مشکلات دیگران هستند. ما هم حق داریم؛ چون من نماینده هزاران نفر ناشنوا هستم و باید به آن‌ها گزارش بدهم که چه اقداماتی برایشان انجام شده یا در دست انجام است. کاغذبازی‌های اداری نیز به قدری زیاد است که جز دردسر چیزی برای ما ندارد.» روستا افزود: «ما سهمی از فضاهای ورزشی و تفریحی نداریم. در شهرداری‌های مناطق هیچ کارمندی نیست که بتواند با ما رابطه برقرار کند. دوستان ما از هنر و تحصیلات عالی برخوردار هستند؛ اما کار ندارند. این در حالی است که هزینه‌های ما از سویی سه تا چهار برابر انسان‌های سالم است و از سوی دیگر فکر می‌کنند وقتی کسی معلولیتی دارد، عقلش را هم از دست داده است! مسائل کمک‌آموزشی و هزینه‌های تحصیل نیز جزو مسائل عمده ماست، ما نمی‌خواهیم ناشنوایان بی‌سواد و بی‌مهارت وارد جامعه شوند. به همین خاطر تقاضا داریم که دوستان ما بتوانند در محل‌های پرتردد شهر، چادرهایی برای فروش کالا برپا کنند.» مدیرعامل کانون ناشنوایان اصفهان، مترجمان زبان اشاره را زبان و بازوی ناشنوایان عنوان کرد و خواستار آن شد تا مشکل بیمه و اشتغال آن‌ها نیز مرتفع شود. عضو هیئت‌مدیره انجمن خانواده ناشنوایان و مشاور مدیرکل بهزیستی، در ادامه صحبت‌های مدیرعامل کانون ناشنوایان، گفت: «زبان ما دست‌هایمان هستند؛ اما بسیاری از افراد جامعه نمی‌دانند که این زبان، زبانی مستقل است، به همین خاطر ما در 90درصد فعالیت‌های روزمره با مشکل مواجه هستیم و قرار است روز جمعه بر اساس همین مسئله با رئیس‌جمهور محترم دیداری داشته باشیم.» خلیل رحیمی با عنوان‌کردن مسئله «مناسب‌سازی ذهنی» گفت: «هم‌اکنون ما به سوی آموزش زبان اشاره به دیگران هم حرکت می‌کنیم. در چهار جلسه سه‌ساعته به چهل نفر از کارمندان شهرداری در سازمان فرهنگی آموزش‌های لازم را داده‌ایم. همچنین ما تنها نشریه ایران را در زمینه ناشنوایان داریم و امیدواریم که از ما حمایت شود.» بنفشه خاموشیان، مدیرعامل انجمن کودکان بهشت و مشاور مدیرکل بهزیستی در زمینه اتیسم و کم‌توانی ذهنی نیز، معلولیت این گروه را جزو سخت‌ترین نوع معلولیت‌ها عنوان کرد و گفت: «متأسفانه این بیماری بار زیادی را به خانواده‌ها تحمیل می‌کند؛ به‌نحوی‌که خانواده‌ها از ترس استنباط نامناسب جامعه، تا آنجا که می‌توانند بیمارانشان را از خانه بیرون نمی‌آورند. از مدیریت شهری انتظار داریم مانند گذشته که کمیته فرهنگ شهروندی در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌کرد، دوباره این فعالیت‌ها از سر گرفته شود.»

صدای بیماران ای‌ال‌اس را بشنوید

دبیر انجمن حمایت از بیماران ای‌ال‌اس و نوروپاتی نیز، با اشاره به اینکه این بیماری در کشور کمتر شناخته شده است، گفت: «متأسفانه کمتر کسی در جامعه از وجود این بیماری با خبر است. ای‌ال‌اس یک بیماری پیش‌رونده عصبی عضلانی است که بدون هیچ پیشینه‌ای در میان‌سالی بروز می‌کند و تنها 3درصد ژنتیک در آن دخیل است. به همین خاطر ممکن است هر فردی به آن مبتلا شود و متأسفانه تاکنون در دنیا درمانی برای آن ابداع نشده است. در این بیماری فرد بین شش ماه تا چهارسال فوت می‌کند. سرعت بیماری بسیار بالاست، از یک عضو شروع می‌شود، فرد را ویلچرنشین می‌کند و سپس تا آنجا پیشرفت می‌کند که به یک آی‌سی‌یوی کامل برای زنده ماندن نیاز دارد. در ایران با وجود این شرایط وحشتناک، جزو بیماران خاص قرار نگرفته‌اند.»او ادامه داد: «حتی مدیرعامل انجمن ما شخصی مبتلا به ای‌ال‌اس بود، او برای دریافت مجوز با پای خودش به اداره مربوط رفت و با ویلچر برگشت. معتقدیم که  صدای ما شنیده نمی‌شود و باید در این زمینه فرهنگ‌سازی کرد؛ چون بسیاری از افراد جامعه حتی نام این بیماری را نیز نشنیده‌اند. نهایتا معلولان ما به تجهیزات کامل و نقاهت‌خانه احتیاج دارند. در بخش استخدامی‌ها نیز خواستار آنیم که برای افراد درگیر این بیماری که بیکار می‌شوند و جایگزینی فردی برای نان‌آوری، تدبیری اندیشیده شود. هم‌اکنون نیز نخستین نقاهت‌خانه کشور در سپاهان‌شهر در حال تأسیس است و قول‌هایی نیز در این زمینه داده شده است.» متینه السادات هاشمی در ادامه به تشریح بیماران نوروپات نیز پرداخت و گفت: «این افراد بیماران مبتلا به بیماری‌های مغز و اعصاب هستند که البته شدت بیماری‌شان به اندازه ای‌ال‌اس نیست و فرد طول عمر طبیعی دارد و با یک‌سری ناتوانی‌ها زندگی می‌کند. در عین حال، بیماری‌هایی زمینه‌ای وجود دارند که بستر را برای بروز نوروپاتی آماده می‌کنند که با آگاهی‌رسانی و رعایت برخی موارد می‌توان از آن جلوگیری کرد. سه تا چهار نوع از این بیماری نیز به شرط تشخیص به موقع، قابل‌درمان هستند.»

 لایحه‌ای برای درد مشترک

نماینده انجمن بیماران ضایعه نخاعی و مشاور شهردار اصفهان در امور عمرانی نیز با اشاره به این نکته مهم که «همه ما معلولان دردی مشترک داریم و نیازهایمان هم مشابه هم است» گفت: «همه ما توقع داریم که حقوق شهروندی‌مان از سوی شهرداری پذیرفته شود و از این لحاظ، در تمام مصوبات و اعتبارات و به‌طورکلی هر جا که خدماتی ارائه می‌شود، سهم ما نیز منظور شود. از این نظر، درخواست داریم تا در هر پروژه عمرانی، از مطالعه تا احداث، موارد مربوط به دسترسی کاربری و بهره‌وری لحاظ شود.» او ادامه داد: «بسیاری از مطالبات این جلسه از جنس حمایت است و با یک نامه و تأکید مستمر به مدیران و حضور در جلسات، به مقصود می‌رسد؛ اما واقعیت امر این است که ما مورد غفلت قرارگرفته‌ایم. چرا؟ چون من هر دو حالت سلامت و معلولیت را تجربه کرده‌ام و طی 18 سال گذشته در جلسات معلولان شرکت داشته و تمام این مسائل و مصائب را از نزدیک درک کرده‌ام.» مهندس علیرضا ابراهیمیان افزود: «معتقدم که شهر از دیدگاه معلولان تعریف متفاوتی دارد. از 1945 که لایحه حمایت از معلولان در سازمان ملل به تصویب رسید تاکنون، رویکردها و اولویت‌ها نسبت به مقوله معلولیت تغییر کرده و حال صاحب‌نظران معتقد به مشارکت و تعامل میان عموم افراد جامعه هستند.»او ادامه داد: «هم‌اکنون بیش از 70درصد بوستان‌ها برای معلولان مناسب‌سازی شده؛ اما موانعی جدی بر سر راه دارد. بااین‌حال، مایه خوشوقتی است که شهرداری بیش از هر ارگانی در حوزه معلولیت کار می‌کند. به همین خاطر، حذف موانع از مصوبات جدی است که وزارت کشور، استانداری و شهرداری‌ها بر آن تأکید جدی دارند و موردپذیرش نیز واقع شده است. به همین خاطر، از شهردار محترم اصفهان تقاضا داریم تعامل بین ارگانی را گسترش داده و از ایجاد موانع بیشتر بر سر راه معلولان پیشگیری کند.» مشاور شهردار اصفهان در امور عمرانی، افزود: «مسائل مربوط به صدور پروانه ساخت، مناسب‌سازی معابر و اماکن یک سوی مسئله است و سوی دیگر، مناسب‌سازی حمل‌ونقل شهری است. در مطالعاتی که انجام داده‌ایم، مشخص شده که بیش از 90درصد جداره شهر مناسب معلولان نیست و حداقلِ مانعِ ورودی 20 سانتی‌متر است. به همین خاطر، معتقدیم که باید به این مطالعات بهاداده و از آن‌ها استفاده شود. خواهش من این است که از تجربه 10سال گذشته مدیریت شهری استفاده شود. همچنین اذعان دارم که تمام این مسائل با فرهنگ‌سازی حل خواهد شد.» او در پایان سخنان خود، لایحه‌ای را که بر اساس قانون جامع حمایت از معلولان تنظیم شده و به امضای معلولان رسیده بود،  تقدیم شهردار اصفهان کرد. در پایان این نشست، از سه تابلوی اینفوگرافیک مربوط به معلولیت‌های مختلف رونمایی شد و شهردار کلان‌شهر اصفهان، خبر مسرت‌بخش حمایت از چاپ کتاب عاطفه محمدزاده، نقاش و نویسنده بلندهمت جامعه کوتاه‌قامتان اصفهان را به حضار داد. خبری که خانم محمدزاده در رابطه با آن گفت: «به آرزویم رسیدم.»

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    عادل امیری

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط