شاخص‌های بورس به روایت نمودارها

شاخص کل بورس و به دنبال آن شاخص کل هم‌وزن یک ریزموج صعودی دیگر را آغاز کردند تا شاید دوران رونق به بازار سرمایه باز گردد. در این میان دولت‌مردان و مجلسی‌ها با برگزاری جلسات مختلف مدعی حمایت از بورس هستند ولی قیمت‌گذاری دستوری در کنار افزایش سود بین‌بانکی از اصلی‌ترین دلایل ریزشی بودن بورس بیان می‌شود. بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه برخی‌مدعی‌اند شاید بازار مدتی رنج باشد تا در محدوده خاصی نوسان کند، در نتیجه احتمال آغاز روند صعودی جدید زیاد نیست.

تاریخ انتشار: 10:34 - دوشنبه 1400/08/24
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image

 امروز شاخص کل بورس و شاخص کل‌هم‌وزن در نقاط حساسی قرار گرفته‌اند. روند کلی شاخص کل و شاخص هم‌وزن نزولی است و اگر در این منطقه با حمایت خوبی مواجه نشوند شاید ریزش همچنان ادامه‌دار باشد. امروز شاخص‌ها در مناطق حساسی قرار گرفته‌اند.

شاخص کل

شاخص کل بورس شهریورماه پس از برخورد به منطقه یک میلیون و 585 هزار ریزشی شد تا وارد یک کانال نزولی شود. حرکت شاخص کل از شهریور تا کنون شبیه به یک الگوی کلاسیک است. این الگو در طول دو سال گذشته دو مرتبه تکرار شده است. نخستین بار اردیبهشت 99 بود. در آن روزها نیز شاخص کل بورس رفتاری شبیه به امروز داشت ولی سقف را به سمت بالا شکست تا به دو میلیون و 100 هزار واحد برسد. این احتمال وجود دارد تا الگوی شاخص کل بورس از شهریور تا کنون یک الگوی صعودی و مانند اردیبهشت 99 الگوی پرچم تشکیل شود. اگر این سناریو تأیید شود، شاخص کل تا پیش از پایان سال 1400 به کانال یک میلیون و 900 هزار واحدی می‌رسد. این منطقه از نظر فیبوناچی نیز اهمیت زیادی دارد.از طرفی الگوی فعلی شاخص کل شبیه به رفتار همین شاخص در شهریور سال گذشته است. آن روزها کانالی نزولی شبیه به امروز شاخص کل تشکیل شد ولی کانال به سمت پایین شکسته شد. امروز نیز اگرچه شاخص کل بورس یک ریزموج صعودی را آغاز کرده است ولی واگرایی مخفی خبر از پایان اصلاح و ادامه روند نزولی احتمالی می‌دهد. اگر الگو فعلی مانند شهریور 99 به پایین شکسته شود، شاخص کل حمایت پایین‌تری را تجربه خواهد کرد.

شاخص هم‌وزن

شاخص هموزن در نخستین روزهای آبان ماه به منطقه مهمی رسید. این شاخص در طول یک سال گذشته تا کنون دو مرتبه از این منطقه برگشته است و این بار نیز واکنش مثبتی به این منطقه داشت. اگر بازگشت از این منطقه اتفاق بیفتد هدف شاخص هم‌وزن ابتدا 412 هزار و سپس 469 هزار واحد خواهد بود. این شاخص ابتدا باید منطقه مهم 394 هزار واحد را پشت سر بگذارد. در این سطح کیجونسن فلت شده است. اگر این منطقه پشت سرگذاشته شود احتمال دست‌یابی به اهداف بالاتر وجود دارد ولی در غیر این صورت احتمال از دست رفتن منطقه حمایتی و ریزش تا 320 هزار واحد و پایین‌تر وجود دارد.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سعید غفاری

برچسب‌های خبر