رونمایی از 200 ویدئوی داســــتـان‌های ناگفته اصفهان

رویداد رونمایی از دویست ویدئوی داستان‌های ناگفته اصفهان (اصنهان) عنوان برنامه‌ای بود که شماری از خبرنگاران حوزه میراث و گردشگری و مسئولان و مدیران بلندپایه ملی، استانی و شهری را به سالن کنفرانس اتاق بازرگانی اصفهان کشاند تا به یمن انتشار صد ویدئوی یک دقیقه‌ای درباره اصفهان و آغاز انتشار صد ویدئوی دوم پروژه از ابتدای آبان‌ماه، با هم به گفت‌و‌گو بنشینند. این جلسه به ریاست علی کرباسی‌زاده، مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی اصفهان و با سخنرانی شماری از مسئولان برگزار شد.

تاریخ انتشار: 10:05 - سه شنبه 1400/08/4
مدت زمان مطالعه: 10 دقیقه
no image

 در پایان نیز، میزبانان جلسه، اتاق بازرگانی اصفهان و شرکت راه ابریشم ایرانیان زمین، از نهادها و اشخاصی که حمایت‌هایشان در روند تولید ویدئوها تأثیرگذار بود، قدردانی کردند؛ اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، استانداری و شهرداری اصفهان، اتاق بازرگانی اصفهان، دانشگاه هنر اصفهان، اتحادیه صنف صنایع دستی استان اصفهان و مدیریت مجموعه ناژلند، نهادهای دولتی و مجموعه‌های خصوصی مختلفی بودند که در این جلسه از آن‌ها به عنوان حامیان پروژه تقدیر شد. در گزارش پیش رو، گزیده‌ای از مهم‌ترین و مرتبط‌ترین صحبت‌های مطرح شده در این جلسه را می‌خوانید.

رونق گردشگری و افزایش درآمد سرانه مردم

مسعود گلشیرازی/ رئیس اتاق بازرگانی اصفهان

گلشیرازی با بیان تاریخچه‌ای از اتاق بازرگانی اصفهان به این موضوع پرداخت که چطور این اتاق در تعاملی دوسایه با ارکان حاکمیت در عرصه تجارت و بین‌الملل پرداخته است و بیان کرد که گفت‌وگوی گردشگری به‌عنوان یک پارادایم برای اولین بار در اصفهان موردتوجه قرار گرفته است. رئیس اتاق بازرگانی اصفهان همچنین اضافه کرد: در اتاق بازرگانی اصفهانی بهبود کیفیت زندگی مردم مشخصا با توجه به مسئولیت اجتماعی این اتاق موردتوجه است. به همین جهت موضوعات مربوط به سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی در استان اصفهان موردتوجه است. اتفاق مهمی که باعث ایجاد امید و سرزندگی می‌شود و همه جامعه ذی‌نفعان پروژه می‌شوند و هم‌گرایی افزایش پیدا می‌کند. سپس گلشیرازی به بحث ورود اتاق بازرگانی به حوزه گردشگری پرداخت و اشاره کرد: اقداماتی در این راستا انجام شد که مهم‌ترینش تسهیلگری و تهییج و حرکت گردشگری در استان بود که قرار شد شرکت توسعه گردشگری راه ابریشم ایرانیان متولی این حوزه شود و اگر بحث کرونا نبود، اتفاقات بسیار مهمی رقم می‌خورد و سرانه درآمد مردم به‌واسطه گردشگری افزایش پیدا می‌کرد.

 اعلام عمومی برای دعوت  به اصفهان

علی‌اصغر شالبافیان/ معاون گردشگری وزارت میراث و گردشگری و صنایع‌دستی

شالبافیان در این برنامه عنوان کرد: نگاهی که در اتاق بازرگانی اصفهان وجود دارد، قابل‌ستایش است. عبور از یک نگاه صرفا منفعت‌طلبانه به سمت رویکرد فعالانه در ایفای مسئولیت‌های اجتماعی است و اتاق بازرگانی ایران نیز باید این الگو را در همه جای کشور نمایش و تسری دهد. شالبافیان همچنین درباره ویدئوهای پروژه اصنهان عنوان کرد: در چند ماه گذشته به‌صورت مستمر این ویدئوها را در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کردم. گروهی که برای تدوین فیلم‌ها انتخاب‌شده، گروهی بسیار دقیق و حرفه‌ای است و اگر این گروه نبود،چنین کیفیتی را شاهد نبودیم. او اشاره کرد: از منظر من بارزترین جلوه این ویدئوها توجه به گردشگری موضوعی بود و مهم‌ترین توصیه برنامه‌ریزان و بازاریابان حوزه گردشگری نیز توجه به گردشگری موضوعی است. شالبافیان در ادامه اضافه کرد: گردشگری در اصفهان بیش از یک صنعت است. گردشگری در این شهر مثل هوایی است که باید تنفس کرد. مجرای معرفی بسیاری از صنایع دیگر حوزه گردشگری است و برای این ادعا کافی است سری به اکسپوی دبی بزنید تا ببینید صنایع دیگر چگونه از این مجرا برای عرضه محصولاتشان استفاده کرده‌اند و مسیر گردشگری، منفعت عمومی شهر را در برخواهد داشت. بنابراین تصورم این است که این ویدئوها یک اعلام عمومی برای دعوت به اصفهان است و مهم است که شهر اصفهان این دعوت عمومی را یک آغاز بداند.
او همچنین با تأکید بر سند 25 ساله چین اشاره کرد: هر استان و شهری که در جهت و مسیر توسعه گردشگری و تولید محتوا گام بردارد، قابل‌تقدیر است و استقبال خواهیم کرد. شالبافیان درباره کلیپ‌ها همچنین افزود: این کلیپ‌ها باید هم متکثر و هم متنوع شود. متکثر‌شدن از جهت ساخت این کلیپ‌ها در جهت شناخت وجوه دیگر اصفهان است و متنوع شدن پرداخت به حوزه‌های دیگر نظیر طبیعت‌گردی است و منظور توسعه پایدار و انتفاع جامعه محلی و بومگردی‌هاست. شالبافیان همچنین درباره مشکلات گردشگری اضافه کرد: گردشگری پیش از کرونا نیز به دلیل بر هم‌خوردن برجام آسیب دیده بود. راهی که باید در نظر گرفت، پایدارکردن ورود گردشگران است و این مهم با رونق بخشیدن به بازارهای هدف اتفاق می‌افتد. لزوم توجه به گردشگری متنوع در همین‌جا مشخص می‌شود و کار روی بازارهای هدف مختلف باید در اصفهان صورت بگیرد. بعد از برجام بحث سیل، اغتشاشات آبان، هواپیمای اوکراینی و نهایتا کرونا را داشتیم که همگی به گردشگری آسیب زد و امیدواریم با رونق واکسیناسیون گردشگری مجددا احیا شود. این مهم نیز با رونق گردشگری داخلی اتفاق می‌افتد. راه توسعه گردشگری داخلی هم رونق محتوا در بین مردم شهر است. گفتمان گردشگری در بین مردم باعث رونق این حوزه خواهد شد.  او اشاره کرد: در حوزه بازگشایی مرزها ستاد ملی کرونا همین امروز مرزها را بازگشایی کرد و دستورالعمل‌ها را ابلاغ کرد و محور این دستورالعمل نیز رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. کرونا نه‌تنها به گردشگری آسیب زد، بلکه درآمد سرانه مردم را کاهش داد و بنابراین سفرهای داخلی کم شده است. همچنین صدور ویزا برای گردشگران نیز باعث رونق این صنعت خواهد شد و اصناف مربوطه به این واسطه فعال خواهند شد و قرار بر این است که مانعی برای ورود گردشگران خارجی ایجاد نشود. البته در همین مدت کرونا نیز ویزای درمانی گردشگری صادر می‌شد و به‌رغم محدودیت‌ها، این موضوع نشان‌دهنده اهمیت پرداختن به گردشگری سلامت است.

ماجرای تولد 200ویدئوی  داستان‌های ناگفته اصفهان

مجید عرفانیان/ جهانگرد فیلم‌سازی

مجید عرفانیان که تولید دویست ویدئو را برعهده داشت، متفاوت‌ترین سخنرانی مراسم را هم انجام داد؛ سخنرانی‌ای موجز و جذاب که شامل پخش ویدئو و البته مطایبه با حضار هم بود. او که فیلم‌ساز و بلاگر است و تجربه دو دهه فعالیت در حوزه گردشگری را دارد، در ابتدا ویدئویی را که سال گذشته در جریان حضورش در اصفهان گرفته بود و بازخوردهای زیادی در سطح جامعه داشت، پخش کرد. در ویدئو، زن کهن‌سالی در محله حسین آباد از جاذبه‌های محله صحبت و سبزی‌فروش محله را به عنوان بهترین اتفاق محل زندگی‌اش معرفی می‌کند. این ویدئو  همان‌طور که در صفحه اینستاگرام عرفانیان توجه زیاد مخاطبان را جلب کرده بود، در جلسه هم با واکنش‌های مثبت مخاطبان روبه‌رو و به حلقه اتصال اول مخاطبان و سخنران تبدیل شد. عرفانیان توضیح داد: 112 هفته پیش در طبقه اول برج ایفل ایستاده بودم که یکی از دوستان اصفهانی با من تماس گرفت و گفت ما برنامه‌ای داریم به اسم چگونه با قصه‌ها و روایت‌های یک شهر سفر کنیم؟ من به اصفهان آمدم و در رویدادی با محوریت روایت‌های اصفهان شرکت کردم و هشتگ روایت‌های اصفهان را ساختم. سبک زندگی من سفر کردن است؛ پس به سفرهایم ادامه دادم تا اینکه کرونا شد و دیگر امکان سفر فراهم نبود. دوستان اصفهانی مجدد مرا برای ساخت چند فیلم درباره خواهرخوانده‌های اصفهان و فیلم‌های بین‌المللی دعوت کردند و توفیق آشنایی با دوستان در اتاق بازرگانی فراهم شد و پروژه داستان‌های ناگفته اصفهان شروع شد. او در ادامه به ماجرای داستان‌های ناگفته اصفهان و محتوای این فیلم‌ها پرداخت و گفت: همه ما داستان «گرگ شهر رم» را شنیده‌ایم. اینکه گرگی به دو برادر رموس و رمولوس شیر می‌دهد و حالا نماد شهر رم است. قطعا داستان باورپذیری نیست؛ اما یک روایت شفاهی مهم است که به‌عنوان نماد رم استفاده می‌شود. پس روایت‌ها بخش مهمی از کاری است که ما قصد انجامش را داشتیم. برای این کار به عواملی پرداختیم که غیرقابل‌دسترسی‌اند و کسی نمی‌تواند آن‌ها را ببیند. ما به شخصیت‌ها و هنرها و صنایع‌دستی پرداختیم و درنهایت ادیان و غذاها را موردبررسی قراردادیم. تاکنون صد ویدئو از دویست ویدئویی که ساخته‌شده، در فضای مجازی منتشرشده است و در آن‌ها سه اقدام رخ‌داده است:
1. ساده‌سازی: اینکه اطلاعات به ساده‌ترین و قابل‌درک‌ترین شکل ممکن ارائه شود.
2. خلاصه گویی: اینکه بسیار فشرده اطلاعات به مخاطب داده شود.
3. قصه‌گفتن: که منظور بعد روایتی ماجراهاست و با هر روایتی یک قصه ارائه شود.
عرفانیان افزود: این ویدئوها نتیجه سال‌ها تلاش و فعالیت اهالی اتاق بازرگانی برای خلق هویت جدیدی برای شهر اصفهان با استاندارد بین‌المللی بود. فعالیت مقصدسازی چیزی است که در ایران کمتر اتفاق افتاده است و اصفهان به‌عنوان شهری پیشرو فعالیتش را شروع کرد تا برند مقصد اصفهان را به شکل جدید تعریف کند. بعد از ساخت صد ویدئوی اول متوجه مسائلی شدیم که سعی کردیم در صد ویدئوی دوم اصلاح کنیم. مثلا اسم برندی که طراحی‌شده بود، Esfahan an untold story بود که خارج از ایران به‌سادگی قابل‌تعریف است؛ ولی در ایران باعث شده بود که به‌درستی از این اسم استفاده نشود. درنتیجه برای ایجاد انسجام از نام «اصنهان» استفاده کردیم که همان قصه‌های نهان اصفهان است. همین‌طور اختلافی وجود داشت که از حرف E یا I برای اصفهان استفاده می‌کردند و درنتیجه تحقیق ما به این نتیجه رسیدیم که در فضای مجازی Isfahan به‌کار رفته است. پس در ویدئوهای جدید بازنگری کردیم و این اصلاحات را انجام دادیم. در صد ویدئوی دوم چه چیزهایی افزوده شد؟ اول تنوع زبان، یعنی ما یازده زبان در این ویدئوهایمان از آن به بعد وجود دارد. شخصیت‌ها، صنعتگران، آدم‌های کلیدی که در این شهر نقش ایفا کردند و در هویت اصفهان سهیم‌اند، هنرمندان، خواهرخوانده‌های اصفهان، تنوع ادیان و همین‌طور به میراث ناملموس پرداختیم و درنهایت به مجموعه‌ای رسیدیم که به این بهانه امشب دورهم جمع شدیم تا رونمایی شود. عرفانیان در ادامه خاطرنشان کرد: اتفاق بزرگی افتاده است، ساخت دویست داستان و روایت ناگفته از این شهر در سطح بین‌المللی قابل‌ارائه کردن است و من بسیار خوشحالم که بخشی از این پروژه هستم. این فیلم‌ها فارغ از نام‌ها حاصل تلاش اتاق بازرگانی، شهرداری، اداره میراث، ارشاد اسلامی، شورای خلیفه‌گری اصفهان، انجمن کلیمیان، زرتشتیان و خلاصه همه ماست و من صمیمانه دست همه را می‌فشارم و خرسندم که عضو کوچکی از این پروژه بزرگ هستم. این پروژه باعث شد تا یک همدلی بزرگ اتفاق بیفتد. این یک اتحاد و اتفاق بزرگ در اصفهان است. بعدازاین سخنرانی چهار ویدئو از مجموعه داستان‌های ناگفته اصفهان رونمایی شد که ویدئوی اول مربوط به صنایع‌دستی بود و داستان گلابتون روایت شد. یک نمونه از ویدئوها به زبان انگلیسی، ویدئویی از خواهرخوانده‌ها و یک نمونه به زبان فرانسه به نمایش درآمد.

 داستان‌هایی که نباید فراموش شوند

سید رضا مرتضوی/ استاندار اصفهان

استاندار در صحبت‌هایی کوتاه اشاره کرد که توجه به داستان‌ها و روایت‌ها در همه دنیا برای توسعه گردشگری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در بسیاری از نقاط دنیا حتی داستان‌هایی در این راستا ساخته می‌شود و بسیاری از این روایت‌ها اصالتی ندارد و از آن‌ها برای رونق این حوزه استفاده می‌شود. این درحالی است که ما گمشده‌های زیادی در تاریخ داریم که به دلیل نپرداختن به آن‌ها به فراموشی سپرده‌شده‌اند. کاری که شما در این پروژه انجام داده‌اید ثبت داستان‌ها و هویتی است که بی‌توجهی به آن باعث از بین رفتنش خواهد شد. ما برعکس بسیاری از جاهای دنیا که داستان‌سازی می‌کنند، داشته‌هایی داریم که برای آن‌ها این مجموعه فیلم ساخته‌شده است. البته بعد از ساخته‌شدن فیلم‌ها، پخش آن‌ها اهمیت دارد که هرکس در هر گوشه دنیا بتواند به این ویدئوها دسترسی پیدا کند. او در این خصوص ادامه داد که درزمینه پخش نیز هر کمکی در استانداری از دستمان برآید، انجام خواهیم داد.

دویست فیلم یک امکان ویژه در گردشگری است

عباس حاج‌رسولیها/ رئیس کمیسیون اقتصادی حقوقی و گردشگری شورای اسلامی اصفهان

حاج‌رسولیها از پتانسیل‌های بالقوه اصفهان گفت و اینکه باید در این راستا تلاش زیادی انجام شود تا اصفهان در دنیا شناخته شود. او از این دویست فیلم به‌عنوان یک امکان ویژه نام برد و گفت: اگر بتوان در ادامه این ویدئوها درباره مقاومت مادران اصفهانی نظیر مادر شهید خرازی فیلمی تهیه کرد، مطمئن باشید در دنیا باعث شگفتی بسیاری خواهد شد.

 برنامه‌ریزی برای زمان‌های خالی گردشگران در اصفهان

علی قاسم‌زاده/ شهردار اصفهان

دکتر قاسم‌زاده با بیان این موضوع که در روزگار کنونی قصه هنوز کارکرد دارد و حتی در بحث‌های روان‌پزشکی، قصه‌درمانی یک باب جدید است، اشاره کرد: ما آماده‌ایم به‌عنوان شهرداری در کنار عزیزان در حوزه گردشگری فعالیت کنیم. معتقدیم اگر دست‌به‌دست هم دهیم، اصفهان می‌تواند مقصد گردشگری بین‌المللی باشد. گردشگری که وارد اصفهان می‌شود، نهایتا هشت ساعت استطاعت قدم‌زدن در شهر را دارد و هشت ساعت هم در هتل و محل استراحت خواهد بود. برای هشت ساعت دیگر زمانش هیچ برنامه‌ای در شهر نداریم. مسلما به تهیه برنامه‌هایی از جنس همین قصه‌ها نیاز است تا در اماکنی مثل چهلستون که خودش استعداد قصه‌گویی دارد، زمان گردشگر را پر کند.

 توجه به تحصیلات دانشگاهی و حرفه‌ای ‌شدن در گردشگری

رضا نصر اصفهانی/ ریاست دانشگاه هنر اصفهان

رئیس دانشگاه هنر اصفهان گفت: نکته خیلی مهمی که وجود دارد، مسئله نیروی انسانی متخصص در توسعه گردشگری است. توسعه هر صنعتی یک مسیر مشخص دارد؛ یکی از آن ارکان حرفه‌ای‌شدن مشاغل مختلف است. مسیر حرفه‌ای‌شدن مشاغل مختلف در حوزه گردشگری از تحصیلات دانشگاهی باید عبور ‌کند. دکتر نصر اصفهانی افزود:  توجه به این نکته در درازمدت می‌تواند بسیار مفید باشد. هم سرمایه‌گذاری آموزشی و هم هدفمندکردن فارغ‌التحصیلان رشته‌های مربوط می‌تواند در جهت توسعه پایدار گردشگری به این بحث بسیار کمک کند.

توجه به ظرفیت‌های اقوام در گردشگری

علی‌اکبر عبدالملکی/ رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران

عبدالملکی درباره استفاده از ظرفیت اقوام ایرانی گفت: کمیسیون گردشگری در اتاق بازرگانی اصفهان به‌عنوان یکی از بهترین کمیسیون‌ها در سطح کشور فعالیت می‌کند و خوشحالیم که این رشد و بالندگی را به‌واسطه زحمات شما می‌بینیم. من چند پیشنهاد در سطح ملی دارم که امیدوارم در دولت مورد توجه قرار گیرد. از اتاق بازرگانی به‌عنوان محور مقاومت اقتصادی باید استفاده شود. برنامه‌های هوشمند، استفاده از ظرفیت اقوام ایرانی و تشکیل کمیته پیشران گردشگری و صنایع‌دستی از مهم‌ترین برنامه‌های پیش رو باید باشد؛ چراکه به جرئت می‌توان گفت همه چیز به گردشگری ربط دارد؛ مگر خلافش ثابت شود. در اتاق بازرگانی ایران در کمیسیون گردشگری چهارده کمیته داریم که از کمیته گردشگری کودک تا سالمند را شامل می‌شود. اما باز هم از کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان می‌خواهم ما را یاری کند.

 آماده‌کردن تقویم گردشگری

مصطفی نباتی‌نژاد/ عضو شورای شهر و رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر

نباتی‌نژاد در صحبت‌هایی اشاره کرد که حضور دکتر شالبافیان در وزارت میراث و گردشگری به‌عنوان یک اصفهانی فرصتی مغتنم برای این شهر است. او اضافه کرد: آماده‌شدن تقویم گردشگری ایران در برش‌های استانی و شهری بسیار حائز اهمیت است و ابلاغ این تقویم، می‌تواند حرکتی مثبت در جهت رونق گردشگری باشد.

 اهمیت قصه‌گویی برای گردشگران
علیرضا سالاریان/ رئیس نمایندگی وزارت امور خارجه در استان اصفهان

سالاریان درباره اهمیت قصه‌ها و اقدامات صحیحی که در گردشگری سلامت انجام ‌شده است، گفت: مباحث گردشگری بسیار گسترده است. سال‌ها است شاهد فعالیت‌های کمیسیون‌های گردشگری در اتاق بازرگانی هستم. موضوع کلیدی این است که من با چینی‌ها زندگی کرده‌ و دیده‌ام که اگر برای موضوعی، قصه‌ای تعریف کرده و فلسفه آن را بیان کنید به‌شدت برای چینی‌ها جذاب است و از این نکته می‌توان در جهت رونق گردشگری استفاده کرد؛ کما اینکه در این فیلم‌ها استفاده شده است. در بحث گردشگری سلامت کار خوبی صورت گرفته است و در کمتر شهری شاهد آن هستیم. در نهایت تشکر ویژه دارم و دست‌مریزاد می‌گویم به کسانی که این کلیپ‌ها را ساخته‌اند.

 روایت‌هایی مدرن از اصفهان

محمد گوهریان/ عضو هیئت‌مدیره اتاق بازرگانی

گوهریان نیز در صحبت‌هایی به تعامل واقعی بین اتاق بازرگانی و بخش خصوصی واقعی اشاره کرد و گفت: اتفاق مهمی که در این خصوص افتاده، همکاری اتاق بازرگانی و بخش خصوصی است و هیچ بخش خصولتی در این پروژه وجود نداشته است. اتاق بازرگانی 60درصد از شرکت راه ابریشم را تأمین سرمایه کرد. بخش‌های خصوصی در کنار هم قرار گرفتند و پول هزینه کردند که این اتفاق افتاد. تم بعدی روایت‌های اصفهان کاملا مدرن خواهد بود و شما با یک اصفهان مدرن مواجه خواهید شد. گوهریان همچنین اشاره کرد: پروژه‌ای با مرکز فلسفه و حکمت اصفهان داریم؛ چراکه اصفهان مهد فلسفه و حکمت بوده و مکتب فلسفی داشته است. امیدواریم بتوانیم چهره واقعی اصفهان را به دنیا نشان دهیم.

 گردشگری سلامت و پیشی‌گرفتن اصفهان در گردشگری

مسعود صرامی/ بنیان‌گذار سیتی‌سنتر اصفهان

صرامی نیز اعلام کرد: شهر اصفهان کنار گردشگری سلامت به یک منطقه آزاد گردشگری نیازمند است. اگر این نتواند ایجاد شود، مانعی بر سر راه ورود گردشگر سلامت است. همراه با گردشگر سلامت دست‌کم یک نفر وجود دارد که می‌خواهد یک ماه در اصفهان بماند تا بیمارش درمان شود. ما فکر می‌کنیم و پیش‌بینی ما این است که به خاطر وجود توریست سلامت سال 1401 اصفهان اقتصاد پویاتری از مشهد خواهد داشت؛ چراکه مردم در همه جای دنیا برای سلامتی‌شان ارزش قائل‌اند و برای آن هزینه می‌کنند و به این واسطه پول وارد اصفهان می‌شود؛ بنابراین اتاق بازرگانی و استانداری و شهرداری باید به‌طور متحد منطقه آزاد گردشگری سلامت را شکل دهند.

 گردشگری و المپیک دو مسیر با یک هدف

اصغر مسعودی/ نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس

مسعودی نیز در این نشست بر اهمیت گردشگری اقوام تأکید کرد و گفت: در اطراف اصفهان می‌توان اقوام مختلف را دید. با یک ساعت رانندگی و دورشدن از اصفهان از هر سمتی که برویم می‌بینیم که قومیت‌های مختلف در کمال صلح و دوستی در کنار هم زندگی می‌کنند. گردشگری درست مثل المپیک محل دوستی است و باید از این منظر به آن توجه ویژه کرد.

 عقب‌ماندگی ایران در آمار گردشگری بین‌المللی

علی کرباسی‌زاده/ مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی اصفهان

علی کرباسی‌زاده صحبت‌هایش را با این پرسش شروع کرد که چرا گردشگری اهمیت دارد. سپس به ارائه آماری دقیق از وضعیت گردشگری ایران در مقایسه با کشورهای ترکیه، مالزی و امارات پرداخت و به بحث نظری درباره عقب‌بودن ایران در این رقابت جهانی با توجه به کلیه آمار و اطلاعات و شاخص‌های اقتصادی موجود اشاره کرد. درنهایت کرباسی‌زاده حرف‌هایش را با این جمله تمام کرد: پیشنهاد مشخص ما این است؛ حرکتی که در اصفهان شکل‌گرفته می‌تواند یک الگو برای سایر نقاط کشور در جهت رونق گردشگری باشد.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

برچسب‌های خبر