حاشیه شهر را با «آبی کم‌رنگ» ببینید

نمایشگاه مجازی عکس مستند «آبی کمرنگ» با موضوع حاشیه‌نشینی در کلانشهرها همراه با تحلیل اجتماعی عکس‌ها به همت «انجمن امداد دانشجویی- مردمی ایما» با همکاری سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در حال برگزاری است. مریم صاحبی؛ مسوول برگزاری این رویداد در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید:  یکی از اهداف اصلی و رسالت های انجمن ایما از ابتدای فعالیت، ایجاد دغدغه اجتماعی و آگاه سازی آحاد مردم بود لذا رویداد آبی کمرنگ نیز بر همین اساس از سال ۹۸ و با همکاری  سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان شکل گرفت.

تاریخ انتشار: 16:22 - چهارشنبه 1400/06/10
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

او با اشاره به دعوت از عکاسان برتر ملی برای شرکت در این رویداد، خاطرنشان می‌کند: در این رویداد، ۱۳ نفر از عکاسان ملی توانمند در حوزه مستند اجتماعی، ۳ روز در یکی از مناطق حاشیه نشین شهر اصفهان که عمده فعالیت های ما نیز در آن منطقه است، ساکن شده و توانسته اند با برقراری ارتباط بی‌واسطه با محله و اهالی اقدام به ثبت عکس نمایند. مسوول برگزاری رویداد آبی کمرنگ اذعان می‌دارد: پس از جمع آوری عکس ها و فیلم های مستند، آنها در اختیار تحلیل گران حوزه علوم انسانی قرار گرفته شد تا به طور ریشه‌ای به آنها پرداخته و تحلیل شوند.
صاحبی معتقد است در مشاهده عکس‌ها،  ارتباط ویژه عکاسان با مردم نیز به خوبی نمایان است که همین امر باعث تاثیرگزاری بیشتر عکس‌ها بر مخاطبین می‌شود.
او با بیان این مطلب که هدف ایما بررسی عمیق شرایط منطقه از منظر اجتماعی بوده است، یادآور شد: ایما در این رویداد، فراتر از ثبت عکس‌ها رفته و ضمن نمایش عکس ها به منظور آگاهی رسانی  با تحلیل گرانی در حوزه های مختلف علوم انسانی از جمله اقتصاد، روانشناسی و حقوق نیز وارد گفت‌وگو شده و عکس‌هایی همراه با تحلیل‌های تخصصی را ارائه کرده است.
صاحبی با بیان این که کرونا اجازه برگزاری نمایشگاه به صورت حقیقی از عکس‌ها و فیلم‌های برگزیده را به ما نداد، می‌گوید: این اتفاق باعث شد سایتی را طراحی و عکس و فیلم ها را بر روی آن قرار دهیم. او ادامه می‌دهد: در حال حاضر گالری عکس‌ها و فیلم های تحلیل به صورت مجازی در سایت انجمن ایما و منو رویداد آبی کمرنگ در حال اکران است.
صاحبی با بیان این‌که این نمایشگاه از 29 مرداد افتتاح شده است، خاطرنشان می‌کند: بیش از ۷۰ عکس و ۱۷ فیلم منتخب بر روی سایت انجمن در سایت ما به نشانی در سایت www.ima-ngo.com قرار گرفته که علاقمندان می توانند برای دیدن این عکس و فیلم ها به آنجا رجوع کنند. آنطور که او می‌گوید رویداد آبی کمرنگ محدود به یک منطقه در حاشیه شهر نیست و در ادامه به سراغ مناطق دیگر حاشیه اصفهان و حتی کلانشهرهای دیگر هم می‌رود.

چرا آبی کمرنگ؟

صاحبی در خصوص چرایی انتخاب نام آبی کمرنگ برای این رویداد به دو دلیل اشاره می‌کند و اذعان می‌دارد: این نام، از یک سو اشاره به رنگ آبی به عنوان یکی از نمادهای شهر اصفهان دارد که با پسوند کمرنگ بر نابرابری‌ها و تفاوت های منطقه ای تأکید می‌کند. چرا که منطقه حاشیه نشینی که عکس ها در آن ثبت شده با فاصله نهایتا ۲۰ دقیقه ای از یکی از مراکز شهری اصفهان قرار دارد. از سوی دیگر نیز این نام می‌خواهد ذهن مخاطب را به سوی این تصور که آسمان برای همه یکرنگ است برده و آن را به چالش بکشد. چرا که حتی بی توجهی به این مناطق گویی همانطور که امیدشان را کمرنگ کرده آبی اسمانشان را هم کمرنگ کرده است.
او در پاسخ به این سوال که چرا مردم باید این عکس‌ها را ببیند، عنوان می‌کند: حاشیه نشینی یکی از مواردی است که مردم درباره آن بسیار شنیده‌اند و اغلب تصویری دور و سیاه از این مناطق دارند، تصویری که حضور مردم و اهالی در آن کم است.
مسوول برگزاری رویداد آبی کمرنگ، تاکید می‌کند: در این رویداد سعی شده تصویری جامع شامل آسیب‌ها، توانایی‌ها و در یک کلمه سبک زندگی مردم ارائه شود و احساس نزدیکی بیشتری بین مردم این مناطق و سایر بخش‌های شهر ایجاد کند.
صاحبی در ادامه از تحلیلگران، خبرنگاران، نقادان، نویسندگان و اهالی قلم علاقه مند به حوزه مسائل اجتماعی و هنری دعوت می‌کند تا با مشاهده عکس‌ها، تحلیل‌ها و نظرات خود را برای انجمن ارسال نمایند. او همچنین از عموم مردم و مسوولان دعوت می‌کند که با مراجعه به سایت شناختی دقیق از مسائل حاشیه نشینی به دست آورند.
به گزارش اصفهان زیبا آنلاین، «انجمن امداد دانشجویی- مردمی ایما» با سابقه ۱۲ ساله فعالیت در مناطق حاشیه شهر اصفهان همواره با انجام فعالیت‌هایی چون آموزش کودکان به ویژه کودکان محروم از تحصیل، اشتغال زایی و مهارت‌آموزی، ارائه خدمات حمایتی و پشتیبانی در حوزه‌های معیشتی، بهداشتی و حقوقی سعی در بهبود شرایط یکی از مناطق حاشیه نشین اصفهان داشته است. همچنین ترویج فرهنگ فعالیت داوطلبانه، اهمیت‌بخشی به مسئولیت اجتماعی و ایجاد دغدغه اجتماعی بین آحاد مردم از اصلی ترین اهداف ایما از آغاز فعالیت بوده است.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    زینب تاج‌الدین

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط