درباره فـعـالیتها و اهداف مـــرکز تخـصصی آمـوزش مـــهـــارتهـــای کسبوکار و کارآفرینی اداره کل آموزش فنی و حرفهای استان اصفهان، رئیس مرکز در گفتوگو با اصفهانزیبا اظهار کرد: کارآفرینی پدیده جدیدی در اقتصاد به شمار میرود و در تمام ابعاد توسعه تأثیرگذار است، ایجاد اشتغال، رفاه، ثروت و شناخت فرصتهای مناسب مهمترین دستاورد کارآفرینی برای توسعه کشور است، در واقع کارآفرینی نیروی محرکه توسعه اقتصادی کشور محسوب میشود.
فریده روشن تصریح کرد: در گذشته باور این بود که کارآفرینان دارای ویژگیهای ذاتی هستند و به عبارتی کارآفرین به دنیا آمدهاند؛ ولی روانشناسان عقیده دارند که ویژگیهای اغلب کارآفرینان مشترک بوده و با کنترل برخی مسائل، محرکها، آموزهها و فرصتها در دوران کودکی و پس از آن میتوان افرادی خلاق و کارآفرین آماده ورود به عرصه کار کرد.
توسعه روحیه کارآفرینی
روشن بیان کرد: آموزش کارآفرینی منجر به ایجاد انگیزه میشود و هدف از این آموزشهای کارآفرینی، پرورش و تربیت کارآفرینان آینده، توسعه مهارتها و روحیه کارآفرینی، دانش و مهارت ریسککردن و پذیرش مخاطره است که باعث نوآوری در محصولات و خدمات ارائهشده به جامعه خواهد شد. او گفت: آموزش میتواند به توانمندسازی افراد منجر شود، آموزشهای کارآفرینی میتواند توانمندی افراد را در زمینه کارآفرینی جهت داده و منجر به تقویت روحیه کارآفرینی در افراد شود و به این واسطه باور خودکارآمدی فراگیر نیز تقویت میشود.
رئیس مــرکز تـخـصصی آموزش مهارتهای کسبوکار و کارآفرینی اداره کل آموزش فنی و حرفهای استان اصفهان ادامه داد: با توجه به ضرورت کارآفرینی و در راستای توسعه و نهادینهکردن کارآفرینی، مرکز تخصصی آموزش مهارتهای کسبوکار و کارآفرینی با مشارکت بخش خصوصی توانمند و راهبلد، ذیل مرکز آموزش فنی و حرفهای شماره چهار اصفهان راهاندازی و شروع به کار کرده است. او تصریح کرد: این مرکز تخصصی، تازهتأسیس است و کارآموزان مهارتهای لازم را در این مرکز یاد میگیرند، در سازمان فنی و حرفهای، افراد صرفا برای کسب مهارت مراجعه میکنند و رویکرد ایجاد شغل نیست. برای اینکه افرادی که در فنی و حرفهای وقت میگذرانند به صورت هدفمند مهارتهای لازم را یاد بگیرند و بعد از گذران دوران آموزشی بهعنوان فردی که کارآفرین هستند عمل کنند یا اگر شرایط کارآفرینی را ندارند، این مرکز میتواند به آنها کمک کند تا از طریق آموزشهایی که ارائه میشود بتوانند مسیر درست را انتخاب کنند.
مهارتها به شغل تبدیل میشوند
روشن ادامه داد: افرادی که در گذشته مهارتهای لازم را کسب کردهاند در این مرکز آموزش میبینند که مهارتهایشان را تبدیل به شغل کنند و این یکی دیگر از امتیازهای این مرکز تخصصی به شمار میرود؛ ضمن اینکه برخی افراد ایدههایی دارند که نیاز به پختهشدن دارد و این ایدهها باید به شغل تبدیل شوند که این اقدام در این مرکز انجام میشود.
او افزود: افرادی که مهارت آموختهاند نیازمند حمایتهایی در بحث بازاریابی هستند که این اقدام در همین مرکز انجام میشود، هدف اصلی این است افرادی که ایده و مهارت دارند به صورت هدفمند برای ایجاد شغل هدایت شوند.
رئیس مــرکــز تخـصـصـــی آمــــوزش مهارتهای کسبوکار و کارآفرینی اداره کل آموزش فنی و حرفهای استان اصفهان خاطرنشان کرد: تاکنون تفاهمنامههای زیادی از سوی سازمان فنی و حرفهای استان اصفهان با مراکز مختلف از جمله سازمان بهزیستی، سازمان جهاد کشاورزی و سازمان فرهنگی و اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان منعقد شده است، در سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، این تفاهمنامه درراستای ارائه آموزشهای لازم درخصوص مدیریت شهری و با رویکرد مهارتی ارائه شده است، آموزشها در این مرکز مطابق با استانداردهای بینالمللی است و مدارک بینالمللی به افراد برای آزمونهایی که از آنها گرفته میشود چه در بحث تئوری و چه در بحث عملی اعطا میشود؛ ضمن اینکه آموزشهای فنی و حرفهای 70درصد عملی و 30درصد تئوری هستند.
اهداف مرکز تخصصی آموزش مهارتهای کسبوکار
در ادامه معاون مرکز تخصصی آموزش مهارتهای کسبوکار و کارآفرینی نیز گفت: باوجود تلاشهای فراوان انجامشده جهت تأثیر آموزشهای مهارتی در به حداقل رساندن نرخ بیکاری مهارتآموزان، بیکاری همچنان مهمترین چالش کشور به شمار میرود و وجود این مشکلات سازمان آموزش فنی وحرفه ای کشور را بر آن داشت تا با نگاهی عمیقتر به نتایج دورههای آموزشی حوزه کارآفرینی در استانها، طرح ایجاد مراکز تخصصی آموزش مهارتهای کــســبوکـــار را بــهعــنـوان راهکار برونرفت از چرخه افزایش تعداد جویندگان کار، ارائه کند.
زهرا احمدی افزود: امروزه در تمام دنیا بیشتر مشاغل جدید از طریق شرکتهای نوپایی به وجود میآیند که کالاها و خدمات جدیدی را به بازار رقابتی عرضه میکنند، داشتن رویکرد نظاممند و پیادهسازی یک زیستبوم، آن هم به شکلی پویا، کارآمد و پایدار میتواند در راستای افزایش نرخ اشتغال و کارآفرینی عمل کند. احمدی تصریح کرد: در این راستا به منظور انسجامبخشی به فعالیتهای مرتبط استارتاپی برای کسب مهارتهای لازم کارآفرینی و ورود به بازار اشتغال و کسبوکار کشور، دستورالعمل اجرایی مراکز تخصصی آموزشهای کارآفرینی و مهارتهای کسبوکار، تهیه شده که در آن تمام فرایند کارآفرینی از شکلگیری ایده تا مرحله ورود به بازار در این مراکز مورد توجه قرار میگیرد.
مـعــاون مـرکــز تـخـصـصــی آمــــوزش مهارتهای کسبوکار و کارآفرینی ادامه داد: همچنین موقعیتی جهت شناسایی کارآفرینان بالقوه و تیم کاری آنان، امکان بررسی ایدهها، ارائه خدمات آموزشی کارآفرینی و مهارتی، مشاوره، فضای کاری، منتورینگ، تأمین مالی دوره نوزادی و نوپایی تا مرحله ورود به بازار و جذب سرمایهگذار را فراهم میکند.
پرورش کارآفرینان مولد
احمدی خـاطــرنــشــــان کــرد: هدف اصلی فعالیت مرکز، توسعه اجرای طرح کارآفرینی مهارتبنیان و پرورش کارآفرینان مولد و ایجاد اشتغال پایدار از طریق بسترسازی برای ایجاد کسبوکارهای پُر رشد در اکوسیستم بهبود یافته و کارآفرینانه استان است و اهداف عملیاتی هدایت مهارتآموزان و کمک به کارآفرینان بر پایه سه فرایند اصلی مشاوره شغلی و آموزشی، شناسایی توانمندسازها و آشنایی با شرکتهای موفق، انکوباتورها، کسبوکارهای پلتفرمی، تجاریسازی ایدهها با تکیه بر ظرفیتهای سرمایهگذاران بخش خصوصی و نهادهای پشتیبان و حامی ایدههای خالق و نوآور است. معاون مـرکــز تـخــصـصــی آموزش مهارتهای کسبوکار و کارآفرینی گفت: جامعه هدف مرکز، مشمولان طرح کــارآفـریــنـــی مـهـارتبـنـیـان، کارآفرینان بالقوه و افراد دارای ایده استارتاپی، مـدیــران، صاحبان و کارکنان کسبوکارها، دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهها و عموم افراد علاقهمند به کسبوکار اعم از نوپا یا سنتی هستند.
احمدی بیان کرد: فرایند اجرایی مرکز، ارائه خدمات به مهارتآموختگان کارآفرینی و دارندگــان ایــدههـــای نوی استارتاپی متقاضی حضور در کارگاههای آموزشی در دو دسته آموزشهای تخصصی کارآفرینی و آموزشهای مهارتی است که در نهایت امیدواریم نتایج همکاری ادارهکل آموزش فنی و حرفهای استان اصفهان و بخش خصوصی در رفع خلأهای موجود در حوزه کارآفرینی ارزشمند باشد و گامی مؤثر و مثبت در راستای حل بحران اشتغال و مقوله کسبوکارهای مبتنی بر فناوری برداشته شود.
ارائه آموزشهای اصولی و بنیادین از پله اول تا صعود نهایی
کارشناسارشـــد و مــربــــی کارآفرینی مرکز تخصصی آموزش مهارتهای کسبوکار و کارآفرینی نیز خاطرنشان کرد: من نگران نسل بعد جامعه هستم؛ نسلی که میبیند دوران نفت و گاز تمام شده و منابع و معادنش در شرف اتمام است؛ نسلی که باید برود کشورهای دیگری کار کند که شاید خوشایندش هم نباشد، من نگران آن زمان هستم. عباس رحمتی عنوان کرد: نسل عظیمی از جوانان ونوجوانان در آستانه به ارث بردن این جامعه هستند و این وظیفه ماست که به آنها فرصت آگاهی و چگونگی تلاش و مبارزه را برای ساختن آیندهشان بدهیم.
رحمتی ادامه داد: بعضی میگویند ما در انقلاب صنعتی چهارم به سر مـیبــریـــم، جـوانـان نـمـیخـواهـنـد درمزرعه بدون آب یا مناطق کمبازده باشـــنـد، میخـواهـنـد مهارتهای آینده را برای کار در زمان آینده یاد بگیرند و میخواهند تکنولوژی نوین، دیجیتال و سبز را بیاموزند.
کارشناسارشد و مربی کارآفرینی مرکز تخصصی آموزش مهارتهای کسبوکار و کارآفرینی بیان کرد: آنها میخواهند کشاورزی و تولید جدید را بیاموزند، آنها میخواهند کسبوکار، تجارت و کارآفرینی را بیاموزند تا بتوانند کسبوکاری برای خودشان راهاندازی کنند و ما در مدرسه کسبوکار فنی و حرفهای قصد داریم زمینه این کار و آموزشهای اصولی و بنیادین در این زمینه را از پله اول تا صعود نهایی برایشان فراهم کنیم.
کارآفرینی اکتسابی است
در ادامه کارشناسارشد و مربی کارآفرینی مرکز تخصصی آموزش مهارتهای کسبوکار و کارآفرینی نیز اظهار کرد: امروزه اهمیت کارآفرینان و کسبوکارهـای کوچـک و متوسـط در توسـعه اقتـصاد ملی و منطقهای به دلایل متفاوتی از جمله نقش کارآفرینان بهعنوان عاملان ایجاد نـوآوری مولد، اشتغال پایدار و همچنین عامل افزایش مزیت رقابتی تأیید شده است. سیدمسعود رضیان تصریح کرد: این شرایط باعث شده است که سیاستگذاریهای کلان کشورها بـه سـمت حمایت از ایجـاد و توسـعه کسبوکارهای کوچک سوق داده شود و ضرورت توجه به کارآفرینی و آشنایی با مفهوم آن، پرورش و تقویت روحیه کارآفرینی در افراد غیرکارآفرین از اهمیت ویژهای برخوردار شود؛ از اینرو فعالیتهای آموزشی برای تربیت کارآفرینان در دستور کار سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور قرار داده شده؛ زیرا توسعه کارآفرینی از جنبههای گوناگون مدنظر قرار گرفته و آموزش، یکی از جنبههای مهم در گسترش کارآفرینی است که مورد توجه ویژهای قرار گرفته است و با توجه به مطالعات مختلفی که صورت گرفته، ثابت شده که ویژگیهای کارآفرینان اغلب اکتسابی است نه وراثتی.
رضیان خـاطـــرنــشـــان کرد: آموزش کارآفرینی به یـکــی از مهمترین و گستردهترین فعالیتهای مؤسسات آموزشـــــی تـبــدیـــل شـــده است، به اعتقاد کارشناسان و متخصصان، در شرایط فعلی کشور، بهترین روش ایجاد اشتغال و حل مسئله بیکاری، توسعه و گـــستـــرش فرهنگ کار و آموزش کارآفرینی در جامعه است؛ زیرا در شرایط فعلی دنیا و آینده نه چندان دور کشور، ما برای رسیدن به حداقل سطح زندگی و اطمینان نسبی، باید زندگی کارآفرینانه را انتخاب کنیم.
تدوین سند توسعه آموزش مهارتهای کارآفرینی
او تأکید کرد: آموزش فنی و حرفهای میتواند از طریق دانشافزایی، باعث افزایش فرصتهای بازار شود و سطح تقاضای کارآفرینی را ارتقا بخشد، دستیابی به اشتغال برای افراد فاقد مهارت، تطبیق مهارت نیروی انسانی با مهارتهای جدید ناشی از تحولات فناوری، ارتقای مهارت نیروی انسانی به منظور دستیابی به بهرهوری بالاتر اهداف آموزشهای فنی و حرفهای هستند؛ بنابراین تلفیق رویکردهای کارآفرینانه به آموزش مهارتی رایج به ویژه ارتقای قابلیت ایدهپردازی نزد کارآموزان میتواند نقشی مهم در دستیابی به این اهداف داشته باشد.
کارشـنـــاسارشــــد و مـربـی کـارآفرینی مرکز تخصصی آموزش مهارتهای کسبوکار و کارآفرینی گفت: سالانه نزدیک به هزاران نفر در مراکز آموزش فنی و حـــرفـــهای در ســراســــر کشور آموزشهای مهارتی را فرا میگیرند؛ اما آمارها نشان میدهد که تعداد اندکی از این افراد موفق به کارآفرینی و ایجاد کسبوکار میشوند که نشان میدهد افراد به چیزی فراتر از آموزش یک مهارت نیاز دارند؛ بنابراین تلاش میشود با تدوین سند توسعه آموزشهای مهارتهای کارآفرینی و توسعه کسبوکار باعث شویم تا علاوه بر هدفمند کردن آموزشها و ایجاد کارآفرینی، زمینه رشد و بالندگی کشور را در زمینه توسعه کارآفرینی و کسبوکار فراهم کنیم.