تراموا برای اصفهان منتفی نشده است

ناوگان حمل‌ونقل شهری اصفهان با معضلات متعددی دست‌وپنجه نرم می‌کند که باعث شده حال ناوگان حمل‌ونقل در اصفهان مساعد نباشد. سال1396 حسین حق‌شناس در جایگاه استاد دانشگاه از موفقیت‌آمیز نبودن طرح ایستگاه‌های دوچرخه در اصفهان با رسانه‌ها صحبت کرد.
به گفته او، قرار بود ۱۵۰ سیستم مکانیزه دوچرخه در شهر راه‌اندازی و مسیرهای دوچرخه از معابری عبور کند که ایمنی دوچرخه‌سواران در نظر گرفته شود؛ اما این طرح موفقیت‌آمیز نبود.

تاریخ انتشار: 09:29 - یکشنبه 1400/11/24
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
no image

 او در این زمینه به موضوع‌های مختلفی هم اشاره کرده است: در طرح جامع حمل‌ونقل که با همکاری دانشگاه‌های صنعتی، اصفهان و هنر تدوین شد، ابعاد مختلفی همچون حمل‌ونقل همگانی مخصوص خطوط مترو، «بی‌آرتی» همچنین گسترش مسیرهای دوچرخه بررسی شد و نتایج گویای آن بود که مشکل اصلی مردم در استفاده نکردن از ایستگاه‌های دوچرخه، نبودن مسیرهای ایمن دوچرخه و مباحث فرهنگی موجود در بین شهروندان است؛ از این رو قرار شد به مرور مسیرهای دوچرخه در سطح شهر اضافه شود و ایستگاه‌های دوچرخه، مسیرهای دوچرخه را به یکدیگر متصل کند و سپس به مرور ایستگاه‌های دوچرخه هم افزایش پیدا کند. او با اشاره به اینکه طرح احداث ایستگاه‌های دوچرخه، امروزه در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا اجرا شده و در حال گسترش است، گفت: در شهر اصفهان نیز باید مشکلات موجود رفع و اصلاح شود و مسیرهای دوچرخه‌سواری برای استفاده علاقه‌مندان راه‌اندازی شود. استقبال در ایستگاه‌های مختلف دوچرخه بنا به موقعیت آن با یکدیگر متفاوت است، ازاین‌رو باید با جابه‌جایی ایستگاه‌ها و افزایش مسیرهای دوچرخه، رفع اشکال شود. اگر مشکلات به دلیل نوع دوچرخه‌هاست، باید نوع آن را تغییر داد یا برای کاهش هزینه‌ها، ایستگاه‌های دوچرخه را به بهره‌برداران بخش خصوصی واگذار کرد.
اما اکنون حسین حق‌شناس در جایگاه معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان به پرسش‌های اصفهان‌زیبا در همه زمینه‌ها پاسخ می‌دهد.

 از زمان ورود شما برای سکان‌داری معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری، برای پارکینگ‌ها، پل‌های عابر پیاده، اتوبوس، مترو، قطار شهری و… چه اقداماتی انجام شده است؟

با توجه به اهمیت اصول برنامه‌ریزی در مدیریت حمل‌ونقل و ترافیک، مجموعه برنامه‌های حوزه ترافیک به سه بخش کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تقسیم شده و بر اساس ظرفیت‌های موجود و اولویت‌ها بودجه‌ریزی می‌شود. در این راستا بحث ایمنی با تشکیل کارگروهی با استفاده از ظرفیت کارشناسان حوزه و اساتید برجسته کشوری تشکیل و مجموعه‌ای از معابر مهم و اصلی ارزیابی‌شده  در بخش ترافیک بررسی شد. همچنین نتایج و راهکارهای احصاشده برای اجرا به مناطق ابلاغ شده تا ضمن ارتقای سطح ایمنی به یکی از مهم‌ترین سیاست‌ها و اهداف حوزه حمل‌ونقل و ترافیک که کاهش حوادث و سوانح ترافیکی است دست یابیم. از دیگر اولویت‌ها و برنامه‌های این حوزه که نقشی اثرگذار در بهبود امور و کاهش هزینه‌ها و جلوگیری از اتلاف وقت و سرمایه شهر و شهروندان دارد، عامل کاهش خطای انسانی و بهره‌برداری بهینه از امکانات و تجهیزات مدیریت ترافیک است. مباحث هوشمندسازی و استفاده از تکنولوژی‌های مدرن ترافیکی است که می‌تواند با کمترین هزینه نتایج مؤثر و قابل‌قبولی در بهبود عبورومرور ایجاد کند. دراین زمینه سیاست‌ها و تصمیم‌گیری‌های لازم اتخاذ شده و بخشی از مصوبات جهت تخصیص بودجه فرایند اجرایی ابلاغ شده است. از دیگر اقدامات و برنامه‌های در حال پیگیری و اجرا که می‌توان به آن اشاره کرد، سامان‌دهی و نظم‌بخشی تقاطـع‌هــای شــهــری، سامان‌دهی و مدیریت کــامـیـونــت‌هـــای پــخـــش، بونکرهای پخش سیمان و کمپرسی‌های فعال در سطح شهر، بازنگری و اصلاح خطوط اتـوبــوس‌رانــی، تکـمـیـل و بهره‌برداری از خطوط «بی‌آرتی» خیابان مسجد سید_ عبدالرزاق، راه‌اندازی و توسعه خطوط پرش است که در حال انجام است. البته برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت این حوزه نیز مدون شده و در حال پیگیری است؛ همچنین مواردی مانند قطار شهری، پارکینگ‌های پل‌های عابر پیاده و… در حال انجام است و در جلسات مشترک با کارشناسان و مدیران شهری، برنامه‌های میان‌مدت در این حوزه‌ها در حال جمع‌بندی است.

 مدیریت ترافیک شهر یکی از مباحثی است که می‌تواند علاوه بر کاهش ترافیک به کاهش آلودگی هوا کمک کند. با توجه به اینکه اصفهان آلوده‌ترین شهر کشور و گاهی جهان شناخته شده است، در این زمینه چه اقداماتی می‌توان انجام داد؟

مدیریت ترافیک شهر همان‌گونه که بیان کردید یکی از مهم‌ترین ارکان مؤثر در کاهش تولید آلاینده‌هاست. از جمله برنامه‌های این معاونت با هدف کاهش آلودگی هوا را می‌توان توسعه حمل‌ونقل پاک، توسعه حمل‌ونقل همگانی، اجرای محدوده طرح ترافیک، توسعه مسیرهای دوچرخه، اجرای طرح lez، پیگیری خرید اتوبوس برقی و… نام برد. در این عرصه استفاده از ظرفیت‌های اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی برای جلب مشارکت شهروندان و تدوین قوانین و دستورالعمل‌های اجـرایـی توسط نهادهای حاکمیتی و بالادستی و همراهی تمام بخش‌های سهیم در آلودگی هوا از اهمیت بسزایی برخوردار است. در موضوع آلودگی هوا یکی از الزاماتی که باید به آن توجه داشت شفافیت و ارائه اطلاعات صحیح و جلوگیری از هرگونه سانسور و مصلحت‌سنجی در زمینه انتشار میزان آلودگی هوا و اطلاعات مرتبط با آن است و ضرورت دارد مردم به عنوان نهاد نظارتی درجریان تمام اطلاعات قرار گیرند.

 اتوبوس‌های شهری یکی از وسایل حـمـل‌ونــقـــل عـــمـومــی اســـت. اتوبوس‌هایی که اغلب فرسوده و بدون فیلتر هوا هستند. به جز چند مسیر در اصفهان، تردد اتوبوس‌های تازه در شهر دیده نمی‌شود. ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر به خصوص در بخش اتوبوس‌رانی بیمار است. برای تجهیز و کیفیت‌بخشی به این ناوگان چه برنامه‌ای دارید؟

بله. متأسفانه در حال حاضر حدود ۳۰۰ دستگاه از 600 دستگاه اتوبوس فعال، فیلتر دارند. درصددیم با توزیع گازوئیل کمتر از 50ppm مشکل تا حدی مرتفع شود؛ البته آلودگی منتشرشده از این ۳۰۰ دستگاه اتوبوس نسبت به ۱۱ هزار خودروی گازوئیل‌سوز و صنایع آلاینده در سطح شهر بسیار ناچیز است. در خصوص بخش دوم پرسش، گفتنی است که در حال حاضر ۲۶۱ دستگاه اتوبوس استاندارد یورو ۵ را دارند. همچنین طی قراردادی بالغ بر 189 دستگاه اتوبوس با استفاده از وام صندوق کارآفرینی امید با بودجه تخصیص شهرداری اصفهان در حال بازسازی و به‌روزرسانی است. همچنین یکی از مهم‌ترین اولویت‌های حوزه حمل‌ونقل و ترافیک، ارتقای کیفیت خدمات اتوبوس‌رانی و بهبود و نوسازی اتوبوس‌های شهری است که توان و گنجایش بیش از ۸۰۰ هزار نفر مسافر را دارد. بر این اساس و به‌رغم مشکلات ورود اتوبوس به دلیل تحریم‌های ظالمانه و کاهش تولیدات داخلی، به دنبال خرید و رفع نیازهای حمل‌ونقل هستیم و بودجه‌ای بالغ بر 100 میلیارد تومان به این مهم اختصاص داده شده است. در ضمن ساخت فیلترهای مناسب برای اتوبوس‌ها از برنامه‌ها و سیاست‌های وزارت کشور است.
 در مصاحبه‌ای که با یکی از رسانه‌ها داشته‌اید بر استفاده از ظرفیت شهروندان در بخش‌های فرهنگی تأکید کرده‌اید و معتقد هستید شهروندان وارد میدان همراهی و همکاری شوند. برای تسهیل در این موضوع چه باید کرد؟
در تمام جوامع و کشورهای پیشرفته، شهروندان به‌عنوان برترین ناظران و مطالبه‌گران شناخته شده و نقش مؤثری در اجرای پروژه‌های شهری، پیشبرد امور و تحقق اهداف و برنامه‌های نهادهای عمومی همچون شهرداری‌ها ایفا می‌کنند. در این راستا درصددیم با جمع‌بندی و آنالیز نظرات و پیشنهادهای جمعی و مشارکت شهروندان، بهترین نتایج را در امور مرتبط با حمل‌ونقل و ترافیک کسب کنیم. خوشبختانه سمن‌ها یا تشکل‌هـای مـردمــــی، گروه‌های مجازی، اداره ۱۳۷ و سامانه نظام پیشنهادات در شهرداری اصفهان از ظرفیت‌های بسیار خوبی برخوردارند که با برنامه‌ریزی و اطلاع‌رسانی عمومی قصد داریم رویکرد جدیدی در همراهی با شهروندان ایجاد کنیم.

 ایستگاه‌های «بی‌آرتی» در خیابان عبدالرزاق و هشت‌بهشت غربی چه زمانی به بهره‌برداری می‌رسد؟

خط «بی‌آرتی» هشت‌بهشت_ میدان امام حسین از خطوط «بی‌آرتی» پرتقاضا در سطح شهر است که با پیگیری‌های انجام شده در آخرین مراحل اجرایی اســـت و در آیــنـده‌ای نــزدیــک به بهره‌برداری می‌رسد. بهره‌برداری از این خط به بهبود سفرهای شرقی و غربی عبوری از مرکز شهر کمک بسزایی خواهد کرد.

 برای سال 1401 چه میزان بودجه برای این مجموعه پیش‌بینی شده و قرار است بیشتر در چه بخش‌هایی هزینه شود؟

بودجه حوزه حمل‌ونقل و ترافیک برای سال 1401 مجموعا ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پیش‌بیـنــی شده که البته هنوز مــصــوب نــشـده و در بــخـــش‌هــــای مختلف ازجمله حمل‌ونقل همگـــانـــــی، رفع گلوگاه‌هـــای ترافیکی، تـوســــــعــه زیــرســاخـت‌هــای ترافیکی وهوشمندسازی و بهبود عبور ومرور در سطح محله‌ها هزینه خواهد شد.

 بودجه‌ای که برای قطار شهری در نظر گرفته‌اید، چقدر است؟

حدود 1400 میلیارد تومان.

 آیا ساخت تراموا به طور کلی از برنامه‌های مدیریت شهری حذف شده یا در آینده قرار است این مجموعه ساخته شود؟

خیر. حذف نشده است. تراموا یکی از گونه‌های حمل‌ونقلی انبوه‌بر است که در برخی از شهرهای پیشرفته از کارایی و کارآمدی مطلوبی برخوردار است؛ اما با توجه به هزینه بالای احداث این گونه حمل‌ونقلی، ضرورت دارد مطالعات این بخش به صورت جامع و کامل و بر اساس شرایط و ویژگی‌های جغرافیایی اصفهان، شرایط اقتصادی، مستندات علـمــــی و مطالعات ترافیکی و همچنین کارکرد آن با دیــگـــر سامانه‌هـــای حمل‌ونقلی تطبیق و بــا مـقـایــســـه «هزینه – فایده» آن در مسیر مناسب و مورد نیاز تدوین شود تا از اتلاف سرمایه‌های ملی جلوگیری به عمل آید.

 ساخت خط دوم قطار شهری از دارک تا کهندژ در چه مرحله‌ای است؟

همان‌طور که مستحضرید ساخت مسیر خط دوم قطار شهری از جهت‌هایی در حال پیشروی است؛ چنانکه به موازات برخی ایستگاه‌ها، خطوط نیز در حال احداث و تکمیل است. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده 23ایستگاه در این مسیر 22 کیلومتری پیش‌بینی شده که 16 ایستگاه از اولویت احداث برخوردار است. از این 16 ایستگاه 13 ایستگاه در حال عملیات عمرانی است و 2 ایستگاه در حال عقد قرارداد است و در مجموع پیشرفت فیزیکی کل خط 4/16درصد است.

 شما مجموعه ترافیک و حمل‌ونقل را با چه مقدار بدهی تحویل گرفته‌اید و اکنون این مجموعه چه حال و روزی دارد؟

وضعیت شرکت مهندسی نیک‌اندیش و شرکت واحد اتوبوس‌رانی نامناسب است.

 برای تجهیز ناوگان تاکسی رانی چه برنامه‌هایی دارید؟

نوسازی ناوگان، کمک به رانندگان و هوشمندسازی در دستور کار قرار گرفته است.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    زهره قندهاری

برچسب‌های خبر