درمان طبیعی برای نقص بینایی

نقص در قدرت بینایی امروزه مشکل شایعی است که بسیاری از آن رنج می‌برند؛ اما برای اینکه بدانید دلیل این اختلال چیست و با چه راهکاری از نوع درمان طبیعی می‌توان به خود کمک کرد، به نظریه دکتر جمشید هاشمی، ملقب به استاد آرام، محقق و روان‌شناس بالینی توجه کنید.

تاریخ انتشار: 10:34 - پنجشنبه 1400/11/7
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image

دلایل بروز نقص در قدرت بینایی

سه دلیل اصلی بروز نقص در قدرت بینایی؛ فشارهای روحی و روانی، رژیم غذایی غلط و تغذیه نادرست خون و اعصاب است:
فشارهای روحی و روانی: دکتر دابلیو. اچ. بیتس، مؤسس شیوه‌های انقلابی در درمان اختلال‌های چشم‌ها، فشارهای روحی و روانی را دلیل بروز تمام نقص‌ها در قدرت بینایی می‌داند که باعث واردآمدن فشارهای جسمی روی چشم‌ها، ماهیچه‌ها و اعصاب آن‌ها می‌شود.
به اعتقاد او، نقص‌های چشمی که اغلب به دلیل فشارهای روحی و روانی به‌وجود می‌آید از کار بیش از حد، ترس و اضطراب و غیره ناشی می‌شود. به واسطه این فرضیه، دکتر بیتس تلاش‌های خود را روی شیوه‌های درمانی متمرکز کرده که فشارهای روحی و روانی را از بین می‌برد.
رژیم غذایی غلط: چشم بخشی از بدن است. بنابراین در هر بیماری که بر بدن اثر می‌گذارد، سهیم است. بیشتر بیماری‌هایی که در چشم‌ها رخ می‌دهد، از سمی‌شدن بدن به دلیل وجود نشاسته بیش از حد و قند در رژیم غذایی و هضم پروتئین به‌وجود می‌آیند. ماهیچه‌ها و عروق خونی که در اطراف چشم‌ها قرار دارند، به دلیل متابولیسم نادرست بدن که بر اثر استفاده از یک رژیم غذایی غیرطبیعی ایجاد می‌شود، دچار اختلال می‌شوند.
تغذیه نادرست خون و اعصاب: چشم‌ها باید به شکل صحیحی توسط خون و نیروی اعصاب برای داشتن قدرت بینایی تغذیه شوند. هر عاملی که قادر به دخالت در عروق خونی یا اعصاب چشم‌ها باشد، می‌تواند باعث نقص در قدرت بینایی شود. ماهیچه‌هایی که بخش فوقانی ستون فقرات را در پشت گردن می‌پوشانند، مهم‌ترین منزلگاه دخالت مکانیکی در خون و منبع اعصاب به چشم‌ها هستند.

درمان

تمرین‌های چشمی: تمرین‌های زیر ماهیچه‌های منقبض و خسته اطراف چشم‌ها را باز می‌کند:
سر خود را ثابت نگه داشته و آرامش خود را حفظ کنید. به‌آرامی چشم‌های خود را شش بار به بالا و پایین حرکت دهید. همین حرکت را دو یا سه بار در فواصل دوثانیه‌ای تکرار کنید. چشم‌ها باید به‌آرامی و به شکل منظمی تا جایی که می‌توانند به پایین و سپس تا جایی که می‌توانند به بالا حرکت کنند.
چشم‌ها را تا جایی که می‌توانید بدون واردآوردن هیچگونه فشاری شش بار به اطراف خود حرکت دهید. این حرکت را دو یا سه بار تکرار کنید.
انگشت اشاره دست راست خود را حدود هشت اینچ در مقابل چشمان خود نگه دارید، سپس از این انگشت به هر شی‌ء بزرگ دیگری که 10 پا یا بیشتر از شما فاصله دارد، همچون در یا پنجره نگاه کنید. از یک شی‌ء به شی‌ء دیگر 10 بار نگاه کنید. این تمرین را نسبتا سریع انجام دهید.
چشم‌ها را به آرامی به بالا به شکل مدور و سپس آن‌ها را به پایین در جهت برعکس حرکت دهید.
این تمرین را چهار بار انجام دهید. برای یک ثانیه استراحت کرده و سپس این حرکات را دو یا سه بار با استفاده از حداقل فشار ممکن روی چشم‌ها تکرار کنید. تمام تمرین‌های ماهیچه‌های چشم را باید هنگامی که در یک حالت راحت نشسته‌اید، انجام دهید.
تمرینات گردن: گردن را در حرکات دایره‌وار و نیمه دایره‌وار بچرخانید.
شانه‌ها را به‌سرعت در جهت عقربه‌های ساعت و برخلاف جهت عقربه‌های ساعت حرکت دهید، آن‌ها را تا جایی که می‌توانید چند بار به بالا ببرید.
به سر اجازه دهید که تا جای ممکن به عقب و جلو برود.
سر را تا جای ممکن چند بار به چپ و راست بچرخانید. این تمرین‌ها به بازشدن ماهیچه‌های منقبض گردن که می‌تواند رساندن جریان خون را به سر محدود کند، کمک می‌کند.
تمرین خیره‌شدن به خورشید: درحالی‌که چشم‌هایتان بسته است روی یک میز رو به خورشید بشینید و چشمان خود را به آرامی چندین بار به مدت 18 دقیقه به این طرف و آن طرف حرکت دهید. حالا چشمانتان را باز کرده و حدود 10 بار به سمت خورشید چشمک زده و به شی‌ء سبزی نگاه کنید. این تمرین برای رفع التهاب چشم‌ها مفید است.
تمرین پاشیدن آب: آب عادی و سرد را چند بار روی چشمان بسته خود بپاشید. پلک‌های بسته‌شده خود را برای یک دقیقه با یک حوله تمیز بمالید. این تمرین چشم‌ها را آرام کرده و رسیدن جریان خون را به آن‌ها ارتقا می‌بخشد.
تمرین کف دست: روی یک مبل یا یک کاناپه راحت بشینید و در حالی که چشمانتان بسته است، خود را آرام کنید. چشمان خود را با کف دستتان پوشانده به طوری که کف دست راستتان روی چشم راست و کف دست چپتان روی چشم چپ باشد. با این حال، با کف دستان خود چشمانتان را فشار ندهید. درحالی‌که چشمانتان کاملا بدین شیوه پوشانده شده است، به آرنجتان اجازه دهید تا روی زانویتان که تا حدی به هم نزدیک است بیفتد. بنابراین، در حالی که چشمانتان بسته است، سعی کنید تا نقطه سیاهی را تصور کنید که سیاه و سیاه‌تر می‌شود.
تمرین کف دست استرس را کاهش داده و چشم‌ها و بافت‌های اطراف آن را آرام می‌کند.
تمرین تاب خوردن: در حالی که پاهایتان 12 اینچ از هم فاصله دارد و دست‌هایتان آزادانه در اطراف بدنتان قرار دارد و کل بدن و ذهنتان نیز آسوده است، بایستید. درحالی‌که فقط پاشنه پاهایتان کمی بالاتر از سطح زمین قرار دارد، به آرامی بدن خود را از طرفی به طرف دیگر حرکت دهید. تصور کنید که پاندول ساعت هستید و به آرامی حرکت کنید. حرکت‌کردن باید در مقابل یک پنجره یا یک عکس انجام شود. شما شی‌ء در حال حرکتی را در جهت مخالف حرکت خود مشاهده خواهید کرد. هنگامی که در مقابل پنجره یا یک شی‌ء ایستاده‌اید، یک‌بار چشمک بزنید. این تمرین تأثیر زیادی روی چشم‌ها و دستگاه عصبی می‌گذارد.

رژیم غذایی

غذاهای طبیعی و پخته‌نشده بهترین غذاها برای رفع نقص‌های چشمی هستند. این غذاها شامل میوه‌های تازه‌ای همچون پرتقال، سیب، انگور، هلو، آلو و گیلاس است. همچنین سبزیجات سبزرنگی نظیر کاهو، کلم، اسفناج و سبزیجات ریشه‌داری همچون سیب زمینی، تربچه، هویج، پیاز و چغندر، آجیل‌ها، میوه‌های خشک و محصولات لبنی هستند.
مصرف غلات نیز دارای درمان این اختلال‌های ضروری است، اما آن‌ها را باید فقط در مقادیر کم مصرف کرد. نان سبوس‌دار بهترین و مناسب‌ترین غذا در رفع نقص در قدرت بینایی است. بیمار باید از مصرف کیک‌ها، کلوچه‌ها، قند سفید، نان سفید، شیرینی‌جات، چای و قهوه خودداری کند و گوشت، ماهی یا تخم‌مرغ محدود شود، زیرا این مواد غذایی نقش مخربی در فرایند هضم در بدن ایفا می‌کنند.
برای درمان این بیماری، باید ارزش ویتامین A برای بهبود قدرت بینایی در رژیم غذایی تاکید شود. مصرف مقادیر کافی از این ویتامین به عنوان یک درمان علیه نقص در قدرت بینایی یا تمام بیماری‌های چشمی دیگر ضروری است.
بهترین منابع این ویتامین روغن جگر ماهی، اسفناج خام، تربچه، خامه، پنیر، کره، زرده تخم‌مرغ، گوجه فرنگی، کاهو، هویج، کلم، سویا، لوبیاسبز، جوانه گندم، شیر تازه، پرتغال و خرماست.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    لیلا کهلانی

برچسب‌های خبر