رقابت نوروزی سینما و سیما

پس از تدارک گسترده سینما برای نوروز 1401، تلویزیون به‌عنوان رقیب سنتی سینما نیز سریال‌هایی را برای نوروز در نظر گرفته است؛جریانی که از اواخر دهه 70 در رسانه ملی به راه افتاد و تا امسال، همواره شبکه‌های مختلف، خود را ملزم کردند برای نوروز دست به تولید سریال بزنند.

تاریخ انتشار: 09:42 - پنجشنبه 1400/12/19
مدت زمان مطالعه: 5 دقیقه
no image

البته نوروز 1401 شرایط ویژه‌ای دارد و بلافاصله پس از پایان تعطیلات، ماه مبارک رمضان آغاز می‌شود که سریال‌های مخصوص به خود را داشته و حال‌وهوای کارهای نوروزی در آن به‌یک‌باره تغییر می‌کند.
شبکه اول برای نوروز 1401، فصل سوم کمدی پرطرفدار «زیرخاکی» را در نظر گرفته است. شبکه دوم به پخش «خداداد» می‌پردازد. شبکه سوم، فصل دوم «نجلا» را روی آنتن می‌برد و شبکه پنج نیز «دردسرهای شیرین» را در کنداکتور قرار داده است.
با نگاهی به این فهرست متوجه می‌شویم که دست تلویزیون برای نوروز 1401، چندان پر نیست و خیلی بعید است حتی نیمی از این سریال‌ها بتوانند اقبال عموم را به دست آورده و به‌اصطلاح، منجر به خلوتی خیابان‌ها شوند.
در ادامه، به سریال‌های نوروزی سیما نگاهی خواهیم انداخت.

زیرخاکی 3

«جلیل سامان» پس از آنکه فصل نخست «زیرخاکی» را در سال 99 روی آنتن برد و با اقبال گسترده‌ای مواجه شد، هرسال یک فصل از این سریال را به پخش رسانده است. فصل دوم این سریال در خردادماه امسال پخش شد و حالا در کمتر از 10 ماه، فصل جدیدی از «زیرخاکی» روی آنتن می‌رود که دنباله‌ای است بر اتفاق‌های سری دوم این سریال.
البته فیلم‌برداری حدود یک‌چهارم سریال هنوز باقی‌مانده و گروه احتمالا تا نخستین‌روزهای فروردین، مشغول ضبط خواهند بود و با تدوین هم‌زمان، آن را به پخش خواهند رساند.
«زیرخاکی» در شرایطی موفق به گرفتن آنتن نوروز شد که رقبای قدرتمندی چون «پایتخت» و «نون.خ» را کنار زد؛ حال آنکه تا اوایل پاییز، گمانه‌زنی‌ها حول تولید سری جدید این دو سریال قوت گرفته بود و احتمال‌ها بیشتر به سمت «نون. خ» می‌چربید؛ اما با درگیرشدن «سعید آقاخانی» در پروژه شبکه نمایش خانگی و «سیروس مقدم» در «جزیره»، شرایط برای «جلیل سامان» فراهم شد تا فصل سوم سریال خود را در بازه طلایی نوروز روی آنتن بفرستد و از هم‌اکنون، به‌احتمال قوی، عنوان «پرمخاطب‌ترین سریال نوروزی سیما» را از آن خود کند.
در سومین فصل سریال «زیرخاکی» پژمان جمشیدی، ژاله صامتی، نادر فلاح، گیتی قاسمی، پیام احمدی‌نیا، اکبر رحمتی، خسرو احمدی، اصغر نقی‌زاده، رایان سرلک، هومن برق‌نورد و نسرین نصرتی به ایفای نقش پرداخته‌اند.
این سریال هر شب ساعت 22:15 دقیقه روی آنتن شبکه اول سیما می‌رود.

خداداد

سریال 13 قسمتی «خداداد» به کارگردانی «علی غفاری» و تهیه‌کنندگی «سعید سعدی» از شبکه دوم سیما روی آنتن می‌رود.
این سریال کمدی‌اجتماعی، طبق شنیده‌ها تلاش بسیاری کرده است تا بتواند به‌عنوان یک برند، جایگاه خود را در میان تولیدهای تلویزیون تثبیت کند و در صورت استقبال مخاطب، به تولید سری‌های بعدی بینجامد.
در خلاصه داستان این سریال آمده است: می‌گن گره‌ای که با دست باز می‌شه رو نباید با دندون باز کرد؛ اما خداداد چاره دیگه‌ای نداره و روی این موضوع خیلی حساب کرده.
رضا ناجی، علی صبوری و سوسن پرور، ایفاگر نقش‌های اصلی این سریال هستند. تصویربرداری آن نیز همچنان ادامه دارد و احتمالا گروه تا آخرین روزهای تعطیلات، مشغول ضبط هستند تا بتوانند سریال را به آنتن برسانند.
طبق شنیده‌ها، «خداداد» کار خوبی از آب درآمد که قادر خواهد بود در رقابت با دیگر ساخته‌های نوروزی تلویزیون، مخاطبان بسیاری را جذب کند و احتمالا به‌عنوان برند جدید این رسانه مطرح شود.
«خداداد» را می‌توانید در ایام نوروز، هر شب ساعت 21:30 از شبکه دوم سیما تماشا کنید.
نجلا
پس از استقبال نسبتا خوبی که از فصل نخست سریال «نجلا» به عمل آمد، برنامه‌ریزان شبکه سوم تصمیم گرفتند به فراخور عید نوروز با ماه مبارک رمضان، تنها به تولید یک سریال برای هر دو بازه اقدام کنند؛ به این منظور، «نجلا» با توجه به درون‌مایه خانوادگی و دینی خود، بهترین گزینه برای این تصمیم بود.
البته تصویربرداری «نجلا» خیلی زودتراز دیگر پروژه‌های نوروزی سیما، از اوایل تابستان آغاز شد و کار ضبط آن در چند شهر جنوبی، تهران و البته چند شهر عراق ازجمله کربلا صورت گرفت. فیلم‌برداری این سریال به پایان رسیده است و عوامل، آخرین روزهای فنی را پشت سر می‌گذارند تا بتوانند آن را به پخش برسانند.
در این سریال که از روز اول فروردین آغاز و تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت، حسام منظور، محیا دهقانی، ملیکا شریفی‌نیا، مصطفی ساسانی، سوگل طهماسبی، ایوب آقاخانی، هدایت هاشمی، سیدمهرداد ضیایی و آزیتا حاجیان به ایفای نقش پرداخته‌اند.
نکته جالب‌توجه این فصل «نجلا» این است که به دلیل مشغله «سارا رسول‌زاده» در پروژه‌ای دیگر، او در این کار حضور ندارد و به جای او، «محیا دهقانی» عهده‌دار این نقش است.
«نجلا» را «خیرالله تقیانی‌پور» کارگردانی و «سعید سعدی»، تهیه کرده است تا تعداد تولیدهای نوروزی سعدی در مقام تهیه‌کننده، به دو سریال برسد.
این سریال، هر شب ساعت 20:45 دقیقه روی آنتن شبکه سوم سیما می‌رود.

دردسر شیرین

«سهیل موفق» که در کارنامه خود، ساخت فیلم‌های پرمخاطبی چون «شکلاتی» و «پاستاریونی» را دارد، در جدیدترین فعالیت خود، به سراغ تولید یک کمدی اجتماعی تحت‌عنوان «دردسر شیرین» رفته، سریالی که قرار است در ایام نوروز، از شبکه پنج تمامی استان‌ها پخش شود.
سریال، داستان زوج پرحاشیه‌ای را به تصویر می‌کشد که اتفاق‌های مهیج زندگی‌شان در کنار حضور شخصیت‌های دیگر در داستان، لحظه‌های مفرحی را فراهم می‌آورد.
در این سریال پوریا پورسرخ، مریم مؤمن، رضا توکلی، رسول توکلی، پوراندخت مهیمن، مرتضی کاظمی، افسانه بایگان و یوسف مرادیان به ایفای نقش پرداخته‌اند.
مخاطبان می‌توانند این سریال را در ایام نوروز، از شبکه استانی تماشا کنند.

سنگینی کفه به نفع سینما

اگرچه بسیاری از کارشناسان، اعتقاد چندانی به رقابت سینما با تلویزیون ندارند، تجربه‌ها و آمارها نشان داده‌اند در سال‌هایی که تلویزیون، سریال‌های پرمخاطبی چون «پایتخت» را روی آنتن می‌فرستد، میزان سانس‌های شبانه سینماها به شکل ملموسی کاهش می‌یابد.
رقابت میان این دو مدیوم از سال‌ها قبل وجود داشته و در برخی از زمان‌های سال مانند نوروز، این رقابت به اوج خود می‌رسد. در برخی ایام، نظیر ماه رمضان، باتوجه به اینکه مخاطبان، تمایل بیشتری به تماشای سریال پیدا می‌کنند، سینماها دچار افت فروش شده و برعکس، سریال‌های تلویزیونی با آمار چشمگیری به‌لحاظ تعداد مخاطب و میزان استقبال مواجه می‌شوند.
برای نوروز 1401 این‌طور به نظر می‌رسد که سنگینی کفه به سمت سینما باشد. با توجه به اینکه نیمی از فیلم‌های اکران سینما، آثاری هستند که پیش‌تر آزمون خود را در اکران‌های محدودی چون جشنواره فجر آزموده و به نتایج رضایت‌بخشی نیز دست‌یافته‌اند، این‌طور استنباط می‌شود که در اکران نوروزی نیز با استقبال چشمگیری مواجه شوند؛ به‌خصوص اینکه پس از دو سال رکود کرونایی، حالا خانواده‌های بسیاری درصدد تماشای فیلم در سینماها هستند و این عامل کمک می‌کند تا در کنار یک ترکیب خوب سینمایی، استقبال از پرده نقره‌ای، به‌مراتب بهتر از جعبه جادویی تصور شود.
البته در تلویزیون نیز باید منتظر شگفتی باشیم. به‌جز «زیرخاکی» و «نجلا» که مخاطب، پیش‌زمینه‌ای درباره داستان آن‌ها دارد، دو سریال دیگر نوروزی، جدید هستند؛ بنابراین از این شانس برخوردارند که با استقبال مخاطبان، به یک برند تبدیل شوند.
نکته جالب تولیدهای نوروزی سیما برای سال 1401 آن است که به‌جز «نجلا»، سه ساخته دیگر، در حوزه کمدی اجتماعی قرارگرفته و نه‌تنها از شانس بالاتری برای جذب مخاطب برخوردارند، بلکه رقابتی نفس‌گیر را نیز میان خود خواهند داشت تا بتوانند تعداد مخاطبان بیشتری را نصیب خود کنند.
البته پخش سریال‌های جدید و ارتقای ریسک‌پذیری تلویزیون، یکی از مواردی است که به کاهش وابستگی رسانه ملی به برندهای محبوب خود خواهد انجامید. همواره سری‌سازی در آثار تلویزیونی، این بهانه را برای منتقدان رسانه ملی فراهم کرده که این اتفاق را به مثابه عدم‌ریسک‌پذیری تلویزیون قلمداد کرده و این رسانه را به جسور نبودن در تولید برندهای دیگر متهم کنند.
این اتفاق سبب شده تا بهترین و محبوب‌ترین سریال‌های تلویزیون، آن‌هایی باشند که به فصل‌های بعدی می‌رسند؛ مانند آنچه در نوروز 1401 به چشم می‌خورد و از هم‌اکنون می‌توان درباره موفقیت «زیرخاکی 3» حدس و گمان‌هایی زد.
از سویی، مهندسی خوب برای پخش این سریال‌ها و پراکندگی ساعات پخش و بازپخش می‌تواند سبب شود رسانه ملی در سالی که احساس می‌شود قرار است آثار نسبتا گمنامی را روی آنتن بفرستد، همچنان رقیب دست‌وپابسته‌ای برای سینما نباشد.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مجتبی اردشیری

برچسب‌های خبر