تب‌وتاب فروش استوک‌ها در بحبوحه ممنوعیت فروش

فارغ از مسئله گرانی و روند صعودی قیمت لوازم‌یدکی خودرو، کمیاب‌شدن بعضی قطعات بر مشکلات موجود افزوده و برخی از مشتریان برای یافتن و خریداری لوازم‌یدکی خودروهای چینی با معضل روبه‌رو هستند. کاسبان می‌گویند که تقاضای بالایی برای قطعات چینی وجود دارد؛ ولی عرضه این اجناس کم است؛ درنتیجه قــطــعـــه‌فــروشــان برای حــفــظ درآمــد و پاسخ‌گویی به تقاضا مجبور به امتحان راه دیگری، یعنی عرضه لوازم‌یدکی استوک یا همان دست‌دوم، هستند. تقاضا به‌منظور لوازم‌یدکی استوک برای خودروهای چینی در اصفهان بالاست؛ ولی رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌یدکی خودرو هفته قبل از ممنوعیت فروش قطعات دست‌دوم خبر داد.

پنجشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۰

بازار بدون قطعه چینی

بازار قطعات خودرو در اصفهان شلوغ است و بیشتر حاضران برای خرید لوازم‌یدکی خودروهای چینی آمده‌اند؛ ولی مغازه‌ها خالی از این اجناس است. یک آقای مسن مراجعه‌کننده به خیابان شاپور درباره نبود قطعات خودروهای چینی می‌گفت: «وضعیت بازار قطعه خودروی چینی در دو سال گذشته به همین صورت بوده و بازار خالی از جنس چینی است. اوایل که من به این خیابان می‌آمدم، کلی قطعه چینی بود؛ ولی وضعیت در طول دو سال گذشته تغییر کرد.» بازار قطعات خودروهای چینی رونق سابق را ندارد و لوازم‌یدکی فروشان به‌زور بعضی از قطعات را موجود
 می‌کنند. عباس قنبری، یکی از فعالان بازار لوازم‌یدکی خودروهای چینی در خیابان شاپور اصفهان، درباره وضعیت بازار گفت: «من عمده‌فروش لوازم‌یدکی خودروی چینی در اصفهان بودم؛ طوری که اگر کسی قطعه چینی می‌خواست، آدرس من را می‌دادند؛ ولی الان لوازم‌یدکی چینی به‌زور در بازار تهران پیدا می‌شود و من واقعا نمی‌دانم مالکان خودروی چینی قدیمی با این  اوضاع‌واحوال چه‌کار می‌کنند؟» بررسی‌ها نشان می‌دهد تولید قطعات خودروهای چینی به دلیل تنوع زیاد و عدم دسترسی به اطلاعات فنی در داخل کشور به‌سختی صورت می‌گیرد و حتی امکان تولید بعضی از لوازم‌یدکی خودروهای چینی در کشور وجود ندارد؛ همچنین این قطعات به دلیل مشکلات ارزی به‌صورت قطره‌چکانی وارد کشور می‌شود.
قطعه فروشان برای غلبه بر معضل نبود قطعات خودروهای چینی و جذب مشتری راه متفاوتی را در پیش گرفته‌اند که کارساز بوده است. فروشندگان خیابان شاپور به عرضه لوازم‌یدکی چینی دست‌دوم و استوک می‌پردازند.
صادق حقی، یکی از لوازم‌یدکی‌فروشان اصفهان، دراین‌باره گفت: «قطعات خودروهای چینی یا در بازار نیست یا گران است. ما بعضی از قطعات خراب را تعمیر می‌کنیم و به فروش می‌رسانیم. در مواقعی نیز قطعه استوک پیدا می‌کنیم که مشتری زیادی دارد.» مشتریان گاهی از دست‌دوم بودن لوازم‌یدکی خودروی خود شکایت می‌کنند؛ ولی با توجه به قیمت بالا و عرضه پایین قطعات چینی، مجبور به خرید مدل دست‌دوم آن هستند. شایان وکیلی، یکی از خریداران قطعه دست‌دوم برای لیفان خود، توضیح داد: «معلوم است که تمایل دارم قطعه نو روی خودرو بیندازم؛ ولی وقتی قطعه نیست، چاره‌ای ندارم. جای شکر باقی است که همین قطعات استوک هم در بازار هستند.»
درنتیجه تعدادی از لوازم‌یدکی‌فروشان اصفهانی معامله قطعات دست‌دوم را آغاز کرده‌اند و بازار آن با رونق خوبی مواجه شده است. در این میان مردم یک گام جلوتر رفته‌اند و در شبکه‌های اجتماعی یا سایت‌های واسطه دیوار و شیپور به معامله قطعات خودروی چینی می‌پردازند.
فروش استوک‌ها ممنوع شد!
لوازم‌یدکی خودروهای چینی، به‌خصوص خودروهای خارج‌شده از خط تولید، به‌سختی در بازار اصفهان پیدا می‌شود و قطعه فروشان به عرضه قطعات استوک روی آورده‌اند. مراجعه‌کنندگان به خیابان شاپور، خرید قطعه نو را به مدل دست‌دوم آن ترجیح می‌دهند؛ ولی کاهش عرضه باعث شده است تقاضا برای استوک‌ها افزایش یابد؛ بااین‌وجود فروش لوازم‌یدکی دست‌دوم خودروهای چینی به‌تازگی ممنوع اعلام شده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران، مهدی کاظمی، سخن‌گوی اتحادیه فروشندگان لوازم‌یدکی خودرو و ماشین‌آلات، هفته گذشته از ممنوعیت فروش قطعات استوک و دست‌دوم در بازار خبر دارد. طبق توضیح‌های این مقام صنفی، متأسفانه برخی از فروشندگان به درخواست مشتری قطعات دست‌دوم و استوک می‌فروشند که این کار ممنوع است و این ممنوعیت به آن‌ها اعلام شده است؛ برخی به دلیل گرانی قطعات اصل به سراغ قطعات استوک می‌روند که قطعات خودروهای چینی در داخل تأمین نمی‌شود؛ ولی واردات آن با نرخ ارز آزاد صورت می‌گیرد و مشکلی در تأمین آن‌ها وجود ندارد. حال باید دید وضعیت بازار لوازم‌یدکی خودروهای چینی در روزهای آتی بهبود می‌یابد یا روند عرضه قطعات مانند سابق است و مردم بازهم به دنبال دست‌دوم‌ها می‌روند؟!

افزودن دیدگاه جدید

Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.