ارزش غذایی یا لاکچری بودن؟

نگاهی به لاکچری‌های غذایی

چند سالی است که از کشورهای دیگر کالاهایی وارد بازار می‌شود که قیمت آن بسیار بالاست؛ با این وجود برخی اقدام به خرید آن‌ها می‌کنند و همین استقبال مردم باعث شده است که همچنان اقلام مختلف به‌اصطلاح لاکچری، یکی پس از دیگری و با اشکال و برندهای مختلف سر از بازارها درآورند.

یکشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۰

جای تعجب اینجاست که گاهی همین خریداران از خرید اقلام مفید غذایی به دلیل گران‌بودن اکراه دارند؛ اما با دیدن کالاهای لاکچری با وجود هزینه گزاف، بهای آن را به راحتی می‌پردازند!
اما حالا بهتر است بدانید که لاکچری‌های غذایی کدامند و آیا برتری نسبت به دیگر اقلام غذایی دارند یا خیر؟ پس اینگونه سؤالات را با پروفسور محمد شاهدی، مهندس صنایع غذایی و مشاور فرهنگستان علوم مطرح کردیم و توضیحات آن را برای شما آورده‌ایم.
 به گفته دبیر اتحادیه بنکداران موادغذایی، از سه سال پیش ورود 1500 قلم کالای لوکس از جمله تنقلات ممنوع شده است؛ اما الان اقلام زیادی مثل بیسکویت‌هایی با قیمت هر بسته یک‌میلیون تومانی به صورت قاچاق وارد می‌شود و به علت استقبال از آن‌ها بیسکویت‌های 1.5 میلیونی و گران‌تر نیز به زودی به بازار می‌آید.
البته این موضوع به بیسکویت تنها ختم نمی‌شود؛ بلکه آب معدنی فوق‌العاده گران و کنسروهای خارجی خیلی گران و محصولات مختلف غذایی از این قبیل در ایران به فروش می‌رود.
مواد غذایی دیگر هم که عنوان لاکچری را با خود به یدک کشیده بود، یکی گوشت‌های لاکچری با قیمت یک‌میلیون تومانی و دیگری بستنی با روکش طلا به قیمت ۴۵۰هزار تومان بود. یکی از جنجالی‌ترین غذاهای لاکچری هم قطعه استیکی با روکشی از طلا بود که بعد از آن هم روکش طلا روی پیتزای برخی از رستوران‌ها جانمایی می‌شد و البته حالا هم در برخی جوامع رستوران‌هایی هستند که غذاهایی با الیاف طلا سرو می‌کنند که زیان‌آور است.
اما خریداران این‌گونه مواد غذایی لاکچری قشر مرفه جامعه هستند، ثروت این افراد آن‌قدر زیاد است که نمی‌دانند با پول‌هایشان چه کنند. بنابراین به خرید اقلام لاکچری روی می‌آورند.
البته برخی دیگر هم برای عقب نماندن از قافله مرفه‌نشین‌ها، اقدام به خرید این اقلام می‌کنند؛ اما در کل افراد به اصطلاح مایه‌دار از خریداران پر‌و‌پا‌قرص لاکچری‌ها هستند.

چرا و چگونه؟

اگر سوال کنید چرا و چگونه این‌گونه کالاها وارد می‌شود، باید اذعان داشت از طریق مرزها و به‌صورت قاچاق به ایران وارد می‌شود و چون مشتری و خریدار دارد و سود خوبی برای قاچاقچیان به‌دست می‌آید، لاکچری‌ها یکی پس از دیگری نفوذ پیدا می‌کنند.

تفاوت در کیفیت و ارزش غذایی، آری یا خیر؟

اقلام لاکچری چندان تفاوتی در کیفیت و ارزش غذایی ندارند و جای بسی تعجب است؛ با اینکه بخشی از جامعه در شرایط سختی به سر می‌برند، افرادی حاضرند محصولات غذایی خارجی که ارزش غذایی و کیفیت خیلی بهتری از محصولات ایرانی ندارند، با قیمت گزاف بخرند! به هر حال وقتی معیارهای ارزشی نزد بخشی از جامعه ما زندگی لاکچری و فخر فروختن با ماشین و ویلا و خوردن غذاهای گران می‌شود، این شرایط در جامعه به‌وجود می‌آید!
در حقیقت درآمد بی‌حساب و بدون کار و زحمت، گاهی باعث این می‌شود که افرادی احساس کنند پول خرج‌کردن با این روش‌ها، ارزش است! و البته جامعه ما به این نوع ارزش‌ها به نحوی بها داده است که برای این دسته افراد این‌گونه خرج‌کردن‌های بی‌ارزش، برتری به حساب می‌آید! این در حالی است که در یک جامعه اسلامی، خویشتن‌پرستی، اسراف، خودخواهی و خودنمایی با ثروت و متفاوت زیستن و غذاهای گران خوردن و متفاوت از مردم عادی بودن ضدارزش است.
متأسفانه گاهی خودخواهی انسان به جایی می‌رسد که به جای توجه به سلامت، کیفیت و ارزش تغذیه‌ای مواد غذایی، به فخرفروشی از طریق خوردن غذاهای گران روی می‌آورد.

باید چه کرد؟

اگر در آموزش و فرهنگ‌سازی معیارهای صحیح ارزشی اسلامی‌ایرانی را تبلیغ و ترویج کنیم، ارزش‌های اصیل که موجب آرامش و آسایش و خوب زیستن می‌شود، کاملا متفاوت خواهد شد.
همان‌طور که ذکر شد، در برخی جوامع بشری امروزی هم که معیارهای ارزشی درست تببین و ترویج نمی‌شود، رستوران‌هایی هستند که غذاهایی با الیاف طلا سرو می‌کنند و مشتری‌هایی که با خوردن آن می‌خواهند خود را برتر بدانند. غافل از اینکه ساده خوردن و ساده زیستن و داشتن اخلاق معمول و خلق و خوی انسانی، ارزش اصیل برای انسان‌هایی است که دارای آگاهی و علم و فضیلت هستند.

افزودن دیدگاه جدید

Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.