مزایای ابرپروژه شهیدسلیمانی برای اصفهان

توضیحات مدیر منطقه15 شهرداری درباره مجموعه پل‌ها و تقاطع چهارسطحی شهید سلیمانی

مــجـمــوعــــه پــل‌هــــا و تـقـاطع‌های غیرهمسطح رینگ حفاظــتـی یا حلقه چهارم ترافیكی شهر اصفهان، یكی از ابرپروژه‌های شهر اصفهان است كه در سطح پروژه‌های ملی قلمداد شده و در دوره پنجم مدیریت شهری اصفهان آغاز و با جدیت در حال پیگیری است، این پروژه به‌زودی با حـضــور مـقـام‌هــای کشوری افتتاح می‌شود.

چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۰

این مجموعه بخشی از حلقه حفاظتی شهر اصفهان است که به‌زودی ثمره آن با وجود همت و تلاش مدیریت شهری و شرایط حاد اقتصادی به بار می‌نشیند. مــسعود قاسمی، مدیر منطقه15 شهرداری اصفهان، در این گزارش از ریز و درشت برخی از فعالیت‌ها در رینگ چهارم شهر اصفهان سخن می‌گوید. به گفته مدیر منطقه15 شهرداری اصفهان، «در سال‌های اخیر و با گسترش شهرنشینی در اصفهان و به وجود آمدن معضلات ترافیکی، نیاز به حلقه حفاظتی (رینگ چهارم) شهر اصفهان امری قطعی قلمداد می‌شد و در حال حاضر کل مسیر پیش‌بینی شده برای رینگ چهارم 78 کیلومتر است که 46 کیلومتر آن در شهر اصفهان و 6/6 کیلومتر دیگر در محدوده منطقه15 واقع شده است.»
قاسمی اشاره‌ای هم دارد به این موضوع که این پروژه تقریبا چند دهه در طرح‌های مصوب شهر اصفهان قرار داشته است: «در سال‌های گذشته اجرای این پروژه با توجه به آزادسازی‌های بسیار زیاد انجام نشد؛ اما با توجه به برنامه "اصفهان 1400" و توسعه متوازن شهر در جهت رشد شرق شهر اصفهان این پروژه در دستور کار قرار گرفت.»
به بیان او، «تسهیل عبور و مرور در سطح شهر، کاهش اتلاف وقت، صرفه‌جویی در مصرف سوخت، تقسیم و کاهش بار ترافیک در مبادی شهر، کاهش آلودگی هوا و صوت، کاهش بار ترافیکی رینگ سوم، جلوگیری از گسترش بی‌رویه ساخت‌وساز، گسترش کمربند سبز و ممنوع شدن تردد کامیون در شهر اصفهان از دیگر مزایای مهم اجرای این طرح است.»

 این پروژه در فروردین 1398 آغاز شد

 مدیر منطقه15 شهرداری اصفهان درباره احداث بخشی از رینگ حفاظتی در منطقه15 هم صحبت کرد: «با شروع سال 1398 پس از حل شدن بسیاری از مشکلات، توافقی برای آزادسازی این مرحله انجام گرفت. اجرای کیلومتر صفر حلقه حفاظتی و احداث مجموعه پل‌های سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در فروردین 1398 با پنج پل و چهار سطح ارتفاعی آغاز شد. پل شماره یک در ارتفاع +14 با طول تقریبی 500 متر مسیر شرق را به جنوب، پل شماره 2 در ارتفاع +7 به طول 200 متر مسیر شمال را به جنوب و پل شماره 3 در ارتفاع +7 به طول 177 متر مسیر جنوب را به شمال متصل می‌کند. پل شماره 4 در ارتفاع +7 به طول 107 متر مسیر شرق را به غرب متصل کرده و دو لوپ دارد. همچنین پل شماره 5 در ارتفاع منفی 7 به طول 125 متر مسیر شمال را به شرق متصل می‌کند. این پل‌ها روی 12 ستون V شکل قرارگرفته که این کار برای اولین بار در اصفهان انجام شده و از اقدامات برجسته در این پروژه است.»
به گفته قاسمی، مجموعه پل‌های سردار شهید سلیمانی طرح 36 ماهه‌ای بود که با تلاش شبانه‌روزی مدیریت شهری اصفهان در کمتر از 20 ماه عملیات عمرانی با هزینه 217 میلیارد تومان اجرا شد.
او معتقد است: «برای اجرای پروژه مجموعه پل‌های سردار شهید سلیمانی به 220 هزار متر مربع آزادسازی نیاز است و آزادسازی مجموع پل و رینگ 500 هزار متر مربع است و از 280 هزار متر مربع واقع شده در رینگ، 180 هزار متر آن آزاد سازی شده است. تاکنون 120 میلیارد تومان برای آزادسازی 65درصدی رینگ هزینه شده است که با توجه به رشد قیمت‌ها و تورم در حدود 205 میلیارد تومان دیگر به بودجه نیاز دارد.»
به گفته مدیر منطقه15 شهرداری اصفهان، فاز اول پروژه مجموعه پل‌های سردار شهید سلیمانی حدفاصل کیلومتر 4 تا 7 است که 2 هزار و 600 متر آن در منطقه15 واقع شده و 400 متر آن نیز در محدوده شهرداری منطقه 10 قرار دارد که شایسته است از همکارانم در رابطه با آزادسازی این محدوده تشکر کنم. آزادسازی در این منطقه در فاز اول بالغ بر 155 هزار مترمربع انجام شده که تقریبا به 97درصد رسیده است.»

 پل دوم روی کانال آب محله اندوان در حال ساخت است

او گفت: «در این سه کیلومتر، دو پل در حال احداث است، اولین پل در جاده قهجاورستان و هفشویه به صورت زیرگذر و مسیر رینگ از همسطح تعبیه شده است. پل دوم روی کانال آب محله اندوان در حال ساخت است و دو دسترسی محلی دارد: 1- دسترسی به گیان و اندوان، 2- دسترسی به آجر عالی سابق. همچنین در کیلومتر 4 تا 7 حدود 65درصد فعالیت‌های عمرانی  پیشرفت داشته که مرداد امسال به مردم اصفهان تحویل داده می‌شود.»
ادامه صحبت‌های مدیر منطقه15 شهرداری اصفهان مربوط شد به هزینه‌ها: «هزینه اجرای آزادسازی کیلومتر 4 تا 7، 70 میلیارد تومان و هزینه اجرای آن تقریبا 100 میلیارد تومان و جمع هزینه‌ها 170 میلیارد تومان برآورد شده است. همچنین کل متراژ در مسیر تقریبا 160 هزار متر مربع بوده است.» قاسمی در توضیح فاز دوم که حدفاصل کیلومتر 5/2 تا 4 است اشاره‌ای داشت به آزادسازی 65 هزار مترمربعی در رینگ و مختصات فاز سوم را هم تشریح کرد: «تقریبا نصف این بخش آزادسازی شده و برنامه اجرای عملیات عمرانی به سازمان عمران ارسال شده و به یاری خدا آغاز عملیات عمرانی به زودی آغاز می‌شود. فاز سوم از کیلومتر صفر تا 5/2 در دو مرحله انجام می‌شود که مرحله اول از کیلومتر صفر تا یک بالغ بر 95درصد آن آزادسازی شده و در حال طی مراحل نهایی برای شروع فعالیت عمرانی است. همچنین 20درصد آزادسازی مرحله دوم که حد فاصل کیلومتر یک تا 5/2 قراردارد، انجام شده که امیدوارم بتوانیم تا انتهای امسال کل این فاز را آزادسازی کنیم.»

افزودن دیدگاه جدید

Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.