پای استوک‌ها به خیابان سپه باز شد

سال‌های قبل از تحریم و گرانی، یک میلیون تومان بهای یک جفت کفش اورجینال با برند مطرح بود؛ ولی اکنون با این پول می‌توان یک جفت کفش اســتـوک مارک خــریــد. بـازار کفش‌های اسپرت و کوهنوردی برند دست دوم رونق زیادی پیدا کرده است تاجایی که بعضی از فروشگاه‌ها در خیابان سپه به فروش اجناس استوک روی آورده‌اند. قـیـمـت کـفـش‌هــای استوک در بازار اصفهان بین 250 هزار تا دو میلیون تومان است؛ ولی برای خرید این دسته کفش‌ها در فضای مجازی باید بیشتر هزینه کنید؛ ضمن اینکه قیمت کفش استوک با سایز آن ارتباط مستـقـیـم دارد و ســایــزهــای پرفروش قیمت بالاتری دارند.

تاریخ انتشار: 23:38 - چهارشنبه 1400/03/19
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

بازار کــفــش دست دوم یا استوک مربوط به امروز و دیروز نیست و از چند ســـال قبل اقشار کم‌درآمد به جای خریــد کفش اورجینال نو، مدل‌های استوک را انتخاب می‌کردند و این روزها گرانی دلار باعث شده خریداران دیروز کفش اورجینال نو به مشتریان امروز استوک‌ها تبدیل شوند.

عرضه استوک‌ها در خیابان سپه

قیمت کفش‌های مارک در پی گرانی دلار و تحریم‌ها افزایش چشمگیری پیدا کرده است و برای خرید یک جفت کفش اصل باید دست‌کم چهار میلیون تومان هزینه کرد. از طرفی کفش‌های مارک به دلیل تحریم‌ها به راحتی وارد کشور نمی‌شوند و نمی‌توان به اورجینال بودن اجناس موجود در بازار اطمینان کرد. به دنبال این مشکلات، تقاضا برای خرید کفش‌های استوک یا دست‌دوم مارک در اصفهان زیاد شده است. کفش‌های استوک با رنج قیمت 250 هزار تا دو میلیون تومان در بعضی از فروشگاه‌های اصفهان به فروش می‌رسند. خردمند، یکی از کفش‌فروشان خیابان سپه، مدتی است که به عرضه کفش استوک روی آورده و درباره کسب‌وکار خود به اصفهان‌زیبا توضیح می‌دهد: «من زمانی فقط کفش اسپرت اورجینال می‌آوردم؛ ولی دلار که گران شد قیمت کفش‌ها بالا رفته و خریدار ندارند. به‌خاطر این مشکلات به فروش کفش استوک روی آورده‌ام که خداراشکر کم‌وبیش مشتری دارم.»
قیمت کفش‌های اسپرت استوک این فروشگاه بین 250 تا 900 هزار تومان متغیر است. آن سوی پاساژ، کوهی از کفش در فروشگاهی روی هم ریخته است که سه نفر به تمیزکردن و چیدن کفش‌ها در ویترین مشغول‌اند؛ معتمدی، صاحب این فروشگاه، می‌گوید: «جنس تازه برای‌مان رسیده و چون در صفحه اینستاگرام فروشگاه وعده عرضه جنس جدید برای عصر را داده‌ایم، باید به سرعت کفش‌ها را تمیز کنیم و در ویترین بچینیم. این روزها این‌قدر که مردم به دنبال کفش دست دوم مارک هستند به دنبال مدل‌های نو یا های‌کپی نیستند.»
با وجوداین، تعداد فروشگاه‌های عرضه‌کننده کفش استوک در بازار اصفهان انگشت‌شمار است؛ ولی بعید نیست تعداد آن‌ها به دلیل تقاضای بالا در اصفهان افزایش یابد.

کفش بیشتر در فضای مجازی ولی گران‌تر

مدل‌های متفاوت کفش استوک در سایزهای مختلف را می‌توان با یک جست‌وجوی ساده در فضای مجازی به ویژه اینستاگرام پیدا کرد. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد قیمت کفش اســتـوک در فـضـای مجازی بیشتر است؛ برای نمونه در یکی از فروشگاه‌های مجازی، کتانی دست دوم آدیداس با بهای دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد یا در فروشگاه مجازی دیگری کفش استوک پوما سایز 40 دو میلیون و 500 هزار تومان قیمت دارد که به گفته فروشندگان این فروشگاه، قیمت مدل نوی این کفش 15میلیون تومان است. در صفحه اینستاگرامی یکی از فروشگاه‌ها با حدود هفت هزار فالوور، انواع کفش استوک با برندهای مختلف به فروش می‌رسد. ادمین این صفحه فروشگاه توضیح می‌دهد: «روزانه بیش از 20 جفت کفش را با پست به سراسر ایران ارسال می‌کنیم. کفش استوک روی زمین نمی‌ماند! واردات جنس اصل کم شده و ما از عراق و افغانستان کفش استوک می‌آوریم که خرید آن به صرفه‌تر از مدل نو است.» قیمت کفش‌ها در این فروشگاه از 280 هزار شروع می‌شود و به بالاتر از چهار میلیون تومان
می‌رسد.  در فروشگاه مجازی دیگری نیز تـصاویر مـختلفی از کفش‌های کتونی و کـوهنوردی استوک به چشم می‌خورد و ادمین این صفحه اجناس خود را این‌گونه معرفی می‌کند: «اینجا همه چیز اصل است! هر کفش یک کد، تاریخ تولید و انقضا دارد و شما می‌توانید اصل‌بودن کفش‌های ارسالی را در سایت اصلی هر برند چک کنید.» البته قیمت کفش‌ها در این فروشگاه اینستاگرامی بالاست؛ برای مثال یک جفت کفش نایک مردانه هشت میلیون تومان قیمت دارد و بهای مدل زنانه همین کفش به هفت میلیون و 650 هزار تومان می‌رسد.

سایز پا عامل اصلی قیمت

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد قیمت کـفش استوک ارتباط مستقیمی با سایز پا دارد و کفش با سایزهای پرفروش قیمت بالاتری نسبت به سایزهای دیگر دارند؛ برای نمونه در فروشگاه اینترنتی قیمت یک جفت کفش کوهنوردی مردانه با سایز 44 حدود هفت میلیون و 700 هزار تومان است؛ ولی سایز 41 همین مدل با بهای شش میلیون و 990 هزار تومان به فروش می‌رسد. درمجموع سایز 39 و 40 در بین کفش‌های زنانه و سایز 43 و 44 در بین کفش‌های مردانه فروش بالاتر و قیمت بیشتری دارند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سعیده غفاری

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط