وین، انتخابات و امیدواری به آینده بورس

از روز شنبه، دامنه نوسان روزانه سهام متقارن شد و به حالت قبل بازگشت. اگرچه تا قبل از این موضوع، برخی از سهام‌داران نــگران واکنــش مــنــفی بـازار به این موضوع بودند، اما در سایه انتخابات ریاست‌جمهوری و همچنین افت سنگین بورس، بازار سرمایه روند قبلی خود را ادامه داد. درواقع متقارن شدن دامنه نوسان تکانه بزرگی به معاملات وارد نکرد؛ بااین‌حال روند بورس همچنان رو به پایین است و شاخص کل در کانال 1.1 میلیون واحد نوسان می‌کند.

تاریخ انتشار: 09:18 - دوشنبه 1400/02/27
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image

شاخص کل بورس اگرچه در دو روز ابتدایی این هفته، متعادل باقی ماند، اما شاخص‌کل هم‌وزن همچنان منفی است و این مسئله نشان می‌دهد روند کلی بازار نزولی است و تنها معدود نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز توانسته‌اند متعادل شده و در مسیر صعود گام بردارند؛ اما اتفاق‌های حاشیه بازار، باعث شده سهام‌داران به آینده بازار خوش‌بین باشند. مهم‌ترین دلایل این امیدواری به مذاکرات وین و انتخابات ریاست جمهوری بازمی‌گردد. در کنار آن، اتفاق‌هایی نظیر تزریق نقدینگی از سوی صندوق توسعه ملی هم می‌تواند موتور بورس را روشن کند. پیمان حدادی، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به اختصاص ۲۰۰ میلیون دلار منابع مالی از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه گفت: این اقدام می‌تواند گامی مهم و روبه‌جلو برای بازگشت اعتماد سرمایه‌گذاران، بهبود وضعیت بازار و کاهش هیجان سهام‌داران در بازار باشد.

وین و چشم‌انداز بهبود شرایط اقتصادی

سهام‌داران اعتقاد دارند اگر مذاکرات وین به نتیجه رسیده و تحریم‌ها کاهش یابد، پتانسیل سودآوری شرکت‌ها افزایش می‌یابد. به گفته علی اسلامی چشم‌انداز بازار سرمایه منطقی و طبیعی است. این کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با سنا با اشاره به اینکه در محدوده قیمتی ۱۸ تا ۲۰ هزارتومانی دلار، سهام بسیاری از شرکت‌های بورسی به لحاظ ارزش جایگزینی و همچنین سودآوری، همچنان ارزنده محسوب می‌شوند، بیان کرد: در صورت گشایش روابط بین‌المللی، با کاهش نرخ ارز روبه‌رو می‌شویم؛ اما از طرف دیگر هزینه مبادلات کالا، خدمات و نقل‌وانتقال پول نیز کاهش پیدا می‌کند. در حال حاضر شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس برای جابه‌جایی منابع یا تأمین کالاها و تجهیزات خود حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد هزینه اضافی پرداخت می‌کنند که در صورت بهبود روابط خارجی و تسهیل نقل‌وانتقال پول و کالا، هزینه مازاد فعلی، به درآمد تبدیل می‌شود و بخشی از اثر کاهش احتمالی قیمت دلار بر قیمت سهام را پوشش می‌دهد.

نجات بورس در وعده‌های کاندیداها

در سوی دیگر انتخابات ریاست جمهوری و برنامه‌های اقتصادی کاندیداها قرار دارد. به اعتقاد برخی کارشناسان، بازار سرمایه نخستین بازاری خواهد بود که از این موضوع تأثیر می‌پذیرد. امیرعلی امیرباقری در گفت‌وگو با ایرنا گفت: به‌طور حتم سیاست‌هایی که رئیس‌جمهوری بعدی در حوزه قیمت‌گذاری دستوری، کنترل قیمت ارز، کنترل نقدینگی و حرکت به سمت بازار باز دنبال می‌کند، می‌تواند تأثیر چشمگیری بر معاملات بازار سرمایه داشته باشد. از همین حالا برخی از نامزدهای انتخابات با کلیدواژه‌هایی نظیر بیمه کردن بورس یا تشکیل صندوق مال‌باختگان بورس بر حمایت از بورس تأکید می‌کنند. نباید از یاد برد که سال گذشته، سهام عدالت بعد از سال‌ها انتظار، آزاد شد و این موضوع در کنار عرضه صندوق دارایکم و پالایش، تأثیر بسیار زیادی بر روند بورس گذاشت. درنتیجه سیاست‌های پولی و مالی رئیس‌جمهور بعدی نیز می‌تواند روند بورس را عوض کند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    میلاد آرام

برچسب‌های خبر