شاید یک اتفاق ویژه برای ورزش اصفهان

لمپیکی‌شدن سجاد مردانی در گرو اما و اگرهاست. امای اول مربوط به محرومیت کاروان ورزشی روسیه از حضور در المپیک بوده که محقق شده؛ اما اگر مهم مربوط به انصراف تکواندوکار روس از رقابت زیر پرچم IOC است.

تاریخ انتشار: 09:13 - سه شنبه 1399/10/2
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

تغییر روال، کسب سهمیه المپیک در رشته تکواندو را با دشواری‌های زیادی مواجه کرده و یک ورزشکار برای تصاحب ورودی این رویداد بزرگ، باید دو سال مداوم با آمادگی کامل در تورنمنت‌های مدنظر فدراسیون جهانی امتیازهای لازم را کسب کند تا در لیست مسافران المپیک جای بگیرد. سجاد مردانی، کاپیتان شاهین‌شهری تیم ملی تکواندوی کشورمان که طی یک دهه اخیر پای ثابت اردوهای تیم ملی بوده، در المپیک2016 ریو یکی از ملی‌پوشان ایرانی بود که روی شیاپچانگ رفت؛ اما با وجود آمادگی مطلوب، دستش از مدال کوتاه ماند. مردانی برای المپیک توکیو نیز که قرار بود مرداد سال2020 برگزار شود، از شانس زیادی برای تصاحب سهمیه ورودی برخوردار بود؛ اما با وجود قهرمانی در رویداد آخر انتخابی، دستش از سهمیه کوتاه ماند. در حالی که پرونده انتخابی تکواندوی مردان خیلی زود بسته شد، شیوع ویروس کرونا، رقابت‌های المپیک توکیو را با تأخیری یک‌ساله مواجه کرد؛ اما همین تأخیر ممکن است روی سرنوشت ورزش اصفهان تأثیرگذار باشد. هفته گذشته، دادگاه بین‌المللی حکمیت ورزش محرومیت ورزش روسیه را تأیید کرد تا ورزشکاران این کشور حضور در المپیک را از دست بدهند.
با تأیید این محرومیت، روس‌ها سهمیه‌های خود در رشته‌های مختلف از جمله تکواندو را از دست می‌دهند.‌ در وزن ۸۰+ کیلوگرم، ولادیسلاو لارین نفر اول رنکینگ از روسیه است که موفق به کسب سهمیه شده و با حذف این روسی، سجاد مردانی که نفر هفتم رنکینگ است، سهمیه حضور در بازی‌های المپیک را تحت شرایطی خاص دریافت خواهد کرد. مردانی که جزو نفرات برتر جهان در سنگین‌وزن به شمار می‌رود، در صدر لیست رزرو وزن خود برای شرکت در المپیک توکیو قرار دارد و هرکدام از نفرات شرکت‌کننده در المپیک به هر دلیل این فرصت را از دست بدهند، مردانی جایگزین آن‌ها خواهد شد. طبق قوانین، ورزشکارانی که موفق به کسب سهمیه شده‌اند، در چنین شرایطی اجازه دارند با پرچم IOC در المپیک شرکت کنند؛ اما اگر به هر دلیل ورزشکار روسی تمایلی به این کار نداشته باشد، سهمیه او در اختیار نماینده تکواندوی نصف‌جهان قرار خواهد گرفت. تیم ملی تکواندوی کشورمان در مسابقات انتخابی، در بخش مردان به دو سهمیه توسط آرمین هادی‌پور در وزن ۵۸- کیلوگرم و میرهاشم حسینی در وزن ۶۸- کیلوگرم دست یافته و مردانی این شانس را دارد که سومین عضو تیم ملی مردان لقب بگیرد.
پس از انتشار خبر محرومیت روس‌ها از حضور در المپیک و مطرح شدن شانس حضور سجاد مردانی، فریبرز عسگری، سرمربی تیم ملی در گفت‌وگو با مهر تأکید کرد از زمانی که سهمیه‌های سیستم رنکینگ بسته شد و هنوز این مسائل جدید مطرح نشده بود، مبنا را بر این گذاشتیم که سجاد سهمیه گرفته و المپیکی شده و از این فرصت استفاده کرده و تمام تلاش خود را برای بالا بردن آمادگی خود به کار گرفته است. مردانی که سابقه قهرمانی در تکواندوی جهان را دارد، برای حضور در المپیک توکیو از انگیزه‌های زیادی برخوردار بود؛ اما در نهایت در سیستم انتخابی از رسیدن به این مهم بازماند، با این حال یک فرصت دیگر در اختیار اوست تا بار دیگر در بزرگ‌ترین فستیوال ورزشی دنیا به میدان برود. این تکواندوکار با اخلاق که در المپیک اول، از کسب مدال بازماند، در صورتی که راهی المپیک توکیو شود، به طور حتم قدردان این شانس مجدد خواهد بود و این بار روی سکو رفتن او دور از دسترس و انتظار نیست. ورزش اصفهان برای المپیک توکیو هنوز نتوانسته سهمیه‌ای کسب کند و در مسابقات انتخابی رشته‌های مختلف، در چند رشته از جمله تیراندازی و تکواندو دست اصفهانی‌ها از رسیدن به سهمیه بازماند؛ اما در چند رشته کماکان شانس المپیکی‌شدن برقرار است. سهراب مرادی، فعلا پرشانس‌ترین ورزشکار اصفهانی است که البته فرایند کسب سهمیه او نیز هنوز به سرانجام نرسیده است؛ اما بیشتر از دیگر ورزشکاران به کسب سهمیه و صد البته مدال نزدیک است. مرادی که این روزها تمایلی به جواب دادن گوشی تلفن همراهش ندارد و حتی حاضر نشد در مراسم اهدای پاداش به ورزشکاران دارای شانس کسب سهمیه المپیک و پارالمپیک شرکت کند،‌ با فیلم‌هایی که در استوری پیج اینستاگرامش منتشر می‌کند، از آمادگی بالایش خبر می‌دهد. سجاد مردانی نیز اگر المپیکی‌شدنش قطعی شود، به همراه مرادی دیگر شانس کسب مدال ورزش استان خواهد بود تا ورزش نصف‌جهان در انتظار یک اتفاق بسیار ویژه باشد؛ اتفاقی به بزرگی دو مدال المپیکی! البته منوط به تحقق اما و اگرها.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مهری مصور

برچسب‌های خبر