نه دوباره مجلس به وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

روز گذشته مجلس شورای اسلامی میزبان حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی و هیئت همراه او و البته مسعود فیاضی، وزیر پیشنهادی برای وزارت خانه آموزش‌وپرورش بود. طبق روال همه جلسات رأی اعتماد، رئیس‌جمهور از گزینه پیشنهادی خود دفاع کرد و بعدازآن نوبت به نمایندگان مخالف و موافق و وزیر پیشنهادی برای دفاع از خود رسید. بعد از شنیده شدن صحبت‌های مخالفان و موافقان و بارأی گیری از نمایندگان، مسعود فیاضی با ۱۱۵ رأی موافق، ۱۴۰ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۶۰ رأی مأخوذه نتوانست صندلی وزارتخانه مهم آموزش‌وپرورش را از آن خود کند. پیش از او حسین باغ گلی به‌عنوان گزینه پیشنهادی تصدی آموزش‌وپرورش به مجلس شورای اسلامی معرفی‌شده بود؛ اما در جلسه رأی اعتماد پرحاشیه دیروز مجلس چه گذشت؟

تاریخ انتشار: 16:17 - سه شنبه 1400/08/25
مدت زمان مطالعه: 7 دقیقه
no image

رئیس‌جمهور در دفاع از فیاضی چه گفت؟

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی زمانی که پشت تریبون رفت تا از گزینه خود برای وزارتخانه آموزش‌وپرورش دفاع کند گزارش کوتاهی نیز از عملکرد 83 روزه دولت سیزدهم هم ارائه کرد و گفت: «باگذشت ۸۳ روز از عمر دولت بدون استقراض از بانک مرکزی حقوق و دستمزدها در زمان خود انجام شد. فروش نفت و افزایش منابع ارزی و ریالی در حال انجام است. با گام نهایی که همین روزها برداشته‌شده است نگرانی بابت کالاهای اساسی و ذخایر وجود ندارد». رئیس‌جمهور افزود: «به یک‌سوم استان‌ها سفر داشته‌ام. در این سفرها تریبون قبل از اینکه در اختیار وزرا باشد در اختیار نمایندگان قرار می‌گیرد، اما من این ارتباط را کافی نمی‌دانم و نشست دولت و مجلس را در اسرع وقت باید داشته باشیم. اگر کاری در کشور پیش می‌رود با همکاری همه است. امیدواری مردم باید روزبه‌روز بیشتر شود و این درگرو همکاری همه بخش‌ها مخصوصاً همکاری دولت و مجلس است». او صحبت‌های خود را با دفاع از مسعود فیاضی ادامه داد و گفت: «محور انتخاب شایستگی است و رفاقت، قرابت و فشار آوردن رسانه‌ای هم موجب معرفی فردی نمی‌شود. دولت ما را با دولت‌های سه دهه گذشته مقایسه کنید که رفاقت چقدر در انتخاب افراد نقش داشته است. از نزدیکان در مسئولیت‌ها کجا هستند؟ در این زمینه سه دهه گذشته را بررسی کنید و این دولت را هم بررسی کنید. از نهاد ریاست جمهوری شروع کنید تا سایر نهادها». رئیسی با تأکید بر اینکه محور دولت در انتخاب افراد شایستگی است، تصریح کرد: «برای انتخاب وزیر آموزش‌وپرورش کار گروهی انجام شد و با بیش از ۲۰ نفر مصاحبه کردند. فساد ستیزی، داشتن روحیه انقلابی، کارآمدی، روحیه تحول از شرایط همه وزراست؛ البته این شرایط باید مستمر بماند و در این زمینه از وزرا ارزیابی مستمری انجام می‌شود. با بررسی‌های انجام‌شده در کارگروه‌ها مشخص شد دکتر فیاضی از کسانی است که از جایگاه قابل‌قبول و ممتازی برخوردار است. من چند بار با او مصاحبه کردم. دوستان مورد اعتماد هم با او مصاحبه داشتند. وزرای قبلی آموزش‌وپرورش هم اعلام کردند او فرد صلاحیت‌داری است». رئیسی بیان کرد: «فیاضی از طراحان آموزش مجازی هم بوده است و برای آموزش‌وپرورش برنامه قابل دفاع دارد. او فردی تحول‌گراست همچنین آمادگی اجرای سند تحول آموزش‌وپرورش را هم دارد. من با او هم‌حزب و هم‌گروه نبودم و نمی‌دانم به چه کسی رأی داده است اما مهم در انتخاب افراد این است که روحیه انقلابی داشته باشند. ما دغدغه‌های نمایندگان درزمینهٔ آموزش‌وپرورش را بررسی کردیم و به دکتر فیاضی رسیدیم».

موافقان در دفاع از وزیر پیشنهادی چه گفتند؟

زهره الهیان، نماینده مردم تهران در مجلس در موافقت با وزیر پیشنهادی گفت: «دولت سیزدهم بیشترین اعضای هیئت‌علمی را در میان مسئولین و وزرا دارد و باید در اظهارنظرها در مورد آن انصاف را رعایت کنیم». او افزود: «امروز در مورد وزارت آموزش‌وپرورشی صحبت می‌کنیم که علاوه بر یک وزارتخانه مهم باید یک نگاه استراتژیک و آینده‌پژوهانه نیز به آن داشت چراکه تربیت عناصر و فرزندان آینده کشور را در دست دارد و باید مدیری کارآمد، کارشناس، کلان‌نگر، انقلابی و مدبر برای آن انتخاب کنیم». الهیان با اشاره به تدوین برنامه توسط وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش برای اجرای سند تحولی آموزش‌وپرورش گفت: «برنامه 40 صفحه‌ای تدوین‌شده توسط ایشان به معنای ختم سند 2030 است و این یعنی پرونده 2030 در آموزش‌وپرورش بسته می‌شود و موج تخریب در رسانه‌های بیگانه نشان می‌دهد انتخاب درستی برای وزارت آموزش‌وپرورش صورت گرفته است».
عباس گودرزی، نماینده دیگری بود که در دفاع از فیاضی پشت تریبون رفت. او گفت: «زمانی که نامه رئیس‌جمهوری در مجلس برای معرفی آقای فیاضی قرائت شد تعدادی از همکاران به نشانه مخالفت دو – دو کردند. همان زمان از همکاران پرسیدم که مگر فیاضی را دیده‌اید و یا با او صحبت کرده‌اید که مخالفت می‌کنید؟ پاسخ منفی دادند و بیان کردند که فیاضی از بدنه آموزش‌وپرورش نیست. در فضای مجازی عده‌ای سعی می‌کنند ذهن مسئولان را مهندسی کنند درحالی‌که مجلس انقلابی آن‌قدر به اوضاع کشور تسلط دارد که با محاسبات دقیق تصمیم‌گیری کرده و وزیر انتخاب می‌کند». این نماینده مجلس با اشاره به انتقادات از سابقه فیاضی در وزارت آموزش‌وپرورش اظهار کرد: «فیاضی در بدنه آموزش‌وپرورش نبود اما در این دستگاه مأمور به خدمت بوده، او فردی مؤمن و معتقد و آشنا و متعهد به وظایفش است و معتقد به عدل و عدالت و مقابله با ظلم بوده، فیاضی ذهن فعالی دارد و برای مشکلات راه‌حل دارد. امروز مشکلات آموزش‌وپرورش سیاست پژوهی است، فیاضی ذهن برنامه‌ریز دارد».
موسی غضنفر آبادی، نماینده و رئیس کمیسیون قضایی مجلس نیز در موافقت با فیاضی پشت تریبون رفت و گفت: «هفته گذشته دکتر مسعود فیاضی پس از ماه‌ها بحث و بررسی به‌عنوان وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش از سوی رئیس‌جمهور به مجلس معرفی شد. بلادرنگ شبکه‌های معاند نسبت به تخریب ایشان اقدام کردند، تخریب‌گران کسانی جز مروجان سند 2030، اختلاس گران صندوق فرهنگیان و افراد همیشه مدیر و پدرخوانده آموزش‌وپرورش نبودند». غضنفر آبادی افزود: «وزیر آموزش‌وپرورش فارغ از اینکه از مجموعه آموزش‌وپرورش است باید باور قلبی به اهمیت این مجموعه داشته باشد که آقای فیاضی از این موضوع بهره‌مند است، آموزش‌وپرورش با بیش از 15 میلیون دانش‌آموز و 1.5 میلیون معلم، نظرات، پیشنهادات و مطالبات گسترده‌ای دارد که وزیر باید از بین مجموع درخواست‌ها و مطالبات نظر صحیح را انتخاب و تصمیم‌گیری کند و آقای فیاضی از شجاعت و شایستگی لازم در این زمینه برخوردار است». این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: «آقای رئیس‌جمهور برای باند و جناح به صحنه وارد نشده‌اند، ایشان حتی حاضر به شرکت در انتخابات ریاست جمهوری نبودند اما با توجه به مشکلات و دغدغه‌های مردم و درخواست دلسوزان و انقلابیون وارد صحنه انتخابات و پیروز این عرصه شدند، آیا رئیس‌جمهوری که شبانه‌روز وقت خود را برای رفع گرفتاری مردم صرف می‌کند، مدیری که از توانمندی لازم برخوردار نباشد را معرفی خواهد کرد؟». او افزود: «شجاعت در تصمیم‌گیری یکی از نکات برجسته آقای فیاضی است، همچنین جوان بودن، دانشگاهی و طلبه بودن ایشان شایان توجه است. وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش در مسیر روشن و تحولی قرار دارد، رهبر معظم انقلاب نیز همواره بر موضوع جوان‌گرایی و به‌کارگیری جوانان مؤمن، جهادی و انقلابی در عرصه‌های مختلف تأکیددارند و امروز آقای فیاضی جوانی مؤمن، جهادی و انقلابی است که به‌عنوان وزیر آموزش‌وپرورش به مجلس معرفی‌شده است».

دلایل مخالفت با وزیر پیشنهادی چه بود؟

احمد محرم زاده، عضو کمیسیون عمران مجلس در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه مخالفتش با این وزیر به جهت دلسوزی بوده چراکه وزارت آموزش‌وپرورش بسیار اساسی است و مدیران آینده را تربیت می‌کند، گفت: «آقای فیاضی شما مدیر پرورشی کدام مدارس تهران بوده‌اید؟ چرا مدرک دکترای شما از نهاد قانونی تحت پوشش وزارت علوم نیست و علت نخبگی شما چیست که از کانون نخبگان دکترای فقه گرفته‌اید؟». او در ادامه خطاب به وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش که به سند تحول اشاره‌کرده است، گفت: «آموزش خصوصی و پولی خلاف اصل 30 قانون اساسی است لذا برنامه شما برای ارتقاء این بخش ناقض قانون است، همچنین تأکید بر تقویت بسته‌های کمک‌درسی دارید که این موضوع مافیای آموزش‌وپرورش را تقویت می‌کند». این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه نگرش سیستمی مدیریت را در تعارض با مدیریت جهادی دانست و بازهم خطاب به فیاضی گفت: «چگونه می‌خواهید این دو را باهم انجام دهید، همچنین در مورد آموزش‌های بین‌المللی تأکید کرده‌اید اما مشخص نیست از کدام کشورها می‌خواهید استفاده کنید چراکه با آموزه‌های دینی ما متفاوت هستند».
سید کاظم دل‌خوش نیز در مخالفت با وزیر پیشنهادی پشت تریبون قرار گرفت. او صحبت‌های خود را خطاب به رئیس‌جمهور که در جلسه حاضر بود آغاز کرد و گفت: «در جریان رأی اعتماد به وزرا، نمایندگان مردم در مجلس با دولت همراهی کردند و وزرای پیشنهادی، بیشترین رأی را در طول تاریخ انقلاب کسب نمودند». او خطاب به رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه مجلس شما را از خود می‌داند و دوست نداریم در شرایط فعلی دشمنان خرده بگیرند و دولت شما را ناکارآمد نشان دهند، عنوان کرد: «از برخی از اعضای تشکیلات شما سؤال کردم و آن‌ها اعلام کردند که مشورتی با این افراد نشده است، راه فعلی مناسب نیست و مشکلات اقتصادی کشور را افزایش می‌دهد». دل‌خوش بابیان اینکه رئیس‌جمهور در مباحث خود اعلام کرد که وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش با کتاب و مدرسه آشناست، تصریح کرد: «از بدنه وزارت آموزش‌وپرورش با حضور 2 میلیون فرهنگی و معلم در طول تاریخ انقلاب، رئیس‌جمهور، وزیر، استاندار و فرماندار انتخاب‌شده است و افراد علمی زیادی در آن حضور دارند، چرا باعث می‌شوید که فرهنگیان از شما برنجند؟!». این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وزیر پیشنهادی جزوه‌ای را ارائه کرده که برای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مناسب است، ادامه داد: «چگونه قصد دارید رتبه‌بندی معلمان را اجرا کنید؟ وزیر پیشنهادی اعلام کرده است که رتبه‌بندی معلمان را به‌صورت کامل اجرا می‌کند! شما از تحقیق و تفحص صندوق فرهنگیان چه می‌دانید؟ شما در غیرانتفاعی تحصیل کردید، اما در دفاعیه خود به آن اشاره‌ای نکرده‌اید. در برنامه پنجم توسعه 10 درصد برای مدارس غیرانتفاعی پیش‌بینی‌شده، اما شما یک کلمه در خصوص درآمدهای آن مطلب ارائه نکرده‌اید، در برنامه شما اهداف بلندمدت، کوتاه‌مدت و میان‌مدت دیده نشده است. شما تجربه و تخصص وزارت آموزش‌وپرورش را ندارید و معلم و فرهنگی نبوده‌اید، اما مدتی در مرکز پژوهش‌ها فعالیت داشته‌اید». دل‌خوش خطاب به رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه آیا شأن آموزش‌وپرورش این است که بعد از انقلاب این‌گونه با این جامعه بزرگ برخورد شود، آموزش‌وپرورش و معلمان این موضوع را نمی‌پذیرند، عنوان کرد: «خانواده بزرگ آموزش‌وپرورش در اولویت شما قرار ندارند، در حال حاضر آموزش‌وپرورش 25 تا 30 درصد کسری دارد و بازنشستگان آن با مشکلاتی مواجه‌اند. آیا مطالبات آنها با این جزوه پرداخت می‌شوند؟».
محمدباقری، نماینده مردم بناب از دیگر مخالفان وزیر پیشنهادی بود. او در ابتدا ضمن حمایت از سید ابراهیم رئیسی گفت: «دوستی ما با آقای رئیسی ۲۰ ساله است و به ایشان رأی دادیم. در این مدت هم‌سفره‌ای جهادی رئیس‌جمهور نقطه قوت دولت او بود. رئیسی در این برهه از انقلاب بهترین رئیس‌جمهور کشور است». او ادامه داد: «باید به حجت شرعی برسیم تا به وزیر پیشنهادی رأی بدهیم یک‌میلیون معلم در وزارت آموزش‌وپرورش شاغل هستند. آیا در میان این جمعیت یک نفر مانند فیاضی پیدا نمی‌شد که در رأس این وزارتخانه قرار گیرد؟ فیاضی حتی یک روز هم مدیر مدرسه نبوده است، رئیس‌جمهور گفتند فیاضی مدیرکل بوده است؛ من از دوستان سؤال کردم، فیاضی حتی مدیرکل هم نبوده است».

وزیر پیشنهادی در دفاع از خود چه گفت؟

مسعود فیاضی، وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش نیز بعد از شنیدن صحبت‌های موافقان و مخالفان در دفاع از برنامه‌های پیشنهادی خود درصحنه علنی مجلس گفت: «قطعاً تنها دغدغه من ارتقای آموزش‌وپرورش است، زیرا ۴۰ درصد از حجم دولت معادل ۵۰ میلیون نفر را در خود دارد. ازاین‌رو بنده دست افراد مخالف را می‌بوسم و دغدغه‌های آن‌ها را سرلوحه کار خود قرار می‌دهم». فیاضی عنوان کرد: «وزارت آموزش‌وپرورش تنها بخشی از دولت است که فیش حقوقی معلم از کارگزینی آن کمتر است. چرا باید دانشگاه فرهنگیان یک دانشگاه دست چندم در کشور باشد چرا باید از ۸۰ هزار دانشجو فقط ۵۰۰ نفر آن عضو هیئت‌علمی باشند. اگر بخواهیم وزارت آموزش‌وپرورش ارتقا یابد باید توجه ویژه‌ای به دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی شود». وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش افزود: «برای ارتقاء جایگاه دانشگاه‌ فرهنگیان نیازمند یک عزم ملی هستیم همچنین باید ظرفیت این دانشگاه را از ۲۰ هزار نفر ۵۰ هزار نفر برسانیم زیرا امروز نیازمند نیروی کار خبره و حرفه‌ای در این حوزه هستیم. من مدیر تحول‌گرا هستم و نقشه راه بنده سند تحول بنیادی آموزش‌وپرورش است و اصلاً اعتقادی به سندهای دیگر همچون بیست سی ندارم و حتی در دستور کار نخواهد بود».

تکلیف وزارتخانه بی وزیر چه می‌شود؟

سید نظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس در حاشیه جلسه علنی دیروز در جمع خبرنگاران گفت: «طبق قانون، ریاست جمهوری پس‌ازآن که وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش موفق به اخذ رأی اعتماد از مجلس نشد سه ماه فرصت داشت وزیر دوم را به مجلس معرفی کند و ایشان قبل از پایان این موعد قانونی، آقای فیاضی را به مجلس معرفی کردند که ایشان نیز بعد از بررسی‌ در کمیسیون‌ها امروز در جلسه علنی نتوانستند رأی اعتماد نمایندگان را کسب کنند». او افزود: «این سه ماه برای یک‌بار پیش‌بینی‌شده و طبیعتاً رئیس‌جمهور باید در اولین فرصت نسبت به معرفی وزیر پیشنهادی اقدام کند البته از موعد قبلی حدود 7 روز باقی‌مانده و رئیس‌جمهور می‌تواند در این بازه، وزیر پیشنهادی جدید را معرفی کند». او تصریح کرد: «درگذشته و در موارد مشابه روال‌هایی توسط روسای جمهور طی شده و بعضاً روسای قوه مجریه از مقام معظم رهبری اذن دریافت کرده و مدت بیشتری برای معرفی وزیر پیشنهادی جدید به مجلس داشتند اما مصلحت سنجی در این موضوع بر عهده شخص رئیس‌جمهور است، به‌هرحال بر اساس فهمی که مجلس از قانون دارد رئیس‌جمهور باید در اسرع وقت وزیر پیشنهادی آموزش‌وپرورش را به مجلس معرفی کند». موسوی در خصوص نحوه ادامه کار وزارتخانه آموزش‌وپرورش گفت: «رئیس‌جمهور باید یا در مدت باقی‌مانده تا انتخاب وزیر، سرپرست جدیدی برای وزارتخانه تعیین کند یا خود رئیس دولت به‌عنوان مسئول وزارت آموزش‌وپرورش تصدی امور را در دست بگیرد».

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    کمند چوبینه

برچسب‌های خبر