جلسه آبی نمایندگان اصفهان با رئیس‌جمهور

نمایندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی روز پنجشنبه (بیستم آبان) با حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، دیدار و گفت‌وگو کردند. این دیدار با دعوت رسمی دفتـر ریاست‌جمهوری از این مجمع صورت گرفت. شرایط ویژه زیست‌محیطی حاکم بر اصفهان، بحران خشک‌سالی زاینده‌رود، فرونشست زمین و آثار جبران‌ناپذیر آن بر زیست مردم و همچنین نگرانی‌ها برای ازبین‌رفتن آثار تاریخی، اهمیت دیدار نمایندگان با رئیس‌جمهور را دوچندان کرده بود. پیش‌ازاین دیدار بارها نمایندگان با ارسال نامه و درخواست‌های کتبی و شفاهی از هیئت دولت و در رأس آن‌ها از رئیس‌جمهور درخواست کرده بودند جهت بررسی و چاره‌اندیشی برای مشکلاتی که گریبان‌گیر اصفهان شده به‌صورت ویژه و در اسرع وقت به استان سفر کنند که البته هنوز تاریخ قطعی این سفر مشخص نشده است.

تاریخ انتشار: 09:57 - شنبه 1400/08/22
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image

موسوی لارگانی: ستاد احیای زاینده‌رود باید احیا شود

حجت‌الاسلام ناصر موسوی لارگانی، رئیس مجمع نمایندگان اصفهان، در خصوص دیدار مجمع نمایندگان استان اصفهان با رئیس‌جمهور گفت: به‌عنوان رئیس مجمع نمایندگان اصفهان برای برگزاری این جلسه تشکر می‌کنم. در دولت یازدهم و دوازدهم هم چندین مرتبه برای دیدار مجمع نمایندگان استان اصفهان بــا رئیس‌جـمهــور به‌صورت کتبی درخواست دیدار ارائه کرده بودیم؛ ولی با آن موافقت نشد. لارگانی افزود: در آن دوران هیچ مجمعی موفق نشد با رئیس‌جمهور جلسه‌ای برگزار کند. در دولت مردمی آقای رئیسی این موضوع رفع شد و تعدادی از مجامع استانی با ایشان دیدار داشتند و مشکلات استان‌ها و شهرستان‌ها را مطرح کردند که البته این جلسات نتایج خوبی را هم به دنبال داشته است. رئیس مجمع نمایندگان اصفهان در ادامه به آنچه در این جلسه گذشت اشاره کرد و گفت: نمایندگان استان اصفهان در جلسه با رئیس‌جمهور که با حضور استاندار اصفهان، معاون امور مجلس ریاست جمهوری و معاون اجرایی و رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور تشکیل شد، به مسائل و دغدغه‌های مختلف استان اصفهان پرداختند. آن‌ها به‌اتفاق مشکل کمبود آب در استان را مورداشاره قرار دادند که یکی از بزرگ‌ترین مشکلات استان است. بیشتر شهرستان‌های استان اصفهان با کمبود آب آشامیدنی و آب کشاورزی روبه‌رو هستند. او افزود: بحث فرونشست شهر اصفهان و شهرستان‌های استان اصفهان نیز از دیگر مسائلی بود که در این جلسه مطرح شد. حقیقتا این مشکل، ضربه‌ای بزرگ به کشور است. این موضوع در کنار مشکلاتی که برای مردم اصفهان ایجاد کرده است، موجب نابودی هویت ایران اسلامی هم می‌شود؛ چراکه آثار ارزشمند استان اصفـهـان مــانند عمارت عالی‌قاپو، مسجد امام، مسجد شیخ ‌لطف‌الله، چهلستون، میدان امام(ره) و میدان نقش‌جهان از آثاری هستند که در جهان مانند ندارند. نماینده فلاورجان در مجلس همچنین گفت: در شهرستان‌های مختلف استان اصفهان همچون شهرستان فلاورجان نیز آثار ارزشمندی چون مسجد اشترجان، پل ورگان، آرامگاه پیربکران و پل بابامحمود وجود دارد؛ جدای از اینکه این‌ها نشان از هویت ملت ایران دارد، برای صنعت گردشگری نیز بسیار حائز اهمیت است. اگر صنعت گردشگری داخلی ما توسعه پیدا کند، درآمد کلانی از آن خواهیم داشت؛ البته در این حوزه باید به مشکلاتی چون مشکل آب، آلایندگی اصفهان و مسائل زیست‌محیطی اصفهان نیز توجه کرد که در این جلسه هم مورداشاره قرار گرفت.
 او افزود: در این جلسه مقرر شد ستادی در جهت احیای زاینده‌رود تشکیل شود؛ البته نه یک ستادی که صرفا عنوان این موضوع را داشته باشد، بلکه ستادی که اجرایی و عملیاتی باشد؛ همچنین قرار شد با دستور رئیس‌جمهور جمعی از نمایندگان استان با مرکز پژوهش‌های دولت جلساتی داشته باشند و این جلسات برای بررسی راهکارهای زاینده‌رود و جاری‌شدن آب در آن ادامه داشته باشد. حوزه صنعت، مشکل صنعتگران و تولیدکنندگان نیز در این جلسه مورداشاره قرار گرفت که درنتیجه آن، رئیس‌جمهور برای رفع این مشکلات دستور داد بروکراسی‌های اداری حاکم بر ادارات استان رفع شود. مسائل بیمه، تأمین اجتماعی و سازمان امور مالیاتی از مشکلاتی است که بر سر راه تولیدکنندگان و کارآفرینان است؛ رئیس‌جمهور دستور پیگیری این موضوع را نیز صادر کرد.

طغیانی: محیط‌زیست با صنایع آلاینده اصفهان برخورد کند

مهدی طغیانی، دیــگر نــمــایــنــده اصفهان،  در رابطه با این جلسه گفت: آقای رئیسی نگرانی نمایندگان در ارتباط با مسئله آب را مورداشاره قرار دادند و وزیر نیرو را موظف به پیگیری موضوع در اسرع وقت کردند؛ همچنین ایشان به موضوع تخصیص عادلانه هم اشاره و تأکید کردند که آب باید بر اساس قانون به‌صورت عادلانه تخصیص پیدا کند. طغیانی افزود: رئیس‌جمهور به مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست‌جمهوری دستور داد به‌عنوان اولین مأموریت خود، موضوع آب در کشور و به‌خصوص استان‌های مرکزی و به‌ویژه اصفهان را در دستورکار خود قرار داده و راهکارهای مقابله با این بحران را بررسی کند. رئیس‌جمهور به بحث اصلاح الگوی کشت هم اشاره و تأکید کرد باید
به‌سمت کشت‌های کم‌آب‌بر پیش برویم. نماینده اصفهان همچنین در خصوص دغدغه رئیس‌جمهور در رابطه با محیط‌زیست تأکید کرد: رئیس‌جمهور بر مسئله محیط‌زیست بسیار تأکید داشت و گفت که بر اساس قانون اساسی، هر توسعه‌ای در کشور فرع بر محیط‌زیست بوده و جان مردم در اولویت است. اگر در اصفهان صنایع آلاینده‌ای در حال فعالیت هستند، محیط‌زیست باید برخورد کند. طغیانی افزود: رئیس‌جمهور در ارتباط با مسائل گردشگری در استان اصفهان، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری را مأمور کرد به این مسئله به‌صورت میدانی و در محل رسیدگی کند. او ادامه داد: مناقشه‌های سرزمینی، پروژه‌های آب شرب روستایی، اولویت‌بندی طرح‌های نیمه‌تمام، تمرکز دولت بر آب و احیای زاینده‌رود، آلودگی هوا، مسائل میراث‌فرهنگی و گردشگری، بهره‌گیری از ایده‌های صاحب‌نظران برای احیای زاینده‌رود، ایجاد کمیته احیای زاینده‌رود، حل اختلاف چهار استان بر سر مسئله آب توسط وزیر کشور و غیره از مباحث عمده‌ای بود که دیگر نمایندگان در جلسه با رئیس‌جمهور مطرح کردند.

حاجی‌دلیگانی: مهم‌ترین مسئله نمایندگان اصفهان آب است

حسیــنعلی حــاجــی‌دلیــگانــی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی، از نمایندگان شرکت‌کننده در جلسه با رئیس‌جمهور بود. او در خصوص این دیدار گفت: نمایندگان استان علاوه بر بحث آب، مسائل مربوط به حوزه انتخابیه خودشان را مطرح کردند که بازهم بی‌ارتباط با موضوع آب نبود؛ مباحثی ازجمله آب شرب،‌ آب کشاورزی، پساب، اشتغال، بافت فرسوده و مسائل مشابه مطرح شد.
او افزود: همچنین مباحثی ازجمله عدالت، توزیع امکانات کشور و جــلوگیــری از پرداخت‌ حقوق‌های نــجــومــی و تــوجــه بــه کارکنـــان دستگاه‌های اداری، مشکلات مربوط به اتباع و اینکه بخشی از کارگران ایرانی بیکار هستند، اما کارگران اتباع جای آن‌ها را گرفته‌اند، مطرح شد.
حاجی‌دلیگانی درباره دیگرمباحث مطرح‌شده در جلسه با رئیس‌جمهور گفت: موضوع قطع بیمه کشاورزان، قالی‌بافان و افرادی که به کارگاه‌های جدید می‌روند و بیمه‌ آن‌ها قطع می‌شود، موضوع‌هایی ازجمله مسکن و عدم ثبت‌نام در برخی شهرها، اجازه برای اکتشاف آب‌های ژرف، وضعیت بورس و ضرورت توزیع سهام عدالت برای افراد واجد شرایط از دیگر مواردی بود که مطرح شد.
او همچنین به صحبت‌هایی که از سوی رئیس‌جمهور در این جلسه مطرح‌شد، اشاره کرد و افزود: آقای رئیسی با ابراز نگرانی برای معیشت مردم اذعان کرده است: شبی نیست برای معیشت مردم ناراحت نباشم. زمانی که می‌خواهم غذا بخورم نگرانم که بقیه مردم این غذا را دارند یا خیر.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    کمند چوبینه

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط