رفع کدورت یا اختلاف بیشتر؟!

قابل پیش‌بینی بود پیشنهاد تیم پرسپولیس برای برگزاری بازی دوستانه با سپاهان در آستانه دیدار آسیایی‌اش در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا، با مخالفت شدید جمعی از هواداران تیم اصفهانی مواجه شود. برای جمعی از هواداران تیم سپاهان، از آنجا که هیچ قرابت یا رفاقتی بین تیم اصفهانی با سرخ‌پوشان تهرانی نیست، دلیلی هم برای برگزاری بازی دوستانه وجود ندارد، آن هم وقتی پای کمک به تیم رقیب در میان باشد.

تاریخ انتشار: 02:13 - یکشنبه 1400/07/4
مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه
no image

سابقه رقابت تیم‌های سپاهان و پرسپولیس که از قضا هر دو از خانواده شاهین هستند، به دهه‌ها قبل بازمی‌گردد؛ اما حساسیتی که بین هواداران دو تیم ایجاد شده، مربوط به حدود 15 سال قبل است و می‌توان شروع جدی آن را از دیدار حاشیه‌ای نیم‌فصل اول لیگ هفتم که با ماجرای کور شدن چشم سرباز احمدی همراه بود، دانست که بعدها در بازی پایانی فصل که سرخ‌پوشان با گل دقیقه 97 بازی، جام قهرمانی را بالای سر بردند، ادامه پیدا کرد. بااین‌حال، اوج‌گرفتن اختلافات هواداران دو تیم به سال‌های اخیر مربوط می‌شود که البته در این میان فضای مجازی نقش مهمی را ایفا کرد.
در زمان سرمربیگری امیر قلعه‌نویی در تیم سپاهان، با توجه به سابقه استقلالی او، حساسیت‌ها بین دو تیم افزایش یافت و کادر فنی تیم سپاهان نیز بر سوارشدن بر جو احساسات به وجود آمده بی‌تمایل نبود و در نهایت هم خروجی این رفتار، به میدان نرفتن تیم سپاهان در دیدار مهم و سرنوشت‌ساز مقابل تیم پرسپولیس در دور برگشت لیگ نوزدهم بود که عملا این تیم را از کورس قهرمانی دور کرد.
در آن مقطع تیم رسانه‌ای سرمربی وقت سپاهان، چنان جوی را ایجاد کرده بود که بازی‌نکردن در مقابل تیم پرسپولیس، درست‌ترین تصمیم ممکن به نظر می‌رسید؛ اما با خروج قلعه‌نویی از اصفهان و بیان مسائلی چون دل‌خوری او از سپاهان بابت اجازه‌ندادن برای همکاری با تیم ملی، برخی از هواداران سپاهان به انتقاد از اظهارات سرمربی سابق تیمشان پرداختند و به مرور بازی نکردن مقابل پرسپولیس به‌عنوان یک اشتباه استراتژیک قلمداد شد.
از  زمانی که محرم نویدکیا، سرمربیگری تیم پرسپولیس را برعهده گرفته، با توجه به روحیه فرار از حاشیه‌ای بودنش، نه تنها تمایلی به دامن‌زدن به حساسیت‌های موجود نداشته، بلکه برای تلطیف فضا نیز تلاش کرده است.
در لیگ بیستم و به واسطه شیوع ویروس کرونا، بازی‌های دو تیم بدون تماشاگر برگزار شد و به دست آمدن دو تساوی در دو بازی رفت‌وبرگشت باعث شد تا حاشیه چندانی برای دو تیم ایجاد نشود. بااین‌حال، حساسیت‌ها کماکان پابرجاست و نشانه آن هم اعلام مخالفت هواداران با بازی دوستانه با تیم پرسپولیس بوده و هشتگ‌هایی نیز به نشانه مخالفت ترند شده است.
بااین‌حال، سرمربی تیم سپاهان با درخواست تیم پرسپولیس موافقت کرده و این بازی دوستانه در تقویم برنامه تدارکاتی این تیم جای گرفته است.
به اعتقاد محرم نویدکیا، با انجام بازی‌های دوستانه بین تیم‌های سپاهان و پرسپولیس، فشارها بین دو تیم کم می‌شود.
برخی بر این باورند تعدد دیدارهای برگزارشده بین دو تیم در غیر از بازی‌های رسمی که نتیجه برای هر دو تیم حائز اهمیت است، راهکار دو باشگاه برای عادی‌سازی روابط محسوب می‌شود و حالا پس از سال‌ها قرار است اولین دیدار دوستانه بین دو تیم برگزار شود. قطعا اگر فرد دیگری به جای محرم سرمربی سپاهان بود، فشار هواداران اجازه برگزاری این بازی را نمی‌داد؛ اما نفوذ نویدکیای سرمربی باعث شده تا مخالفت‌ها کاهش پیدا کند. بااین‌حال، مدیریت بازی و حواشی اطراف آن تعیین‌کننده نوع روابط و احتمال تکرار بازی‌های دوستانه در آینده خواهد بود.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مهری مصور

برچسب‌های خبر