آیفون 13 از لاس‌وگاس تا نصف‌جهان

سه‌شنبه گذشته، اپل در مراسمی واقع در لاس‌وگاس از نسل جدید موبایل‌های هوشمند خود با نام خانواده آیفون 13 رونمایی کرد. منتقدان آیفون 13 را شکست بزرگ اپل تعبیر کردند، زیرا با نسل قبل تفاوت چندانی ندارد؛ بااین‌حال؛ پیش‌از آنکه پیش‌فروش این محصول در آمریکا شروع شود، چند فروشگاه اینترنتی و فیزیکی در شهر اصفهان در صفحه اینستاگرام خود پیش‌فروش این محصولات را آغاز کردند! پیش‌فروش این محصول در اصفهان پرتقاضا بود و فروشندگان قول داده‌اند خانواده آیفون 13 را کمتر از یک هفته پس از عرضه جهانی به اصفهان برسانند.

تاریخ انتشار: 00:21 - سه شنبه 1400/06/30
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

«اولین نفر باشید»؛ فروشگاه‌ها با درج این جمله در بنرهای تبلیغاتی سعی در پیش‌فروش این موبایل لوکس آمریکایی در ایران و اصفهان دارند. این خانواده شامل آیفون 13، آیفون 13 مینی، آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرومکس می‌شود. طبق ادعای این فروشگاه‌ها، می‌توانید هم‌زمان با بازارهای جهانی این محصول را از فروشگاه‌های مختلف اصفهان پیش‌خرید کنید.

ناامیدکننده در لاس‌وگاس، پرطرفدار در نصف‌جهان

خانواده آیفون 13 به تعبیر کارشناسان عرصه تکنولوژی، یک محصول ناامیدکننده است. اپل در این نسل توانایی فیلم‌برداری آیفون را تقویت کرد و نمایشگر را از 60 هرتز به 120 هرتز تغییر داد؛ سپس در بخش‌های مختلف سخت‌افزاری تغییراتی اعمال کرد. برای مثال، باتری یک‌ساعت‌ونیم تا دو ساعت‌ونیم بازدهی بالاتری دارد. بااین‌حــــال، مشخصات ناامیدکننــــده خانواده آیفون 13 و انتظار برای فروش پایین آن در بازار جهانی باعث شد تا سهام اپل از بالای 157 دلار تا زیر 145 دلار سقوط کند.
 اپل تاریخ پیش‌فروش این محصول را یک روز بعد از معرفی آغاز و تاریخ تحویل آن را پس از 15 سپتامبر اعلام کرد، ولی تنها چند دقیقه پس از پایان این مراسم و دست‌کم 12 ساعت پیش از پیش‌فروش رسمی آیفون 13، پیش‌فروش این محصول در شبکه‌های اجتماعی آغاز شد.
موبایل‌فروشان بنام شهر به‌خصوص فروشگاه‌های تخصصی در زمینه محصولات اپل با انتشار تصاویری از پیش‌فروش آیفون 13 با قیمتی بین 50 تا 100 میلیون تومان خبر دادند.
 آن‌ها مدعی‌اند آیفون‌های جدید را پس از پنجم مهرماه به‌صورت ریجسترشده تحویل خواهند داد.

قیمت آیفون 13 از لاس‌وگاس تا نصف جهان

آیفون 13 مینی با قیمت 700 دلار در بازارهای جهانی پیش‌فروش می‌شود و با دلار 27 هزار و 500 تومانی حدود 20 میلیون تومان هزینه خواهد داشت؛ ولی قیمت پیش‌فروش آن در آگهی‌های مختلف بین 35 تا 50 میلیون تومان است. آیفون 13 مینی موبایل پرطرفداری نیست؛ در مقابل آیفون 13 به مراتب تقاضای بالاتری دارد. قیمت نسخه پایه آیفون 13 حدود 800 دلار است و با دلار 27 هزار و 500 تومانی به 22 میلیون تومان می‌رسد. قیمت این موبایل همراه با هزینه ریجستری نباید بیش از 30 میلیون تومان باشد، ولی امروز با قیمتی بین 42 تا 60 میلیون تومان پیش‌فروش می‌شود. تا هفته قبل، آیفون 12 با قیمت جهانی 700 دلار نیز در اصفهان زیر 26 میلیون تومان معامله می‌شد. آیفون 13 پرو متشکل از آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرومکس است. نسخه پایه پرو هزار دلار قیمت دارد و پیش‌فروش آن با قیمتی بین 45 تا 70 میلیون تومان انجام می‌شود. پرومکس هزار و 100 دلاری نیز اگرچه نباید بیشتر از 40 میلیون تومان قیمت داشته باشد ولی قیمت پیش‌فروش آن 45 تا 100 میلیون تومان است. تجربه نشان می‌دهد آیفون‌های اپل همیشه چند هفته پس از عرضه در بازار اصفهان افت قیمت محسوسی پیدا می‌کنند. برای مثال موبایل‌فروشان انتظار دارند قیمت نسخه پرو و پرومکس به کمتر از 40 میلیون تومان برسد.

چه پارت‌نامبری به اصفهان می‌رسد؟

اپل بازار ایران را تحریم کرده است؛ در نتیجه آیفون‌های وارداتی به اصفهان همیشه به سفارش کشورهای دیگر است. در بازار اصفهان آیفون سفارش سنگاپور یا به اصطلاح پارت‌نامبر سنگاپور پرطرفدارتراست؛ ولی پیش‌فروش‌کنندگان به خریداران، وعده تحویل پارت‌نامبر آمریکا را می‌دهند. آیفون پارت‌نامبر آمریکا تک‌سیم‌کارت است. برخی نیز وعده تحویل آیفون با پارت‌نامبر ژاپن یا کره‌جنوبی را می‌دهند. پارت‌نامبر ژاپن در هنگام عکاسی از حالت بی‌صدا خارج می‌شود؛ زیرا براساس قوانین این کشور کسی حق عکاسی محرمانه از فرد دیگری را ندارد و باید شاتر دوربین صدادار باشد. آیفون پارت‌نامبر کره‌جنوبی نیز تیک‌سیم‌کارت است. ضمن اینکه آیفون سفارش چین برخی از امکانات نرم‌افزاری را ندارد. تنها پارت‌نامبر کامل متعلق به سنگاپور است و فروشگاه‌داران آن را با قیمت بیشتری پیش‌فروش می‌کنند. در کنار پارت‌نامبر، فروشندگان بیشتر رنگ سال آیفون را پیش‌فروش می‌کنند. رنگ سال آیفون 13 و آیفون 13 مینی صورتی و رنگ آیفون 13 پرو و پرومکس آبی آسمانی است.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سعید غفاری

برچسب‌های خبر