برگ‌ریزان نوشت‌افزار

در ساحل آرام بازار کساد لوازم‌التحریر تنها امید بازگشایی مدارس موج می‌زند و بیشتر از همه فروشندگان به بهبود شرایط کسب‌وکار با پایان کرونا و واکسیناسیون امید دارند. فعالان صنف نوشت‌افـزار در اصـفـهـــان مدعی‌اند بازار از سال99 کساد شد و عدم عرضه کتب درسی از سوی اتحادیه صنف نوشت‌افزار سبب ورشکستگی و خانه‌نشینـی خیلی‌ها شد. حالا فروشندگان لوازم‌التحـریـر امیدوارند با پـایـان کـابوس کـرونـا و اتــمـام آموزش مجازی، تقاضا در بازار تقویت شود تا در نتیجه دو سال اخیر طولانی‌ترین خواب زمستانی تاریخ بازار لوازم‌التحریر در اصفهان باشد.

تاریخ انتشار: 09:48 - یکشنبه 1400/06/28
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

سال‌های نه‌چندان دور شور عجیبی بین دانش‌آموزان برای انتخاب مداد و مدادرنگی، خودکار، تراش، پاک‌کن و دفترهایی با جلدهای فانتزی و رنگارنگ وجود داشت؛ اما این روزها از شوروهیجان خرید نوشت‌افزار خبری نیست؛ زیرا هر روز خبری متفاوت در خصوص حضوری یا مجازی شدن مدارس در سال تحصیلی 1400-1401 منتشر می‌شود.
شهریور هر سال با نزدیک‌شدن به زمان بازگشایی مدارس، بازار خریدوفروش لوازم‌التحریر داغ می‌شد و دانش‌آموزان انواع‌واقسام نوشت‌افزار را برای شروع سال تحصیلی جدید تهیه می‌کردند. ولی از زمان همه‌گیری کرونا و تغییر شیوه آموزش از حضوری به مجازی، بازار لوازم‌التحریر رنگ رونق را به خود ندید و فروشگاه‌های نوشت‌افزار اصفهان در رکود بی‌سابقه‌ای به سر می‌برد. به گزارش تسنیم، طبق گفته‌های اکبر چیت‌ساز، رئیس اتحادیه صنف کتاب و لوازم‌التحریر اصفهان، تداوم گسترش کرونا و برگزاری مجازی کلاس‌های تحصیلی، تمایل والدین را برای خرید نوشت‌افزار کاهش داده است و شاید برخی از فعالان این صنف روزانه کمتر از 50 هزار تومان درآمد داشته باشند. به گفته این مقام صنفی، در حال حاضر تقاضا برای خرید لوازم‌التحریر نسبت به دو سال گذشته 40 تا 50 درصد کاهش یافته است. همچنین توزیع کتاب‌های درسی دانش‌آموزان توسط آموزش‌وپرورش و عدم عرضه آن از سوی اتحادیه صنف نوشت‌افزار سبب ورشکستگی و خانه‌نشینی واحدهای فروش لوازم‌التحریر در اصفهان شده است. والدین در سال‌های گذشته برای خرید کتاب‌های درسی دانش‌آموزان به واحدهای صنفی لوازم‌التحریر مراجعه کرده و نوشت‌افزار موردنیاز دانش‌آموز را به همراه کتاب‌ها تهیه می‌کردند. ازاین‌رو آموزش مجازی در پی شیوع کرونا و توزیع کتاب‌های درسی توسط آموزش‌وپرورش، دو عامل اساسی کسادی بازار نوشت‌افزار و خانه‌نشینی فعالان صنف لوازم‌التحریر در اصفهان محسوب می‌شود. با وجود کسادی بازار لوازم‌التحریر، قیمت‌ها در این بازار از قافله گرانی عقب نمانده‌اند و رئـیـس اتـحـادیـه صـنـف کـتـاب و لوازم‌التحریر اصفهان از افزایش 20 تا 30 درصدی قیمت نوشت‌افزار به دلیل حقوق کارگر، بیمه، مالیات، هزینه‌های حامل‌های انرژی و عدم استقبال مردم می‌گوید. مشاهده‌های میدانی در فروشگاه‌های لوازم‌التحریر در اصفهان نشان می‌دهد ارزان‌ترین خودکار دو هزار تومان، تراش و پاک‌کن دوهزار و 200 تومان، مداد سیاه سه هزار تومان، مداد نوکی شش هزار تومان، مداد رنگی 6 و 12 رنگ به ترتیب 7 و 10 هزار و 500 تومان، دفتر مشق 40 برگ 8 هزار تومان، دفتر کلاسوری 30 هزار تومان و بسته 50 عددی کاغذ کلاسوری 13 هزار و 800 تومان قیمت دارد. لوازم‌التحریر وارداتی نیز بر اساس نوسان‌های دلار قیمت‌گذاری می‌شود و با بهایی چند برابر بیشتر از کالاهای تولید داخل به فروش می‌رسد.

چشم امید به بازگشایی مدارس

با وجود کسادی بازار و گرانی نوشت‌افزار، فروشنده‌ها در بازار لوازم‌التحریر اصفهان به رونق مجدد کسب‌وکارشان امیدوارند. آقای حسینی، فروشنده لوازم‌التحریری در مـحـلــه امـیریـه، درایـن‌بــاره می‌گوید: «واکسیناسیون که تمام شد، اوضاع این‌طور نمی‌ماند و شرایط بازگشایی مدارس مهیا می‌شود. وضعیت فروش ما نیز به روال قبلی برمی‌گردد. ولی باید منتظر ماند، شاید امسال هم فروش کمی داشته باشیم.» سال تحصیلی 99-1400 سال خوبی برای فروشگاه‌های نوشت‌افزار در اصفهان نبود و مجازی‌شدن مدارس موجب شد خانواده‌ها مانند سال‌های قبل برای فرزندان خود لوازم‌التحریر تهیه نکنند. آقای حسینی دراین‌باره توضیح می‌دهد: «هر سال خانواده‌ها برای فرزندان خود انواع و اقسام مداد، خودکار، دفتر، جامدادی، تراش رومیزی و… را می‌خریدند. ولی خانواده‌ها از زمان شیوع کرونا و کلاس‌های آنلاین به خرید نوشت‌افزار ضروری و اولیه مانند یکی دو دفتر، مداد و خودکار اکتفا می‌کنند.»
سپهری، یکی دیگر از نوشت‌افزارفروشان در اصفهان، با اشاره به اینکه تا قبل از کرونا با شروع شهریور بازار خریدوفروش لوازم‌التحریر شور و هیجان خاصی پیدا می‌کرد، گفت: «کسب‌وکار صنف نوشت‌افزار کساد و بی‌رونق شده است. وضعیت کار من و همکارانم فاجعه است؛ ولی اوضاع تغییر می‌کند؛ زیرا واکسیناسیون سرعت گرفته و به‌زودی شاهد حضوری‌شدن مدارس و افزایش تقاضا برای لوازم‌التحریر خواهیم بود.» در مقابل بعضی از کارشناسان معتقدند توان خرید مردم در مقایسه با دوسال گذشته کاهش محسوسی یافته و حتی با وجود بازگشایی حضوری مدارس، مردم پول خرید لوازم‌التحریر رنگارنگ را برای فرزندان خود ندارند. در مقابل فروشنده‌های نوشت‌افزار در اصفهان به پایان کرونا، واکسیناسیون و بازگشت رونق دوباره به بازار امیدوارند.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    سعیده غفاری

برچسب‌های خبر