واکسیناسیون در اصفهان روی غلتک افتاد

سربالایی بزرگراه شهید کشوری، منتهی به بلوار صفه، چند قدم آن‌طرف‌تر از بیمارستان الزهرا(س)، خودروها کیپ تا کیپ یکدیگر پارک شده‌اند و جای خالی دیگری وجود ندارد. جمعیت زیادی در حال رفت‌وآمد به مرکز واکسیناسیون هستند؛ جمعیتی که بین آن‌ها افراد جوان هم به‌وفور به چشم می‌خورد. میکروفون مرکز با سرعت و پشت سر هم شماره‌ها را می‌خواند و حاضران نوبت به دست، تنها با فاصله چند ثانیه از هم به اتاق واکسن مراجعه می‌کنند. موجودی برای دوز اولی‌ها فقط سینوفارم است. زن جوانی پشت گیت ایستاده و برای برخی از مراجعه‌کننده‌ها توضیح می‌دهد که در صورت داشتن هرگونه علائم هرچند خفیف تا زمان بهبودی، نباید واکسن بزنند. صندلی‌ها با فاصله دو سه متری از هم‌‌دیگر چیده شده‌اند و تقریبا همه آن‌ها پر هستند.

تاریخ انتشار: 10:22 - شنبه 1400/06/20
مدت زمان مطالعه: 4 دقیقه
no image

 سرباز جوانی که مقابل گیت نشسته می‌گوید در این مرکز فقط خانواده کادر درمان واکسن دریافت می‌کنند. اشاره او به دستورالعمل جدید وزارت بهداشت است که بر اساس آن، اعضای خانواده کادر درمان جهت واکسیناسیون کرونا می‌توانند ثبت‌نام کنند. روند ثبت‌نام نیز این‌گونه است که اعضای سازمان می‌توانند با مراجعه به سازمان نظام پزشکی و قسمت ورود اعضا با واردکردن شماره نظام پزشکی خود وارد قسمت داشبورد شخصی خود شوند و در قسمت خدمات من و از گزینه ثبت‌نام اعضای خانواده استفاده کرده و اعضای خانواده خود را ثبت‌نام کنند؛ البته آن‌ها فقط می‌توانند همسر و فرزندان بالای 18 سال خود را ثبت‌نام کنند. پرستار جوانی که توانسته از این امکان برای ثبت‌نام همسر و دختر 22ساله‌اش استفاده کند، می‌گوید: «در این دو سال، خیلی نگران خانواده‌ام بودم؛ چون مدام از اورژانس بیمارستان به خانه تردد داشتم و می‌ترسیدم که مبادا ویروس را به همسر و فرزندم منتقل کنم؛ مثل خیلی از همکاران دیگرم که علاوه بر فشار کاری که در این ایام تحمل می‌کردند، این دلهره و اضطراب را هم داشتند.»
دختر جوان دیگری که در صف انتظار دریافت واکسن ایستاده می‌گوید که پدرش پرستار است: «دو بار تا به الان به کرونا مبتلا شده‌ام. نه‌تنها من بیمار شده‌ام که همه اعضای خانواده‌ام نیز کرونا گرفته‌اند. پدرم پرستار است و در 18 ماهه گذشته روزهای بسیار سختی را پشت سر گذاشته است. نگرانی از بابت ابتلای خانواده و همچنین فشار کاری را تحمل کرده است. فکر می‌کنم خیلی زودتر از این باید خانواده کادر درمان را واکسینه می‌کردند؛ شاید کمی از دلهره و اضطراب آن‌ها کم می‌شد.»

روزانه 50 هزار نفر در اصفهان واکسن دریافت می‌کنند

روند واکـسـیـنـاســیـون در اصـفـهـان پس از یک وقفه چند روزه، حالا با تأمین واکسن نسبت به روزهای گذشته شتاب گرفته است و مراکز واکسیناسیون روزانه در دو نوبت صبح و بعدازظهر در حال تزریق واکسن هستند. آن‌طور که رضا فدایی، مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان، به «اصفهان‌زیبا» می‌گوید: «روزانه به‌طور متوسط نزدیک به 50 هزار نفر برای دریافت واکسن به مرکز واکسیناسیون در استان اصفهان مراجعه می‌کـنـنـد. در حال حاضر واکسیناسیون برای متولدان 1350 تا 1355 در حال انجام است. زنان باردار و افرادی که بیماری مزمن دارند نیز می‌توانند واکسن دریافت کنند. سایر بیماران مثل افراد مبتلا به فشارخون و… باید از مراجعه به مراکز واکسیناسیون خودداری کنند. این افراد ابتدا باید در مراکز بهداشتی پرونده تشکیل دهند تا نوبت واکسن آن‌ها مـشـخـص شــــود. همـچـنـیـن دانشجویانی که در سامانه سلامت ثبت‌نام کنند، نوبت و زمان دریافت تزریق واکسن برای آن‌ها ارسال خواهد شد و آن‌ها بر اساس آن می‌توانند به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.» باوجوداین، برخی از افراد بدون توجه به بازه سنی برای واکسیناسیون مراجعه می‌کنند و با اصرار سعی به دریافت واکسن دارند؛ اصرارهایی که البته راه به جایی نمی‌برد. زن میان‌سالی که در مرکز واکسیناسیون پل شهرستان خود را متولد1357 معرفی می‌کند یکی از همین افراد است؛ می‌گوید بیماری فشارخون دارد و مُصر است که واکسن دریافت کند. متصدی اما زیر بار نمی‌رود و می‌گوید باید صبر کند تا نوبت او فرا برسد. پسر جوان دیگری که خود را دانشجو معرفی می‌کند نیز از عدم دریافت واکسن شاکی است: «دانشجو هستم و برایم پیامک دریافت واکسن آمده، اما حالا که مراجعه کرده‌ام می‌گویند چنین چیزی هنوز به ما ابلاغ نشده است. اگر دستوری صادر نشده، چرا برای من پیامک آمده؟ می‌گویند باید صبر کنم!»
در مرکز واکسیناسیون پل شهرستان هم دریافت واکسن با نظم و سرعت انجام می‌شود و دریافت‌کنندگان چندان معطل نمی‌شوند. واکسن دریافتی در این مرکز نیز مانند سایر مراکز دیگر سینوفارم است و البته برای دوز دوم نیز آسترازنکا و برکت تزریق می‌شود. مرکز تا ساعت پنج بعدازظهر باز است و افراد می‌توانند واکسن دریافت کنند؛ حتی آن‌هایی که موفق به ثبت‌نام در سامانه سلامت نشده‌اند با نشان‌دادن کارت ملی یا شـنـاســنـامـــه می‌توانند واکسن دریافت کنند.

واکسیناسیون روان است

خیابان روبه‌روی مصلا نیز شلوغ است و خودروهای بسیاری پارک شده است. زن‌ها و مردهای میان‌سال در حال تردد به داخل سالن هستند. تمام صندلی‌های مرکز پر است و میکروفون سالن پشت سر هم و بدون وقفه شماره‌ها را می‌خواند. یکی از متصدیان می‌گوید که در این مرکز روزانه 3 تا 4 هزار نفر واکسینه می‌شوند؛ در این مرکز نیز افراد برای دوز اول سینوفارم دریافت می‌کنند. البته ذخیره دوز دوم برای آسترازنکا و برکت نیز موجود است. به‌رغم شلوغی و جمعیت انبوه، واکسیناسیون روان است و معطلی در کار نیست. زن میان‌سالی که روی صندلی منتظر نوبت نشسته می‌گوید: «حدود یک ربع است که اینجا منتظر نشسته‌ام و فکر می‌کنم تا 10 دقیقه دیگر نوبتم شود. شلوغ است؛ ولی انگار پشت سر هم نوبت‌ها را می‌خوانند و آدم را معطل نمی‌کنند. همین که صندلی‌ها با فاصله از هم چیده شده و جمعیت کنار هم نیستند و نمی‌خواهند توی صف‌های طولانی بایستند جای شکرش باقی است.»

برای ایجاد ایمنی در اصفهان هفت میلیون دوز واکسن نیاز است

واکسیناسیون از اوایل هفته گذشته در اصفهان روند صعودی به خود گرفته و به گفته فدایی، «اگر اصفهانی‌ها از آن استقبال کنند، انتظار می‌رود تا حدود یک هفته دیگر واکسیناسیون متولدان 1350 تا 1355 در استان اصفهان تمام شود؛ چرا که در این گروه سنی 330 هزار هم‌استانی داریم که به تدریج پیام دریافت واکسن برای آن‌ها ارسال خواهد شد. » آن‌طور که مسئول بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان اصفهان می‌گوید: «تاکنون یک میلیون و هفتصد هزار نفر نوبت اول و حدود هفتصد هزار نفر نیز دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند. استقبال از واکسیناسیون بر حسب شرایط فرهنگی و گرایش و میزان آگاهی افراد مختلف فرق می‌کند؛ اما در تمام شهرستان‌های استان اصفهان روال واکسیناسیون درحال پیشرفت است و از ایـن بـابـت نگرانی وجود ندارد. هـمـچـنـیـن بر اساس تصمیم وزارت بهداشت، تمام عشایر بالای 18سال و روستاییان بالای 40 سال نیز واکسن دریافت می‌کنند.»
به گفته او، برای اینکه ایمنی جمعی در اصفهان رخ دهد، باید شش تا هفت میلیون دوز واکسن تزریق شود. پیش‌بینی می‌شود این کار تا اواسط پاییز به طول بینجامد.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    لیلا مقیمی

برچسب‌های خبر