تقابل لیگ‌برتری‌ها در جام حذفی

مرحله یک‌هشتم‌نهایی رقابت‌های جام حذفی فوتبال ایران در شرایطی امروز و فردا با برگزاری هشت مسابقه دنبال خواهد شد که شاید هیچ تیمی به اندازه دو تیم اصفهانی سپاهان و ذوب‌آهن از ارزش و اهمیت رقابت‌های جام حذفی آگاه نباشد. اصفهانی‌ها در ادوار مختلف مسابقات جام حذفی هرکدام موفق به کسب چهار عنوان قهرمانی شده‌اند و جدا از ارزش و احترامی که برای قهرمانی در این رقابت‌ها به وجود می‌آید، باید اشاره مستقیم به حضور قهرمان در رقابت‌های آسیایی و لیگ قهرمانان داشت که بیش از هر مورد دیگری مورد اهمیت و توجه قرار دارد و در حالت مقایسه‌ای باید گفت که یک تیم لیگ‌برتری در بدترین شرایط می‌تواند با کسب ۵ برد متوالی راه رسیدن به آسیا را طی کند؛ اما در طرف مقابل در مسابقات لیگ ممکن است ۳۰ مسابقه فشرده و متوالی هم نتواند یک تیم را به رقابت‌های آسیایی برساند.

تاریخ انتشار: 10:15 - دوشنبه 1400/10/27
مدت زمان مطالعه: 3 دقیقه
no image

در همین دوره اخیر رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا فولاد خوزستان در شرایطی به عنوان نماینده کشورمان در مسابقات آسیایی حاضر خواهد بود که شاگردان نکونام در جام حذفی فصل گذشته در فینال استقلال را در ضربات پنالتی شکست دادند و جواز حضور در مسابقات آسیایی را کسب کردند و به همین خاطر، تیم‌هایی که شاید در رقابت‌های لیگ شانس بسیار زیادی برای قهرمانی نداشته باشند، می‌توانند از طریق مسابقات جام حذفی امکان رسیدن به اهداف خودشان را پیدا کنند و طبیعی است که همه مدعیان لیگ برتری، برد در پنج مسابقه را به بازی‌های فشرده در سی هفته ترجیح بدهند و به همین خاطر معمولا بازی‌های جام حذفی از لحاظ حساسیت سختی و اهمیتی که برای تیم‌ها دارد، قابل قیاس با مسابقات لیگ برتری نیست.

حذفی کوتاه‌تر از لیگ

سپاهان در رقابت‌های لیگ برتر و در پایان نیم‌فصل روی پله سومی جدول لیگ قرار گرفت و رقابتی بسیار پیچیده و نفس‌به‌نفس با پرسپولیس و استقلال دارد و هنوز ۱۵مسابقه در نیم‌فصل دوم باقی مانده تا تکلیف قهرمان لیگ مشخص شود؛ ولی با این حال کیفیت تیم‌ها و مسابقاتی که در طول نیم‌فصل اول دیده شد، به‌راحتی نشان می‌دهد که سپاهان و محرم نویدکیا کاری بسیار سخت برای رسیدن به عنوان قهرمانی دارند و شاید بهتر باشد که آن‌ها همه تمرکز و امید خودشان را روی مسابقات جام حذفی بگذارند تا از این طریق بتوانند رضایت هواداران خودشان را به دست بیاورند.

سفر دوباره به اراک

سپاهان در مرحله یک‌شانزدهم  نهایی و در یک بازی نه‌چندان سخت شهید اورکی اسلامشهر را با گل سجاد شهباززاده شکست داد و به این مرحله رسید تا در خانه تیم لیگ برتری آلومینیوم اراک به میدان برود.
 محرم نویدکیا در بازی اول تیمش در جام حذفی به تعدادی از بازیکنان ذخیره خودش میدان داده بود ولی شکی نیست که بازی در برابر آلومینیوم تفاوت‌های بسیار زیاد در مقابل شهید اورکی دارد و سپاهان باید با تمام توان در مقابل آلومینیوم به میدان برود.
 شاگردان نوید کیا دو هفته قبل هم در اراک میزبان پرسپولیس بودند که آن مسابقه با شکست اصفهانی‌ها به پایان رسید؛ ولی با این حال سپاهان در یک بازی خارج از خانه رقابت سخت برابر رسول خطیبی و تیمش در پیش رو خواهد داشت. محرم و خطیبی از دوستان بسیار خوب یکدیگر هم به حساب می‌آیند و به‌خوبی می‌دانند که شکست تیم حریف گامی بلند در راه رسیدن به سهمیه لیگ قهرمانان آسیا خواهد بود و البته سپاهان با توجه به اینکه در خانه حریف بازی می‌کند، اگر زمین را با برتری ترک کند، می‌تواند این شانس را داشته باشد که برای بازی خودش در مرحله یک‌چهارم‌نهایی امکان میزبانی در استادیوم نقش‌جهان را پیدا کند.

تارتار دوباره به پرسپولیس رسید

اما دیگر نماینده اصفهان یعنی ذوب‌آهن در شرایطی که در مرحله قبلی قرعه خوبی داشت و در یک بازی ساده با سه گل رایکای بابل را شکست داد، در این مرحله سخت‌ترین قرعه نصیبش شده و شاگردان تارتار باید در استادیوم خانگی خودشان به دیدار پرسپولیس مدعی بروند.
 این بازی از دو جنبه برای هواداران ذوب‌آهن و حتی سپاهان اهمیت دارد که بحث اول آن پیروزی در این بازی و رسیدن به مرحله بعدی رقابت‌های جام حذفی است که برای هر دو تیم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
 اگر ذوب آهن بتواند پرسپولیس را به عنوان یک مدعی از مسیر مسابقات جام حذفی خارج کند، بزرگ‌ترین لطف را به دیگر مدعیان کرده و این موضوع علاوه بر اینکه کیفیت روحی و روانی بازیکنان ذوب آهن را بالا می‌برد، مسیر را برای تیم‌هایی مثل سپاهان راحت‌تر خواهــــــد کرد.
 اما نکته مهم و شاید حاشیه‌ای این بازی مربوط به تقابل‌های اخیر مهدی تارتار به‌عنوان سرمربی پیکان و ذوب‌آهن با پرسپولیس باشد که سروصدای زیادی به پا کرده و ناکامی‌های تارتار در مقابل تیم سابق خودش باعث شده تا بسیاری از هواداران فوتبال با دیده تردید به عملکرد او در برابر پرسپولیس نگاه کنند.
 آخرین باخت ذوب‌آهن و تارتار در برابر پرسپولیس مربوط به رقابت‌های لیگ بیست و یکم بود که اشتباه پارسا جعفری، دروازه‌بان ذوب‌آهن، زمینه‌ برد قرمزها را فراهم کرد و این بار تارتار با تمام قوا باید به دیدار پرسپولیس برود تا شاید با شکست یحیی گل‌محمدی نشان دهد که خطا‌های قبلی او در برابر پرسپولیس اتفاقی بوده و این موضوع هیچ راهی به جز شکست پرسپولیس در استادیوم فولادشهر نخواهد داشت.

  • اصفهان زیبا
    پایگاه خبری اصفهان زیبا

    مسعود افشاری

برچسب‌های خبر
اخبار مرتبط