ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

گردشگری منظر جذاب اما کمترشناخته‌شده

تاریخ درج : دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۸

عبدالمهدی رجایی/تاریخ‌پژوه و نویسنده

 

گردشگری منظر یکی از مهم‌ترین و متداول‌ترین انواع گردشگری است که هدفش کـشـف رازهـای نـهـفـتـه در منظر‌هاست. برای این هدف باید زبان منظر را دانست و از ویژگی‌های اختصاصی شکل‌دهنده به هریک از انواع مناظر آگاه بود. منظر را نمی‌توان بر اساس ذوق و قریحه تفسیر کرد. گردشگری منظر به دنبال ارائه نگاهی کل‌نگر و جامع در کنار درک صحیح اجزاست. تفسیر، روایت و چیدمان صحیح مفاهیم در کنار هم،‌ این نگاه را ممکن می‌کند.سید امیر منصوری و سعید شفیعا در کتابی که در سال 1398 تدوین و تهیه کرده‌اند به موضوع جدیدی در حوزه گردشگری وارد شده‌اند که برای اولین بار در زبان فارسی مطرح می‌شود و آن «گردشگری منظر» است. آنها در ضرورت توجه به این مقوله در مقدمه کتاب آورده‌اند: «با تأسیس کمیته برنامه‌ریزی گردشگری در وزارت علوم و نظام‌مند شدن برنامه‌های آموزشی، دوره دکترای مدیریت گردشگری تأسیس و در میان دروس آن درسی به نام منظر فرهنگی و نظریه‌های نوین مکان و فضا در گردشگری پیش‌بینی و چند نیم‌سال ارائه شد. به دنبال آن در مجموعه دروس دوره جدید کارشناسی گردشگری درسی تحت عنوان آشنایی با منظر تعریف شد.» به این خاطر مولفان کتاب، دست به تألیف کتاب «آشنایی با منظر» زدند. این کتاب در واقع حاصل یک کار جمعی از اعضای «پژوهشکده نظر» است. هر کدام از این پژوهشگران، اجزایی از شهر ایرانی را مطالعه کرده و در راستای کتاب ارائه داده‌اند. در بخشی از کتاب آمده: «گردشگری فعالیتی است که بر حسب نقش مولد اقتصادی آن،‌ یک صنعت و به واسطه نقش اجتماعی‌فرهنگی آن، یک نظام معرفت خوانده می‌شود. .. از آنجا که عمل گردشگری وابسته و موکول به انسان است و نمی‌توان گردشگری را مستقل از انسان تصور کرد، در عین قابلیت‌های ابزاری آن، باید به نقش محتوایی گردشگری نیز توجه کرد. نظر کردن، به معنای نگاه حکیمانه،‌ نوعی تلاش برای دیدن شیء،‌ هم زمان با سرشت و سرگذشت اوست. نوعی نگاه به بیرون است که بیرون را در اتصال با زمینه وجودی  (تاریخی‌جغرافیایی) آن می‌بیند و تفسیر می‌کند. منظر پدیده‌ای عینی، ذهنی،‌ نسبی و پویاست که حاصل تعامل انسان با محیط و جامعه یا تاریخ است. این کتاب با معرفی مبانی نظری گردشگری منظر به بررسی نمونه‌های موردی مرکز شهر، برج،‌ مسجد،‌ کبوترخانه، حمام عمومی‌، خانه، بازار و باغ ایرانی،‌ مدرسه،‌ کاخ،‌ زندگی روستایی، غذا، کوه،‌ آیین و اسطوره و نهایتا نمایشگاه مهر و آناهید در ایران می‌پردازد. کتاب حاضر برای درس آشنایی با منظر دانشجویان رشته‌های مرتبط گردشگری نگارش یافته است.» محتوای اصلی کتاب پس از گذر از بخش‌های تئوری کتاب، چندین مقاله در بیان و توضیح بعضی عناصر گردشگری شهری مانند برج، مسجد، کبوترخانه، حمام عمومی، خانه، بازار و... است. در هر مقاله به یک موضوع پرداخته شده و ساختار این گونه است؛ عوامل موثر در پیدایش آن جاذبه، چرا در چنین مکانی شکل گرفته، بیان ساختار جاذبه، کارکردها، فهم مردم از سوژه، معرفی نمونه‌های مشهور و نتیجه‌گیری. تقریبا این ساختار در تمامی ‌مقالات کتاب رعایت شده است. خصوصا در همه مقالات، قسمتی به «فهم مردم از بنا» اختصاص یافته است. دو فصل آخر کتاب به گردشگری غذا و گردشگری طبیعت (با دو بخش مختص گردشگری پرندگان و گردشگری کوه) اختصاص یافته است. فصل بعدی کتاب نیز آیین و اسطوره نام گرفته است. فصلی که پس از بیان مفاهیم و تعاریف به گردشگری آیین‌ها و اسطوره‌ها اشاره می‌کند. فصل آخر نیز به معرفی نیایشگاه‌های مهر و ناهید در ایران اشاره می‌کند. این کتاب از سوی انتشارات مهکامه، در سال 1398 و در 350 صفحه منتشر شده و به قیمت 38 هزار و 500 تومان به فروش می‌رسد. 

 

url : http://www.isfahanziba.ir/node/106312

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی