ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

کوک‌های یک عاشق

تاریخ درج : شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۷
شماره روزنامه: 

آرش فیروزفر

 

 

فیلم «رشته خیال» آخرین ساخته پل توماس اندرسون، محصول ۲۰۱۶ آمریکاست. دانیل دی لوییس نقش اول مرد در این فیلم بود و بعدازآن اعلام کرد که این آخرین نقش‌آفرینی وی در سینماست.فیلم داستان رینولدز وودکاک، طراح و خیاط مد در دهه ۱۹۵۰ است که همراه با خواهرش در لندن کار می‌کند. او برای طبقه اشراف لباس می‌دوزد. دراین‌بین دختری به نام آلما وارد زندگی او می‌شود ...داستان فیلم فضایی رمانتیک را در کل عناصر فیلم ایجاد می‌کند. کارگردانی، فیلم‌برداری، موسیقی، بازیگری و حتی تدوین با توجه به لحظات عاشقانه‌ای که داستان درپی دارد تحت تاثیر قرار دارند. استفاده از میزانسن های دو نفر و خلوت در فضای بسته اتاق‌های خانه که هرچه در زمان فیلم پیش می‌رویم تعدادشان افزایش می‌یابد، همچنین بهره بردن از رنگ غالب سفید دیوارهای خانه به ایجاد فضایی عاشقانه کمک می‌کنند. استفاده از لنزهایی با عمق میدان کم در حین دیالوگ‌های آلما و رینولدز، طراحی صحنه با نورپردازی گرم در فضای اتاق و انتخاب لباس‌های متفاوت درصحنه‌های مختلف نشان از درک بالای کارگردان در ایجاد ساختارهای تونال در فیلم دارند. موسیقی ملایم پیانو که بر روی اکثر صحنه‌های فیلم به صورتی ساختارمند در حال تکرار است، علاوه بر تقویت فضای فانتزی فیلم، ریتم را نیز   کنترل می‌کند. شخصیت رینولدز، مردی میانسال‌و به‌شدت مقرراتی و منضبط و یک کمال‌گرای محض معرفی می‌شود که خود را در چهارچوبِ قوانینی خشک و منحصر به خودش گرفتار کرده است، سکوت را درجهت تمرکز  بر  روی کارش ترجیح می‌دهد و همیشه تخته‌سه‌لایی طراحی‌اش به دنبالش است. او سعی می‌کند تمام برنامه‌های زندگی‌اش را در جهت برنامه‌های کاری‌اش پیش ببرد و کاملا منطق زندگی روزمره‌اش را ادامه دهد. او مانند یک هنرمند به کارش علاقه دارد. مادر به منزله یک سمبل از گذشته در ذهنش جای دارد و در رؤیاهایش او را در لباس عروسی که در سن ۱۶ سالگی برایش دوخته است می‌بیند. سعی می‌کند شخصیتی کاریزماتیک به‌خصوص در برابر زنان از خود نشان دهد، اما وقتی آلما را در کافه بین‌راهی برای اولین بار می‌بیند و با او قرار شام می‌گذارد، شاید  بزرگ‌ترین تضاد زندگی وی اتفاق می‌افتد. آلما که در کل فیلم دختری هوشیار نمایش داده می‌شود، چند بار به این موضوع که رینولدز شخصیتی که در رفتارش نشان می‌دهد نیست اشاره می‌کند، درواقع او از حس قوی زنانه‌اش برای شناخت شخصیت واقعی رینولدز استفاده می‌کند. رفتاری که در نیمه اول فیلم از رینولدز می‌بینیم با رفتاری که در نیمه دوم آن از رینولدز مشاهده می‌کنیم متفاوت است. قبل از خط نیمه فیلم، عشق رینولدز بیشتر جنبه خودبرتربینی دارد، درحالی‌که در نیمه دوم فیلم این احساس است که بر عقل چیره می‌شود و رینولدز نمی‌تواند در برابر آن ایستادگی کند. آلما، شخصیتی است متفاوت با آنچه رینولدز و خواهرش در ابتدای فیلم دارند. رینولدز از آلما به‌جای مانکن‌های چوبی استفاده می‌کند و لباس‌های طراحی‌شده را در تن او امتحان می‌کند.داستان فیلم کاملا خطی روایت می‌شود. آلما با پرستاری از رینولدز باعث می‌شود رینولدز به خود بیابد و عشق واقعی را تجربه کند. رینولدز که زخم از دست دادن مادر را همیشه در ذهن خود دارد، عشق آلما را عشقی مادرانه می‌یابد و به او پیشنهاد ازدواج می‌دهد.
در پایان فیلم عشق به‌عنوان تنها اکسیری است که می‌تواند شخصیت انعطاف ناپذیر رینولدز را تغییر دهد.

 

url : http://www.isfahanziba.ir/node/77290

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی