ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

شماره های پیشین

چگونه به جنگ آلزایمر برویم؟

تاریخ درج : چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶
شماره روزنامه: 

این هفته در کارگاه آموزشی «سلامت من» که در باغ تجربه برگزار شد، دکتر لیلا قسیسین، دکتــرای گفتاردرمانی به گفت و گو درباره رفــع مشکلات حافظه سالمندان پرداخت که به آن اشاره می‌کنیم:
حقیقت این است که با افزایش سن، مقداری از توانایی های ذهنی و جسمی افراد کاهش می‌یابد. زیرا مغز هم مانند سایر نقاط بدن دچار تغییر، تحلیل و فرسودگی می شود و اگر برای حفظ و مراقبت از آن کاری نکرده باشیم، ممکن است رو به زوال برود. آلزایمر یکی از مشکلات شایع دوران سالمندی است و احتمال ابتلا از سن 65-60 سال به بعد بیشتر می شود؛ اما الزاما هر فرد مسنی به آلزایمر دچار نخواهد شد.

 

 

    نوک زبانی
 نوک زبانی اختلالی است که در آن، فرد مفهوم کلمه را می داند ولی قادر نیست آن را به خاطر آورده و ذکر کند. در این حالت افراد از این جمله معروف استفاده می کنند: «نوک زبانم است ولی یادم نمی‌آید.» در این حالت فرد سالمند ممکن است در هنگام صحبت کردن بارها کلمات مورد نظر خود را به خصوص اسامی افراد، اشیا و اماکن را فراموش کند؛ اما کلمه ای از آن را به خاطر می آورد ولی توان بیان ندارد به اصطلاح می گوید نوک زبانم است. ضمنا بد نیست بدانید مغز انسان به‌طورطبیعی از سن 40 سالگی شروع به کوچک‌تر شدن می کند و اندازه آن کوچک‌تر می شود ولی شما می‌توانید از طریق آموزش و یادگیری، اندازه مغز خود را افزایش داده و آن را بزرگ کنید. سعی کنید بــــا مطالعــــه و یادگیری مطالـــب و مهارت های جدید یا افزایش تعداد دوستانتان تحریکات مغزی بهتری داشته باشید.اگرچه عملکرد طبیعی روانـــــــــــــــی در دوران ســـــــالمندی قـــــدری کاهــــش می‌یابد و به دنبال آن تغییراتی در حافظه بروز می‌دهد؛ اما شدت این اختلال هرگز در حدی نیست که در فعالیت روزمره اختلال ایجاد کند. بنابراین اگر اختلال حافظه در فرد سالمند به میزانی باشد که باعث اختلال در امور زندگی‌اش شود، باید به این مسئله توجه کرد و به دنبال درمان بود.

 

    کمک به سلامت مغز و تقویت حافظه
برای کمک به سلامت مغز فعالیت ذهنی و جسمی و اجتماعی، آرامش روانی، تغذیه سالم، محافظت سر از هر گونه ضربه یا صدمه، جلوگیری و درمان به موقع عوارض بالا بودن قند و چربی و فشارخون، کنترل آلاینده ها، داشتن شیوه زندگی سالم و معاینات دوره ای نیاز است.تکرار کردن موضوع، علامت‌گذاری برای کارها، نوشتن کارهایی که در روز می‌خواهیم انجام بدهیم یا خریدهایی که قرار است بکنیم می تواند به افزایش حافظه کمک کند.به هرحال باید بدانید که از افزایش سن نمی توانید جلوگیری کنید و مانع رسیدن به دوران سالمندی شوید ولی می توانید با رعایت نکاتی از دوران سالمندی لذت ببرید و در آرامش باشید.

 

 

    پنج فاکتور مهم در سالمندی
سالمندان به پنج فاکتور بسیار مهم توجه کنند:
   چک کردن بینایی: تا با مشکل کم بینی یا نابینایی مواجه نشوند.
   چک کردن شنوایی: چک کردن شنوایی بسیار مهم است چون مشکلات شنوایی، مسائل مربوط به کاهش حافظه را تشدید می کند.
   کنترل سلامت جسمانی: وضعیـــت گـــوارش، فشارخون، چربی و دیابت را کنترل کنید. چه بسا این بیماری ها می‌تواند در کاهش حافظه شما تاثیرگذار باشد. البته به این معنی نیست که هر کس دیابت یا فشارخون و... دارد، کم حافظه می شود.
   تغذیه سالم: با رعایت تغذیه سالم و استفاده بیشتر از سبزیجات و گوشت ماهی و استفاده نکردن از فست‌فودها می‌تواند در بهبود وضعیت حافظه شما موثر باشد.
   ورزش صبحگاهی: ورزش بسیار مهــم اســت و می‌تواند برای شادابی و نشاط شما مفید باشد.

url : http://www.isfahanziba.ir/node/61150

دیدگاه جدیدی بگذارید

Plain text

  • هیچ تگ HTML ی مجاز نیست.
  • آدرس صفحات وب و آدرس‌های پست الکترونیکی بصورت خودکار به پیوند تبدیل می‌شوند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی