ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

چهره + خوان

تاریخ درج : شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۷
شماره روزنامه: 

تعزیه را نباید دست کم گرفت
سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی :  تعزیه یکی از پایگاه‌های مهم هنر تشیع محسوب می‌شود. تعزیه از یک طرف تجسم بخش حوادث تشیع است و از طرفی یک هنر ترکیبی است. ما آیین‌های مختلفی داریم، اما هیچ آیینی مانند تعزیه برخلاف دیگر هنرها که یک رسته‌ای هستند، ترکیبی از هنرهای نمایشی، ادبی، تجسمی و آوایی نیست. ماندگاری تعزیه ریشه در عمق ارادت مردم به اهل بیت (علیهم السلام) دارد، تعزیه از معدود هنرهایی است که مردم پایگاه اصلی آن هستند که این به دلیل همان محبت به ائمه اطهار (علیهم السلام) است. تعزیه نمادها و واقعیت‌ها را باهم پیوند زده، بنابراین، نباید آن را در قالب  یک آیین دست کم گرفت. تعزیه کارکردهای قابل توجه داشته و در بخش های مختلف معنوی و وجودی تاثیرات قابل توجهی گذاشته و ارتباط با اولیا و نفرت از دشمنان را در ما ایجاد کرده، به طوری که در  چند صدسال اخیر بیش از خطابه و شعر موثر بوده است. تعزیه در حیات اجتماعی ما در حوزه فرهنگی و دینی، هم در حوزه فرهنگ عمومی و هنرهای ایرانی و  هم در هویت سیاسی و دینی، حقیقت جویی، حقیقت خواهی و دشمن‌ستیزی نقش عظیمی داشته و دارد.

 

 

خشونت آسیب مهم مدارس است
مهرزاد حمیدی، معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش : درباره اخبار منتشر شده در ماه‌های اخیر مبنی بر تنبیه بدنی در مدارس و تعرض به معلمان و ضرب و جرح آنها توسط خانواده دانش آموز در فضای رسانه‌ای و افزایش خشونت‌ها بسیار متاسفم. از طریق سامانه «نماد» آسیب‌های اجتماعی را رصد می‌کنیم و مدیران مدارس مرتب درصد و نوع آسیب‌ها را گزارش می‌دهند. متاسفانه امروز اولین آسیبی که در مدارس با آن مواجهیم، خشونت است. آسیب‌هایی که در مدرسه بروز می‌یابد ریشه اجتماعی و خانوادگی دارد و وقتی بچه‌ها در خانه با خشونت مواجه می‌شوند آن را به صورت اکتسابی فرا می‌گیرند و در مدرسه بروز می‌دهند. هرچقدر خشونت رشد کند، مشکل معاون و مدیر مدرسه بیشتر می‌شود. ما به سرعت در حال ارائه و برگزاری دوره‌های آموزشی در استان‌ها برای کنترل خشم هستیم و در کنار آن المپیادهای ورزشی را توسعه و زمینه‌ای را فراهم می‌کنیم تا بچه‌ها هیجان خود را روی توپ و در حین بازی تخلیه کنند. وقتی به هر علتی  منازعه و هر گونه تنش دیگری وجود دارد، اولین واکنش به  آن، یادگیری از سوی کودک و پیاده سازی در اولین محیط یا همان مدرسه است.

 

 

غلط‌نویسی بخشی از پویایی زبان فارسی است
اسدالله امرایی، مترجم :  زبان فارسی، زبانی پویاست و بسیاری معتقدند که غلط‌نویسی‌ها هم بخشی از همین پویایی زبان است. نگاه‌ها به بحث غلط‌نویسی در زبان فارسی متفاوت است. زمانی ابوالحسن نجفی کتابی را با عنوان «غلط ننویسیم» منتشر کرد و این در حالی بود که محمدرضا باطنی به دنبال آن، مقاله‌ای با نام «اجازه بدهید غلط بنویسیم» منتشر کرد و از منظر زبان‌شناسی به بررسی نقش غلط‌نویسی‌ها در سیر طبیعی و پویایی زبان پرداخت. نمونه‌های مشابه این نظریات بسیار است و به سبب پویایی زبان، مقاومت‌هایی در برابر جلوگیری از غلط‌نویسی‌ وجود دارد. اما نباید این‌طور باشد که بخواهیم از عمد غلط بنویسیم.  زبان فارسی دائما با لغت‌های تازه‌ای مواجه است که یا باید عینا آنها را بپذیریم، یا باید آنها را با واژه‌های فرهنگ خودمان منطبق کنیم و یا از خیر آنها بگذریم. شبکه‌های اجتماعی در کوتاه‌نویسی و ساده‌نویسی کلمات نقش داشته است؛ مثلا تنوین را عملا حذف کرده‌ است. اینها بی‌تاثیر  نیست، اما باید نظر کارشناسان زبان‌شناسی را نیز در این‌باره لحاظ کرد. برخی از ویراستارها در حد تغییر واژگان عمل می‌کنند اما ویراستارانی هم داریم که متن را با متن اصلی مقایسه می‌کنند.

 

 

 

url : http://www.isfahanziba.ir/node/84512

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی