ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

چهره + خوان

تاریخ درج : پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
شماره روزنامه: 

رمان جاده‌ای دردل داستان نویسی
محمـدرضا ذوالـعلی، نویسنـده : در ایـن سال‌هـا ادبیات داستانی ما از مردم فاصله گرفته و همه چیز «هامون»ی شده است، داستان‌هـای ایرانی قصه ندارند و نویسنده فکر می‌کند باید روشنفکر باشد و حرف‌های قلمبه سلمبه بزند. البته در سال‌های اخیر قصه داشتن پررنگ‌تر شده است.داستان «افغانی‌کشی» فـقط به این موضوع نمی‌پردازد بلکه بن‌مایه اصلی آن به افغانستــانی‌تبارهایی می‌پردازد که در ایران متولد شده‌اند، در واقع  نــسل دوم و سوم افغانستانی‌ها هستند که غیر از ایران جایی را ندیـده‌اند و خودشان را ایرانی می‌دانند اما جامعه ایران آنها را نپذیرفـته، آنها دچار بحران هویت هستند و این کتاب به این مسئله می‌پـردازد.  این کتاب ماجرای یک جوان ایرانی است که  خانمی افـغانستانی را  لب مـرز می‌برد تـا به کـشورش بـرگردد. در جاده اتفاقاتی برای آنها می‌افتد که تم داستان را تشکیل می‌دهد و حوادث باعث می‌شود  با ترس‌هایی که داشتند روبه‌رو شوند و خودشان را همان‌طور که هستند بپذیرند.  این رمان،  رمان جاده‌ای
 است.

 

 

 

با بزرگ کردن لفظ انسان انسان بزرگ نمی شود
کریم مجتهدی، فیلسوف: همه موجودات زنده جان دارند و خداوند ما را زنده آفریده است، وقتی به جانداران توجه می‌کنیم، می بینیم آنها هم تسبیح دارند و به نعمت های خدا جواب می دهند، پس ما در درجه اول، حیوان جاندار هستیم. با بزرگ کردن لفظ انسان، انسان بــزرگ نمی شود. انسان باید تربیت شود تا بزرگ شود. خداوند به بـنده هــای نــادان هیچ احتیاجی ندارد. در اوصاف حکمت اسلامی، گرایــش عرفانی وجــود دارد و در همان جاست که صحبت از مناجات شــده است. عــرفان و حکمت دینی با فلسفه توأم است ولی در اصـل جنبه عقـلانی آن باقی مانده است. این مــوجــود ذی حیــات یـعنی انسان، امکان این را پیدا کرده که پیشرفت کند و حقش هم هــست. برخی فکر می کنند که نیایش با فلسفه منافات دارد اما فلاسفــه جدید در غرب مثل دکارت به خوبی فهمیده اند بدون استحکام بــخشیدن به پایه های روش و شناخت به جایی نمی رسند.

 

 

 

 

ما اولین گروهی هستیم که‌ باید به خودمان نقد وارد کنیم
منوچهر شاهسواری،مدیرعامل خانه سینما : چگونه می‌شود ما یک سینمای ۱۰۰ ساله داریم ولی نشانی از شاهنامه و فردوسی در آن دیده نمی‌شود؟ این مسئله دلایل متعددی ممکن است داشته باشد ولی شاید دلیل مهم آن از نشناختن ناشی شود.نسبت ما به عنوان سینماگر با شاهنامه چگونه است؟ ما چقدر لطافت‌هایی را که در جزئیات شاهنامه وجود دارد، می‌شناسیم؟ از این بابت ما اولین گروهی هستیم که‌ باید به خودمان نقد وارد کنیم. ما در خانه سینما آماده‌ایم در هر جهتی که فیلمنامه‌نویسان برای قرارگیری در منزلت واقعی خود نیاز دارند، اقدام کنیم. ما نیازمند یک دگرگونی جدی درون خودمان و نیازمند یک مواجهه خلاقانه به متن هستیم. اقتباس در سینما مغفول مانده و اگر به تحول احتیاج داریم باید مواجهه خلاقانه را دنبال کنیم.سینمای ایران وارد دوران جدیدی شده ‌و ما نیازمند دگرگونی در همه وجوه هستیم و برای اینکه به رشد سینما ادامه دهیم به یک تحول و دگرگونی ذهنی نیاز داریم. در این راستا مدیران سینمایی نیز باید به این مسئله اشراف داشته باشند و باید برای راز میهن‌دوستی که به غصه تبدیل شده، کاری کنیم.

url : http://www.isfahanziba.ir/node/73670

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی