ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

پنج حیوان تربیتی!

تاریخ درج : یکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۸

سعیده بقایی/خبرنگار

فرزندپروری در عصر رسانه، عنوان دوره‌ای است که به مادران کمک می‌کند تا به تربیت رسانه‌ای فرزندان آگاه شوند؛ رژیم مصرف رسانه را با پیاده‌سازی اصول مدیریت رسانه در خانواده اعمال کنند و نیز فرزندانشان را در برابر ویروس‌های رسانه‌ای واکسینه کنند. اما در روند تربیت، مواقعی هست که تعارض پیش می‌آید و نیازمند استراتژی‌های حل تعارض است. سلمان هاشمیان، مدرس دوره، پنج سبک اصلی در حل تعارض را با استعاره‌گرفتن از حیوانات شبیه به هر سبک، توضیح می‌دهد:

سبک لاک‌پشتی،  اصل تغافل

او با اشاره به رفتار لا‌ک‌پشت هنگام مواجه‌شدن با خطر، می‌گوید: گاهی بهترین انتخاب، اجتناب و سکوت است. مانند زمانی که لاک‌پشت سرش را در لاک خود فرو می‌برد. در حل تعارض این روش مساوی است با «شتر دیدی، ندیدی». به‌عبارتی، تکنیک لاک‌پشتی می‌گوید وقتی در چالش تربیتی با بچه قرار گرفتی، اصلا‌ به روی خودت نیاور. هاشمیان این روش را برای گروه سنی زیر پنج سال مناسب می‌داند و به روایتی از حضرت علی(ع) استناد می‌کند که می‌فرمایند: «با چند گروه از جمله کودکان، بحث و مجادله نکن»؛ چرا که او اصلا نمی‌پذیرد که بخواهید با او بحث کنید.او همچنین با تأکید بر اینکه در ابتدای کار، اصل لاک‌پشتی پاسخ‌گوست، می‌گوید: مهم‌ترین کلمه‌ای که معادل اصل لاک‌پشتی است، اصل تغافل است که هم در تربیت رسانه و هم در تربیت اصلاحی مؤثر است؛ چرا که در تربیت کودک، روی چیزی که حساس باشید، همان می‌شود. هاشمیان در پاسخ به این سوال که چه موقع باید از اصل تغافل استفاده کنیم، می‌گوید: زمانی که اولویتی بالاتر از مچ‌گیری به نام حریم بین ما و حجب و حیا وجود دارد. چون در بسیاری از مواقع، وقتی حریم را حفظ کنیم، مسئله حل می‌شود. خودمان را به خواب می‌زنیم و وقتی آب‌ها از آسیاب افتاد، با تکنیک سه گام جلو می‌رویم: 1. جست‌وجوی علت و ریشه خطا؛ 2. عمدی یا سهوی بودن؛ 3. کنترل زمینه لغزش یا کنترل ماشه‌چکان‌ها؛ دختر من اگر رفته سراغ این موضوع، برای این بوده که تنها بوده، نت فعال بوده و... .هاشمیان در پاسخ به این سوال که چگونه باید از رفتار لاک‌پشتی در حل تعارض بهره‌مند شویم، عنوان می‌کند: در اوج درگیری و کشمکش، اولا در لاک خود فرو می‌روم؛ بعد با دقت و بررسی حواشی که چرا این کار را کرد؟ موقعیتش چی بود؟ من باید چه‌کار کنم؟ و... صبر می‌کنم تا آب‌ها از آسیاب بیفتد؛ بعد از اینها تلنگر می‌زنم. با مواجهه پله‌به‌پله و تلنگر حساب‌شده. چون نه قرار است حرمت بشکند نه می‌خواهیم قبح خطا بریزد. این دکتری ارتباطات، بهترین نوع برخورد با خردسالان را در دسترس نگذاشتن رسانه می‌داند و در صورت مشغول‌شدن با رسانه، اصل جایگزینی و سرگرمی را پیشنهاد می‌کند.

تکنیک خرس مهربان، باج عاطفی

 مدرس دوره با اشاره به تکنیک خرس مهربان، می‌گوید: فضا را با فرزند عاطفی کنید؛ کنار فرزندتان بنشینید و سر صحبت را با او باز کنید تا همدلی اتفاق بیفتد. هاشمیان با تأکید بر اینکه والدین باید پیش از رسانه‌ها و بیش از رسانه‌ها، بچه‌هایشان را در آغوش بگیرند، می‌گوید: امروز نان ما دست رسانه‌هاست؛ اما رفیق بی‌کلک، مادر است. مادر باید به بچه اجازه بدهد هرچه می‌خواهد دل تنگش بگوید. ولی این‌طور نباشد که آن حرف‌ها را بشنود و برای روز مبادا نگه دارد تا سر فرزند خالی کند. گاهی مادر حواسش نیست که رقیبی دارد که دایه مهربان‌تر از مادر می‌شود.

تکنیک کوسه‌ای، زهرچشم‌گرفتن

او در توضیح تکنیک کوسه‌ای عنوان می‌کند: تکنیک کوسه‌ای پیام‌آور دو روش تنبیهی است که عبارت‌اند از  1.‌محروم کردن از نیازهایشان؛ 2.‌کم‌محلی‌کردن که خیلی کاربردی است؛ اما بد از آن استفاده می‌کنند. قرار نیست در کم‌توجهی‌کردن صفر و یکی باشیم.

تکنیک جغدی، تفکر نقادانه

تکنیک جغدی اما تکنیک بعدی است که هاشمیان در توضیح آن می‌گوید: تکنیک جغدی از لزوم مجهزشدن به تفکر نقادانه و مجهزکردن فرزندان به این مهارت خبر می‌دهد و هسته اصلی آن پرسشگری و سوال است؛ زیرا مشکل اصلی جواب نیست. مهم این است که بتواند خوب سوال بپرسد. فایده این مهارت، مواجهه فعال به‌جای مواجهه منفعل است. هاشمیان معتقد است راهبرد تفکر نقادانه، فرزندان را در برابر رسانه، واکسینه می‌کند و او را به جایی می‌رساند که قدرت تصمیم‌گیری لحظه‌ای داشته باشد. به‌عبارتی در تفکر نقاد، ماهی‌گیری را به فرزندانتان یاد می‌دهید؛ یعنی قدرت شناگری در دریای رسانه. این دکتری ارتباطات، سواد رسانه را در پنج سوال کلیدی خلاصه می‌کند که با پاسخ به آنها می‌توان مشت رسانه را باز کرد: چه کسی؟ با چه هدفی؟ با چه مخاطبی؟ با چه تکنیکی؟ با چه سبک زندگی؟ او ادامه می‌دهد: تکنیک روباهی یا اصل معامله و مصالحه هم آخرین راهبرد حل تعارض است. زمانی از این روش استفاده می‌شود که دو طرف به‌دنبال به‌دست آوردن تمام خواسته‌ها و علایق خود نیستند، یعنی ارضای برخی نیازها برایشان کافی است. در این روش، انعطاف‌پذیری، مبادله و مذاکره جایگاه ویژه‌ای دارند.

url : http://www.isfahanziba.ir/node/105980

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی