ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

پالس های اسفندماهی آخرین هیئت رئیسه

تاریخ درج : سه شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۸
هیئت رئیسه مجلس چه تاثیری در انتخابات مجلس دارد؟

پگاه ظاهری

«تاکتیک ائتلاف یا عدم ائتلاف اصولگرایان و اصلاح طلبان، همچون انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس دهم، آیا در انتخابات اسفند ماه مجلس نیز تکرار خواهد شد؟» سوالی که این روزها نقل بسیاری از محافل سیاسی و حتی درون پارلمانی شده است. انتقادات فراوان نسبت به عملکرد اخیر محمد رضا عارف و فراکسیون امید همچنان ادامه دارد‌ و این فشار او را بر تکرار این استراتژی در انتخابات مجلس یازدهم، مصمم‌تر کرده است.

 

محمدرضا عارف در آخرین سخنانش پس از انتخابات هیئت رئیسه به این موضوع با صراحت اشاره کرد: «در انتخابات مجلس یازدهم باید راه خود را از افراد فرصت‌طلب و کسانی که می‌خواهند از اعتبار جریان اصلاح طلب سوء استفاده کنند جدا کنیم.» پس تا این لحظه تکلیف جناح چپ برای 2 اسفند 98 مشخص است. اما جناح راست روزهای پس از پیروزی در کسب کرسی نایب رئیسی هیئت رئیسه پارلمان را به خوشی سپری می کند و با اطمینان خاطر بیشتری نسبت به همتایان خود در خانه ملت به پیشواز دوم اسفند می رود. البته تحلیل‌های فراوانی نسبت به عملکرد  اخیر دو جناح وجود دارد که با بررسی آنها می توان به نتایج منطقی تری درخصوص آینده انتخاباتی تشکل های سیاسی رسید. در این باره «اصفهان زیبا» با چند تن از فعالان سیاسی دوجناح به گفت‌وگو نشسته است:   محسن کوهکن، نایب رئیس جبهه پیروان خط امام، با اشاره به اینکه نتایج انتخابات اخیر هیئت‌رئیسه مجلس بازگوکننده تفکرات گوناگون از سوی جناح‌های سیاسی دورن پارلمانی شده است، می‌گوید: به گفته برخی از اعضای فراکسیون امید، محمدرضا عارف از سوی آنها نامزد انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس معرفی نشد. به تحلیل برخی از افراد در فراکسیون امید و همچنین مستقلین، این امر برای عارف مشتبه بود که زمینه برای کسب رأی او فراهم است که این تفكر از شخصیتی كه در رأس یک جریان سیاسی است، پذیرفته نیست که بی‌گدار به آب بزند و عملی انجام دهد که ریسک و هزینه بالایی داشته و نتیجه‌ای برخلاف انتظارش ، به‌دست آورد.او همچنین درباره نظرات اعضای فراکسیون‌های مختلف نسبت به نامزدهای هیئت رئیسه مجلس، ادامه می دهد: نظرات عده ای در فراکسیون امید و فراکسیون مستقلین رأی لازم را نیاورد. برخی دیگر اما در فراکسیون امید با داشتن رأی لازم نظراتشان در مجلس مطرح نشد. تعدادی هم در فراکسیون مستقلین و ولایی بودند که عمدتا با نگاه اعلام هویت و ارائه پیام و تفکر سیاسی اعمال وجود کردند که این انتخابات نشان داد اعمال این نوع نگاه در اکثریت نمایندگان هیچ جاذبه ای ندارد، چراکه این اشتباه استراتژیک را فراکسیون امید مرتکب شد و پای آن ایستاد و نتیجه خوبی در پی نداشت. برخی نیز در فراکسیون ولایی هم همین نظر را داشتند و لیست مستقل ارائه دادند و با این استدلال اکثریت آنها رأی نیاوردند.نماینده لنجان در مجلس شورای اسلامی همچنین با بیان اینکه تحلیل های گوناگونی نسبت به پیروزی اصولگرایان در انتخابات هیئت رئیسه مجلس و ائتلاف فراكسیون های مستقل و ولایی وجود دارد، می‌گوید: در خصوص ائتلاف دو فراکسیون ولایی و مستقل در انتخابات هیئت رئیسه مجلس باید گفت توافق پشت پرده ای وجود نداشت، اما از دل رأی ولایی ها و مستقلین یک تفاهم نانوشته بیرون آمد. اولین ویژگی این تفاهم این بود که آنها احساس کردند در اداره مجلس همگی باید اتحاد داشته باشند و مصالح کشور و مجلس را به نحوی مراعات کنند. تنها فراکسیونی که در این بین دچار اشتباه شد و با اقرار به تصمیم خود، یک لیست 12 نفری را به صورت کاملا مستقل ارائه داد، فراکسیون امید بود. اقدامی حتی بر خلاف اعتقاد  برخی دوستان اصلاح طلب   که می‌گفتند  «کشور را  تنها با یک جناح نمی شود اداره کرد.»  در حالی که فراکسیون ولایی جای سه دبیر و دو ناظر و همچنین جای رئیس مجلس را در لیست خود خالی گذاشت و در نهایت اکثریت آنها به لاریجانی رأی دادند.کوهکن اما عملكرد فراكسیون امید را با توجه به اینکه نتیجه انتخابات هیئت‌رئیسه تا حدی برای آنها قابل پیش‌بینی بود، اینگونه بیان می کند: بر طبق  شنیده ها، برای اقدام اخیر فراكسیون امید چند تحلیل می توان در نظر گرفت: اول اینکه عارف شاید می‌خواست با به دست گرفتن ریاست مجلس، قدرت چانه زنی جریان اصلاحات را برای تایید صلاحیت‌ها در مجلس یازدهم بالا ببرد که مطمئنا نگاه صحیح و درستی نیست. در ارتباط با صلاحیت‌ها نباید دنبال چانه زنی بود. اگر در جایی اشتباهی رخ داد باید آن اشتباه را بر طرف کرد. نکته بعدی این است که دوستان اصلاح طلب همیشه بعد از سال 88 معتقد هستند بین آنها و حاکمیت فاصله ای افتاده است، ‌اما هیچ گاه دنبال پذیرش اشتباهات از سوی برخی تندرو ها ی حزبی خود و کم کردن این فاصله  با حاکمیت نبودند و این اشتباهات از سوی برخی از آنها باعث ساختار شکنی و رد خط قرمز ها شد. آنها هیچ زمانی حاضر نشدند در مقابل این قشر تندرو  بایستند؛ برخی اصلاح طلبان اینگونه تحلیل می کردند که در صورتی که عارف به ریاست مجلس برسد، ترکیب رؤسای قوا  به هم می خورد، روحانی، عارف و در مقابل این دو رئیسی. امیدواریم این نگاه درست نباشد، چراکه انتخاب رئیس مجلس برای بالا بردن قدرت چانه زنی و نقش بیشتر درحاکمیت و دستگاه های اجرایی نیست بلکه برای اداره بهتر مجلس است. در مقابل، برخی از دوستان ولایی و مستقل تحلیل درستی را از انتخاب خود در این رقابت ارائه دادند که با توجه به اینکه نسبت به لاریجانی ایرادها و انتقاداتی هم وجود داشت، ما به او رأی دادیم، به این علت که او شخصِ خودش است و یک جریان سیاسی از بیرون آن را هدایت نمی کند.او ادامه می دهد: تحلیل دیگری که نسبت به عملکرد امیدی ها دراین انتخابات وجود دارد، این است که اگر هیئت‌رئیسه به صورت یکدست دست آنها می بود، این امکان وجود داشت که در چند ماه باقی مانده به انتخابات یازدهم مجلس، اقدامات تند و تیزی را نسبت به برخی از وزرای دولت انجام می دادند و این امر بر روی باور مردم تاثیر گذار بود، چراکه مردم خیلی زود نتایج و عملكرد انتخابات را فراموش می کنند. امیدی‌ها می توانستند از این طریق از سازو کار مجلس برای اعلام برائت از دولت استفاده کنند و نتیجه خوبی را در انتخابات مجلس یازدهم به‌دست آورند. به عبارتی خود آنها نسبت به انتخابات آینده تا حدی نگران هستند و این دغدغه را دارند که عملکرد آنها ممکن است ریزش رأی را به جای رویش رأی در انتخابات پیش رویشان به وجود آورد. این نماینده مجلس می‌گوید: اما نتیجه جور دیگر رقم خورد. آنچه باعث این ترکیب در هیئت رئیسه شد،‌ تنها تدبیر و تفاهم نانوشته ای بود که فراکسیون ولایی و ولایی مستقل با داشتن نگاه و تحلیل یکسان نسبت به مسائل کشور و در راستای کمک به یکدیگر به‌وجود آوردند. در حقیقت نگاه آنها این بود که به نام تفاهم دو فراکسیونی اقدامی انجام ندادند، بلکه ملاحظه یکدیگر را در این انتخابات کردند و خمیر مایه اصلی و برایند ذهنی این نگاه به حضور حداکثری در مجلس، از دو فراکسیون ولایی و مستقل و کمی هم از فراکسیون امید به‌وجود آمد. آنها با این عملکرد به دنبال این بودند که تنها مجلس اداره شود و از حواشی چند ماه باقی مانده به انتخابات یازدهم پارلمان نیز كاسته شود.نایب رئیس جبهه پیروان خط امام، عملكرد ضعیف امیدی ها را در تصمیماتشان موثر می داند و ادامه می دهد: در این 3 سال موارد بسیاری از سوی برخی از افراد در فراکسیون امید مشاهده شد. اینکه آنها بر اساس تشخیص فردی و با همه قوا به موضوعی ورود پیدا می‌کردند و پس از مدتی نسبت به آن بی تفاوت شده و کنار می کشیدند. با این تحلیل اگر امیدی‌ها ریاست مجلس را در دست می‌گرفتند، توازن قدرت و قوت سران قوا در راستای چانه‌زنی آنها برای برگشت حاکمیت در تغییر سه قوه به‌کار بسته می شد. با این دلیل که آنها در انتخابات امسال هیئت رئیسه، حتی یک نفر از فراکسیون مستقل و ولایی را در لیست خود جای ندادند.این نماینده اصولگرا درپاسخ به این پرسش «اصفهان زیبا» که برد و باخت دو جناح در انتخابات هیئت رئیسه تا چه حد، تضمینی برای پیروزی یا شكست آنها در انتخابات آینده مجلس است؟ می‌گوید: انتخابات هیئت رئیسه هیچ ارتباطی به انتخاب مردم ندارد و ما هیچگاه از نوع انتخابات هیئت رئیسه در مجلس نمی توانیم انتخابات مجلس یازدهم را تحلیل کنیم. تنها برداشتی که می‌توان از آن کرد، این است که این اقدام می تواند زمینه چینی برای رویش رأی در انتخابات آینده مجلس به حساب آید.  او ادامه می دهد: در کشور ما ورود زود هنگام به مسائل انتخابات اگر حسن هایی دارد، عیب هایی هم دارد؛ اساسا در این موقعیت عملکرد دستگاه های اجرایی در کشور کمی ضعیف می شود و رقابت های انتخاباتی بر روی ریل فعالیت های حزبی، معقول و بر مبنای اصولی انجام نمی شود. از سوی دیگر تخریب هایی که جناح‌های سیاسی نسبت به یکدیگر انجام می‌دهند، باعث شده برآیند مجلس،  قوی و قابل قبول نباشد. چراکه خروجی مجلس چه در امر قانون‌گذاری و چه در امر نظارت باید مشکلاتی از کشور را حل کند. اگر مجلس به خاطر مراعات مصالح جناحی آن بخشی را که باید برای نظارت بر حسن اجرای امور اعمال کند، در نظر نگیرد، مطمئنا از کیفیت کار پارلمان می کاهد و نتیجه خوبی را در پی نخواهد داشت و از لحاظ کاربردی توان حل مشکلات را نخواهد داشت. ا امروز ما نباید برای مردم تحلیل سیاسی در ارتباط با مجلس، انجام دهیم، بلکه تحلیل کارآمدی مجلس که حاصل و برآمد 290 نماینده در مجلس است مهم‌تر بوده و این کارآمدی از بیرون به درون مجلس تزریق نمی شود. کوهن تصریح می کند: نمی توان تفصیل اکثریت را بر روی مجلس انجام داد، نه بر روی جریان اصلاح طلب و نه اصولگرا. اما تحلیل در اجرا به این معناست که مردم ما چه ارزیابی را از عملکرد مجلس و دولت دارند. جریان اصلاحات باید بداند چه بخواهد چه نخواهد، در انتخابات اسفند 98 نمی تواند کاسه خرج و حساب خود را از دولت روحانی جدا کند. عملکرد دولت را نمی توان به پای جریان ولایی و انقلابی و اصولگرا گذاشت. اصلاح‌طلبان باید هزینه حمایت خودشان را بپردازند، حال مثبت، حال منفی. آنها نباید از واقعیت ها را بگریزند و فراری به جلو داشته باشند.

پیروزی درون پارلمانی تضمینی بر پیروزی پارلمانی نیست

این در حالی است که سید محمود حسینی، فعال سیاسی اصلاح طلب وعضو حزب اتحاد ملت، با اشاره به آخرین انتخابات هیئت رئیسه مجلس دهم، دلایل فراکسیون امید برای حضور مستقل در این رقابت را منطقی نمی داند و می گوید: امیدی‌ها با ارائه 12 نامزد برای کل پست های هیئت رئیسه، موجب شدند از دو نایب رئیسی مجلس، یک نایب موثر خود را از دست بدهد. استدلال فراکسیون امید این بود که آنها قبل از انتخابات، با داشتن دلایل منطقی به نتیجه واحدی برای شرکت در این رقابت رسیده بودند، اما آنچه در نتایج این دوره از رقابت‌های داخلی مجلس نشان داد عکس پیش‌بینی‌های آنها بود. استاندار پیشین اصفهان، ادامه می‌دهد: در سال آخر دوره دهم مجلس مشخص شد  فراکسیون امید یک عدد خالص(105) عضو رأی موثر را برای خود دارد، در حالی که با 160 عضو وارد مجلس شد و این تعداد به  105 نفر کاهش یافت و 50 نفر به صورت فراکسیونی و منسجم در امید قرار نگرفتند. برای این تغییر دلایلی وجود دارد؛ اول شرایط کشور و دوم شرایط تشکیلاتی حزب که به‌صورت منسجم و واقعی در کشور وجود ندارند. مشکلی که از گذشته با آن مواجه بوده ایم و تا به امروز هم این شرایط چندان تغییری نکرده است.این فعال اصلاح طلب، در خصوص پیش بینی عملکرد جناح های سیاسی در انتخابات آینده، تصریح می کند: اینکه ترکیب نمایندگان در مجلس آینده به چه صورتی خود را نشان خواهد داد، می‌توان به این صورت توضیح داد؛ در مجلس دهم ترکیب نمایندگان در دل فراکسیون امید با گرایش اصلاح‌طلبی، فراکسیون ولایی با گرایش پایداری در اقلیت قرار داشتند و فراکسیون مستقلین ولایی نیز با گرایش نزدیک به علی لاریجانی( ریاست مجلس شورای اسلامی). اما شرایط در مجلس آینده به این صورت خواهد بود که گروه مستقلین تعداد بیشتری از نمایندگان را در خود جای خواهند داد، اما نه به‌صورت مستقل اکثریت. اصلاح طلبان اما به صورت یک اقلیت با کیفیت و قوی در مجلس یازدهم حضور پیدا خواهند کرد. به‌گونه‌ای که با یک رهبری بهتر در انتخابات مجلس نقش قوی تری را ایفا خواهند کرد. البته نمی توان نقش بازدارنده  امیدی‌ها را در مقابله با گرایش‌های پایداری در این دوره از مجلس فراموش کرد. در حالی که مدیریت ضعیف و نبود تجریه سیاسی عملکرد آنها را به گونه دیگری رقم زد.  ما امیدواریم در انتخابات آینده مجلس،  امیدی‌ها حتی با عدم انسجام، افراد قوی تر و با خلوص بیشتر را در صحنه آرای مردم قرار دهند، اقلیت قوی اما موثر.

 

عملکرد مناسب و اعتماد عمومی رمز پیروزی است

از سوی دیگر حسین کمالی، دبیر کل حزب اسلامی کار، پیروزی و عدم پیروزی اصلاح طلبان و اصولگرایان در انتخابات را به عملکرد آنها نسبت می دهد، او می‌گوید: اگر عملکرد فراکسیون های مجلس در پارلمان صحیح باشد، اگر شورای شهر درست عمل کند و اگر ریاست جمهوری و افراد در دولت نیز وظایف خود را به درستی انجام دهند،  مطمئنا با اقبال مردم روبه‌رو خواهند شد، اما اگر عملکرد آنها با توجه به جایگاهشان در کشور ضعیف و ناتوان باشد، طبیعتا مردم نسبت به نمایندگانی که از طریق فراکسیون ها به مجلس شورای اسلامی ورود پیدا کرده اند، تردید پیدا می‌کنند. او ادامه می‌دهد: نتایج انتخابات هیئت رئیسه مجلس در سال آخر دوره دهم پارلمان هیچ‌گاه نمی تواند تضمینی برای پیروزی یا شکست دوباره فراکسیون های امید، ولایی و مستقلین در انتخابات یازدهم مجلس در اسفند ماه باشد و این موضوع هیچ ارتباطی با ائتلاف فراکسیون‌ها در راستای رأی بیشتر برای به‌دست آوردن کرسی های مضاعف در مجلس ندارد. کمالی تصریح می‌کند: ما می توانیم هر شعاری را در خصوص اهداف فراکسیونی خود در مجلس سر دهیم، اما مهم‌ترین موضوع همان عملکرد و اعتماد عمومی است که می تواند تضمینی برای موفقیت در انتخابات آینده مجلس باشد.

url : http://www.isfahanziba.ir/node/96550

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی