ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

هم‌سویی با سبک زندگی رمضانی

تاریخ درج : پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
شماره روزنامه: 
مدیریت زمان‌ و مدیریت رفتار، تغییراتی مثبت برای روزه‌داران

ماه رمضان با خود رسم و رسومات خاصی را به همراه می‌آورد که همه آنها از کودکی در خاطرمان مانده است و هر سال دوباره برایمان تازه می‌شود اما در این ماه ابتدا باید زاویه دید را عوض کرد و مدام با خودتان و دیگران تکرار نکنید که«اوه ! چقدر گرمه، چقدر روزها طولانیه و...» بد نیست با سبک زندگی در این ماه عزیز آشنا شوید و نهایت استفاده را از این فرصت ببرید. در این مبحث به چند تغییر در سبک زندگی ماه رمضان و چگونگی همسو شدن با این ماه با نظر دکتر زهرا توحیدی منش، روان شناس و مشاور آشنا می‌شوید:

 

 

 

     زندگی به وقت اذان
ماه رمضان آدابی دارد که خود باعث تغییر سبک زندگی خواهد شد. پرهیز از خوردن و آشامیدن از اذان صبح تا اذان مغرب‌، پرهیز از زیاده‌خوری و... باعث می‌شود تا ساعت خواب و بیداری و نیز خوردن و آشامیدن ما مطابق با اذان باشد و نظم و برنامه زندگی مطابق با روزه‌داری تغییر کند و نوع تغذیه و زمان خواب و بیداری به گونه ای شده که به سبک اسلامی نزدیک می‌شود.

 

 

 

 تغییر در زمان خواب
تغییرات شیوه زندگی در ماه رمضان منجر به تاخیر در چرخه خواب و بیداری می‌شود که این امر باعث کاهش خواب عمیق می‌شود. عواملی گوناگونی از جمله الگوی دریافت غذایی و تغییر زمان خوابیدن می‌تواند کمیت و کیفیت خواب را در ماه رمضان تغییر دهد. به منظور کاهش اختلالات ناشی از تغییر شیوه در ماه رمضان رعایت موارد زیر توصیه می‌شود. 1.کاهش مصرف ادویه و فلفل و نوشابه‌های محرک مثل قهوه در وعده‌های غذایی قبل از خواب 2.افزایش فاصله زمانی بین آخرین وعده غذایی و خواب 3.سعی در خوابیدن در یک ساعت معین در شب‌های ماه رمضان(به عنوان مثال هرشب ساعت 10شب بخوابید.)

 

 

 

   بهترین ساعت مطالعه در ماه رمضان
در ماه رمضان با توجه به روزه‌دار بودن در این ایام تغییراتی در ساعات مطالعــــه باید صــورت بپذیرد تا بهترین کارایی را از مغز به دست آورد. این تغییرات به این گونه است کــه یک ســــاعــــت بعد از خــــوردن سحر تا ظهر بهترین ساعت مطالعه است. چون در این بازده زمانی میزان قندخون افزایش یافته و مغز در بالاترین سطح عملکرد خود قرار دارد.

 

 

 

 

     زمان و نوع ورزش در ماه رمضان
بهترین ورزش در طول این ماه‌، شنا و پیاده‌روی و ورزش‌های هوازی است. به انواع ورزش‌هایی که به طور مستمر و طولانی مدت‌(به مدت پیش از دو دقیقه‌) طول می‌کشد و ضربان قلب در هنگام تمرین کمتر از 70 درصد حداکثر ضربان قلب است‌‌، تمرینات هوزای گفته می‌شود‌.پیــاده‌روی ، دوی نرم، دوی اســتقامت‌، شنا و دوچرخه‌سواری استفاده از تردمیــل و دوچرخــه ثابت جزء ورزش‌های هوازی هستند. با این حال باید توجه داشته باشید که بین غذا خوردن و ورزش کردن فاصله بیندازید، حداقل باید یک ساعت فاصلــــه بین افطار و ورزش باشد. یک استراتژی دیگر نیز این است که آخرین کاری که قبل از افطار انجام می‌دهید، ورزش کردن باشد به این ترتیب بعد از پایان رسیدن ورزش می‌توانیــــد غذا و آب کافــــی دریافــــت کنید.

 

 

 

 

  رمضان و فرصت طلایی عصر مدرن
ماه رمضان در زمان کنونی که عصر مدرن نامیده می‌شود، یک فرصت طلایی برای خانواده‌ها محسوب می‌شود، این ماه روحیه همدلی و مفهوم خانواده را تداعی می‌کند. اگر در ماه‌ها و روزهای دیگر تلاش اعضای خانواده بر این بود که یکی از وعده‌های غذایی کنار هم باشند، در ماه رمضان سعی می‌کنند سر سفره افطار با یکدیگر باشند. بنابراین می‌بینیم که بخشی از خاطرات کودکی همین خاطرات سحر و افطاری خوردن‌هاست.

 

 

     رمضان و مهمانی‌ها
مهمانی رفتن هم قانون خود را دارد، به طور حتم برای شما هم پیش آمده که به مهمانی رفته باشید  و زمانی ‌که شب از نیمه گذشته است هنوز خبری از شام نباشد یا برعکس، مهمان دارید آنها تا دیر وقت هنوز نیامده‌اند. این شرایط نشان می‌دهد که این افراد برای یکدیگر احترام قائل نیستند و نسبت به هم بی تفاوت عمل می‌کنند. یکی از تغییراتی خوب که می‌تواند در این ماه مبارک اتفاق بیفتد این هست که به طور معمول زمان مهمانی رفتن مشخص است یعنی همه مهمان‌ها باید سر ساعت در خانه میزبان حضور داشته باشند. فراموش نکنیم ما به فرزندان خود اهمیت برگزار کردن مهمانی‌های ساده و صمیمی را بیاموزیم و آنها را برای برخوردی مناسب با مهمانان آماده کنیم‌. آنها باید از دوران کودکی بدانند که هدف از مهمانی رفتن و مهمانی دادن خوردن و آشامیدن نیست بلکه دورهم جمع شدن و همفکری و همراهی کردن است.

 

 

     رمضان و تقویت اراده
روزه‌دار باید در حال روزه با وجود گرسنگی و تشنگی‌، از غذا خوردن و یک سری از لذات چشم‌پوشی کرده و به طور عملی ثابت کند که او همچون حیوانات در بند هوس‌ها و شهوات خود نیست و بدین ترتیب اراده اش را تقویت کند. به هر حال روزه انسان را از عالم حیوانیت ترقی داده و به جهان فرشتگان صعود می‌دهد.

 

 

 

url : http://www.isfahanziba.ir/node/73643

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی