ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

نگهداری طلاهای سفید!

تاریخ درج : سه شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۷
شماره روزنامه: 
پیشگیری از پوسیدگی دندان سخت نیست

لیلا کهلانی

 

آنچه در طول روز می‌خوریم، برخی از آن در سطح دندان‌ها باقی می‌ماند که اگر از بین نرود، زمینه‌ساز پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. اگر می‌خواهید از پوسیده شدن دندان‌هایتان پیشگیری و از این طلاهای سفید نگهداری کنید، پیشنهادات و راه‌های مفیدی برایتان در نظر داریم که بیشترین تاثیر را در مراقبت از دندان‌ها می‌گذارند. مهم‌ترین عامل بروز پوسیدگی دندان‌ها در کودکان مصرف زیاد خوراکی‌های شیرین است و در خصوص بزرگسالان می‌توان به رعایت نکردن صحیح بهداشت دهان و دندان اشاره کرد.

 

 

چگونگی پوسیدگی دندان‌ها
در دهان ما ذراتی وجود دارند که در صورت تماس با بزاق دهان و دیگر ترکیبات اسیدی و شیرینی که می‌خوریم به شکل پوسیدگی دندان تبدیل می‌شوند. این پوسیدگی‌ها به مینای دندان آسیب می‌رسانند، پوشش دندان را ضعیف می‌کنند و سبب ایجاد حفره می‌شوند. حفره‌ها به شکل لکه‌های کوچک سیاه رنگی به وجود می‌آیند که با چشم غیر‌مسلح نیز به خوبی قابل دیدن است. چنین مشکلات دندانی با مصرف دارو، درمان نمی‌شوند و گذر زمان هم آنها را تشدید می‌کند. بهترین روش در این زمان مراجعه به دندانپزشک است تا با ترمیم دندان و جایگزینی پوشش مصنوعی مانع از آسیب باکتری‌ها به بافت آسیب دیده شود.

 

پیشگیری از شدت پوسیدگی‌های دندان
 توصیه‌هایی که در ادامه ارائه می‌شود، می‌تواند مانع از پوسیدگی‌های دندان در کودکان شود. در وهله نخست باید به رعایت بهداشت صحیح دهان و دندان کودکان از سنین بسیار پایین توجه داشت تا به مراجعه مکرر به دندانپزشک و ترمیم دندان‌ها نیاز نباشد. در این صورت افزون بر اینکه سلامت کودک حفظ می‌شود، در هزینه‌ها و زمان نیز صرفه‌جویی خواهد شد. در ادامه به روش‌های حفظ سلامت دندان‌ها و پیشگیری از پوسیدگی آنها با نظر متخصصان دندانپزشکی می‌پردازیم.

 

پرهیز از مصرف شیرینی‌جات
از جمله خوراکی‌هایی که تاثیر سوء بسیاری بر دندان‌ها دارند می‌توان به کیک‌ها، شکلات، نوشابه‌های گازدار و همه خوراکی‌هایی که مقدار بسیار زیادی شکر دارند، اشاره کرد که به نحو قابل توجهی به دندان‌ها آسیب می‌رسانند. به فرزندان خود بیاموزید کمتر شکلات بخورند، به جای آن میوه میل کنند و خوراکی‌های سالمی را همراه خود به مدرسه ببرند. در این صورت تمایل به خوراکی‌های شیرین کمتر می‌شود. همچنین مسواک زدن دندان‌ها و استفاده از نخ دندان پس از خوردن مواد غذایی شیرین نیز بسیار مهم است. حتی اگر در منزل نیستید به آنها یادآور شوید، دست‌کم دندان‌ها را به خوبی با آب بشویند.

 

چهار وعده غذایی در روز
 اگر عادت دارید در تمام ساعات روز چیزی بخورید، نه تنها زمینه اضافه وزن خود را ایجاد کرده‌اید، بلکه احتمال پوسیدگی‌های دندان نیز تشدید می‌شود. طوری برنامه‌ریزی کنید که در ساعات معینی غذا بخورید و این وعده‌ها بیشتر از چهار وعده صبحانه، ناهار، عصرانه و شام نباشد. بین وعده‌های غذایی چیزی نخورید و پس از هر وعده مسواک بزنید.

 

مسواک زدن صحیح دندان‌ها
به‌خاطر داشته باشید باید روزانه حداقل دو بار مسواک بزنید. پیش از خواب و صبح پس از بیدار شدن، اگر می‌توانید پس از ناهار نیز مسواک بزنید، زیرا بهداشت دهان از این قاعده ساده شروع می‌شود. همیشه مسواک خود را به همراه داشته باشید تا بتوانید پس از صرف غذا دندان‌ها را تمیز کنید.

 

استفاده از نخ دندان
استفاده از نخ دندان کمک بزرگی به از بین رفتن باقیمانده خوراکی‌های بین دندان‌ها می‌کند، زیرا مسواک نمی‌تواند همه این ذرات را تمیز کند. یک بار در روز و به ویژه شب دندان‌ها را با نخ دندان تمیز کنید. جعبه نخ دندان را نیز به خوبی ببندید تا نخ با آب و رطوبت تماس نداشته باشد. پس از غذا خوردن غذاهای خمیری، کیک و غلات شیرین از نخ دندان استفاده کنید، زیرا این خوراکی‌ها به دندان‌ها آسیب می‌رسانند و زمینه‌ساز پوسیدگی می‌شوند.

 

جویدن کامل مواد غذایی
اگر غذاها را به خوبی بجوید، مانع از جای‌گیری ذرات غذا بین دندان‌ها می‌شود، این توصیه را به‌خصوص زمانی که در منزل نیستید و نخ دندان و مسواک در اختیار ندارید، رعایت کنید.

 

خنک کردن دهان
لیمو یک راهکار ساده برای پیشگیری از پوسیدگی‌های دندان است. کافی است چند قطره آبلیمو را در یک لیوان آب بریزید و پس از مسواک زدن، این محلول را غرغره کنید. ‌PH اسیدی لیمو به مقابله با عوامل آسیب‌رسان به دندان‌ها کمک می‌کند.

 

ماساژ لثه‌ها
به کمک حرکات آرام چرخشی یا از بالا به پایین، لثه‌ها را ماساژ دهید تا خون‌رسانی بهتر به لثه‌ها صورت گیرد، بدین ترتیب دندان‌ها محکم‌تر خواهند بود و از ناراحتی‌های دندان از جمله پوسیدگی‌ها پیشگیری می‌شود. به‌خاطر داشته باشید اگر دندان‌ها سالم نباشند، باکتری‌ها تکثیر می‌یابند.

 

شست و شوی دهان
تاکنون فکر کرده‌اید چرا قهوه می‌تواند زمینه‌ساز پوسیدگی دندان‌ها شود. پس از مصرف بعضی خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها لازم است دهان را بشویید. این نکته به‌خصوص در زمینه میوه‌های ترش اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

 

مسواک زدن  قبل از خواب
 مسواک زدن دندان‌ها پیش از خواب عادتی است که کودکان از والدین خود می‌آموزند. توجه داشته باشید در مدت خواب باکتری‌ها با ذرات باقیمانده در دهان جشن می‌گیرند. حتی اگر از شدت خستگی نمی‌توانید بایستید باز هم این کار را فراموش نکنید و در زمانی چند دقیقه‌ای دندان‌ها را مسواک بزنید.

 

خوراکی‌های سرشار از کلسیم
لبنیات مانند شیر و ماست تنها منابع غذایی کلسیم نیستند. این ماده معدنی در سبزبجات سبز مانند اسفناج و کلم بروکلی نیز وجود دارد. بادام نیز منبع غنی از کلسیم محسوب می‌شود. اگر نسبت به لاکتوز حساسیت دارید، شیربادام جایگزین مناسب شیر است.

 

گنجاندن میوه‌ها و سبزی‌های خام در برنامه غذایی
کرفس و هویج، سبزیجات عالی برای تمیز کردن دندان‌ها هستند، زیرا فیبرهای موجود در آنها مانند سدی در برابر آلودگی‌های دهان عمل می‌کنند. همچنین پوست سیب می‌تواند دندان‌ها را تقویت کند، سبب سفیدی آنها شود و باقیمانده غذاهای بین دندان‌ها را نیز از بین ببرد. افزون بر این سیب دسری بی‌مانند است که مانع از تمایل به خوردن شیرینی‌جات می‌شود.

url : http://www.isfahanziba.ir/node/90266

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی