ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

نقش ویتامین‌ها در مقابله با سرطان

تاریخ درج : شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۶
شماره روزنامه: 
پیشگیری از بیماری ها را جدی بگیرید

شادی نصیری، کارشناس بهداشت مرکز بهداشت شماره یک درباره تاثیر ویتامین ها در مقابله با سرطان چنین می گوید: رژیم های غذایی اغلب افراد فاقد مواد مغذی و ویتامین هایی است که برای مبارزه با سرطان در دسترس هستند.از طریق مصرف روزانه و منظم هفت ماده مغذی، خطر ابتلا به انواع سرطان ها را از خود دور کنید:

 

  ویتامین دی: کسانی که سطوح بالای ویتامین دی را دریافت می کنند، در معرض خطرکمتری از ابتلا به سرطان سینه، تخمدان، کلیه، روده، پانکراس، پروستات و سرطان های دیگر هستند.

 

  کورکومین: کورکومین، مــاده فعـــال بیولــــوژیــــک در مواد غذایی مثل زردچوبه است که علاوه بر اثرات آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی، اثرات ضد سرطانی و ویژگی های ممانعت از ایجاد سرطان را هم داراست.

 

  ویتامین های گروه ب: بعضی تحقیقات نشان داده است که ویتامین های گروه ب از جمله اسید فولیک یا همان ویتامین ب9، می تواند خطر ابتلا به برخی سرطان ها را کاهش دهد. افرادی که اسید فولیک بیشتری دریافت می کنند، خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و سرطان کبد کمتر است.

 

  آنتی اکسیدان ها: افرادی که چای سبز می نوشند و از سیگار اجتناب می کنند، کمتر در معرض خطر سرطان مری هستند. البته چای سبز خواص دیگری نیز دارد و از بروز خطر حمله قلبی و ابتلا به اضطراب می کاهد.

 

  روغن ماهی: زنانی که دو بار در هفته ماهی مصرف می کنند، کمتر دچار ابتلا به سرطان آندومتر می شوند. با این حال روغن ماهی فواید دیگری هم دارد؛ از جمله اینکه منجر به جلوگیری از بیماری های قلبی یا سکته مغزی می شود. ضمن اینکه با کاهش خطر ابتلا به افسردگی نیز ارتباط دارد.

 

  سلنیوم: در مناطقی از جهان که سطح سلنیوم خاک بالا است، مرگ و میر کمتری ناشی از سرطان ریه، سینه، روده بزرگ، تخمدان، گردن، رحم، مثانه، لوزالمعده و سرطان مری گزارش شده است. از آنجا که بدن نیاز کمی به این ماده معدنی دارد، انجمن سرطان آمریکا توصیه کرده است که با یک رژیم غذایی سالم و همراه با مقدار زیادی میوه ها و سبزیجات می توان این میزان سلنیوم را به دست آورد. غذاهای دریایی، غلات ســـبــوس دار، گوشت و مرغ نیز حاوی سلنیوم هستند.  بتاکاروتن: ویتامین آ شامل بتاکاروتن می تــــوانـــــد تـــومــــورها را کوچک کــــرده و ســــرعـــــت رشد آنها را کاهش دهد.با این وجود مصرف بیش ازحد ویتامین آ یا همان بتاکاروتن می تواند سمیت ایجاد کند. بیش از پنج هـــزار واحد بتاکاروتــــن در روز را نباید دریافت کرد.

url : http://www.isfahanziba.ir/node/67024

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی