ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

میراث + گردشگری

تاریخ درج : شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۷
شماره روزنامه: 

دیدگاه عضو خبرگان رهبری درباره گردشگری
عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: دور ماندن از گردشگری به معنای بستن درهای آیات و نشانه‌ها به روی انسان است.به گزارش ایسنا، آیت‌الله احمد مبلغی در تفسیر رابطه گردشگری و نشانه‌شناسی، بیان کرد: نشانه‌ها و نماها ما را به دنیایی از معنا می‌برد که آشکار نیست. در قرآن کلیدواژه آیه (نشانه) جایگاهی کانونی به خود اختصاص داده است. در منطق قرآن بهترین و آرمانی‌ترین وضعیت هنگامی رخ می‌دهد که اشیا با آیه ارتباط پیدا می‌کند و از خط و ربط این نسبت این نتیجه حاصل می‌شود که جهان مادی با خود ارتباط برقرار می‌کند.وی ادامه داد: گردشگری سه نسبت با نشانه دارد؛ نخست آنکه خود یک نشانه است، وضعیت کلیشه‌ای زندگی را درهم می‌ریزد و در قامت یک نشانه‌  بزرگ ظاهر می‌شود. گردشگری ما را به محل استقرار نشانه‌های فراوان و منتظر در زمین و گونه‌هایی از نشانه‌ها می‌رساند. عمیق‌ترین و اساسی‌ترین مفاهیم و آموزه‌های دینی در سایه گردشگری در دسترس ماست.این استاد درس خارج حوزه علمیه قم اظهار کرد: اسلام برای گردشگری بار معنایی همزیستی نهاده است، یعنی وقتی گردشگری انجام می‌شود شما را در فضای تعارف و هم‌شناسی قرار می‌دهد. در این مسیر ده‌ها، صدها و هزاران معنا نهفته که و ورای فرهنگ‌هاست. گردشگری درون انسان وضعیتی را خلق می‌کند که نشانه‌های جدیدی ظهور و بروز پیدا می‌کند. انسان خود دنیایی می‌شود که در آن نشانه‌های جدید شکل می‌گیرد، بنابراین دومین نقش گردشگری تبدیل انسان به دنیای نشانه‌هاست و سومین نقش آن، ایجاد خلق یا نسلی نو و اساسی از نشانه‌هاست.رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت بها دادن به گردشگری، افزود: گردشگری بهترین، هموارترین، اساسی‌ترین و پرظرفیت‌ترین راه برای ایجاد نشانه‌های جدیدی است که خدا در آن دیده می‌شود به ویژه آنکه تمرکز قرآن هم بر نشانه‌هاست.مبلغی که در کنفرانس گردشگری و معنویت سخن می‌گفت،  با ارائه مقاله‌ای با موضوع رابطه گردشگری و نشانه‌شناسی، اظهار کرد: اگر برای ما اصحاب دین و متدیان، مهم‌ترین تحول، فراتر و اصیل‌ترین تحول در روح آدمی از یک طرف و در اندیشه انسانی از طرف دیگر رخ می‌دهد و چیزی فراتر از آیه وجود ندارد که این تحول را در انسان خلق کند، پس باید به گردشگری در سیاست‌گذاری و اولویت‌بخشی‌ها بها دهیم چرا که این آیات است که سخاوتمندانه و به وفور در گردشگری نهاده شده است. اگر قرآن بیشترین تمرکز را بر آیه دارد و در آیات خود به نشانه‌ها تمرکز می‌کند و به هر چه که ظرفیت آیه بودن را آشکار می‌سازد بها می‌دهد، پس باید آگاه باشیم که این آیات به وفور در گردشگری استقرار یافته است.

 

انتشار یک مجله پس از نیم قرن
مجله «باستان شناسی» پس از 59 سال با شکل و فرم قدیم توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور منتشر شد.به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، «مجله باستان شناسی» پژوهشکده باستان شناسی ایران که از سال 1338 انتشار آن متوقف شده بود، با رویکردی علمی- پژوهشی به‌صورت فصلنامه دو زبانه (فارسی و انگلیسی) در زمینه های باستان شناسی و علومی که رویکرد باستان شناسانه دارند، منتشر شد.شماره نخست این مجله شامل مقالات زیر است: «باستان‌شناسی: از کلنگ تا قلم؛حکمت‌الله ملاصالحی»، «کاربرد و محدودیت‌های تاریخ‌گذاری به روش رادیوکربن بر مبنای یافته‌های هفت تپه؛ بهزاد مفیدی نصرآبادی»، «پراکنش و توالی استقرارهای پیش از تاریخی غرب رودخانه کرخه، شمال خوزستان؛ علی زلقی»، «کاوش در تپه چلو: شواهدی از مجموعه باستان‌شناختی بلخی،  مروی در دشت جاجرم؛ علی‌اکبر وحدتی، رافائل بیشونه، مارگارتا تنگبرگ و مرجان مشکور».«خنجر، خود در جست‌وجوی چیز دیگری است: بررسی خنجرهای با حفاظ دسته‌ هلالی از میانه‌ هزاره‌ دوم تا سده‌های نخستین هزاره‌ اول پیش از میلاد؛ بابک رفیعی علوی»، «سنگِ سیاه؛ کاخی که دیگر نیست: کاوش در کاخ هخامنشی سنگ سیاه؛ دشتستان بوشهر؛ اسماعیل یغمایی»، «کاوش‌های باستان‌شناختی قلعه یزدگرد: گچ گنبد غربی؛ شادروان مسعود آذرنوش».و «بررسی و مطالعه بناهای قاجاری و اوایل پهلوی شهرستان دره شهر»؛ مطالعه موردی: «قلعه‌ پوراشرف»، «قلعه‌ میر غلام هاشمی» و «قلعه جهانگیرآباد»؛ آرش لشکری، مجید ساریخانی و اکبر شریفی‌نیا است.در مقاله «سنگِ سیاه؛ کاخی که دیگر نیست: کاوش در کاخ هخامنشی سنگ سیاه؛ دشتستان بوشهر» تالیف اسماعیل یغمایی می خوانیم: «کاخ بردک سیاه یکی از صدها کاخ شهر باستانی هخامنشی ها (تموکن) است.شناسایی و بررسی این منطقه که از سوی نگارنده در چندین فصل انجام یافته گسترش آن را تا محوطه باستانی (توج ) یا (توز) و تا زیرلایه های دوره ساسانی و اسلامی آن با رویه ای نزدیک 30 تا40 هکتار یقین می نماید، اگر در فرضیه کوچ پارس ها از استپ های سیبری یا کناره های دریاچه اورال تردید کنیم، می‌توان پیشنهاد کرد که خاستگاه پارس ها در حوزه دشتستان تا تنگ ارم بوده است».

url : http://www.isfahanziba.ir/node/88403

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی