ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

منارجنبان عرصه عرضه صنایع‌دستی

تاریخ درج : یکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۸
شماره روزنامه: 
اجرای پروژه‌های محرک توسعه در محور آتشگاه سرعت می‌گیرد

ریحانه شهبازی/خبرنگار

موتور پروژه‌های عمرانی همچنان روشن است و شهرداری منطقه 9 نیز در این زمینه اقدامات بسیاری انجام داده است. آن‌چنان که مدیر این منطقه در خصوص پروژه‌های محرک توسعه به اصفهان‌زیبا گفت: هـرچند پروژه‌های محرک توسعه شرایطی دارند و هر پروژه‌ای را نمی‌توان محرک توسعه نامید، اما با توجه به بافت منطقه و شکل‌گیری پایه‌ای آن که از گذشته به دوران ساسانی یا قبل‌تر برمی‌گردد، هر حـرکـتـی مـی‌تـوانـد محرک توسعه باشد.سید عباس روحانی تصریح کرد: ممکن است یک پل ارتباطی بین دو محله وجود داشته باشد که با تغییر کوچکی در آن و رفع مشکل برای مردم  ارزشمند باشد، چرا که با ایجاد این پل، شرایط دسترسی یک محله آسان‌تر شده و در حمل‌ونقل عمومی نیز مؤثر است، بنابراین کوچک‌ترین پروژه‌ها می‌توانند به عنوان محرک توسعه تعریف شوند.او با اشاره به پروژه مجموعه فرهنگی تجاری منارجنبان، خاطر نشان کرد: این پروژه به طور شاخص پروژه‌ای است که در منطقه 9 پذیرفته شده و به عنوان محرک توسعه شناخته می‌شود. سال‌های سال مدارس و کارگاه‌های کنار منارجنبان توسط شهـرداری آزادســازی شــده بـود و همچنان در کنار این اثر تاریخی جهانی معطل مانده است. 10 هزار زمین بایر وجود دارد که رها شده و از منظر گردشگری و شهری اصلا مناسب نیست. روحانی ادامه داد: با توجه به همجواری این منطقه با منارجنبان، مباحث میراثی حساسیت بیشتری پیدا می‌کند که آخرین بحث درباره گمانه‌زنی و اکتشاف بوده، اما باید جوانب میراثی، مکانیکی و طراحی معماری برای توسعه این مناطق و این پروژه در نظر گرفته شود.

 

پیشرفت 90 درصدی پروژه منارجنبان

مدیر منطقه 9 شهرداری اصفهان با اشاره به پیشرفت 90 درصدی پروژه منارجنبان بیان کرد: بخش عمده‌ای از طراحی‌ها تایید شده است که در صورت تاییدیه نهایی، کار آغاز می‌شود. این پروژه می‌تواند در منطقه غرب شهراصفهان مفید باشد.روحانی گفت: در این منطقه عناصر مختلفی با رویکرد گردشگری وجود دارند که در یک مسیر قرار نگرفته‌اند یا امکانات خاصی در کنار آنها پیش‌بینی نشده است، از این رو تلاش کردیم اطراف آتشگاه را آزاد و پارک مهر را از سمت ضلع شرقی توسعه دهیم تا کوه آتشگاه به صورت نگین در بین فضای سبز بدرخشد.او با بیان اینکه فضای اطراف یک اثر تاریخی مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد، افزود: سه ضلع دیگر اطراف منارجنبان را بافت فرسوده مسکونی تشکیل می‌دهد و یک ضلع آن خیابان است که گردشگران با دیدن این منظره قطعا قضاوت مثبتی خواهند داشت.مدیر منطقه 9 شهرداری اصفهان ادامه داد: در 11 هزار متر زمین اطراف منارجنبان، پروژه‌ای تجاری‌فرهنگی در حدود سه هزار متر اجرا می‌شود و ما در جهت فعالیت‌های میراث فرهنگی و گردشگری حرکت می‌کنیم. علاوه بر میدان امام (ره)، این مکان تاریخی هم به مکانی برای عرضه محصولات فرهنگی و صنایع دستی شهر تبدیل می‌شود.روحانی با اشاره به فضای بین پروژه تا عمارت منارجنبان گفت: این فضا به طول 120 متر است و در واقع مابقی سه هزار متر از 11 هزار متری است که به باغ ایرانی مبدل می‌شود و می‌تواند در ساماندهی محیط اطراف نقش داشته باشد.او درباره مـشـکـلات و پـروژه‌هـــای نیمه رها شده این منطقه تصریح کرد: در سال‌های گذشته پروژه‌هایی وجود داشته که درگیر هیجان تعریف پروژه شده‌ و نیمه‌کاره رها شده‌اند. در حال حاضر دو راهکار برای آن وجود دارد، یا باید تمام تمرکز، هزینه و انرژی را صرف این پروژه‌ها کرد یا باید برای ارائه کارنامه‌ای از فعالیت‌های خودمان پروژه‌های دیگری تعریف کنیم.مدیر منطقه 9 شهرداری اصفهان افزود: در مقطعی از زمان در سال گذشته حدود 36 میلیارد تومان پول لازم داشتیم که این پروژه‌ها به اتمام برسد و با بودجه این منطقه که50 میلیارد تومان بود همخوانی نداشت. از طرفی هم حدود 30 میلیارد صرف هزینه‌های عمرانی می‌شد، ضمن اینکه پروژه‌های جدیدی مانند مترو هم شروع شد.

 

 در این منطقه 23 محله قدیمی و روستایی به‌هم متصل شده است

روحانی خاطرنشان کرد: در این منطقه 23 محله قدیمی و روستایی به‌هم متصل شده و 120 کیلومتر مادی دارد و شکل‌گیری شهری آن در کنار مادی‌ها و زمین‌های کشاورزی بوده است.او ادامه داد: خط تاکسی در محل آتشگاه وجود ندارد و تنها یک خط اتوبوس دارد که مقرر شد محور آتشگاه به صورت بی‌آر‌تی اجرا و کلیات طرح تصویب شده و خرید اتوبوس آن از طریق اوراق مشارکت تأمین‌ شود.مدیر منطقه 9 شهرداری اصفهان درباره گذر مترو از این منطقه گفت: خط شرقی‌غربی مترو یا خط دوم مترو از سمت زینبیه شروع و به زیر جهان‌نما می‌رود و ایستگاه اصلی آن از سمت غرب اصفهان، کهندژ و ابتدای خیابان شهید حجازی است که مصوبه آن در بهمن سال گذشته ابلاغ شد و 11 هزار متر زمین خود ایستگاه و چهار هزار متر محل ایستگاه اصلی و شفت اصلی است که تملک شده و در اختیار مترو قرار گرفته است.در ادامه، مشاور پروژه خط دوم متروی اصفهان گفت: حدفاصل کهندژ تا ایستگاه میدان امام علی (ع) مکان شروع این پروژه است. فرشید فرنود در گفت‌و‌گو با اصفهان‌زیبا افزود: زمین این پروژه در تاریخ 14 مهر 98 تحویل داده شد و در حال حاضر پیمانکار، کارگاه‌ها را برای شروع حفاری تونل تجهیز کرده است.او ادامه داد: این اقدام شامل کارهای مقدماتی از جمله حمل قطعات دستگاه حفاری، آماده‌سازی دستگاه و اجرای شفت ورود دستگاه به زمین به طول 107 متر، به عمق 25 و به عرض 20 متر است. بعد از طی این مراحل، اوایل سال آینده مونتاژ و حفاری آغاز می‌شود.

 

 باید پروژه مترو را 40 ماهه تحویل دهیم

مشاور پروژه خط دوم متروی اصفهان با اشاره به مدت زمان اتمام این پروژه اظهار کرد: قرارداد پیمانکار 40 ماهه است و در طول این مدت تعهد دارد شش کیلومتر (از کهندژ تا میدان امام علی (ع)) را طی 40 ماه تحویل دهد، البته سایرکارهای آماده‌سازی مانند ایستگاه‌ها و تونل‌ها به موازات این کار انجام می‌شود.فرنود تصریح کرد: 150 نیرو در سه کارگاه شفت برای آماده‌سازی دستگاه، محدوده شهر چادگان و تولید سگمنت‌های بتونی در خیابان امیرکبیر برای بخش چک و کنترل دستگاه‌های هیدرولیک تی‌بی‌ام مشغول به کار هستند.او خاطرنشان کرد: در سیستم مشاوره به عنوان دستگاه نظارت و طراحی پروژه، پنج نفر در اصفهان و 15 نفر در دفتر مرکزی تهران مشغول به کار هستند و برای پیمانکاری افرادی هستند که در کارگاه حضور دارند و دفتر مرکزی آنها نیز که به عنوان پشتیبانی فعالیت دارند به این سیستم اضافه می‌شود.مشاور پروژه خط دوم متروی اصفهان ادامه داد: دستگاه حفاری تی‌بی‌ام، ساخت شرکتی در آلمان است که این دستگاه قبلا در پروژه استان قم فعال بوده و اکنون مناسب این قطعه از زمین تشخیص داده شده و به محل پروژه منتقل شده است. البته سایر دستگاه‌ها تولید داخلی است و حتی قطعات مصرفی این دستگاه حفاری از جمله ابزار برشی و لوازم هیدرولیکی مصرفی همگی تولید داخلی هستند.فرنود با بیان اینکه هزینه‌ها ترکیبی است و تنها بخش اجرای این پروژه 400 میلیارد تومان هزینه داشته است، تاکید کرد: در این قسمت از پروژه، حفر تونل اجرا می‌شود و ایجاد هفت ایستگاه در این بخش در دســتـور کار است. جـابـه‌جــایــی تـاسیسات، نازک‌کاری و تجهیزات نیز تقریبا 50 درصد از جمع همه این هزینه‌هاست و دیگر فعالیت‌ها از قبیل ریل‌گذاری و خرید ناوگان و... مربوط به قطار شهری است.او از مشکلات پیش‌رو با وجود تجاربی که از پروژه‌های قبلی داشته است، سخن گفت و بیان کرد: با توجه به اینکه در طراحی‌ها ریسک‌ها آنالیز شده و سیستم به طریقی دیده شده که مشکل فنی و مهندسی نداشته باشند، اما در پیشرفت اجرا، بحث آماده سازی توسط کارفرما، شروع اقدامات مربوط به ایستگاه‌ها، آزادسـازی زمــیـن‌هــا، هـمـاهـنـگـی با ارگان‌های شهری، تخلیه خاک و... در تعهد کارفرماست که هماهنگی لازم را داشته باشد و از توقف کار جلوگیری کند.

 

url : http://www.isfahanziba.ir/node/105667

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی