ویژه نامه ها

اشتراک الکترونیکی روزنامه

CAPTCHA ی تصویری

شماره های پیشین

معلمی که درس‌هایش را زندگی می‌کرد

تاریخ درج : شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۷
شماره روزنامه: 
پروین آقایی از نقش توران میرهادی در زندگی اجتماعی کودکان ایران می‌گوید

پروين آقایى از اعضای شوراى کتاب کودک معتقد است توران ميرهادى معلمى بود که درس‌هايش را زندگى مى‌کرد . وی در یادداشتی که به مناسبت هجدهم آبان، دومین سالروز درگذشت این بانوی اندیشمند، در اختیار خبرگزاری کتاب ایران قرار داده، به این موضوع پرداخته است: «به خود گفتم تعليم و تربيت دريايى از انديشه، کار و حرکت است که دوست دارم در آن شناگر باشم.» اين گفته توران ميرهادى است. انسانى مسئول، معلمى پويا و جست‌وجوگرى صادق و عاشق. وی با سابقه بيش از شصت سال کار مداوم فرهنگى، يکى از برجسته‌ترين نام‌ها در زمره روشنگران انديشمندى همچون جبار باغچه‌بان، در عصر معاصر است.نقش توران ميرهادى در پيشرفت زندگى اجتماعى و فرهنگى کودکان ايران، حاصل فعاليت‌هاى اصلى او در سه حوزه  آموزش و پرورش، شوراى کتاب کودک و فرهنگنامه کودکان و نوجوانان است. پرداختن به هريک از اين سه حوزه، نقش موثر او را آشکارتر مى‌سازد. در اين گفتار تنها به حضور موثر او در حوزه آموزش و پرورش مى‌پردازيم.در گستره آموزش و پرورش توران ميرهادى با سابقه 25 سال کار معلمى و مدرسه دارى، گونه‌اى متفاوت از آموزش و پرورش رايج را ترويج مى‌کرد. او جست‌وجوى مداوم در کار تعليم و تربيت را مسئوليتى بزرگ در مسير ساختن انسان مى‌دانست و اعتقاد داشت اگر انسانى نادرست تربيت شده باشد اصلاحش به طول مى‌انجامد و در بعضى از موارد اصلاح، امکان‌ناپذير است.از نگاه توران ميرهادى، معلم يعنى جست‌وجوگر و جست‌وجوگر را عشق به کار و صداقت راهبر مى‌شود و ترکيب اين دو است که کار تعليم و تربيت را در مسير درست پيشرفت سوق مى‌دهد. او براى چنين تحولى سه راه را پيشنهاد مى‌کرد: اول خودسازى، دوم اعتقاد به ماهيت متحول آموزش و پرورش و سوم ر اه و روش کار تربيت معلم.توران ميرهادى با بهره گيرى از سبک و شيوه نظريه پردازان و فعالان آموزش و پرورش نوين جهان در نيمه نخست قرن بيستم ميلادى، با نگرشى نو و خلاق به علاقه و گرايش کودکان ايران توجه نشان داد. او بر اين باور بود که هر کودک دنياى ويژه خود را دارد و نبايد با کودکان ديگر سنجيده شود، بنابراين قائل به اين نبود که براى ارزش گذارى دانش کودکان، آنها با هم مقايسه شوند. او همواره با آموزش و پرورش رقابتى مخالف بود. توران ميرهادى در اداره مدرسه فرهاد که خود در دهه سى خورشيدى بنياد نهادش، چند اصل بنيادين را پايه گذاشت از جمله تفکر مشارکتى به جاى تفکر رقابتى، کار گروهى و احترام به نظر جمعى، توجه به ادبيات کودک به مفهوم هنر کودکان، ايجاد عادت به مطالعه در دانش‌آموزان با همکارى و همفکرى اوليا و .... توران ميرهادى به تجربه دریافته بود که راه حل مسائل آموزش و پرورش ايران را معلم‌هاى ايران بايد پيدا کنند. اين بدان معنى نيست که ايران را از دنيا جدا کنيم. منظور آن است که راه حل مسائل ما در نقاط ديگر دنيا نيست، درکشور خود ماست .ميرهادى معلمى بود که درس‌هايش را زندگى مى‌کرد، در دومين سالگرد فقدانش، روحش شاد و ياد و نامش گرامى و ماندگار باد.

url : http://www.isfahanziba.ir/node/84504

اصفهان زیبا را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

 

 

ضمائم روز

پیوست‌ها

  

 

 

بایگانی